Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:24

Ik ben ook (vooral) spring/eventingruiter, en ook lang (1.81m) met lange benen. Ik rij drie paarden (Lusitano en twee springpaarden) met hetzelfde simpele medium wide Zaldi zadel. Een heel ‘open’ zadel, weinig lepel, weinig wrong. Geen heel logische keus voor niet-Iberische paarden maar werkt prima!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-23 22:27

FCSA schreef:
Ik ben ook (vooral) spring/eventingruiter, en ook lang (1.81m) met lange benen. Ik rij drie paarden (Lusitano en twee springpaarden) met hetzelfde simpele medium wide Zaldi zadel. Een heel ‘open’ zadel, weinig lepel, weinig wrong. Geen heel logische keus voor niet-Iberische paarden maar werkt prima!

Dat ziet er wel veel belovend uit. Mijn paard is geen Kwpn maar Irish Draught dat scheelt met z’n rond-geribte lijf nog niet zo veel van een Ibirsch paard

Bowo

Re: Een niet dwingend dressuurzadel, waar moet ik zoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:37

Ik houd zelf ook absoluut niet van gedwongen zitten. Ik rijd net zo prettig zonder wrongen zeg maar.

Ik heb een tijd op een zadel gereden waarbij mijn zadelmaker ook zei dat ze die voornamelijk verkocht aan springruiters. Volgens mij was dat een Harry Dabbs Mariella, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik rijd tegenwoordig met een Schutte.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:38

Ik zou ook zeggen Zaldi :j

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:40

Ik rij met een WoW. Het voordeel voor mij is dat ik daarmee dressuurbladen en een vlakke (spring) zitting kan combineren. En het is een zadel wat wijd kan. Ligt hier ook op een Ier.
Heb hiervoor een Ainsley gehad. Dat vond ik een fijn zadel, maar paste niet op mijn paard..
Zaldi had ik ook op m'n lijstje staan als alternatief, veel goede verhalen over gelezen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 22:54

IrishDraught schreef:
[ [url=m/NrmEpc.png]Afbeelding[/url] ]

Hier is het beeld wel duidelijk. Bovenlijf naar voren. Niet op billen

Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?

En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.

Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:16

Je zegt dat je geen Kieffer uit 1980 wil, maar in die hoek moet je wel zoeken :D
De oudere/klassieke zadels zijn erg ongedwongen. Ik heb jarenlang met een Stubben Scandica gereden, heerlijk!
Als je toch iets ‘moderner’ wil kan ik Kentaur (Penelopa bijvoorbeeld) aanbevelen. :j
Ik ben overigens ook erg lang (1.84cm) en zit heel fijn in bovenstaande zadels, 17,5 of 18 inch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:20

IrishDraught schreef:

Ok maar hier zijn een aantal dingen aan de hand.

De twist is te breed. Wat er dan gebeurt is dat die je bovenbenen te ver uit elkaar duwen, waardoor je bekken kantelt en je je bovenbenen aanspant.

Het goede nieuws is dat de wrongen daar niets mee te maken hebben.

Het slechte nieuws is dat een diepe zit en veel wrong erg gewild is.

Nu zijn er een paar merken die wat smaller zijn in de twist: wow, maar raad ik af ivm zeer lange levertijden sinds brexit
Childeric
Equipe
Devoucoux
Antares

Helaas is de prijs er wel naar.

xLoki schreef:
Je zegt dat je geen Kieffer uit 1980 wil, maar in die hoek moet je wel zoeken

Dat moet je voor je paard niet willen, kussenkanaal is veel te smal. Ik heb er nog een, maar die van mij is met pensioen om die reden.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 23:58

IrishDraught schreef:
Autumnn schreef:
Kent en master? Ninon Schutte?

Ik vind kent en master al heel gedwongen, ben bang dat ik gewoon niet geschikt ben voor dressuur -O-

Kent en Masters GPD dan?
Is een veelzijdigheid/dressuur-model, dus niet helemaal dressuur, maar wel een ongedwongener zit.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:38

Ik heb een Euroriding diamant een echt ongedwongen zit en fijn zadel. Daarvoor had ik een Stubben Romanus zelfde verhaal was helaas te smal op mijn nieuwe paard.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:44

Ik vind de Euroriding Diamant te dwingend. Ik heb nu een Bates Innova met wow kussens, daar word ik wel blij van.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 00:50

Ik heb de PDS Carl Hester
https://www.divoza.com/nl/paardenspulle ... ster-zadel

Ik kan dus niet tegen een gesloten zit, ik word dan gedwongen in een bepaalde positie met als gevolg overal kramp.

Dit zadel heeft een monoblad met een kleine kniewrong, merk je niet maar als je even meer steun nodig hebt kan je wat steun krijgen. Niet geschikt voor korte benen maar voor mijn 1 meter 80 perfect.
Ben er nog steeds superblij mee

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:20

Thorowgood T8 :j. Ik zocht een niet al te duur begin zadel zodat ik met de tijd over kan stappen naar een duurder zadel maar wauw, ik denk dat ik hierbij blijf. Ik hou ook totaal niet van een gedwongen zit (liever veelzijdigheid zadel). Maar bij Thorowgood kan je de wrongen verplaatsen dmv klittenband. Je zit er steviger in dan veelzijdig of spring zadel maar dwingend absoluut niet. En het zit als een zetel zo prettig, smalle twist (ik krijg snel last van mijn heupen). Paard loopt er ook goed vrij onder. Het zat al prettig toen het zadel aangemeten werd maar eenmaal ingereden na een maand of 2 ben je helemaal om.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 01:49

Je zult wrss door de bomen het bos niet meer zien zoveel zadels zijn er inmiddels genoemd, maar ik ga er toch nog 1 aan toevoegen ;)

Ik zou je de Erreplus freestyle aanraden. En zoals de naam al doet vermoeden zit je erg vrij en heb je het close contact gevoel. De zit is redelijk diep (vergeleken met mijn KN symfonie zeker diep, maar op de KN kan ik ook echt niet zitten. Veel meer als paarden zadelmak maken doe ik daar niet meer mee sinds ik de erreplus heb) maar niet bizar diep/opgesloten. Je benen zijn juist heel vrij. Door de wrongen bij je bovenbeen ipv knie heb je veel meer close contact en is dit zadel ook juist geschikt voor langere benen. Het is een prijzig zadel maar kwalitatief wel goed. Ik heb hem 4 jaar geleden als tweedehands gekocht en rijdt er dagelijks 2 paarden mee, maar na een poetsbeurt is dat amper te zien. Ook is de boom aan te passen waardoor ze op veel paarden wel passend te maken zijn.

Ik zou je sowieso willen afraden om een grotere inch zadelmaat te nemen om met je benen weg te kunnen, dat zal je zit niet ten goede komen.

romyvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:17

Tekna zadel.
Kwamen wij bij onze dochters vorige week ook bij uit na veel geprobeerd te hebben.
Ze vallen heel kort, wellicht dat een 18 inch dan wel op je paard past en je genoeg ruimte hebt om je benen kwijt te kunnen.
Met verstelbare kniewrongenen.
Verkrijgbaar in kunststof of gedeeltelijk leder.

Fijne zadels, goed betaalbaar en aanpasbaar.

Succes met de zoektocht.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 08:34

Ik heb de euroriding Emilio en ben daar erg positief over.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 09:53

Janneke2 schreef:
IrishDraught schreef:

Is dit zadel niet gewoon te klein voor je...?

En ik ben ouderwets: een dressuurzadel hoeft geen kniewrongen te hebben.

Ik rijd trouwens op een 18' zadel met teruggesneden kussens.

Ik heb broekmaat 36 en dit is een 17,5 inch. Denk dat beeld wat vertekend omdat ik dus niet ga zitten omdat mn bovenbeen mn bovenlijf naar voren brengt

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-23 09:55

Avalanche schreef:
IrishDraught schreef:

Ok maar hier zijn een aantal dingen aan de hand.

De twist is te breed. Wat er dan gebeurt is dat die je bovenbenen te ver uit elkaar duwen, waardoor je bekken kantelt en je je bovenbenen aanspant.

Het goede nieuws is dat de wrongen daar niets mee te maken hebben.

Het slechte nieuws is dat een diepe zit en veel wrong erg gewild is.

Nu zijn er een paar merken die wat smaller zijn in de twist: wow, maar raad ik af ivm zeer lange levertijden sinds brexit
Childeric
Equipe
Devoucoux
Antares

Helaas is de prijs er wel naar.

xLoki schreef:
Je zegt dat je geen Kieffer uit 1980 wil, maar in die hoek moet je wel zoeken

Dat moet je voor je paard niet willen, kussenkanaal is veel te smal. Ik heb er nog een, maar die van mij is met pensioen om die reden.

Klopt ik wil met stipt op 1 dat het voor mijn paard een fijn zadel is. Mijn paard is rondgeribt en een zadel met ouderwets smal kussenkanaal is zeker geen optie

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:08

Vraag even Anouk Verlouw van www.wellsaddle.nl (Idefix4). Er liggen nog een paar gloednieuwe Ierse zadels met ongedwongen zit in de zadelmakerij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:13

Wintec is heel open, ik heb de Winteclite d'lux.
Verder de Fryso Legacy. Die zitten wel iets dieper dan Wintec, maar zeker niet slecht.

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:23

Ik dacht hetzelfde probleem te hebben als jij. Erg lang ‘gevochten’ op toch op de doorsnee zadels te kunnen zitten. Echter ben ik er recent achter dat mijn bekken gewoon heel smal is en ik daardoor al helemaal ruk zit op 9 vd 10 zadels. Uiteindelijk bij het smalste vh smalste van Equiline uitgekomen (nog redelijk nieuw in zadels) maar eindelijk het gevoel wat ik ook met mijn springzadel heb.

Wie weet heb je nog iets aan deze info. Succes met de zoektocht!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:39

Massimo is wellicht een optie, zijn er voor bredere paarden hebben niet zo'n ongedwongen zit. Vond dat hele fijne zadels.

Beste wat je kunt doen is denk ik je paard opladen of een zadelpasser laten komen en gewoon heel veel verschillende soorten zadels uitproberen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 10:46

Ik wil niks promoten ivm de verkoop. Dat zeg ik er vast bij ivm de regels van bokt. Zoek een passer met meer merken? Dan kun je een aantal zadels uitproberen en kijken wat bij jou past. Dat is voor elke ruiter anders. Wellsaddle beschikt over een flinke voorraad nieuwe en 2ehands zadels. Er zullen er vast meer zijn. En idd ligt er hier een dressuurzadel ontwikkeld door een Ierse eventer. Een close contact met vlakke zit. Ik ben erg benieuwd hoe je die ervaart. Ik zoek nog naar ervaringen daarmee omdat hij nog onbekend is in nl.

SimoneX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:07

Ik heb een Kentaur Ithaka. Niet dwingend en met verplaatsbare kniewrongen. Is een niet al te duur zadel en ik persoonlijk vind het heerlijk zitten.

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 11:23

De inch heeft niet altijd alleen te maken met het zitvlak. Soms zit de beugelophanging bij een 18 inch beter voor je benen dan bij een 17,5 inch. Maar ook dit is per zadel en per merk natuurlijk verschillend.

Ik heb de prestige X-Optimax met de wrongen onder het zweetblad. Ik heb best brede bovenbenen en dan werkt een wrong op het zweetblad al helemaal niet.
Ik hou ook absoluut niet van gedwongen zit en deze vind ik perfect. Vriendinnetje van mij heeft de x-Optimax met de wrongen op het zadel en dat zadel vind ik verschrikkelijk. Daarbij is het ook maar net wat er fijn ligt op je paard.