Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:56

Bij die van mij past amigo ook mooier, vandaar de overstap. Amigo / Horseware heeft bij mijn weten geen stay dry, mss dat je de fleece als liner als soort stay dry onder een andere deken kunt gebruiken, dat heb ik niet geprobeerd.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 01:43

Horseware heeft geen stay dry voering. Bucas moet maar net passen.
Ik heb een Rambo dryrug, ze zijn duur maar echte wollen dekens zijn ook niet goedkoop, wol is vrij zwaar als het nat is, de dry rug is een stuk lichter en kan je wassen indien nodig, wollen dekens houden daar niet zo van als ze al in de wasmachine passen.

Afgelopen vrijdag gereden in de regen, we waren echt nat, de dry rug erop en met een kwartier was mijn paard droog en kon de deken weer op.

Sanet

Re: Welke zweetdeken neemt echt goed vocht op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 01:53

Ik had wol met hals, want iedereen altijd lyrisch over, maar ik kon daar dus echt helemaal niets mee. Ding was knetterzwaar, paard bleef nat eronder omdat de deken nooit mooi op haar lag maar beetje erboven bleef ofzo. Ik vond het niets.
Ik ben super blij met mijn Rambo new Markets. Je ziet het vocht er super mooi bovenop komen liggen. Pasvorm ook echt fijn. Zit alleen niet standaard een hals bij, dus die heeft mijn moeder voor mij gemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 07:59

Yenni schreef:
Ik zweer bij de bucas shamrock +:)+

Ik ook!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 08:19

De bucas deken zal je zeker bevallen. Maar als je de beste zweet deken zoekt dan moet je op zoek naar die ouderwetse goldenstripe deken. Die zijn van 100% wol.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:38

Dank voor al jullie tips en ervaringen :j
Dat de pasvorm van bucas niet ideaal zou zijn (voor de mijne iig :o ) zou ik voor zon deken niet zon ramp vinden. Hij ligt er niet de hele dag op én ik ben in de buurt ;) .

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:44

Ik vind de bucas stay dry cooler ook het beste drogen. De pasvorm is voor mijn paard helaas slecht. Ik heb coolers in al mn onderdekens van horseware genaaid. Dan heb je het beste van twee werelden.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 09:47

lieke2 schreef:
Dank voor al jullie tips en ervaringen :j
Dat de pasvorm van bucas niet ideaal zou zijn (voor de mijne iig :o ) zou ik voor zon deken niet zon ramp vinden. Hij ligt er niet de hele dag op én ik ben in de buurt ;) .

Daar heb je zeker ook een punt. Dan is het het overwegen wel waard om toch voor een Bucas te gaan.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 09:57

Spenk schreef:
Dreamboy schreef:
Dat drogen is hier het probleem niet. Maar werkt de Bucas ook bij paarden die 24/7 buiten lopen. Weliswaar onder een dek maar ongeschoren. Verder vind ik ze inderdaad aan de prijs vooral omdat ik niet weet of de pasvorm goed is voor mijn paard.

Ja, als je paard 24/7 buiten loopt en de pasvorm is goed dan zou ik helemaal geen shamrock nemen (dat is de zweetdeken varian) maar een smartex!

Dan kan je gewoon die deken erop gooien na het rijden en naar buiten doen. Paard droogt daar razendsnel onder.

Ik heb ook een 24/7 buiten pony met een Bucas Smartex, werkt voor ons perfect.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:04

Ik heb een smartex maar gebruik toch altijd eerst een zweetdeken :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:22

De stay dry voering van Bucas is toch dat je gelijk een deken op kan gooien en er verder niet meer naar om hoeft te kijken? Dan is de pasvorm wel degelijk van belang. Het grote voordeel ervan is dat je geen dekens meer hoeft te wisselen.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:54

ingvdh schreef:
De stay dry voering van Bucas is toch dat je gelijk een deken op kan gooien en er verder niet meer naar om hoeft te kijken? Dan is de pasvorm wel degelijk van belang. Het grote voordeel ervan is dat je geen dekens meer hoeft te wisselen.

Dat is bij de smartex-uitvoeringen, de andere genoemde dekens zijn volgens mij juist alleen voor het afvoeren van zweet (of andere doeleinden) en niet voor dagelijks/ 24/7 gebruik ;). Juist vanwege de pasvorm zoek ik een deken voor alleen zweetafvoer

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 11:10

Zo'n zweetdeken hebben ze hooguit een half uurtje op dus als dan de pasvorm wat minder is, is dat geen ramp. Zijn gewone dekens heb ik van Amigo. Die passen perfect maar hebben helaas geen stay dry voering of zweetdekens.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:35

Kan er in je amigo een liner? Van horseware heb je namelijk wel de airmax liner, die geeft dezelfde werking als de stay dry voering.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 11:47

Maddy_Paola schreef:
Kan er in je amigo een liner? Van horseware heb je namelijk wel de airmax liner, die geeft dezelfde werking als de stay dry voering.

Ja dat kan. Ik ga eens even zoeken. Dank je.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:48

Ik ben ook aan te rond kijken, mijn paard komt altijd zeiknat het bos uit, en heb hem nu onder een 0 grams regendeken staan omdat hij sneller stijf is zonder deken ( merk echt verschil met vorig jaar, hij is 21 ). Bij koudere temperaturen krijg hij een 100 grams op.

Maar hoe is de Bucas Power Cooler? Die hebben ze in de plaatselijke ruitersport winkel hier.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:50

Ik heb een Bucas zweetdeken, ben de naam kwijt, maar zit in dat rijtje wat hierboven ergens genoemd is.
Edit: ik heb de power cooler.
Die droogt wel, maar niet spectaculair. En de pasvorm is voor die van mij ruk, dus die gebruik ik niet meer.
Ik heb een Rambo Dry rug, gekocht in het jaar dat die uitkwam, dit is voor mij echt de allerbeste opdroger die ik ken.
Als het erg koud is, leg ik er evt nog een gewone fleecedeken overheen, dan transporteert de dry rug het vocht vanaf het paard naar de fleecedeken en ligt het daarbovenop.
En dan zijn zowel paard als Dry rug nagenoeg droog na 15-20 minuten.

Het Stay dry systeem van Bucas vind ik persoonlijk niks.
Paard loopt dan weken in dezelfde deken waar na elke arbeid nieuw zweet in komt.
Mijn zweetdekens en de liners van de dekens die ik gebruik, was ik regelmatig, dat lukt met zo'n alles-in-1 deken niet.

Maar dat is persoonlijke voorkeur, ik ken mensen die er bij zweren.

Nu had ik er alsnog niets aan, want Bucas dekens passen niet lekker op mijn pony.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:14

Ik ben fan van bucas behalve van de shamrock als zweetdeken. M’n paard begint onder die deken namelijk juist te zweten. :=

Ik gebruik voor lichte zweet een fleece deken. 10 minuten er op en dan afhalen want anders krijgen ze het koud.
Als hij heftig zweet dan krijgt hij een wollen zweetdeken zonder hals op. Die kan wat langer opblijven omdat deze van onderen niet nat blijft.

Ik hang de wollen deken gewoon te drogen aan het dekenrek (onze stal heeft aan 1 zijde geen buitenmuur) of in m’n trailer. Zolang je de deken goed uithangt komen er geen beestjes in.
Doe het al jaren zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:28

Maddy_Paola schreef:

Die werkt echt bij lange aan niet zoals de stay dry het komt nog niet eens in de buurt :=

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 12:34

Spenk schreef:
Maddy_Paola schreef:

Die werkt echt bij lange aan niet zoals de stay dry het komt nog niet eens in de buurt :=

Maar ik ga geen Bucas met stay dry kopen als ik net nieuwe Amigo's heb gekocht en van Bucas niet weet of de pasvorm goed is. Voor mijn vorige paard ooit een Bucas gekocht en dat was een drama terwijl dat helemaal geen apart gebouwd paard was of zo. Bovendien vind ik het inderdaad ook geen fris idee om mijn paard de hele winter met een deken op te laten lopen die heel veel zweet opneemt. Dan kies ik liever voor een losse zweetdeken.

bribro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:35

Ik heb de Rambo Dry Rug Supreme voor m'n paard die ook ongeschoren is. Echt heel blij mee.
Als ze zich in het zweet heeft gelopen gaat ze een kwartiertje op stal met de deken op, daarna is ze droog en kan ze naar buiten.
Pasvorm hoefde voor mij niet 100% aangezien ze 'm maar zo kort op heeft. Ik heb voor de juiste maat de instructies gevolgd en past prima eerlijk gezegd. Toen ik de deken kreeg heb ik 'm met een laken eronder gepast, dat gaven ze als tip mee. Als er geen haren opzaten kon hij nog gewoon terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:39

Huh ja maar dat wordt toch ook geadviseerd? Ik zie hier regelmatig de shamrock en de power cooler dat zijn gewoon losse zweetdekens hoor := dat zijn niet de buitendekens van bucas met stay dray dat is de smartex

De rambo dry rug is rond de €110 en de power cooler met hals zit rond de €90 dus die zijn redelijk gelijk ook in prijs. De shamrock is wat duurder maar dat is ook een dubbele laagse dat kan voor een paard met een dikke vacht te warm zijn.

Ik heb de smartex ook niet omdat ik dat een beetje goor vindt en op een geschoren paard trekt het aan de haren ik heb bucas atlantic dekens met gladde voering en een power cooler en shamrock als zweetdeken.

Je kunt ook de rambo dry rug kopen dat werkt wel als de power cooler en shamrock. Maar de rambo airmax werk niet echt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:51

Ik heb naast de eerder vermelde zweetdekens juist wel een bucas smartex. Helemaal nat gooi ik hem nooit op maar vind het juist prettig dat het laatste restantje zweet na de zweetdeken er ook nog uitgewerkt wordt door de deken.
Hetzelfde geldt trouwens voor het gezweet dat ontstaat als meneer met z’n maten de boel op stelten zet.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-22 13:00

Spenk schreef:
Huh ja maar dat wordt toch ook geadviseerd? Ik zie hier regelmatig de shamrock en de power cooler dat zijn gewoon losse zweetdekens hoor := dat zijn niet de buitendekens van bucas met stay dray dat is de smartex

De rambo dry rug is rond de €110 en de power cooler met hals zit rond de €90 dus die zijn redelijk gelijk ook in prijs. De shamrock is wat duurder maar dat is ook een dubbele laagse dat kan voor een paard met een dikke vacht te warm zijn.

Ik heb de smartex ook niet omdat ik dat een beetje goor vindt en op een geschoren paard trekt het aan de haren ik heb bucas atlantic dekens met gladde voering en een power cooler en shamrock als zweetdeken.

Je kunt ook de rambo dry rug kopen dat werkt wel als de power cooler en shamrock. Maar de rambo airmax werk niet echt.

Oke, ik ben er totaal niet in thuis dus al die namen zeggen me niet zoveel. Het is voor mijn paard het eerste jaar dat hij met deken loopt omdat hij problemen kreeg met zijn spieren. Bovendien heb ik de laatste tijd niet veel met gedaan maar wil hem rustig aan weer gaan oppakken. Maar dan moet ik hem dus wel weer droog onder zijn deken kunnen zetten. Ik ga me er eens rustig in verdiepen.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:19

ik heb nog een oude van harry's horse met teddy fleece
Echt de fijnste zweeteken die ik heb