Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:43

Muze schreef:
Precies dat, het is idd niet alleen de lengte maar ook de vorm van zadel ( en de rug. Uiteraard.)
Ik ben dus idd benieuwd of een iets te lang zadel met goede verdeling en een goed daarin passende ruiter minder schadelijk is in principe dan een korter zadel met minder drukverdeling.
Maargoed dan zeggen mensen ook vaak” een goed passend zadel én een daarin goed passende ruiter is het ideaal”. En ja ergens snap ik dat absoluut, maar ik ben dus vooral benieuwd naar echte onderbouwing.
Gewoon omdat ik het interessant vind en ook echt wel regelmatig een passer zie die zadels aanmeet die keurig voor de 18e rib liggen maar waar ruiters dan echt oncomfortabel inzitten. Dat bracht mij dus op dit vraagstuk. ( en dan zijn dit echt geen stevige/ vollere/ te zware ruiters.)

Ik durf te stellen dat de helft van de zadelpassers hun "verkooppraatje" niet kan onderbouwen.

Als je alleen al de foto's op Bokt bekijkt dat zeker de helft van de zadels op de schouders liggen, dan vraag ik me af hoe dat mogelijk is.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:47

Ik denk dat grotendeel van de ruiters ook niet weet hoe ze hun zadel goed moeten plaatsen op de rug van hun paard.
Dus in dit geval; vaak te ver naar voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:50

Saaams schreef:
Ik denk dat grotendeel van de ruiters ook niet weet hoe ze hun zadel goed moeten plaatsen op de rug van hun paard.
Klopt, maar je zou dan verwachten dat een zadelpasser ze dat ook vertelt bij het passen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:51

Mkango schreef:
Saaams schreef:
Klopt, maar je zou dan verwachten dat een zadelpasser ze dat ook vertelt bij het passen.

Nope. Vandaar mijn opmerking.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 11:52

En wat is schadelijker: te lang, of een zadel dat op de schouder ligt? ( maar dat is natuurlijk een beetje wat anders en ja het ultieme antwoord is “ geen van beiden”.)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:52

Mkango schreef:
Saaams schreef:

Ja, dat gebeurt ook wel. Bij ons nieuwe zadel kregen we gewoon, ouderwets, opzadel les. Ook al zit ik tig jaar in de paarden.
Het was leerzaam.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:54

Muze schreef:
En wat is schadelijker: te lang, of een zadel dat op de schouder ligt? ( maar dat is natuurlijk een beetje wat anders en ja het ultieme antwoord is “ geen van beiden”.)

Een zadel dat op de schouder ligt, het belemmerd de beweging.

Muze

Re: Zadels voor 18e rib; hoe wat waar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-23 11:55

Als ik er tussen moet kiezen, ga ik daar overigens ook voor, want een niet goed bewegend schouderblad zorgt idd voor stagnatie op meerdere plekken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:59

Er bestaat ook weer veel misverstand over zadel op het schouderblad.
Een springzadel ligt met zijn blad altijd over het schouderblad. Het gaat om de boomtakken die achter de punt van de schouder moet blijven.
Uitgerekend bij springzadeld ligt het kopijzer vaak mooi naar achter gericht.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:13

Ik heb een panelen zadel (Reactor Panel) en de panelen steken wel uit over de schouderbladen heen.
Maar de "druk" van de voorboom zit wel echt achter de schouders.
Moet ik ook nog wel eens iets over toelichten aan mensen die zo'n zadel niet kennen.
Heb ik idd ook opzadelles bij gehad toen ik het kocht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:27

rien10 schreef:
Mkango schreef:

Ja, dat gebeurt ook wel. Bij ons nieuwe zadel kregen we gewoon, ouderwets, opzadel les. Ook al zit ik tig jaar in de paarden.
Het was leerzaam.
Ik zeg ook niet dat het niet gebeurt. ;) En heel eerlijk gezegd denk ik dat veel ruiters hun zadels ook nog steeds naar eigen inzicht en op de bonnefooi kopen, dus dan komt er überhaupt geen zadelpasser aan te pas die je vertelt dat je zadel een paar cm naar achteren moet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:36

Interessant topic dit. Vind het ook altijd nog schrikbarend hoeveel mensen maar gewoon een zadel kopen van marktplaats en gaan rijden. Maar het is nog veel schrikbarender dat zoveel zadelpassers slecht passende zadels verkopen.

Ik ben 2x de dupe geweest (of beter gezegd mijn pony en portomonnee) van zadelpassers die me een 'perfect' zadel verkocht hebben. De eerste was een paar boommaten te groot en ook veel te groot voor mij achteraf. De tweede is door iemand anders weer 4 (!) kopijzers te klein aangemeten. Samen met mijn toenmalige instructrice, een flinke hoeveelheid Google en een zadelpasser in opleiding waar ik contact mee heb gehad zelf de nodige informatie verzameld om globaal te beoordelen wanneer een zadel wel of niet goed ligt en zo samen met een nieuwe zadelpasser eindelijk een goed zadel gevonden. Door de kennis die ik nu heb zie ik al gauw of zadels echt niet passen (gekanteld bijvoorbeeld) of wanneer singels totaal niet matchen. Dat is toch nog steeds bij zoveel mensen het geval gek genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:41

Celebi schreef:
Interessant topic dit. Vind het ook altijd nog schrikbarend hoeveel mensen maar gewoon een zadel kopen van marktplaats en gaan rijden. Maar het is nog veel schrikbarender dat zoveel zadelpassers slecht passende zadels verkopen.

Ik ben 2x de dupe geweest (of beter gezegd mijn pony en portomonnee) van zadelpassers die me een 'perfect' zadel verkocht hebben. De eerste was een paar boommaten te groot en ook veel te groot voor mij achteraf. De tweede is door iemand anders weer 4 (!) kopijzers te klein aangemeten. Samen met mijn toenmalige instructrice, een flinke hoeveelheid Google en een zadelpasser in opleiding waar ik contact mee heb gehad zelf de nodige informatie verzameld om globaal te beoordelen wanneer een zadel wel of niet goed ligt en zo samen met een nieuwe zadelpasser eindelijk een goed zadel gevonden. Door de kennis die ik nu heb zie ik al gauw of zadels echt niet passen (gekanteld bijvoorbeeld) of wanneer singels totaal niet matchen. Dat is toch nog steeds bij zoveel mensen het geval gek genoeg.
Daarom heb ik inderdaad ook een korte online cursus aangeschaft die daar speciaal op is gericht: paardeneigenaren die niet zelf zadelpasser willen worden, maar er wel wat meer inzicht in willen krijgen. Ook om straks m'n eigen zadel in de gaten te kunnen houden en, wat degene die de cursus aanbiedt ook zegt, het maak de samenwerking met je zadelpasser ook makkelijker doordat je zelf ook gerichter vragen kunt stellen of kunt aangeven waar je denkt dat de problemen zitten of vandaan komen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:48

Mkango schreef:
Celebi schreef:

Daarom heb ik inderdaad ook een korte online cursus aangeschaft die daar speciaal op is gericht: paardeneigenaren die niet zelf zadelpasser willen worden, maar er wel wat meer inzicht in willen krijgen. Ook om straks m'n eigen zadel in de gaten te kunnen houden en, wat degene die de cursus aanbiedt ook zegt, het maak de samenwerking met je zadelpasser ook makkelijker doordat je zelf ook gerichter vragen kunt stellen of kunt aangeven waar je denkt dat de problemen zitten of vandaan komen.

Moet je wel een zadelpasser hebben die een dergelijke boom met je op wil zetten. Daar zijn ook wel andere voorbeelden van. Dat zegt dan wel iets over diens kwaliteiten maar intussen staat ie wel op je erf....

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:04

Niet alle zadelpassers zullen er inderdaad van gediend zijn als je op hun vingers staat te kijken, maar op de juiste momenten de goede vragen stellen en opletten bij het consult helpt je wel aan een goed zadel. Mocht het dan niet werken weet je ook gelijk dat je de zadelpasser in kwestie vriendelijk kan bedanken en hem weer richting huis kunt sturen. Dan ben je in ieder geval alleen de consultkosten kwijt en scheelt het je een hele hoop ellende kan ik je vertellen. :')

Edit: maar ik zie dit eigenlijk op alle fronten terugkomen hoor. Hoofdstellen die de neusvleugels dichtdrukken, dekens die als soepjurken hangen en wondjes veroorzaken, halsters die op het puntje van de neus liggen. Je moet er tot op zekere hoogte ook echt je ogen voor dichtknijpen want het is soms so triest. En nee ik zal ook zeker niet alles correct doen of helemaal passend hebben, maar van die grote grove dingen denk ik echt altijd wel 'why?' :(

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 16:20

Celebi schreef:
Niet alle zadelpassers zullen er inderdaad van gediend zijn als je op hun vingers staat te kijken, maar op de juiste momenten de goede vragen stellen en opletten bij het consult helpt je wel aan een goed zadel. Mocht het dan niet werken weet je ook gelijk dat je de zadelpasser in kwestie vriendelijk kan bedanken en hem weer richting huis kunt sturen. Dan ben je in ieder geval alleen de consultkosten kwijt en scheelt het je een hele hoop ellende kan ik je vertellen. :')

Edit: maar ik zie dit eigenlijk op alle fronten terugkomen hoor. Hoofdstellen die de neusvleugels dichtdrukken, dekens die als soepjurken hangen en wondjes veroorzaken, halsters die op het puntje van de neus liggen. Je moet er tot op zekere hoogte ook echt je ogen voor dichtknijpen want het is soms so triest. En nee ik zal ook zeker niet alles correct doen of helemaal passend hebben, maar van die grote grove dingen denk ik echt altijd wel 'why?' :(

Een vakman zal met je in gesprek gaan en een stukje kennis over dragen.

Over slecht passend tuig heb ik wel de kanttekening ontdekt dat wat het ene paard prima vind; door het andere paard absoluut NIET gewaardeerd wordt.
Meest simpele voorbeeld is mijn Goedhardt halserhoofdstel. Dat hangt een beetje rondom het hoofd en zorgt ervoor dat essentiële dingen op hun plek blijven en verder niks, echt niks. Mijn vorige paard vond dat heel erg prima en liep daar, letterlijk, het halve land mee door. Mijn huidige paard vind dat hoofdstel HE-LE-MAAL RUK!! (eigenlijk ook nog vet gedrukt). Die wil een strak, aansluitend hoofdstel dat stil om het hoofd ligt en dan met een potent bit erin (level 2 Myler). Dan is mevrouw tevreden en doet ze haar best voor je :j