Muze schreef:Precies dat, het is idd niet alleen de lengte maar ook de vorm van zadel ( en de rug. Uiteraard.)
Ik ben dus idd benieuwd of een iets te lang zadel met goede verdeling en een goed daarin passende ruiter minder schadelijk is in principe dan een korter zadel met minder drukverdeling.
Maargoed dan zeggen mensen ook vaak” een goed passend zadel én een daarin goed passende ruiter is het ideaal”. En ja ergens snap ik dat absoluut, maar ik ben dus vooral benieuwd naar echte onderbouwing.
Gewoon omdat ik het interessant vind en ook echt wel regelmatig een passer zie die zadels aanmeet die keurig voor de 18e rib liggen maar waar ruiters dan echt oncomfortabel inzitten. Dat bracht mij dus op dit vraagstuk. ( en dan zijn dit echt geen stevige/ vollere/ te zware ruiters.)
Ik durf te stellen dat de helft van de zadelpassers hun "verkooppraatje" niet kan onderbouwen.
Als je alleen al de foto's op Bokt bekijkt dat zeker de helft van de zadels op de schouders liggen, dan vraag ik me af hoe dat mogelijk is.