Slofteugel; hoe doe je hem om?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:24

996981 schreef:
AnnoNiemand schreef:
Werken aan de verticale balans ipv een slofteugel gebruiken. Instructie zoeken die hierop gericht is. Van naar beneden trekkerij wordt een paard alleen maar slechter. Hij zal zijn onbalans moeten compenseren in zijn rug als jij zijn hoofd naar beneden gaat dwingen.

Verticale balans? Je bedoelt de verdeling van gewicht over beide voorbenen? Die gaat niet veranderen met een slof.

Wellicht zelf ook op zoek naar goede instructie ;)

Precies.
AnnoNiemand schreef dan ook 'in plaats van'.
Van harte mee eens.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:35

_Nelleke_ schreef:
Niet

Dit

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 21:37

Wow, bedankt voor de reacties. Ik zie het niet voor me dat een paard ineens voorover slaat als ik aan de slof trek. Daar heb ik ook nog nooit van gehoord eigenlijk. Ik heb besloten om wandelend (met hengstenketting) te beginnen, en als het heel goed gaat onder het zadel met een thiedemann. Als het niet lukt en gevaarlijk wordt gaat er gewoon een slof aan.

Ik moet echter wel zeggen, ik heb paarden (die heet zijn) gereden met thiedemann, maar merkte eigenlijk geen verschil. Vandaar dat ik twijfel of het iets zou doen.

Bowo

Re: Slofteugel; hoe doe je hem om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:39

Voor een heet paard doet het ook niets. Hoe zou dat moeten werken?
Een thiedemann helpt bij een paard dat zijn hoofd omhoog gooit.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:40

''Als het niet lukt en gevaarlijk wordt gaat er gewoon een slof aan''

Of les nemen misschien?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:42

_Mir schreef:

Of les nemen misschien?

Mee eens, zoek een goede instructrice met veel kennis van gedrag zodat je zonder hulpmiddelen naar buiten kan trainen :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:43

_Mir schreef:

Of les nemen misschien?

Paarden kunnen in de bak heel braaf zijn maar buiten een draak, hoe wil je dat oplossen met les?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:44

Bowo schreef:

En waarom gooit een paard zijn hoofd omhoog? Uit onbalans. Dus, nogmaals, ga gewoon werken aan die balans en dan krijg je een paard dat veel beter in zijn vel zit én al die dwangmiddelen zijn overbodig geworden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:45

LiannePuthzy schreef:
_Mir schreef:

Of les nemen misschien?

Paarden kunnen in de bak heel braaf zijn maar buiten een draak, hoe wil je dat oplossen met les?

Een draak, of angstig zijn, spanning opbouwen en dat niet kunnen laten afvloeien (en daarom exploderen)?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:45

LiannePuthzy schreef:
_Mir schreef:

Of les nemen misschien?

De basis begint vanaf de grond. Paard moet respect voor je hebben ongeacht waar je rijdt. Dit kan echt hoor, heb het zelf ervaren. :) En anders is het paard niet geschikt voor je of andersom.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:46

mars_mellow schreef:
Het paard is van mij, en hij is altijd met slofteugel gereden door de vorige eigenaar. Ik heb hier geen commentaar over nodig.

Mijn vraag is hoe ik het om doe. Bedankt :)

Als je niet eens weet hoe hem er om heen te doen. Dan gewoon niet. Zoek een lesgever en zorg dat je je basis op orde hebt. Als je buiten geen controle hebt is iets in je basis dus niet in orde.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:53

LiannePuthzy schreef:
_Mir schreef:

Of les nemen misschien?

Eventueel buiten les.

Maar eerst de basis op orde in de bak. Het paard wordt schijnbaar heet… Dus hard aan de slag met tempo en plaats controle en heel erg consequent zijn.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:53

Ayasha schreef:
mars_mellow schreef:
Het paard is van mij, en hij is altijd met slofteugel gereden door de vorige eigenaar. Ik heb hier geen commentaar over nodig.

Mijn vraag is hoe ik het om doe. Bedankt :)

Als je niet eens weet hoe hem er om heen te doen. Dan gewoon niet. Zoek een lesgever en zorg dat je je basis op orde hebt. Als je buiten geen controle hebt is iets in je basis dus niet in orde.

Dit dus inderdaad!

Het is ronduit gevaarlijk om met een paard dat niet goed aan de hulpen staat, buiten te gaan rijden met een slof als je daar zelf geen ervaring mee hebt. Dat je die ervaring niet hebt is duidelijk door je openingspost.
Daarnaast spreek je over: aan de slof trekken om hem af te remmen. Please don’t! Nogmaals dat is echt gewoon link! Je trekt het paard met zijn kin tegen de borst en volkomen uit balans. Op dat moment kan je niet meer sturen en als jouw paard dan struikelt, dan ga je echt met paard en al tegen de grond. Het idee alleen al vind ik doodeng!
Als dit paard altijd met een slof buiten gereden is, dan los je dat natuurlijk niet zomaar anders op. Als je dan echt naar buiten wil met slof, dan raad ik je ernstig aan om de tijd te nemen om te leren rijden met de slof en om buiten niet alle gangen ( alleen stap en draf) mee te nemen. Ik zou niet weten welke instructeur je dat kan aanleren, maar over de kop slaan met paard is echt een reeel gevaar hier.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 21:59

Heel eerlijk met de slof kunnen ze ook gewoon aan de kletter gaan. :=

Praktijk ervaring met mijn fjord in het verleden. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:06

AnnoNiemand schreef:
Bowo schreef:

En waarom gooit een paard zijn hoofd omhoog? Uit onbalans. Dus, nogmaals, ga gewoon werken aan die balans en dan krijg je een paard dat veel beter in zijn vel zit én al die dwangmiddelen zijn overbodig geworden.

Als het nu ging over gewoon in de bak rijden en dan tegen de hand komen zou je gelijk kunnen hebben. Maar een paard dat bij een schrikreactie zijn hoofd omhoog doet heeft niks met onbalans te maken.

Verder ben ik absoluut geen fan van een slof in onervaren handen. En in ervaren handen liever ook niet, ook al heb ik hem ooit ook gebruikt. Maar wel onder strenge begeleiding zodat het correct en veilig was en ik zou het nu ook niet meer doen. In dit geval als het echt niet anders kan zou ik een thiedeman gebruiken en die af laten stellen door een ervaren iemand. Dus niet gewoon lekker strak vast maken, maar zo dat deze ook alleen ingrijpt als het hoofd zo hoog komt. Die slof zou ik absoluut niet omdoen, daar moet je ook gewoon ervaring voor hebben en handig zijn om hem op de juiste manier te gebruiken dat het veilig is, nut heeft en geen schade aanricht.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:09

Als je een slof puur zou gebruiken voor de begrenzing die TS omschrijft zou het niet zo’n slecht plan zijn, het probleem zit hem in de verstelbaarheid van de slof. Het laatste wat je wilt is over de kop doordat je hem op het foute moment fout aantrekt (iets dat zeker bij paarden zonder balans wel degelijk kan gebeuren), maar je wilt ook het paard niet de hele weg klemzetten en frustreren, daarmee maak je de spanning alleen maar hoger en je probleem groter. De kans dat je je paard vastzet is met die dubbele teugel in onervaren handen nog groter.
Een martingaal is uitgevonden voor het hele kop omhoog gooien dingetje, goed afstellen voor vertrek en dan kan er niks fout. Simpele martingaal is in elke paardenwinkel wel te vinden, inclusief Boerenbond en Decathlon. Thiedeman idem, maar die vind ik persoonlijk irritant omdat je niet fijn met een compleet losse teugel kan rijden.

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:15

Ilse_123 schreef:
Als je een slof puur zou gebruiken voor de begrenzing die TS omschrijft zou het niet zo’n slecht plan zijn, het probleem zit hem in de verstelbaarheid van de slof. Het laatste wat je wilt is over de kop doordat je hem op het foute moment fout aantrekt (iets dat zeker bij paarden zonder balans wel degelijk kan gebeuren), maar je wilt ook het paard niet de hele weg klemzetten en frustreren, daarmee maak je de spanning alleen maar hoger en je probleem groter. De kans dat je je paard vastzet is met die dubbele teugel in onervaren handen nog groter.
Een martingaal is uitgevonden voor het hele kop omhoog gooien dingetje, goed afstellen voor vertrek en dan kan er niks fout. Simpele martingaal is in elke paardenwinkel wel te vinden, inclusief Boerenbond en Decathlon. Thiedeman idem, maar die vind ik persoonlijk irritant omdat je niet fijn met een compleet losse teugel kan rijden.

Huh, hoezo kan je niet met een complete losse teugel rijden? Ik heb/had mijn teugels zo vaak bij de gesp vast.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:26

Bedoel je hoe je de slofteugel bevestigt als hondenriem? Want daarvoor zijn ze best nuttig :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:30

Slof met rijden? Wandelen met hengstenketting?
Dan gaat er duidelijk iets mis hier.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:32

Ik dacht dat de kerstvakantie pas over een paar weken begon :')

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:32

Wandelen met hengstenketting zou ik ook niet doen. Ik zou eerder investeren in grondwerk lessen zowel in de bak als op de weg

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:41

Met een slof om kunnen ze ook hard.. vooral als je hem tussen de voorbenen doet. Ik zou zorgen dat je hem voor bent en hem om trekt voor ie gaat. In mijn ogen kunnen ze beter de kop omhoog doen dan omlaag en gaan :+

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:48

Ik zou het in het bos wandelen aan de hengstenketting persoonlijk laten. Als ie daar op de loop gaat en je moet loslaten ben je hem kwijt. :D

Een slof kan prima dienen als noodrem mits je genoeg ervaring hebt met het gebruik ervan. Maar als ze echt willen lopen trekken ze overal doorheen. Wellicht kun je samen met een braaf paard gaan buiten rijden waar je die van jou tegenaan kunt parkeren als het even spannend wordt?

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:52

Ingrid_92 schreef:
Bedoel je hoe je de slofteugel bevestigt als hondenriem? Want daarvoor zijn ze best nuttig :+

Of voor lange teugelen met een shetlander :j

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 22:59

Ik schrik er nog steeds van hoe makkelijk er over gepraat word, ''doe er dan wel een slof aan'' nee ts, in de BASIS gaat iets flink mis, dat los je niet op met harder trekken en meer touwtjes. Les nemen, een goede, niet eentje die zegt dat touwtjes alles fixen.
Een loperig paard loopt in mijn ervaring alleen maar harder als je gaat begrenzen(of laat ik zeggen trekken). Een goed paard loopt ontspannen, als er zoveel spanning in het lijf zit is ie er nog niet klaar voor, simpel als dat. En als de spanning zo hoog is blijven ze rennen, dat ga jij ook met die touwen echt niet tegenhouden ts.
hengstenkettingkje eraan, dat meen je toch niet?
Ik zie het overal hoor ts, dus geen aanval naar jou, ook mensen die gelijk in de verdediging schieten omdat hun denken het goed op te lossen maar ik hoop dat je door meerdere meningen hier ook wel ziet dat dat niet het geval is.