Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:50

Bij de meeste dekens zit ook het grootste probleem in de hoogste borstsluiting.
Bij grazen duwt het paard die naar beneden en trekt zo ook de deken loei strak op de schoft.

Ik moet zelf nog eens kijken naar de deken met zo'n kruis sluiting voor.
Maar alleen klitteband durf ik dan ook weer niet aan....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:54

Ik heb echt best verschillende type paarden en op allemaal liggen de rhino/amigo dekens het allerbeste. Waarbij ik voor paarden die veel in de wei staan ook nog een extra voorkeur heb voor een V sluiting.

De wugs vind ik dan de allervriendelijkste pasvorm hebben maar die kunnen bij een paard met een erg verticale hals/ dragen van de hals inderdaad wel wat op de manen drukken.

Overigens: dekens moeten absoluut een gladde voering hebben wat mij betreft. Dat komt de pasvorm/ trekken ook zeker ten goede.

En inderdaad hoor ik ook dat gehamer op maat veel. Het is even wennen maar die deken hoort dus niet over de kont heen te hangen maar te stoppen bij de staartaanzet.

DP: klitteband ligt aan je paard. Bij mijn 2 ruinen is dat heeeel twijfelachtig/ recept voor rampen. Mijn merrie kan ik er zonder problemen mee laten lopen, die pikt dat gepulk aan haar lichaam niet.

Overigens heeft le mieux ook een amigo look a like met een zelfde pasvorm (en zelfde bevestiging van hals en onderdekens) voor als je daar toevallig tegenaan loopt.

DuoPenotti

Re: Pijnlijke borst schoft deken alternatief halve hals

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:29

Plukken doen ze hier niet aan de dekens.
Maar komt er niet toch zand of hooi tussen zodat het na een tijdje niet meer goed klit?

esc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:49

DuoPenotti schreef:
Plukken doen ze hier niet aan de dekens.
Maar komt er niet toch zand of hooi tussen zodat het na een tijdje niet meer goed klit?

nee hoor ik en anders zijn ze heel goed schoon te maken met zo'n klittenborstel voor katten en honden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:55

Ik ben erg fan van Weatherbeeta dekens.

Die liggen op mijn haflinger echt super goed, stabiel, schuiven niet en hebben drukverdelende schuimkussens naast de schoft.

En die hebben een heel wijde brede staartflap, waardoor de billen bij een maat kleiner gewoon helemal fijn bedekt zijn.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:56

Citaat:
Overigens heeft le mieux ook een amigo look a like met een zelfde pasvorm (en zelfde bevestiging van hals en onderdekens) voor als je daar toevallig tegenaan loopt.

deze bedoel je?

https://www.agradi.nl/lemieux-deken-ari ... g-navy.htm
Ik kan me dan echt niet voorstellen dat daar een paard als die van ts of mij in past

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:44

Voor mijn merrie zou die mooi zijn, zij heeft ook dekens met een soortgelijke pasvorm, haar Amigo dekens. Zij heeft ook een laag aangezette hals en bij haar sluiten die dekens heel mooi aan. Maar persoonlijk vind ik de pasvorm niet fijn voor bredere paarden, hij knelt dan bij de schouders en sluit niet meer aan.

Rambo is fijner als je paard wat breder is imo.
Irish Turnout zal voor dit paard ook een mooie pasvorm hebben, dan wel zonder hals denk ik, ivm de manen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:03

Als de maat hetzelfde valt als de Rambo exceem deken geeft dat ook wel een mooi vergelijk.

Die hier overigens niet past..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:12

Friese merrie die ik bijrijd heeft een meer klassieke bouw en die draagt Bucas big neck. Ligt perfect bij haar.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:24

Dorien66 schreef:
Friese merrie die ik bijrijd heeft een meer klassieke bouw en die draagt Bucas big neck. Ligt perfect bij haar.

"Mijn Fries" ook :) Bucas ligt super op hem, maar ik ga wel mee met de eerder gegeven tips, je
dekens lijken te groot.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:46

Ik heb deze voor mijn tinker met lage halsaanzet en een dikke nek:
https://www.dochorse.nl/amigo-xl-turnou ... gJi4vD_BwE

Als ze staat te eten van de grond komt er geen druk op de hals of de schoft.

Enige nadeel vind ik de reetveter, daar blijft mest en urine aan hangen. Die heb ik vervangen door 2 bilkoorden (laten maken bij de dekenwas service).

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:55

Grappig, zo veel verschillende dekenmerken. Bij mijn Fries ligt Amigo, Bucas, Rambo, Rhino, Fryskware, Eskadron, LeMieux allemaal ruk. De Big neck varianten nog veel erger. EJ huismerk en Weatherbeeta liggen top. Weatherbeeta valt wel groot, mijn paard met normaal 195 draagt daarvan 185.
Ik denk echt dat je bijna niet ontkomt aan "gewoon uitproberen". Misschien stalgenootjes vragen of je een deken kunt passen? En ik zou inderdaad een maat kleiner proberen.
Je zou ook nog kunnen kijken naar een borstverbreder, mocht daar het knelpunt zitten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:57

Ik heb werkelijk nog nooit een EJ-deken goed zien liggen... Heb jij daar een foto van?

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:58

Dees schreef:
Ik heb werkelijk nog nooit een EJ-deken goed zien liggen... Heb jij daar een foto van?

Ik zal even gaan graven in m'n foto's van vorige winter... :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:00

DuoPenotti schreef:
Citaat:

deze bedoel je?

https://www.agradi.nl/lemieux-deken-ari ... g-navy.htm
Ik kan me dan echt niet voorstellen dat daar een paard als die van ts of mij in past

Dat durf ik niet zo in te schatten. Ik heb hier een KWPN die behoorlijk flink is met een dikke nek die laag uit de borst komt. Maar dat is toch nog net geen fries. (de donker bruine met snep en kol uit mijn profiel. Dat is toch een aardige knoest)
Ik zeg alleen dat die deken exact hetzelfde valt als mijn amigo en rhino dekens én een V sluiting heeft.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:17

Ik heb zowel de LeMieux als de Amigo en Rambo deken. De LeMieux is beduidend smaller dan de Rambo. Onze friese merrie (brede borst, diepe halsinzet) past tot nu toe enkel de Rambo dekens (Amigo is ook te smal, Bucas trekt naar achter).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:21

DuoPenotti schreef:
Als de maat hetzelfde valt als de Rambo exceem deken geeft dat ook wel een mooi vergelijk.

Die hier overigens niet past..

Niet helemaal, de eczeemdeken valt smaller. De winterdeken heeft meer ruimte voor de schouders.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 16:04

Bij mijn paard met brede boeg en lage halsinzet lagen Weether Beeta en Rhino het fijnst, alle andere dekens niet. Het is even duur, maar aan de andere kant gaan die dekens wel enorm lang mee.

Op stal hebben ze speciale frysk ware (?) dekens op friezen liggen. Die liggen ook prima.

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:31

Ik heb een hele klassieke KWPN merrie met een flinke boeg. Zij draagt de Rambo Original Turnout lite, deze zit haar erg goed.
Eerder had ik een deken Masters en zat erg strak van voren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:33

Bij mijn paard gaf de big neck of kleinere/grotere maat geen oplossing, uiteindelijk gaf de rhino wug als enige geen trekkende rand in de schoft.
Helaas werden er de manen er op die plek niet mooier van, maar dat was voor het paard minder erg dan een snijdende rand in de schoft.

Ik heb ook wel eens een deken laten verstellen en ter hoogte van de schoft een extra stuk/soort mini wug laten zetten. Dat werkte ook goed en de deken bleef waterdicht op die plek.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-22 16:34

Auw! Rib uit mijn lijf, maar ik heb een mooie Rambo deken besteld! 1 maatje kleiner dan de huidige dekens. Ik ben heel benieuwd.

Ken de Rambo dekens van mijn vorige paard, alleen had deze dekenmaat 215, dat past niet op deze petit Fries. Maar ik weet dat ze heel duurzaam zijn, dus hopelijk betaald het zich uit in een deken die haar prettig zit en lang meegaat.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 18:19

Ik vind je deken te groot op de foto's.
Daarnaast is het heel erg lastig om goede dekens te vinden.

Hier is een fijn filmpje van Jacob van Bucas die er wat uitleg over geeft.

Ik zou ook voor een big neck variant gaan :)

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-22 20:14

Op de Friezen van een stalgenoot liggen de bucas dekens perfect, vooral de ene Fries heeft ook zoveel front. Ik weet niet zeker of het de big neck varianten zijn.
Ik heb voor mijn Gelderse een rhino en amigo wug, maar die heeft een wat smallere boeg. Op hem lagen de bucas dekens voor geen meter :')

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-22 00:08

Ik wacht nog steeds op mijn bestelling :Z

snowsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 22:27

Kan iemand mee kijken en mee denken? onze pony is echt niet blij met zijn deken (smartex rain (5,3). Het lijkt erop dat hij nu zoveel last krijgt van zijn schoft dat hij continu pijn ervaart en elke aanraking tot zure oren en bijtdreigingen leidt :( Is er een vergelijkbare deken met halve hals?