Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zapje schreef:Ik heb ook een open stal. Helemaal open voorkant op het zuiden dus wel wat wind maar verder achterin de stal lag hij dan wel beschut. Ging echt prima. Ik zou ze binnen houden bij langdurige regen maar verder kan hij prima naar buiten, vindt hij vast leuk. Eerst maar eens een uurtje proberen onder toezicht idd. Deken is fijn maar niet perse noodzakelijk verwacht ik. Zeker binnen niet, waar hij droog ligt. Maar kan ook geen kwaad.
Nikass schreef:Weitje niet te klein maken, veulen kan nog geen handige wendingen draaien en/of tijdig remmen.
Ik heb geleerd: vlaggetjes hangen aan het draad, om de meter ofzo één, want hij ziet het draad niet altijd, en loopt er zo doorheen, of kan niet op tijd stoppen, glijdt er tegen aan of half onder door.
Op het weitje met mama aan het halster (liefst eerste keer) rustig een rondje stappen langs het draad, zodat mama en kind goed weten waar de grens is. Weet niet of je paard heel zorgzaam is, onze merrie liep ALTIJD tussen haar veulen en het draad. Maar niet elke merrie doet dat.
In de stal dik stro, ook aan de zijkanten, zodat hij niet met opstaan kan uitglijden op beton.
Succes, en lekker genieten!
Edit: leuk dat je een cartujano hebt! Hoe kom je zo aan haar?
superpony schreef:Ik zou hem ook vanaf nu wel naar buiten gaan laten. Hij moet weerstand opbouwen en misschien ook wat vacht krijgen nog. Dan helpt alleen binnen staan en inpakken niet.
Mijn veulen is van 5 Mei en de moeder was gewend 24/7 buiten staan, maar dat wilde zij de eerste dagen niet. Heb dus vooral geluisterd/gekeken naar de moeder.
Hij kreeg helemaal geen vacht. Merrie krijgt wel dekens op, omdat ze anders alleen maar staat te schuilen en veulen ook niet beweegt. Bij de eerste stevige regenval stonden zijn moeder en oom met dekens buiten en stond hij ertussen te rillen. Hij was natuurlijk al wat ouder dan die van jou, maar heb ze binnen gehaald en hem even laten bijkomen.
Daarna is hij toch vacht gaan aanmaken en nu gaat het super. Vacht is niet te vergelijken met dat van ons shet veulen, maar het is voor hem een goede vacht.
Heel veel veulens worden in Jan,Feb,Mrt geboren en dan is het vaak ook heel koud. Staan naar mijn idee ook vaak teveel binnen dan, maar mogen er sws een paar keer per dag dan wel uit met moeders om de benen te strekken.
Ik snap je zorgen echt wel, die heb je altijd. Maar je wil ook geen andere problemen door een zwak gestel straks.
tengeltje11 schreef:veulens zien wel de omheining, ze hebben van bij de geboorte ogen die perfect werken, alleen weten ze nog helemaal niet wat dat is, wat het betekend en hoe het werkt, en dat moeten ze leren.
hier moeten ze allemaal eerst eens aan de snok hangen voor ze weten hoe laat het is en al meer dan eens een veulen gehad die eerst door de omheining sukkels en dus niet meer terug durft omdat ze dan direct weten hoe laat het is....
hoort bij het leerproces, maar dat veulens geen omheining zien zonder vlaggetjes is geen waar, ze zien het, maar weten nog niet waarvoor het dient en net dat leren ze maar door er tegen te gaan....
(maar ze zijn niet dom, dus na 1x een snokje, weten ze wel hoe laat het is en is de les geleerd, al kunnen ze spelend, nog wel wat klungelig zijn en iets fout inschatten, maar daar doen vlagjes en plastic wapper dingen niets aan)
superpony schreef:Ze zijn nog veel slimmer dan alleen dat. Wij hebben een track en paden, dus ook aan binnenkant draden of om een perkje lint.
Als ik buiten kom met de honden gaat het stroom eraf. Al vanaf een paar weken oud wist meneer exact wanneer het stroom aan of uit staat.
En 1x heb ik gezien dat hij achter het shet veulen rende die de bocht omvloog. De quarter redde dat net niet, bounced in koord en terug. Sliding sporen in mn wei, maar niks geen schade.
1x heeft hij wel even vastgelegen toen hij naast koord lag te rollen. Veulen was net te licht dat het breekt, maar kon los komen.
Heb wel geïnvesteerd in goede, veilige omheining. Zie soms omheiningen waar ik sws al een hartverzakking van krijg.
superpony schreef:Als je je keuzes al hebt gemaakt en het al jaren zo doet, hoef je het niet op Bokt te vragen. Hier krijg je antwoorden van andere mensen met andere ervaringen.
Daarnaast staat de merrie nu ook in de stal met diezelfde geluiden waar ze bang voor zou zijn.
Ik reageerde op wat werd aangehaald over draad, meer niet.
tengeltje11 schreef:veulens zien wel de omheining, ze hebben van bij de geboorte ogen die perfect werken, alleen weten ze nog helemaal niet wat dat is, wat het betekend en hoe het werkt, en dat moeten ze leren.
hier moeten ze allemaal eerst eens aan de snok hangen voor ze weten hoe laat het is en al meer dan eens een veulen gehad die eerst door de omheining sukkels en dus niet meer terug durft omdat ze dan direct weten hoe laat het is....
hoort bij het leerproces, maar dat veulens geen omheining zien zonder vlaggetjes is geen waar, ze zien het, maar weten nog niet waarvoor het dient en net dat leren ze maar door er tegen te gaan....
(maar ze zijn niet dom, dus na 1x een snokje, weten ze wel hoe laat het is en is de les geleerd, al kunnen ze spelend, nog wel wat klungelig zijn en iets fout inschatten, maar daar doen vlagjes en plastic wapper dingen niets aan)