Pasgeboren veulen dekentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zapje

Re: Pasgeboren veulen dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:44

Ik heb ook een open stal. Helemaal open voorkant op het zuiden dus wel wat wind maar verder achterin de stal lag hij dan wel beschut. Ging echt prima. Ik zou ze binnen houden bij langdurige regen maar verder kan hij prima naar buiten, vindt hij vast leuk. Eerst maar eens een uurtje proberen onder toezicht idd. Deken is fijn maar niet perse noodzakelijk verwacht ik. Zeker binnen niet, waar hij droog ligt. Maar kan ook geen kwaad.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 13:54

Zapje schreef:
Ik heb ook een open stal. Helemaal open voorkant op het zuiden dus wel wat wind maar verder achterin de stal lag hij dan wel beschut. Ging echt prima. Ik zou ze binnen houden bij langdurige regen maar verder kan hij prima naar buiten, vindt hij vast leuk. Eerst maar eens een uurtje proberen onder toezicht idd. Deken is fijn maar niet perse noodzakelijk verwacht ik. Zeker binnen niet, waar hij droog ligt. Maar kan ook geen kwaad.

Ik ga straks om dekentje naar Epplejeck voor mocht het nodig zijn en ga hem daarna onder toezicht in het parkje laten die ik afgezet heb voor de schuilstal. Zal hem goed doen.
Morgen werken dus hele dag binnen.
Vandaag even beentjes strekken *\o/*

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:22

@Cambiar: mocht de wind er gemeen koud in staan kun je misschien een stuk winddoek (deels) voor de open voorkant spannen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:33

Hier 2j terug op 5 jan een veulen gehad. Nooit een deken opgelegd, liep ook gewoon van dag één mee met de kudden vrij binnen/buiten. Nooit problemen gehad.
Ik zou persoonlijk nooit een deken opleggen, gewoon eventueel enkele dagen uit de felle regen en gure wind houden, dan regelt hij zijn haaraanmaak helemaal zelf!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:10

Mijn veulen van mei was zelfs toen koud in een open stal, dus het kan wel degelijk. Goed blijven kijken, ze stond met een bol ruggetje en lag niet meer lekker languit in het stro. Hier opgelost met stal dicht timmeren, kon eerst zo snel niet aan een dekentje komen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:56

Ik zou ook geen deken opleggen. Wel lekker naar buiten, maar met erge regen en snachts binnen. Mama goed bijvoeren!

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 18:35

Thx!
Vanmiddag enkele uren zitten wachten tot hij de stal wou uitkomen, maar hij vond de modder niet zo leuk vlak voor de stal. Mama riep hem mee naar buiten maar hij wou niet.
Deze avond begon het plots te gieten en van verschot van de kletterende regen op het dak, schoot hij mee met mama naar buiten de kleine aap.
Is wel even wennen, dan maar eventjes warmpjes rennen.
Feit is dat hij deze middag toen ik toekwam stond te bokken en steigeren in zijn stal en warm aanvoelde, beter dus binnen en buiten om energie'tjes vrij te laten.
Is een heel lief, maar pittig ventje.
Loslaten en hem buiten laten is moeilijk voor me, maar probeer het zo goed mogelijk te bekijken hoe het gaat.
https://youtu.be/xEybLgvDQkY
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 20-11-22 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 18:40

Nikass schreef:
Ik zou ook geen deken opleggen. Wel lekker naar buiten, maar met erge regen en snachts binnen. Mama goed bijvoeren!

Mama eet goed. Geef ze nu luzerne, cavalor wholehain balancer en 's avonds D'Hooge breed.
Ze staat mooi.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:11

Weitje niet te klein maken, veulen kan nog geen handige wendingen draaien en/of tijdig remmen.
Ik heb geleerd: vlaggetjes hangen aan het draad, om de meter ofzo één, want hij ziet het draad niet altijd, en loopt er zo doorheen, of kan niet op tijd stoppen, glijdt er tegen aan of half onder door.
Op het weitje met mama aan het halster (liefst eerste keer) rustig een rondje stappen langs het draad, zodat mama en kind goed weten waar de grens is. Weet niet of je paard heel zorgzaam is, onze merrie liep ALTIJD tussen haar veulen en het draad. Maar niet elke merrie doet dat.
In de stal dik stro, ook aan de zijkanten, zodat hij niet met opstaan kan uitglijden op beton.
Succes, en lekker genieten!

Edit: leuk dat je een cartujano hebt! Hoe kom je zo aan haar?

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:18

Dat hij niet direct mee naar buiten kwam kan ook komen omdat ze in het begin de overgang van donker naar licht spannend vinden. Wat is hij leuk! Wel pech voor hem dat hij direct regen had. Er staat nog mooi wat gras.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 21:40

Nikass schreef:
Weitje niet te klein maken, veulen kan nog geen handige wendingen draaien en/of tijdig remmen.
Ik heb geleerd: vlaggetjes hangen aan het draad, om de meter ofzo één, want hij ziet het draad niet altijd, en loopt er zo doorheen, of kan niet op tijd stoppen, glijdt er tegen aan of half onder door.
Op het weitje met mama aan het halster (liefst eerste keer) rustig een rondje stappen langs het draad, zodat mama en kind goed weten waar de grens is. Weet niet of je paard heel zorgzaam is, onze merrie liep ALTIJD tussen haar veulen en het draad. Maar niet elke merrie doet dat.
In de stal dik stro, ook aan de zijkanten, zodat hij niet met opstaan kan uitglijden op beton.
Succes, en lekker genieten!

Edit: leuk dat je een cartujano hebt! Hoe kom je zo aan haar?

Hij kent het draadje al van in de stal. Ging echt super eerste keer buiten. Mama is echt een super super zorgzame. Idd ze ziet meteen of het ok is en zoniet grijpt ze in.
Dit hengstje heeft mooie verzamelde bewegingen, in het filmpje zie je dat hij voorzichtig is.
Mijn merrie komt van Renaat Vandepapeliere van R&S label.
https://www.facebook.com/renaat.vandepapeliere
Renaat fokte Cartujano's van goede origine.
Renaat is helaas gestopt met paarden fokken, hij had echt nog kwaliteit.
Ik heb ook enkele Cartujano's verkocht voor Renaat. Eentje zit nu bij Jason Alexander Wouters, nu mijn trainer, een leerling van Klaus Ferdinand Hempfling.
Op zijn site kun je een halfbroer zien waarmee hij Santiago De Compostella gedaan heeft:
https://www.eden.life/
Echt een ongelofelijke persoonlijkheid, schitterend filmpje die hij gemaakt heeft van zijn tocht:
https://youtu.be/yRRAdYIEsE0
Stammoeder is Herradora, Ganaderia Las Lumbreras.

Afbeelding

De combi met mijn Lusitano Veiga merrie haar zoon is schitterend.
Dit is de papa, de palomino, Veiga x Berber:
https://youtu.be/co2Oa5IXUoc
Mijn palomino'tje Tito is nu 2,5 jaar en heeft al een zoon lopen, de lieve bandiet :-)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 14:52

Ik verplaats dit topic naar Harnachement.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:24

Ik zou hem ook vanaf nu wel naar buiten gaan laten. Hij moet weerstand opbouwen en misschien ook wat vacht krijgen nog. Dan helpt alleen binnen staan en inpakken niet.

Mijn veulen is van 5 Mei en de moeder was gewend 24/7 buiten staan, maar dat wilde zij de eerste dagen niet. Heb dus vooral geluisterd/gekeken naar de moeder.

Hij kreeg helemaal geen vacht. Merrie krijgt wel dekens op, omdat ze anders alleen maar staat te schuilen en veulen ook niet beweegt. Bij de eerste stevige regenval stonden zijn moeder en oom met dekens buiten en stond hij ertussen te rillen. Hij was natuurlijk al wat ouder dan die van jou, maar heb ze binnen gehaald en hem even laten bijkomen.
Daarna is hij toch vacht gaan aanmaken en nu gaat het super. Vacht is niet te vergelijken met dat van ons shet veulen, maar het is voor hem een goede vacht.

Heel veel veulens worden in Jan,Feb,Mrt geboren en dan is het vaak ook heel koud. Staan naar mijn idee ook vaak teveel binnen dan, maar mogen er sws een paar keer per dag dan wel uit met moeders om de benen te strekken.

Ik snap je zorgen echt wel, die heb je altijd. Maar je wil ook geen andere problemen door een zwak gestel straks.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:42

veulens zien wel de omheining, ze hebben van bij de geboorte ogen die perfect werken, alleen weten ze nog helemaal niet wat dat is, wat het betekend en hoe het werkt, en dat moeten ze leren.
hier moeten ze allemaal eerst eens aan de snok hangen voor ze weten hoe laat het is en al meer dan eens een veulen gehad die eerst door de omheining sukkels en dus niet meer terug durft omdat ze dan direct weten hoe laat het is....

hoort bij het leerproces, maar dat veulens geen omheining zien zonder vlaggetjes is geen waar, ze zien het, maar weten nog niet waarvoor het dient en net dat leren ze maar door er tegen te gaan....

(maar ze zijn niet dom, dus na 1x een snokje, weten ze wel hoe laat het is en is de les geleerd, al kunnen ze spelend, nog wel wat klungelig zijn en iets fout inschatten, maar daar doen vlagjes en plastic wapper dingen niets aan)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 15:57

Ze zijn nog veel slimmer dan alleen dat. Wij hebben een track en paden, dus ook aan binnenkant draden of om een perkje lint.

Als ik buiten kom met de honden gaat het stroom eraf. Al vanaf een paar weken oud wist meneer exact wanneer het stroom aan of uit staat.

En 1x heb ik gezien dat hij achter het shet veulen rende die de bocht omvloog. De quarter redde dat net niet, bounced in koord en terug. Sliding sporen in mn wei, maar niks geen schade.
1x heeft hij wel even vastgelegen toen hij naast koord lag te rollen. Veulen was net te licht dat het breekt, maar kon los komen.
Heb wel geïnvesteerd in goede, veilige omheining. Zie soms omheiningen waar ik sws al een hartverzakking van krijg.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 00:00

superpony schreef:
Ik zou hem ook vanaf nu wel naar buiten gaan laten. Hij moet weerstand opbouwen en misschien ook wat vacht krijgen nog. Dan helpt alleen binnen staan en inpakken niet.

Mijn veulen is van 5 Mei en de moeder was gewend 24/7 buiten staan, maar dat wilde zij de eerste dagen niet. Heb dus vooral geluisterd/gekeken naar de moeder.

Hij kreeg helemaal geen vacht. Merrie krijgt wel dekens op, omdat ze anders alleen maar staat te schuilen en veulen ook niet beweegt. Bij de eerste stevige regenval stonden zijn moeder en oom met dekens buiten en stond hij ertussen te rillen. Hij was natuurlijk al wat ouder dan die van jou, maar heb ze binnen gehaald en hem even laten bijkomen.
Daarna is hij toch vacht gaan aanmaken en nu gaat het super. Vacht is niet te vergelijken met dat van ons shet veulen, maar het is voor hem een goede vacht.

Heel veel veulens worden in Jan,Feb,Mrt geboren en dan is het vaak ook heel koud. Staan naar mijn idee ook vaak teveel binnen dan, maar mogen er sws een paar keer per dag dan wel uit met moeders om de benen te strekken.

Ik snap je zorgen echt wel, die heb je altijd. Maar je wil ook geen andere problemen door een zwak gestel straks.

Ik maak me geen zorgen om zwak gestel, omdat mijn paarden natuurbegrazingen doen. Is beetje mijn stokpaardje voor wie mij kent ;)
Straks mag hij buiten, maar hij is nu te klein om in de gietende regen te staan. Mama gaat niet altijd binnen en bij regen zeker niet, omdat het lawaai maakt op het dak.
Dat wil zeggen dat dit kleine lieve hummeltje continu in de regen zou staan mocht ik ze nu buiten laten.
Ik persoonlijk, met mijn voorkeur voor zo natuurlijk mogelijk, vind dit toch wel een bar slecht idee. Temeer omdat het terrein op een helling ligt en het er enorm waait vanuit de vlakte, heel anders dan het bos waar ik woon. Bomen van 25m hoog houden 4x meer de wind tegen dan op een vlakte waar de wind guur door je kleren, in zijn geval korte vachtje waait.

Ik vind het een beter idee om hem nu nog met zware regenval binnen te laten, binnen paar dagen wordt het droger en dan mag hij buiten.

Is hier groot, geheuveld terrein, en hij komt best wel aan zijn trekken ivm prikkels voor proprioceptie en
Ontwikkeling.
Al mijn paarden die ik gefokt heb, hebben sterk gestel, daar krijgt hij ook binnenkort de kans toe.
Even een beeld van hoe dit terrein er hier uitziet zie je hier

https://myalbum.com/album/sFto6ov8vC7W/ ... ad6bf463c0

Ik heb ook met mijn vaste veearts gesproken en hij vond dit ook beste aanpak. Dekentje is geen goed idee.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 00:10

tengeltje11 schreef:
veulens zien wel de omheining, ze hebben van bij de geboorte ogen die perfect werken, alleen weten ze nog helemaal niet wat dat is, wat het betekend en hoe het werkt, en dat moeten ze leren.
hier moeten ze allemaal eerst eens aan de snok hangen voor ze weten hoe laat het is en al meer dan eens een veulen gehad die eerst door de omheining sukkels en dus niet meer terug durft omdat ze dan direct weten hoe laat het is....

hoort bij het leerproces, maar dat veulens geen omheining zien zonder vlaggetjes is geen waar, ze zien het, maar weten nog niet waarvoor het dient en net dat leren ze maar door er tegen te gaan....

(maar ze zijn niet dom, dus na 1x een snokje, weten ze wel hoe laat het is en is de les geleerd, al kunnen ze spelend, nog wel wat klungelig zijn en iets fout inschatten, maar daar doen vlagjes en plastic wapper dingen niets aan)

Wellicht heb je erover gekeken ;) , maar hij kent de draad al. De schuilstal heeft geen poort en ik heb het afgezet met een draadje. Werkt goed.
Beetje roeien met de riemen die we hebben, maar je krijgt er des te meer paardjes mee die veel gewoon worden. Hij is al buiten geweest en draad was geen probleem, iets waar ze in begin wel nog eens durven tegen duwen, wat hij dus wijselijk niet deed omdat hij het concept al kent van de eerste uren.
Zo wie zo gaat hij eerste dagen niet zonder toezicht buiten. Ik blijf erbij.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 00:22

superpony schreef:
Ze zijn nog veel slimmer dan alleen dat. Wij hebben een track en paden, dus ook aan binnenkant draden of om een perkje lint.

Als ik buiten kom met de honden gaat het stroom eraf. Al vanaf een paar weken oud wist meneer exact wanneer het stroom aan of uit staat.

En 1x heb ik gezien dat hij achter het shet veulen rende die de bocht omvloog. De quarter redde dat net niet, bounced in koord en terug. Sliding sporen in mn wei, maar niks geen schade.
1x heeft hij wel even vastgelegen toen hij naast koord lag te rollen. Veulen was net te licht dat het breekt, maar kon los komen.
Heb wel geïnvesteerd in goede, veilige omheining. Zie soms omheiningen waar ik sws al een hartverzakking van krijg.

Met omheiningen heb ik veel ervaring, gezien ik jaarlijks zelf tientallen hectares moet afzetten in het natuurdomein, mijn vraag hier op bokt was eerder dekentje of niet...
Idd, ik heb geleerd dat er continu stroom moet opzitten, ook heb ik na 5 jaar begrazing en weides afzetten geleerd hoe je dat beste doet. De mijne zijn draad-duikers.
Na 5 jaar trial and error heb ik dit jaar geen problemen gehad.
Mijn andere veulens zitten in het Parkbos in Gent waar ik het Sorraia project doe.
Ik heb mijn hart vastgehouden in begin, is afgemaakt met prikkeldraad en veel te groot om nog te gaan bij-omheinen met stroom, maar ze hebben het super gedaan.
Ik had veel zorgen want prikkeldraad is gevaarlijk, maar als ze ermee opgroeien blijken ze daarmee om te kunnen gaan.
Had het ook liever anders gezien, maar is wel leerrijk om te weten hoe ze zich kunnen aanpassen. Zijn ook wel uitzonderlijke slimme veulens, kruising met Berber, Lusitano, Cartujano en Sorraia.
Merk toch wel groot verschil met de warmbloeden van mijn zus. Die heeft een veulen dood helaas die gewoon in stroomdraad is blijven hangen. Was afschuwelijk.
https://youtu.be/DJvNZTvS13o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 01:39

Het ziet er mooi uit, maar zie genoeg beschutting.

En zoals ik aangaf. Mijn merrie schuilt veel en heeft daarom een deken op. Bij de eerste stevige buien dit jaar stonden ze dus buiten en begon het veulen wel te rillen. Daarop even een tijdje naar binnen gehaald.

Als je je keuzes al hebt gemaakt en het al jaren zo doet, hoef je het niet op Bokt te vragen. Hier krijg je antwoorden van andere mensen met andere ervaringen.

Daarnaast staat de merrie nu ook in de stal met diezelfde geluiden waar ze bang voor zou zijn.

Ik reageerde op wat werd aangehaald over draad, meer niet.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 02:01

superpony schreef:
Als je je keuzes al hebt gemaakt en het al jaren zo doet, hoef je het niet op Bokt te vragen. Hier krijg je antwoorden van andere mensen met andere ervaringen.

Daarnaast staat de merrie nu ook in de stal met diezelfde geluiden waar ze bang voor zou zijn.

Ik reageerde op wat werd aangehaald over draad, meer niet.

Ik begrijp dit antwoord niet zo goed.
Mijn vraag ging over dekens, omdat ik geen ervaring heb met winterveulentjes. Daarom schreef ik: mensen om raad gevraagd met eigen ervaring, geen individuele mening.
Mijn mening heb ik gevormd door de antwoorden die ik hier kreeg, hoezo ik moet hier geen vragen stellen? Dat bepaal ik zelf toch wel?
Wat bedoel je met bang voor geluiden op het dak? Daar moet ze idd even aan wennen, dat is vrij normaal denk ik na 6 maanden buiten begrazing.
Mijn verantwoordelijkheid is om besluiten te nemen naar de situatie waarin we ons bevinden. Het advies om ze nu buiten te laten kan ik dus niet doen. Merrie en veulen passen zich aan de nieuwe situatie aan en beste is om dit zeer voorzichtig aan te pakken eerste dagen. Moeder krijgt nu eten binnen en is al meer op haar gemak, maar als ik geen overzicht heb, ga ik deze eerste dagen geen risico's nemen. Longontsteking kan resulteren in sëpsis, dat wil ik niet.
Een veulen krijgt geen ontwikkelingsproblemen door eerste week binnen te staan. Dat is larie. Er zijn weinig paarden die de kans krijgen om op te groeien zoals ze bij mij doen.
Wil dit zeggen dat ik geen info mag vragen? Ik denk dat iedereen het recht heeft om te communiceren als dat op een normale manier gebeurt.
Wil ook niet zeggen dat als ik een vraag stel, daar niet mag op ingaan. Alle advies over wel deken of niet helpt me om de beste situatie te creeeren voor een winterveulentje, waar ik geen ervaring heb. Het is mijn keuze om die hier te plaatsen, en zolang men dit goedkeurt van de Admin heb ik daar het recht toe.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 04:08

Ohhh wat een prachtige omgeving staan ze. Heerlijk!

Bij een fokker in Zweden was er een winterveulen. Kreeg geen deken op, ging een x aantal uurtjes per dag met zijn moeder los in de bak. Heeft daar niks aan over gehouden.

Ik zou inderdaad een deken bestellen zodat mocht hij gaan rillen je meteen iets hebt om op te doen. In de tussentijd kan zijn vacht zich mooi aanpassen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:31

Ik had ooit een kerstveulen. Die deed het zonder deken, BEHALVE toen het vroor en ze op de wei mochten. Normaal gooide ik merrie en veulen 2 keer per dag er uit om de benen te strekken voor ongeveer 1.5 uur waar ik dan bij bleef, maar bij vorst mochten ze op de wei. En een veulen gaat gewoon na 1 tot 1.5 uur liggen. Daarvoor had hij dan een dekentje op. In stal op stro is het liggen geen probleem, maar op de koude grond wel.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:08

Binnen houden is erg slecht voor hem, hij heeft beweging nodig om zich te ontwikkelen.

Hier ook wel eens een winter veulen gehad, overdag buiten met een mogelijkheid om te schuilen en droog te liggen gaat dat prima. Zie je hem rillen doe hem dan een dekentje op. Zorg wel dat je een dekentje aanschaft dat goed waterdicht is en controleer hem dagelijks, hij moet ook niet te warm worden onder de deken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 13:48

Geen ervaring met late veulens, wel met vroege veulens (januari/februari). Hier doen we wel een dekentje op, vaak is de grond koud en nattig en zo'n veulendekentje heeft vaak een buikflap. Dan kunnen ze wel fijn buiten liggen. En onze babies doen zelf de deken vaak af als ze er geen zin meer in hebben :') Arabieren hier trouwens.
Maar die van ons staan dan wel overdag gewoon buiten, in de avond wel op stal. Ik heb voor de echt pasgeboren veulens een deken van Harry's Horse. Als ze wat ouder worden heb ik een deken van Amigo, die kan ook met hals (voor als ze geschoren worden voor de keuring).

De Harry's Horse deken
Afbeelding

De Amigo deken
Afbeelding

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 20:54

tengeltje11 schreef:

Meteen na de geboorte zien ze helemaal nog niet goed, maar dat terzijde, ik ben geen voorstander van jouw Spartaanse aanpak. Onnodig vaak komen er veulens op de kliniek met wonden door dit soort praktijken.

Ts: mooie paardjes <3