Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 10:03

sasja0705 schreef:
Daphara schreef:
Doet met denken aan deze advertentie die ik laatst tegen kwam… heb er flink om kunnen lachen samen met een vriendin die twee painthorses heeft (en dus in de western reigning sport rijdt)

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 100349389/

Holy oliebol... dat was ooit MIJN UBO zadel - of er zijn diezelfde met deze rimpels links...

Die is pak en beet 45 jaar oud.
Heb hem toen gekregen van mijn schoonzus voor onze Trankeher nog in Duitsland. Heb hem toen in 99 ingeruild in een winkel (volgens mij Hierden) voor 150 Gulden omdat dit (toen kwaliteitsmerk) niet bekend was in Nederland.

Sta echt perplex, dat ie "nog leeft"

:wow:

shirleyp schreef:
Volgens mij heb je al een plekje gevonden voor het zadel, maar voor de eerstvolgende met de vraag heb ik nog een tip! Ik zou de lokale basisschool vragen of zij hem willen hebben. In deze tijd wordt er bij de kleuters vaak een ‘Sinterklaashoek’ gemaakt en hoe tof is het dan als er in de stal van Ozosnel een echt zadel ligt! Ik had dat fantastisch gevonden als kind :D

Ochja! Dat is ook een tof idee!

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 10:20

Dispar_Vulgo schreef:
Valt me ook op dat oudere zadels niet verkopen.
Ik heb nog een prima BR dressuurzadel liggen, maar geen verwisselbare boom en geen duur merk, dus ik kom er ook niet vanaf. Terwijl deze er nog echt wel netjes uitziet.

Het is inderdaad lastig met oudere zadels / minder hippe merken. Als ik niet twijfelde over de kussens van mijn zadel, had ik het gedoneerd aan een paardenstichting of iets dergelijks, waar kinderen of mensen met een achterstand kunnen paardrijden en met paarden bezig zijn. We hebben er een aantal van in de regio. Maar die wil ik niet opzadelen ( :P ) met extra kosten voor een zadel.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 12:43

sasja0705 schreef:
Daphara schreef:
Doet met denken aan deze advertentie die ik laatst tegen kwam… heb er flink om kunnen lachen samen met een vriendin die twee painthorses heeft (en dus in de western reigning sport rijdt)

https://www.facebook.com/marketplace/it ... 100349389/

Holy oliebol... dat was ooit MIJN UBO zadel - of er zijn diezelfde met deze rimpels links...

Die is pak en beet 45 jaar oud.
Heb hem toen gekregen van mijn schoonzus voor onze Trankeher nog in Duitsland. Heb hem toen in 99 ingeruild in een winkel (volgens mij Hierden) voor 150 Gulden omdat dit (toen kwaliteitsmerk) niet bekend was in Nederland.

Sta echt perplex, dat ie "nog leeft"

Nou als die nog sentimentele waarde heeft, dan kun je dit “Cowboyzadel” terugkopen voor de spotprijs van €100. *\o/*

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 19:56

Daphara schreef:
Nou als die nog sentimentele waarde heeft, dan kun je dit “Cowboyzadel” terugkopen voor de spotprijs van €100. *\o/*

Nee, echt niet... ik bedank voor die eer :D

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:54

sasja0705 schreef:
Daphara schreef:

Nee, echt niet... ik bedank voor die eer :D

Dat zou ik ook doen, ik deed het bijna in mijn broek van het lachen toen ik de advertentie tegen kwam.

germie

Re: Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:32

Hier ligt nog een heel oud dressuurzadel van een A-merk. Alles is nog in orde, maar de kussens zijn natuurlijk plat vergeleken met de huidige zadels en er zit geen echt wrong op. Ook is de zitting gewoon hard omdat deze vroeger niet zo gepolsterd werden als tegenwoordig. Maar het is een zadel wat op heel veel paarden toch gewoon goed ligt, met wel genoeg ruimte in het tussenkanaal (dat hebben oude Kieffers bijvoorbeeld niet). Geen idee of dat zadel nog te verkopen is, maar ik denk wel sneller dan een B-merk. Het is een zwarte wat in die tijd best ongebruikelijk was volgens mij, en zwart verkoopt gewoon beter dan dat oude bruine.

Oude nog bruikbare bruine stubbens vind je voor 50-100 euro en dan heb je nog steeds een goed kwaliteitszadel. Maar ze zitten wel hard en veel mensen willen geen vzh zadels meer. Dat drukt de prijs ook.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 09:57

germie schreef:
Hier ligt nog een heel oud dressuurzadel van een A-merk. Alles is nog in orde, maar de kussens zijn natuurlijk plat vergeleken met de huidige zadels en er zit geen echt wrong op. Ook is de zitting gewoon hard omdat deze vroeger niet zo gepolsterd werden als tegenwoordig. Maar het is een zadel wat op heel veel paarden toch gewoon goed ligt, met wel genoeg ruimte in het tussenkanaal (dat hebben oude Kieffers bijvoorbeeld niet). Geen idee of dat zadel nog te verkopen is, maar ik denk wel sneller dan een B-merk. Het is een zwarte wat in die tijd best ongebruikelijk was volgens mij, en zwart verkoopt gewoon beter dan dat oude bruine.

Oude nog bruikbare bruine stubbens vind je voor 50-100 euro en dan heb je nog steeds een goed kwaliteitszadel. Maar ze zitten wel hard en veel mensen willen geen vzh zadels meer. Dat drukt de prijs ook.

Klopt.

En die ruimte in het klussen kanaal, heb ooit een oud zadel vast gehad, ik denk een Kieffer, die had vooraan en achteraan echt maar 2 vingers ruimte tussen de kussens. Ken helaas iemand die wel met zo'n zadel rijdt. En toch fysio maat komen ook... Imo weggegooid geld die fysio als je met zo'n zadel blijft rijden (op meerdere paarden).

germie

Re: Waar kan ik terecht met mijn oude zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 10:27

Ja, helaas en ze worden soms ook nog gewoon verkocht bij ruitersportzaken. Maar vooral Kieffer heeft als ze wat ouder zijn enorm smalle kanalen.
Of dat altijd echt een probleem was vroeger, als die zadels dat vroeger ook al hadden en niet dat de kussens gewoon raar uitzakken zeg maar, dan weet ik niet of het toen een probleem was. Want een westernzadel heeft ook geen echt kussenkanaal. Maar vroeger had je vaak ook vilten onderleggers of de woilach. De huidige dekjes zijn toch totaal anders geworden ook. Een westernpad is vaak nog steeds van vilt gemaakt.

Trouwens, daar waar andere zadels vaak de kussens vastgenaaid hebben aan de boom zeg maar, heeft Kieffer gekozen voor een haaksysteem. Eenvoudig, sneller en misschien dat daardoor juist kieffers ook wel snel smalle kussenkanalen hebben? Maar ik blijf het gewoon frappant vinden hoe veel oude kieffers het hebben.

Als je in een oude stubben 'keil' laat inbouwen, dan kun je zo'n oude stubben gewoon ombouwen naar een modern zadel. Ik heb dat ooit 1 keer laten doen. Dan verandert net het zwaartepunt voor de ruiter naar meer modern en minder stoelzit. Want het schijnt dat de bomen van de stubben Siegfried nog steeds hetzelfde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 20:03

germie schreef:
Trouwens, daar waar andere zadels vaak de kussens vastgenaaid hebben aan de boom zeg maar, heeft Kieffer gekozen voor een haaksysteem. Eenvoudig, sneller en misschien dat daardoor juist kieffers ook wel snel smalle kussenkanalen hebben? Maar ik blijf het gewoon frappant vinden hoe veel oude kieffers het hebben.

Daar is NIETS eenvoudiger en sneller aan, hoor.
Ja, als ze de eerste keer in elkaar gezet worden.. Dan kan je de haak, die dat oogje van de kussens ophangt, direct in de zitting schieten..
Daarna, eraf halen en eraan zetten, dik drama.. Liever geen Kieffer...

Tevens heeft Kieffer ⅓ deel van de kussens, achterin, vervangen met kunststof.
Het is zo'n fabriekszadel..

Het feit dat die oude zadels een smal tussenkanaal hebben komt doordat elke kont erop zat, en geen onderhoud, dan kruipt elk kussen naar elkaar..