Edix zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Edix zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 09:04

Welke heb jij?

BugsFunnyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 09:27

Bates/Wintec Isabell is ook een kort zadeltje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:43

Klopt. Die zouden ook prima kunnen werken

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:44

BugsFunny schreef:
Bates/Wintec Isabell is ook een kort zadeltje.

Uhhhh.... De Isabell hart(dus nieuwste van het nieuwste model) was zeker 4 cm langer in dezelfde maat als de Edix Tudor ;)

Overigens heb ik nu voor nieuwe pony een Sommer liggen, blijf gek van de Edix maar deze kon ik via via voor zo'n spotprijs kopen dat ik het niet kon laten liggen :+ (die is overigens ook heel kort. :D )

Afbeelding

Dit is de Edix Tariq op mijn oude pony, echt wat een super fijn zadel is dat!
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 16-11-22 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:45

Muze schreef:
Welke heb jij?

Als je mij bedoelt ;-), ik heb de Tudor.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:46

Ziet er chique uit!

Ja ik lees vaker dat wintec helemaal niet zo kort is.
Of misschien is dat per model anders, dat zou kunnen.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 14:21

Overigens twijfel ik wel of inrijden boomloos nou juist wel of niet handig is.
T vormt heel mooi mee natuurlijk, maar als je paard en jij nog een nieuwe combinatie zijn is het misschien ook wel erg wennen en teveel “voelen”, voor een paard dat t nog moet leren..
Iemand daar een idee over?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:16

Net de zadelmaker gehad en die had ook Bates en wintec maar idd allemaal langer.
Ga nu nadenken over de Tudor.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 16:29

Muze schreef:
T vormt heel mooi mee natuurlijk, maar als je paard en jij nog een nieuwe combinatie zijn is het misschien ook wel erg wennen en teveel “voelen”, voor een paard dat t nog moet leren..

Tja het voordeel van een boomloos is vooral, perfect hoeft niet, zolang het in basis goed is vormt de rest mee. Bij een boomzadel zitten er veel meer haken en ogen aan, lift paard veel zijn schoft bv dan kan het bij stilstand goed liggen maar in beweging ineens compleet rot.(en met een jong paard is voorrijden natuurlijk niet aan de orde)

Voor een semi boomloos is het natuurlijk zo dat het al iets meer aangepast moet zijn maar zadel kan andere kleine oneffenheden wel uitvlakken doordat het flexibel is
.
Ik rijd die van mij zelfs denk in met een barebackpad. Dan kan ik als pony maar enigzins akkoord is mij erop de zadelmaker komen en mijn Sommer pas maken. Want dan kan ik wel voorrijden en zorgen dat zijn ervaring met zadel zo prettig mogelijk is.

Wbt voelen, daar nooit problemen mee gehad, liever wat meer "voelen" maar verder zonder enige belemmering als dat een boom zadel niet 100% ligt en ergens druk geeft

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 17:59

Ja. Misschien doe ik ook wel het voorwerk met barebackpad.
Zijn bouw is wat lastig, barebackpad hing gisteren al over z’n schouders heen richting z’n hals. Ik denk dat een echt heel simpel boomloos ( zoals Barefoot) dit bij hem ook snel zal doen. Ga sowieso eens op zoek naar een goede singel hiervoor want ook z’n longeersingel doet dit een beetje..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:07

Als ik mijn westernzadel niet voor een enorme spotprijs (lees 125, waarde over de 2000) had kunnen kopen. Was ik voor een Edix western gegaan. Lijken mij erg fijne zadels, zou er zeker even voor gaan kijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:26

Is er hier iemand die omgeving Veluwe woont met een Tudor die ik een pb mag sturen?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:06

Hier in augustus een tudor getest bij een pasconsult. Ik zat er heerlijk in, en paardlief liep er fijn mee. Echter voor nu boven het budget, dus we rijden voorlopig toch met een Barefoot justadjust nadat we de ghost niet passend kregen. Zadels is heel persoonlijk maar ik vond de Tudor niet dwingend of hoog boven m’n paard voelen.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:13

Ik zou graag eens de tudor en de yasir willen testen. Enig idee wie deze zadels beide aanbied en in de Achterhoek komt?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:34

Wesseltje schreef:
Ik zou graag eens de tudor en de yasir willen testen. Enig idee wie deze zadels beide aanbied en in de Achterhoek komt?

Dana Scheepbrouwer.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:35

Saaams schreef:
Wesseltje schreef:

Dana Scheepbrouwer.

Yes. Die had ik vandaag ook.
Becidor zit ook die kant op dacht ik.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 20:39

Fijn persoon? Doet ze ook thorowgood en massimo ?

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:44

Ja Dana is een topper. Zeer kundig en kalm.

Nee volgens mij niet. Maar ze werkt samen met Country Mill dus bij specifieke behoeftes kan ze daar denk ik wel een massimo ophalen.

Thorowgood wordt weinig mee gewerkt. CM verkoopt het niet want ze staan niet achter de comfort/kwaliteit.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:50

Passen de edix dressuur zadels op ook een bijna ronde Tinker met die kopijzers?

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:03

Muze schreef:
Fijn persoon? Doet ze ook thorowgood en massimo ?

Ja ze heeft ook Massimo. Vandaag nog over gehad. Merken staan op haar site. DS zadelservice.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:32

Muze schreef:

Ook mijn idee. Niet doen. Jonge paarden hebben - ook omdat de rug in ontwikkeling is - de stabiliteit nodig van een zadel met een boom. Een Edix zadel zou voor mij om die reden ook afvallen.
Waarom koop je geen tweedehands merkzadel voor je paard?
Genoeg op marktplaats te vinden. Kopen op voorwaarde van passen en laten checken door je zadelmaker kun je meestal wel afspreken.
We hebben een springzadeltje liggen van Rosner voor het zadelmak maken en verder hebben we een Albion adjusta zadel. Albion past vrijwel op ieder paard en heb je een adjusta dan kan je paard er ook nog eens in groeien want de boom is in 3 maten verstelbaar.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 10:41

Ik heb besloten Idd voor het eerste begin voor een boomzadel te gaan.
Hij is nu bijna 3,5 en ik wil er pas deze zomer echt opgaan, dan is ie 4. Voor nu af en toe eens wat wandelen met een zadeltje en wat longeren/ lange lijnen ermee was mijn plan. En dan tzt er dus op en dan zo vlot mogelijk daarna een zadelmaker laten komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:57

Wat een onzin zeg om te beweren dat een jong paard de stabiliteit nodig heeft van een boomzadel....
Je kan paarden prima inrijden met een boomzadel, of met een boomloze, met een flexibele... als het maar goed past voor ruiter en paard :)

Een boomloos of flexibel zadel is juist ideaal om een paard mee in te rijden.
Als een boomzadel al echt goed past (vaker niet dan wel...) dan zijn er maar weinig mensen die het elke 2 maanden laten controleren en aanpassen, naarmate de bespiering van hun paard verandert. Je loopt altijd achter de feiten aan.

Hoe meer contact je hebt, hoe beter de communicatie tussen ruiter en paard kan zijn.
Als je voor de eerste keer op je paard gaat zitten en je dit goed voorbereid hebt, is meer direct op de rug zitten zodat het dier je goed kan voelen, voor een paard vaak minder spannend en eng dan wanneer je ineens "weg" bent en ergens bovenop een stijfjes zadel zit te balanceren.

Ruiter kan veel directer mee bewegen en een goede kwaliteit flexibel / boomloos geeft echt geen nadelig effect hoor.

Overigens is "echt heel simpel boomloos" bij Barefoot (wat ik las) ook niet meer helemaal aan de orde, alles ontwikkeld door en er zijn inmiddels PRO modellen en modernere dressuurzadels ook :) Maar zelfs de basismodellen zijn i.m.o. minder "simpel" dan de boomloosjes die Edix verkoopt dus als je iets echt eenvoudigs zoekt is dat wellicht ook een optie om meteen naar te kijken, als je toch al naar de andere modellen wilt kijken? :)

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 11:37

Wat een onzin reden, een jong paard met een kwalitatief goed (semi) boomloos zadel inrijden zal echt niet anders reageren als een goed boom zadel. Sterker nog, ik denk dat Pmarena wel eens gelijk kan hebben dat paard zelfs beter af is met een zadel waar hij de ruiter wel nog op voelt als dat een jonkie ineens de ruiter “kwijt” is en alleen nog benen voelt…

Trouwens leuk Babootje, maar wedden dat dat springzadel van jou op een paar punten al niet gaat passen op mijn jonkie? Daar doe ik veel meer schade mee als een boomloos dat wel overal lekker mee beweegt. En zo’n Albion kan ik al direct vergeten… iets met meer kussen als zadel…

@muze, schrijf echt de (semi) boomloze zadels niet zomaar af. De betere merken zijn echt niet die flut lapjes leer als dat iedereen schijnbaar nog steeds denkt….

Waarom denk je dat bv de Edix tudor/tariq/yasir/alydar/emir bij heel veel boom zadelmakers een vaste plek in het assortiment heeft en ze er allemaal vierkant achter staan? Niet omdat het een pannekoek zadel is zonder enige vorm ;)

Maar goed, als jij je prettiger voelt bij een boom zadel vooral doen maar laat je gewoon eens informeren door een goede zadelmaker die alle 2 heeft, wellicht geeft dat wat andere inzichten

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 11:47

Oooh maar ik ben alles behalve anti boomloos!
Alleen, met het echte inrijden twijfel ik wat..
heb juist zelf veel boomloos gereden eerder. In 2007 al met Barefoot, later ook nog Barefoot gehad, ghost, trekker…
Grote kans dat ik alsnog naar edix ga of wat anders.
T ging me echt om de eerste keren erop.