Transportbeschermers tijdens vervoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:10

Lomp of niet, een ongeluk zit in een klein hoekje. Benen zijn zo delicaat. Ik loop het risico liever niet.

Ballard_L

Re: Transportbeschermers tijdens vervoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:15

Mijne heeft nooit beenbescherming om op de trailer. Nooit aan gedacht om die om te doen, dat doet verder niemand bij ons op stal en ook niet op mijn vorige stal. Dus denk dat het ook niet echt in mijn systeem zit

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:35

Ik gebruik op korte stukken eigenlijk niets. Op langere stukken wel, maar vaak ook alleen de heenweg. De terugweg is ze toch moe/rustiger. Nu ze elke week minstens 1 keer meegaat is ze ook gewoon rustig, ook met uitladen netjes recht de klep af altijd.
Voor springles wel de peeskappen om, die doe ik dan thuis al om, heft ze op trailer dan ook op. Terug weg dus ook. Maar verder, nee eigenlijk niet echt in de buurt.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:42

Toen ik met Mando trailerlaad cursus van 2Moon had gevolgd werd er geadviseerd om geen transportbeschermers om te doen.
Ze kunnen afzakken waardoor het paard in paniek kan raken en/of erop kunnen gaan staan en ze zijn warm.

Ik vervoer Mando al 16 jaar zonder beschermers, van half uur tot 3 uur op de trailer nooit geen problemen gehad.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:56

Mando schreef:
Toen ik met Mando trailerlaad cursus van 2Moon had gevolgd werd er geadviseerd om geen transportbeschermers om te doen.
Ze kunnen afzakken waardoor het paard in paniek kan raken en/of erop kunnen gaan staan en ze zijn warm.

Ik vervoer Mando al 16 jaar zonder beschermers, van half uur tot 3 uur op de trailer nooit geen problemen gehad.

Je moet ook de echte transportbeschermers hebben en niet die zachte die zakken af, en valt bij mij ook niet in de categorie transportbeschermers.
Ik heb de harde van Kalvakade die worden veel al in Duitsland standaard gebruikt.
Laatst bijgewerkt door Elco op 09-11-22 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:56

Sinds ik een stalbeschermer van BOT heb die nooit afzakt en waar het been niet warm onder wordt, doe ik die tegenwoordig ook om in de wagen. Heb ook transortbeschermers maar dit bevalt mij goed en paard iets beter schijnbaar.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:36

Nooit, niet met vervoer, niet met rijden. Wordt me veel te warm onder beschermers. Pezen kunnen erg slecht tegen warmte.

Paard tikt zichzelf nooit aan en loopt keurig trailer op en af. En staat ook erg stil. Dat scheelt natuurlijk.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:45

Hier vanwege de warmte zonder transportbeschermers. Wel doe ik springschoenen om omdat hij wel eens op zijn eigen voeten kan verstappen :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:01

Wat voor beschermers gebruiken jullie dat het zo warm wordt? := Hier zijn ze echt niet anders als zonder en dus normale beschermers tijdens het rijden zijn warmer. Hitte is inderdaad niet goed, maar beschadigingen ook niet. De keren dat het er echt warm onder kan worden is het buiten al zo warm dat ik niet wegga met trailer.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:08

MyWishMax schreef:
Wat voor beschermers gebruiken jullie dat het zo warm wordt? := Hier zijn ze echt niet anders als zonder en dus normale beschermers tijdens het rijden zijn warmer. Hitte is inderdaad niet goed, maar beschadigingen ook niet. De keren dat het er echt warm onder kan worden is het buiten al zo warm dat ik niet wegga met trailer.

Hier eigenlijk hetzelfde. Gebruik gewone stable boots. Die liet ik toendertijd zelfs in de nacht om, zodat de bloedsomloop een beetje bezig bleef i.v.m. grotendeels boxrust.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 18:44

Als ik naar de laatste paar trailerritjes met mijn merrie en veulen kijk. Dat waren gewone, koele dagen (minder dan 15 graden), maar het was echt flink warm en zweterig in de trailer waar ze samen in stonden. En ze stonden hartstikke rustig, dus was geen stresszweet, maar echt warm.
Zouden ze dan ook nog beenbeschermers om hebben gehad, dan was het daar onder nog warmer geweest.
Daar zijn inmiddels ook diverse onderzoeken over gedaan toch? Onder beenbeschermers is het altijd warmer.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:02

assie schreef:
Als ik naar de laatste paar trailerritjes met mijn merrie en veulen kijk. Dat waren gewone, koele dagen (minder dan 15 graden), maar het was echt flink warm en zweterig in de trailer waar ze samen in stonden. En ze stonden hartstikke rustig, dus was geen stresszweet, maar echt warm.
Zouden ze dan ook nog beenbeschermers om hebben gehad, dan was het daar onder nog warmer geweest.
Daar zijn inmiddels ook diverse onderzoeken over gedaan toch? Onder beenbeschermers is het altijd warmer.

Volgens mij was dat onderzoek een beetje gebaseerd op fleece bandages en neopreen beschermers? Er is zoveel meer... Ik kan mijn paard rustig compleet in het zweet rijden en dan zijn de benen, met bescherming, kurkdroog.
Hetzelfde op de wagen maar daar wordt ook niet in gezweet tenzij het te warm is om überhaupt rond te rijden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:07

Hier geen beenbescherming op de trailer.

Mijn vorige paard ging net zo lang stampen en trappen en raar doen, tot de transportbeschermers eraf lagen.
Die heb ik dus weggedaan en ook met de huidige niet weer gekocht.

Als ik naar les ga heeftie z'n peesbeschermers soms wel al om, in het bos rijd ik sowieso zonder iets om de benen, dus dan heeftie op de trailer ook niks om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:08

Ik lees hier veel van beschadigen van de benen. Maar doen jullie dan ook op stal en wei beschermers op? Daar gebeuren immers veel meer ongevallen dan op te de trailer.

Hier ook nooit wat om op de trailer paard staat rustig en loopt er braaf op en af.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 19:56

Spenk schreef:
Ik lees hier veel van beschadigen van de benen. Maar doen jullie dan ook op stal en wei beschermers op? Daar gebeuren immers veel meer ongevallen dan op te de trailer.

Dat vroeg ik me ook af. En met rijden dan ook altijd iets om?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:07

Mijne staat niet op stal maar draagt ook ( nog) niets.
We rijden nog niet ( nog te jong).
Misschien dat ik uiteindelijk best eens een beschermer omdoe met rijden, maar dat zal dan een ademende beschermer worden, zoiets als een cross beschermer.

Marije-jiplover puur uit interesse, waarom in t bos niet in met les wel? Persoonlijk deed ik bij mijn vorige in het bos soms juist wel, ivm af en toe over wat lastige paadjes met veel uitstekende takken, kreupelhout, eens een stammetje meenemen..

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:07

FleurSandro schreef:
Die van mij gaat nooit zonder transport beschermers de trailer op. Een stalgenootje heeft een keer gehad dat er een auto achterop de trailer is gereden, als dat paard geen transportbeschermers om had lagen de benen volledig open. Nu waren het de beschermers die volledig kapot waren. Voor mij dus altijd, hoe kort de rit ook is, transportbeschermers om

Dit. Kan altijd wat gebeuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:14

Vroeger deed ik het standaard, maar inmiddels eigenlijk nooit meer.
Omdat die beenbeschermers er met de tijd zo kapot uit zien dacht ik dat het een teken was dat het schade voorkwam. Maar nadat ik meerdere paarden internationaal met groepsvervoer heb laten overkomen (zonder beschermimg) zonder schade ben ik eigenlijk steeds minder gaan gebruiken.
Uiteindelijk realiseerde ik me dat de schade aan de beschermers niet te maken hebben met schade aan de benen, daar heb ik namelijk nog niets van gezien.

Ongeluk zit in een klein hoekje uiteraard maar dan kan ik mijn paard beter met bescherming op de wei gooien want dat geeft af en toe wel een behoorlijk gerafeld resultaat.

Selente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:21

De weide en op stal is voor die van mij een totaal ander verhaal. Daar staat ze tenslotte niet alleen. Daar komt bij dat ze minder plekken heeft om zich aan open te halen dan in een trailer of vrachtwagentje (heb het dan niet over het nieuwste van het nieuwste want hier is het risico inderdaad beduidend kleiner) Mijn paard strijkt ook niet, dus ook met rijden krijgt ze niets om tenzij ik ga springen.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 20:47

Maartje_M schreef:
Spenk schreef:

Dat vroeg ik me ook af. En met rijden dan ook altijd iets om?

Ja ik heb mijn paard buiten ook altijd beschermers om en met rijden ook. Maar het is natuurlijk wel zo dat je op de weg altijd in onverwachte situaties kan komen. En helaas gebeurd dat vaker dan je denkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 21:02

Ah ja maar dan zal daar het verschil zitten. Ik heb met rijden nooit beschermers om en in de wei ook niet.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 22:54

Spenk schreef:

Hier ook nooit wat om op de trailer paard staat rustig en loopt er braaf op en af.

Ik heb altijd transportbeschermers om. Dit omdat ik de andere weggebruikers niet vertrouw(zie mijn vorige post). Hij staat verder hartstikke braaf in de trailer en loopt er heel makkelijk op. Dus daarvoor hoef ik het niet te doen.
In de wei, met het rijden etc is mijn 4 jarige erg braaf en voorzichtig dus verder draagt hij geen beschermers, behalve met crossen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 09:13

Muze schreef:
Marije-jiplover puur uit interesse, waarom in t bos niet in met les wel? Persoonlijk deed ik bij mijn vorige in het bos soms juist wel, ivm af en toe over wat lastige paadjes met veel uitstekende takken, kreupelhout, eens een stammetje meenemen..

Naar het bos niet, pony zweet enorm snel en een bosrit is meestal meerdere uren in een behoorlijk tempo (we rijden ook endurance), dan vind ik zo lang beschermers om veel te warm. Zijn benen komen onder elke beschermer nat vandaan en ik heb echt wel geïnvesteerd in goede luchtige beschermers.

Met les zijn we aan het werken aan dingen die hij moeilijk vindt en oa ook met zijgangen en dan isie wel eens wat in de war waar hij zijn benen laat.
Dan heb ik dus wel regelmatig beschermers om.
Dat is voor maximaal 1 uur. En ook dan heeft hij wel warme, bezwete benen als ze af gaan.

Hij heeft een tijdje strijklappen omgehad, altijd met rijden, dus ook in het bos, omdat hij op dat moment regelmatig aantikte, wanneer hij moe werd.
Toen hij sterker was geworden, deed hij dat niet meer en laat ik de strijklappen weer in de kast.

murls

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:43

Ik heb tijdens vervoer nog nooit beschermers om gedaan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-22 14:55

Bij dieren die laden nog niet goed kennen pees en kogel beschermer.
Maar die het goed kennen niets, of ik moest springles hebben, dan hadden dan ook de peesbeschermer.