De bomen en het dressuurzadelbos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 16:41

Padoertje schreef:
Ik heb een demo Patrick een aantal dagen op stal mogen houden, zodat ik er ook echt zeker van was dat dit het zadel was. Ik was nogal gehecht aan mijn Albion en wilde een paar keer met wrongen op het zadel rijden om te voelen of ik eraan kon wennen. Inmiddels is mijn paard verkocht en hebben we dit zadel aan kunnen laten passen op onze 3 jarige. Daar was mijn dochter natuurlijk reuze blij mee :D
[/quote]

Ze zijn iedere vrijdag op locatie bij DAP Bodegraven. Vaak kun je hier zelfs sneller terecht dan dat ze aan huis komen.[/quote]

Ik snap het, zoals gezegd is 2 uur enkele reis geen optie voor mij.[/quote]

Je kan natuurlijk bij Van Rijs een zadel kopen en tegen die tijd dat die er is laten afpassen. Daarna kan je natuurlijk voor het opvullen een goede zadelmaker in je eigen omgeving nemen.

Kost het je inderdaad wel 1-2 keer een hele dag, maar daarna is (half)jaarlijks een beetje bijstellen natuurlijk voldoende.[/quote]

Klinkt leuk inderdaad maar zie mezelf echt niet 4 uur met trailer rijden om een zadel te gaan aanmeten. Vind ik ook niet erg eerlijk tov mijn paard.

Iemand ervaringen met Zadel en Zorg? Zij zit wel in de regio zie ik

Libbylove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-22 16:42

Bowo schreef:
In Zuid Nederland ben ik niet bekend met zadelmakers, maar elke goede zadelmaker zou ook naar de ruiter moeten kijken.

Zelf heb ik een Schutte zadels met bijvoorbeeld een extra lang zweetblad voor mijn lange benen.

Zou inderdaad wel moeten, de keren dat het gebeurd zijn helaas heel schaars..

Farjen

Re: De bomen en het dressuurzadelbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-22 23:49

Ik ben wel erg benieuwd hoe deze fitters het zadel dan opmeten/aanpassen op de ruiter..
Ik heb nu 2 zadels waarbij ik met proefrijden erg fijn zat en na een tijdje wordt dat minder. Nochtans was 1 van de passers ook fysio die houding en zitlessen gaf. Maar die deed niets speciaals qua aanmeten.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 08:18

Farjen schreef:
Ik ben wel erg benieuwd hoe deze fitters het zadel dan opmeten/aanpassen op de ruiter..
Ik heb nu 2 zadels waarbij ik met proefrijden erg fijn zat en na een tijdje wordt dat minder. Nochtans was 1 van de passers ook fysio die houding en zitlessen gaf. Maar die deed niets speciaals qua aanmeten.

Kwestie van meten. Wrongen op juiste lengte en hoek plaatsen, vorm en breedte boom, hoogte lepel, lengte zweetblad, hoek waarop de beugel afhangt. Een goede fitter kijkt naar het totale plaatje.

MyWishMax

Re: De bomen en het dressuurzadelbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 09:13

En verschillende onderdelen samenstellen als je een zadel op maat koopt. Dus niet 1 model wat bij paard en ruiter moet passen, of alleen voor paard opmeten, maar eerst voor paard samenstellen en daarna kijken wat er bij ruiter past. Soort zit, soort wrong, breedte van zit.
Dat is al naast het normale waarbij ze kijken in welke inch maat je past :+ en of die op paard past.

Moet zeggen dat idd niet elke zadelpasser ernaar kijkt, terwijl het wel zou moeten. Zelfs de inchmaat voor ruiter en paard doen ze niet allemaal correct.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 14:35

Farjen schreef:

Is niet de vulling ingezakt of het paard beter gespierd geraakt waardoor de balans net niet meer klopt?

Verder inderdaad wat de anderen zeggen. En vooral ook veel vragen hoe de ruiter het vindt voelen en kijken hoe de houding en balans van de ruiter is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 16:42

Nieuwe zadels moet je altijd na een paar maanden laten nakijken en bijvullen. De wol zakt in en gaat meer vormen.

Bij het aanmeten van mijn zadel zijn mijn benen opgemeten, moest ik op en neer lopen en nog een paar dingen.
Ik heb korte benen en veel wrongen vind ik niet fijn zitten omdat ze me beperken in mijn zit en het rijden. Voor mij was de positie en grote van de wrong heel erg van belang. Daar is ook rekening mee gehouden.