Help! Maat Bucas Smartex medium deken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MaNdiii

Re: Help! Maat Bucas Smartex medium deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:33

Ik vind de dekens er niet fijn uitzien. Denk teveel druk op de schoft helemaal als hij ook nog eens met zijn hoofd naar de grond gaat.

Misschien is de bucas gewoon niet het passende merk voor dit paard. Mijn 2 paarden (fjord en kwpn) kreeg ik dit merk ook niet passend.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:37

bij mijn haflingers liggen bucas beide niet lekker. Bij mijn oudere haf is de big neck 5.6 kwa lengte prima maar kw nek iets te groot. En als ik zonder big neck neem is de neck te strak

bij mijn luxe haflinger precies hetzelfde en ind ik dat de klip aan voorkant echt te hoog is.

heel erg jammer want ik vind die temp regeling zo fijn, Maar het trekt giga op de schoft en dit hoor ik vaker. Jammer dat bucas daar niks mee doet.. Vooral als hoofd naar beneden is trekt het nogal op de schoft.. Wat is er mis met gewone riempjes aan voorkant zodat het verstelbaar is..

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:37

Zit je echt vast aan het merk Bucas? Of zijn andere merken ook een optie?

Mijn tank past simpelweg gewoon niet in Bucas dekens, precies dezelfde problemen als dat jij nu hebt. Ik heb voor hem een Amigo en die zit als gegoten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:43

Ik zou je foto's even naar Bucas mailen....al is het alleen maar omdat zij volgens mij wel eens denken dat ze dekens hebben die bijna ieder paard passen, terwijl dat in de praktijk regelmatig tegen valt....

op je eerste foto's was overigens ook niet te zien hoe de deken bij de hals zat, vandaar dat iedereen zei dat de 130 het beste paste, bij de andere foto zie je idd goed dat die te strak bij de hals zit. Waarschijnlijk past een V hals toch beter bij je pony :-)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:49

De te hoge gesp is sowieso bij veel koudbloed rassen een probleem.
Daar komt de hals vaak laag uit de borst. En als ze dan grazen trekt alles strak.
Je zou wel verwachten dat een big neck model hier rekening mee houd.

Mijn paarden zijn in de nek ook niet giga. Geen smalletjes maar daar zit vaak niet het probleem.
Maar hebben wel een brede borst en lage halsaanzet en klooi dus ook met dekens.

De stay dry Klinkt wel erg fijn van bucas. Dus heel jammer dat het niet past.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:09

De big nek had inderdaad idealiter een lagere sluiting gehad! Maar helaas. Heb Bucas er ook al verschillende keren voor benaderd maar ze blijven resoluut zeggen niet af te willen wijken van hun hoge sluitingen. :(

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:15

Drunens ruiterhuis heeft een Vario lijn met een soort smartex principe, en die heeft wel een andere voorsluiting...misschien past dat wel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:21

Celebi schreef:
De big nek had inderdaad idealiter een lagere sluiting gehad! Maar helaas. Heb Bucas er ook al verschillende keren voor benaderd maar ze blijven resoluut zeggen niet af te willen wijken van hun hoge sluitingen. :(

dom van ze. Daardoor missen een groot deel van doelgroep waarvan ze beweren een passende deken te hebben door de big neck

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 13:43

tita schreef:
Ik vind de pasvorm niet mooi en oogt niet comfortabel bij zijn ouders.
Maar ben ik de enige die dat vindt :D

Ik koop alleen Rambo soms rhino en iid flink op maat

Ik quote mezelf

Waarom blijf je bij bucas en probeer je even geen ander merk, blijkbaar is dit het nu niet op dit moment

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 14:03

plutolover schreef:
bij mijn haflingers liggen bucas beide niet lekker. Bij mijn oudere haf is de big neck 5.6 kwa lengte prima maar kw nek iets te groot. En als ik zonder big neck neem is de neck te strak

bij mijn luxe haflinger precies hetzelfde en ind ik dat de klip aan voorkant echt te hoog is.

heel erg jammer want ik vind die temp regeling zo fijn, Maar het trekt giga op de schoft en dit hoor ik vaker. Jammer dat bucas daar niks mee doet.. Vooral als hoofd naar beneden is trekt het nogal op de schoft.. Wat is er mis met gewone riempjes aan voorkant zodat het verstelbaar is..

Ik vind die verstelbare juist vreselijk. Dan koop ik wel een ander merk.Bijna de hele stal heeft hier bucas en dat past allemaal. Dus dat ze daar niks mee doen is logisch, zat mensen die er juist wel tevreden mee zijn. Als ze het aanpassen heb je weer een deel van huidige klanten die overstappen.

Bij de big neck aanpassen zou kunnen. Maar in principe zijn de meeste problemen niet perse bij een brede hals, maar lage hals aanzet. Dus weer ander type.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 14:48

Ik ga het nog even proberen met een halsverbreder ertussen. Het probleem is volgens mij vooral dat die te hoog op de schoft blijft liggen, omdat die aan de voorkant die hoge sluiting heeft. Misschien zakt het genoeg naar achter met de borstverbreder ertussen (die heb ik ook op de regendeken die we al hebben).

Verder is Bucas geen must. Maar met de range qua temperatuur, het niet hoeven wisselen van dekens en het staydry systeem leek ons dit het meest ideaal. Maar wel alleen als het past natuurlijk, dus anders gaan we zeker verder zoeken.

Ik verdiep me nu ook in de dekens met liners. Heeft iemand hier nog goede tips/merken voor? Amigo? Rhino? Rambo? Weet iemand of de liners er ook zijn met staydry? Of heeft alleen Bucas dat?

Heeft iemand ervaring met scheren van jachtpatroon? Dan kunnen ze toch ook niet zonder deken op de paddock, of wel?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:24

Bij mijn weten zijn er wel fleeceliners van Horseware, maar die zijn niet gevoerd.

Ik zou voor een paard met een brede borst van Horseware een deken met V-sluiting aanraden. :)

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 15:26

Dit is precies de reden waarom ik voor Amigo/Rhino ga bij mijn haflingers. Die halsen van bucas zijn t altijd net niet. Mijn ene haflinger heeft altijd al een 6.3/190, die is erg lang met een mega schouder. Wat een standaard kwpn in de lengte nog iets extra heeft pakt zij al in de breedte. En ik vind de liners erg fijn werken, die kan je bovendien zelf nog een x in de wasmachine doen. :j de discsluiting hoeft van mij trouwens niet, ze zijn hier zo slim om die los te trekken.. met halve hals vind ik ook fijn, die verdelen mooi boven de schoft, en hier geen manenslijtage erdoor.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:11

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 17:50

De borstverbreder was hier geen succes, de deken sluit net zo hoog alleen bij de schoft komt het geheel een aantal centimeter verder naar achteren. Resultaat: een tweede schoft wondje. Ook een schoftbeschermer aan de deken deed niets.

Ik gebruik Rambo/Rhino met v sluiting. Helaas hebben ze geen stay dry liner. Dat mis ik ook nog iedere keer. Ik heb wel de Airmax liner. Leuk idee, maar werkt totaal anders als de stay dry stof.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 18:37

Amigo vind ik qua pasvorm heel erg in de buurt komen van bucas.
Amigo valt naar mijn ervaring een halve maat groter dan bucas.

Heb zowel meerdere amigo dekens als bucas dekens en als de ene past, past de andere eigenlijk ook altijd.

Een amigo 6.6 is dan vergelijkbaar met een bucas 6.3.

Ik denk dat je dan beter naar een Rhino deken zou kunnen kijken.