Thorowgood voor extreem breed en rond paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nnicolex

Re: Thorowgood voor extreem breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:32

Het is altijd een kwestie van passen maar ik ben super tevreden over mijn wintec wide voor mijn brede en ronde haflinger kruising. Heb ook een bates wide (leren versie wintec) en ook die ligt echt als een huis. Hier voor een kent&masters (dressuur) en thorowgood (vzh) gehad maar die kon niet breed genoeg meer voor hem.

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 07:44

Hier ook een kent en masters (niet de cob) op mijn brede haflingerkruising. Mijn paard heeft wel wat schoft maar een vrij rechte rug. Ik heb het een na breedste kopijzer erin.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:49

Berdien schreef:
Jammer, niets in de buurt van Groningen -O-

Ik pb je

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:02

Hoewel mijn pony niet extreem breed is, had ik wel al een wintec wide zadel nodig. Ik zat er alleen voor geen meter in. Ik ben uitgekomen op een Ikonic. Ook vrij licht, maar nog ruimer verstelbaar én niet onbelangrijk bij een breder paard een wat smallere zit. Iemand die ik ken heeft een grote Irish Cob (geloof ik) en die is uiteindelijk ook op diezelfde Ikonic uitgekomen. De boomvorm moet natuurlijk maar net passen bij de rug van jouw paard, maar het zijn hele fijne aanpasbare zadels voor wat breed uitgevallen beestjes. :j

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 10:45

Celebi schreef:
Ik ben uitgekomen op een Ikonic. Ook vrij licht, maar nog ruimer verstelbaar én niet onbelangrijk bij een breder paard een wat smallere zit. Iemand die ik ken heeft een grote Irish Cob (geloof ik) en die is uiteindelijk ook op diezelfde Ikonic uitgekomen. De boomvorm moet natuurlijk maar net passen bij de rug van jouw paard, maar het zijn hele fijne aanpasbare zadels voor wat breed uitgevallen beestjes. :j

Ik vermoed dat de Ikonic ook een smalle twist heeft? Ik heb in het verleden regelmatig last gehad van pijn in mijn heupen en liezen in periodes dat ik mijn brede paard veel reed.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 07:47

Als de thorowgood die je hebt goed zit, zou ik echt adviseren eerst daar een zadelmaker bij te halen die dat merk aanmeet. Het zou zonde zijn om veel geld te investeren in een zadel terwijl je misschien al een zadel hebt dat passend te maken is.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 08:08

Nelflobo schreef:
Celebi schreef:
Ik ben uitgekomen op een Ikonic. Ook vrij licht, maar nog ruimer verstelbaar én niet onbelangrijk bij een breder paard een wat smallere zit. Iemand die ik ken heeft een grote Irish Cob (geloof ik) en die is uiteindelijk ook op diezelfde Ikonic uitgekomen. De boomvorm moet natuurlijk maar net passen bij de rug van jouw paard, maar het zijn hele fijne aanpasbare zadels voor wat breed uitgevallen beestjes. :j

Ik vermoed dat de Ikonic ook een smalle twist heeft? Ik heb in het verleden regelmatig last gehad van pijn in mijn heupen en liezen in periodes dat ik mijn brede paard veel reed.

Ja klopt, het zit zoveel smaller dan dezelfde maat wintec waar ik in gezeten heb. Dat was voor mijn knieën een must. Normaal altijd pijn gehad bij bredere paarden/zadels en nu niets meer.

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 13:33

Daphara schreef:
Als de thorowgood die je hebt goed zit, zou ik echt adviseren eerst daar een zadelmaker bij te halen die dat merk aanmeet. Het zou zonde zijn om veel geld te investeren in een zadel terwijl je misschien al een zadel hebt dat passend te maken is.

Dat is zéker een optie! Toen ik jouw bericht las, besloot ik om
mijn Thorowgood nog eens in alle rust te bekijken, en ontdekte dat ik er toch nog een set fishes in had zitten..! Meteen er uit gehaald en nog eens kaal op de blote rug van mijn paard gelegd. En toen lag hij eigenlijk zo netjes, de kussens volgden exact haar ruglijn en het zadel helde niet, lag heel mooi in balans.
Met de sjabrak eronder vond ik het weer minder. Dus een heel dun maar tot op de draad versleten sjabrakje eronder gelegd, singel aan het zadel gemaakt, aan de 1e en de 4e singelstoot en yes! Hij lag móói en helemaal in balans!
Ik moet nog wel op zoek naar een lange anatomische singel of een banaansingel, en naar een dun zadelvormig sjabrak om het echt naar mijn zin te krijgen, maar feit is, dat ik na het verwijderen van de fishes een grote sprong voorwaarts heb gemaakt qua pasvorm
Ik heb er de volgende dag even mee gereden, en de singel blijft nu ook op precies de goede plek zitten en het zadel schuift niet. Mijn paard reageert er ook goed en relaxed op.
Uiteraard laat ik er nog iemand naar kijken, wie weet wat er eventueel nog aangepast kan worden om het te perfectioneren.

Deze Selecta is trouwens in jaren wel ouder, maar hij is in het verleden amper gebruikt en heeft netjes helemaal ingepakt binnen gehangen.
De boom is XXW, echt een "bakbeest". Ik heb besloten om het nu eerst eens een tijdje te proberen om te kijken of hij goed blijft liggen en of hij mijzelf ook bevalt.

Stiekem blijf ik wel doorsparen voor een Throrowgood T4 GP Cob met zilverkleurige boom...

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 13:40

beegee schreef:
Hier ervaring met een Thorowgood t4 cob in de wijdste boommaat op een ontzettend ronde haflinger, zonder schoft, absolute tank met ouderwetse bouw. Een van de weinige zadels die paste! De rest ging schuiven. Ik vond m zelf alleen niet lekker zitten. Te plat.

Dat is helaas vaak wel het lot van rijden op hele brede paarden, dat je op zadels uitkomt die een vlakkere zit hebben.
Maar jouw T4 cob, zat die ook heel "rond", dus met het gevoel dat je heupen zowat "uit de kom" getrokken werden? Of viel dat mee?
Want ik heb voor de toekomst toch wel een T4 cob in gedachten , als ik mijn westernzadel niet gebruik. Om me heen hoor ik toch wel dat veel (recreatie) ruiters met ronde paarden tot aanschaf van de T4 (en T8) cob overgaan..

Overigens heeft mijn Thorowgood Griffin Selecta niet eens zo'n hele vlakke zit.
Toen ik hem jaren geleden op mijn andere (ook brede) pony gebruikte, was ik juist altijd helemaal idolaat van de prettige zit!

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 13:45

Zinzi_jewel schreef:
Laat het kopijzer nog wat breder maken van je huidige zadel .
Als t een fractie achterover ligt zou dit moeten kunnen.
Bespaart je bergen geld

Zoals hierboven in mijn verhaaltje: ik had er dus met m'n stomme kop nog een setje fishes in laten zitten.
Dus nu heb ik hetzelfde effect als wat jij aangaf, alleen dmv fishes omdat in dit zadel geen verwisselbaar kopijzer zit

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 13:46

Kitty_ schreef:
De GFS Monarch gaat tot XXXXW en is er in een dressuur en VZH model. Deze zadels hebben een verwisselbaar kopijzer en zijn speciaal voor dit soort type paarden gemaakt :-) [ [url=m/CqUpd1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor de tip Kitty!
Ik neem alles mee...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 15:51

Nelflobo schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Laat het kopijzer nog wat breder maken van je huidige zadel .
Als t een fractie achterover ligt zou dit moeten kunnen.
Bespaart je bergen geld

Zoals hierboven in mijn verhaaltje: ik had er dus met m'n stomme kop nog een setje fishes in laten zitten.
Dus nu heb ik hetzelfde effect als wat jij aangaf, alleen dmv fishes omdat in dit zadel geen verwisselbaar kopijzer zit

Super ...

Zou een cob model eerst goed testen hoor want de pasvorm en zit is wel serieus anders .
Onze pony werd woest van thorowgood toz haar kent en master .

Nelflobo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-22 17:27

Dank voor de tip!
Als er een Cob komt, dan alleen via een zadelpasser!