Zadel veilig buitenrijden zonder beugels

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Zadel veilig buitenrijden zonder beugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:41

Als dat Portugese je aanstaat zou je eens naar een Christ Iberica barebackpad kunnen kijken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:46

Nala schreef:
Ik ga de barefoot barebackpad ride on physio support proberen.

Ik heb op iets vergelijkbaars (RoP met bonte oplegger met steunranden van barefoot erop en een extra pad met dubbele inlages eronder) heel wat stunts uitgezeten. Niet omdat ik geen stijgbeugels bedroeg, maar omdat niets met boom passend bleef voor meer dan 3 maanden en normale boomloze zadels door de uitstekende schoft + ruggengraat en de brede schouders ook nooit goed paste. Dit werkte wel (paard was behoorlijk expressief als het niet lekker zat) en bij verzet tegen het in de polder buiten rijden heb ik heel wat kunsten doorgemaakt. Ik zat er gemiddeld net zo stevig op als in een boomzadel met beugels (sommige stunts zat ik steviger met beugels, sommige stunts zat ik steviger uit met deze bbp).

Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 18:47

Iris82 schreef:
Als dat Portugese je aanstaat zou je eens naar een Christ Iberica barebackpad kunnen kijken.

Heel fijne pad, maar wat steun bij sprongen opzij etc betreft is dat verwaarloosbaar. Dan zou je echt boor een iberisch zadel moeten gaan vermoed ik.

Of zon zoutwelle barebackpad misschien?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 19:14

Bedankt voor de tips! Zoutewelle had ik ook al gezien inderdaad, al lijkt dat allemaal wel heel erg recht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:39

Ik denk dat het ook een beetje persoonlijk is, afhankelijk van jezelf en je paardje, waar je steviger mee zal zitten :)

De 1 zal het stevigst zitten op een suède-achtige (anti-slip) BareBackPad.
Omdat je dan heel dicht op het paard zit en heel direct en soepel mee kan bewegen :)

Zoiets als de schaap zitting van Barefoot hierboven, of de Christ Fellsättel kan door het achterboogje en de dijwrongen zorgen voor meer steun omdat je benen meer steun vinden en je billen ook niet zomaar te ver naar achteren glijden zeg maar (zie bericht van paard dat onder ruiter uit liep := ) maar een schapenvelletje is wel weer wat gladder dan een suède-achtige stof. De ene ruiter zal het schaapje met de steunblokken fijner vinden, de ander liever een anti-slip stof.

De Support pad van Barefoot die genoemd wordt, is van die anti-slip stof aan boven en onderkant en heeft steunblokken, dat is in principe voor veel mensen een prima oplossing om stevig zonder stijgbeugels te zitten. Maar het achterboogje zit niet zo extreem rond je billen als sommige Spaans / Portugese zadels dat hebben.

Dus als je juist dàt graag wilt, kan je het in principe weer beter in die hoek zoeken.
Maar ook dat heeft weer zijn eigen nadeel, want die zadels zijn meestal weer heel stevig en vormvast, waardoor je weer veel minder direct contact hebt met je paard en met een soort vertraging te maken hebt: dat je meer op een dromedaris zit dan "in" je paard zeg maar, en zonder stijgbeugels is het dan lastiger om het paard onder je door te laten bewegen en zal je sneller wat stuiteren zeg maar.
Of althans, zo ervaren veel mensen het.

Maar het is allemaal enorm persoonlijk welk voordeel het grootste voordeel voor je is, en welk nadeel het grootste nadeel :)

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:31

Een vaquera mixta. Gemaakt met als doel een heel stevige zit, om snelle bewegingen van het paard uit te zitten.
Ik vind de wol van een goede vaquera echt totaal niet glad, en juist grip geven, en ik rijd met leggings zonder extra grip erop (dus gewoon helemaal glad).

Om even verder te denken; vaquera zadels hebben heel andere beugels, die ondersteunen je hele voetbed. Vanwege dat mega voetbed heb je ee ruimte om je voet ook verder naar voren of achter te plaatsen dan bij een engels zadel, waardoor je zwaartepunt anders inde beugel komt. Zou dat misschien nog uitmaken en minder je knieën triggeren?

Ik weet niet wie in NL aan vaquera's kan komen, maar gok dat je bij een barokke zadelverkoper of iemand die iets met zaldi doet misschien wel terecht kunt.

https://guarnicioneriavilches.com/produ ... -y-rayada/

edit: zadel in link is een vaquera mixta zadel van hoge kwaliteit. Je hebt ze (zoals alle zadels) in diverse prijsklassen, waarbij de goedkoopsten meestal ruk zijn, de middenklasse best veel leuks tussen zit en je voor echte kwaliteit wat meer neerlegt. Ik heb zelf een handgemaakt op maat gemaakte

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:39

Maar die zijn niet kort..

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:42

Mwah, dat ligt nog best aan de variant en het merk en hoe ze in elkaar zitten.
PRE's en hispano arabs, waar ze voornamelijk op gebruikt en voor gemaakt worden, staan er ook niet om bekend dat het van die lange paarden zijn natuurlijk.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 20:45

Nee true. Ik heb er zelf ooit een onder me gehad op een pre en dat was toch een aardig fors zadel.
( zou zoiets zelf tzt ook wel willen voor m’n fransoos)

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:39

Mijn knieen zijn ook niet tof met stijgbeugels. Ook altijd enorm veel pijn ect.

Ik rij dus ook altijd buiten zonder zadel maar met barebackpad.
Voorheen met de fra macon en inmiddels heb ik de barefoot ride on physio support al een tijd in gebruik.
En ik moet zeggen die zit als een huis, zelfs gekke sprongen zit ik erin uit en glijd ook niet op mijn rond geribde pony.
Afbeelding
Heb alleen geen andere foto als deze met vliegendeken eronder :')

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:31

Kennis van me heeft haar voet verbrijzeld, en gebruikt een Fra Macon en een Nestor. Beide vind ze super, en stevig zitten, ook met gekke acties. Nestor is ook kort. Maar het is persoonlijk wat iemand prettig vindt.

Xxblinkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 22:34

Is een voltigesingel geen optie? In geval van nood kun je je vasthouden en anders heb je er weinig last van.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 22:40

Xxblinkxx schreef:
Is een voltigesingel geen optie? In geval van nood kun je je vasthouden en anders heb je er weinig last van.

Het moet ook wel nog een beetje goede drukverdeling voor mijn pony geven, dus dat valt af.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 23:40

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 23:56

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 07:30

Ik heb de Physio support pad van Barefoot en de Zoutewelle. Ik vind ze allebei erg fijn. Ik heb persoonlijk wel een lichte voorkeur voor de zoutewelle. Het is dat je niet in de buurt woont anders had je ze wel even mogen komen testen. Evenals mijn freemax westernzadel wat misschien ook nog wel een optie is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 08:02

Voordat je van alles gaat kopen, waarom vind je zonder beugels rijden niet veilig?
Als je gewoon een ervaren ruiter bent zie ik nou niet gelijk een probleem. Je kunt enkel niet verlicht zitten of lichtrijden maar voor je balans heb je geen beugels nodig.
Als je een zijdelings balansprobleem hebt zonder beugels dan ligt dat niet aan de beugels maar aan gebrek aan techniek. Dan is oefenen en zitles de beste investering.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:25

Zoutewelle zit inderdaad heel stevig. Daar ga ik met een gerust hart mee naar buiten.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-22 09:35

Sizzle schreef:
Voordat je van alles gaat kopen, waarom vind je zonder beugels rijden niet veilig?
Als je gewoon een ervaren ruiter bent zie ik nou niet gelijk een probleem. Je kunt enkel niet verlicht zitten of lichtrijden maar voor je balans heb je geen beugels nodig.
Als je een zijdelings balansprobleem hebt zonder beugels dan ligt dat niet aan de beugels maar aan gebrek aan techniek. Dan is oefenen en zitles de beste investering.

Ik bedoel vooral de zijdelingse balans bij een flinke schrik sprong. Een simpele struikel of schrik zit ik zo wel uit, maar een grotere reactie misschien niet. En daar wil ik gewoon wat extra zekerheid bij hebben.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 09:57

Nala schreef:
miereneter schreef:
De Ghost Buttera zou nog wel iets voor je kunnen zijn. Soort hybride tussen een zadel en een barebackpad:

https://www.buitenzinnig.nl/shop/index. ... uct_id=424

Ghost hebben we gehad en ligt nogal als een torentje op haar tonnetje ronde rug, helaas.

De mandriana ‘zadeltjes’ hebben een hele andere opbouw dan andere Ghost zadels! Geen kussens onder andere. Zou dus misschien toch de moeite waard zijn om te testen!

Ik zou ook een buttera aanraden, wij hebben er ook eentje (op een hele ronde haf). Dat werkt hier echt ontzettend goed. Ik rij ook het liefst niet met beugels, die geven mij vaak geen heel veilig gevoel.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:34

Sizzle schreef:

Ja hier ben ik het ook mee eens. Ik heb zelf 6 jaar terug een half jaar met barebackpad buiten gereden bij gebrek aan zadel (de standaard van barefoot) en ook grotere schrikreacties zijn goed uit te zitten als je stabiel zit. Veel oefenen en zorgen voor een sterke core (kan je ook trainen zonder paard, lekker planken!).

Overigens leer ik mijn paarden aan dat klemmen met de bovenbenen betekent stoppen (klemmen is niet per see het goede woord, maar in ieder geval datgene wat je aanspant om een schrikreactie uit te zitten als ze zonder zadel rijdt). Controle over je paard zorgt voor meer veiligheid dan barebackpad a of b.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:41

Bent Branderup heeft een scxholingszadel ontwikkeld met een leren boom. Dit zadel is speciaal bedoeld om zonder beugels te gebruiken.

Door de leren boom heb je ook een stuk meer drukverdeling dan met een barebackpad.

https://www.barock-flair.com/bent-brand ... ulungspad/

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:47

Als TS bang is voor noodsprongen dan heb je op zo‘n pad nog veel minder ondersteuning dan in een normaal zadel.
Noodsprongen opzij corrigeer je trouwens sowieso niet op je beugels, dat zit hem veel meer in de correctie in je bovenlijf en bovenbeen. Beugels ziin meestal het eerste wat je verliest als het paard echt vreemd gaat doen.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 10:54

Goh als mijn merrie een rare sprong maakt met de BBP of mij onveilig voel pak ik gewoon dat handvatje van mijn Christ BBP vast samen met mijn teugels. Werk perfect zo :P Over het algemeen kan ik het vrij goed uitzitten hier, maar is wel handig vind ik.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-22 11:31

Maak je maar niet teveel zorgen over dat je te weinig steun hebt met een bbp. Mijn nichtje rijdt heel fanatiek buitenritten met een bpp zonder enige vorm van steun, ook springen en lange stukken rengalop. Zelfs kleine bospaadjes kan gewoon in galop blijkbaar.
1 keer is pony op hol geslagen (achterna gezeten door hond) en dat was een flink wild stuk rengalop met de bbp.
Ze is er bijna nooit afgevallen ondanks dat de pony soms gekke dingen doet. (bokken, schrikken, onverwachte bewegingen)
En ze begon al met rijden op de bpp toen ze nog niet de beste zit/balans had, is altijd goed gegaan.
Later toen ze met zadel ging rijden vond ze de bpp toch veel steviger en fijner zitten :+

Dus als je een bbp neemt met veel steun komt het zeker weten goed!

Nog een tip, als je een halfpad met inlages onder je bpp doet heeft je paard iets meer schoft/ruggengraat vrijheid. Is net nog wat beter voor de rug.