Wat is nu een goed passend lichtgewicht ponyzadeltje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRockyJarig

Re: Wat is nu een goed passend lichtgewicht ponyzadeltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:09

Op onze (inmiddels overleden) redelijk rond geribde Welsh A van 1.20m hadden we een 15,5 inch SellaDolce veelzijdigheidszadel liggen. Was echt een fijn en goed passend zadel.
Op onze Welsh C ponies hebben we op de smalste een 16 inch Euroriding dressuurzadel en een 16 inch Prestige Joy Jumper liggen, en op de wat bredere C ligt een 16 inch Massimo Basso dressuurzadel en een 16 inch Prestige Pony springzadel. Alles door de zadelmaker gecontroleerd en passend gemaakt.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:17

Op onze ronde korte D-pony zonder schoft lag alleen een wintec met anatomische singel erbij, goed. We hebben wel 15 verschillende zadels geprobeerd. Alles schoof naar voren.
Je moet dan wel de nieuwe wintecs hebben. Die hebben van die gaatjes aan de onderkant. Deze zijn aan te passen in de kussens en zo goed pas te krijgen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-22 10:22

Die zijn idd heel lastig te vinden. Zelfs 16" vond ik toen lastig om te vinden, ook voor een rondere pony zonder schoft.
In welke regio zit je Elisa? Ik heb er toen 1 gevonden via onze ponyclub.

Ik zou trouwens niet voor een Wintec kiezen met een weke rug.
Je zou trouwens (maar moet maar in jouw regio zitten natuurlijk) zadelmakerij Hollander eens kunnen vragen. Ik schat in dat je zelf ook wel wat verstand hebt van ligging van zadels, dan kan dat wel. Zij hebben nl vaak nog wel eens zo'n zadeltje ingeruild (en zij is ook absoluut niet voor Wintecs op zo'n ruggetje)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-22 12:29

Dankjewel, dat is een goede tip en daar ga ik eens informeren. Ik kan wel beoordelen of een zadel goed ligt inderdaad. En omdat ik een zadeltje wil om zadelmak te maken en de pony er waarschijnlijk niet mee doorgereden gaat worden wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven.

Ik zit in Gelderland en heb hier in de buurt ook een goede zadelmaker die ik bij twijfel altijd laat kijken, die handelt alleen niet zelf in zadels helaas.