Avalanche schreef:pmarena schreef:Hier holle rug en een heup / bekken die wel op slot wil schieten. Bij mij helpt een vlak, soepel zadel het best, en dan ook nog met een smallere zit. In mijn geval ben ik daardoor op Barefoots met korte zijkanten en zonder kniewrongen uitgekomen. Zadels met kniewrongen (onafhankelijk van merk / type / model) geven problemen door hun spreidzit.
Een zitting zonder omhoog lopende lepel maar met gewoon een steunboogje achter je billen, is het meest ideale. En als het zadel je niet vastzet maar je onderrug lekker door het paard een beetje heen en weer laat wiegen zodat het soepel blijft. Wat je ook kan voelen als je zonder zadel uitstapt zeg maar
Welk type is dat?
Ik ken de barefoots van 15 jaar geleden, en die zaten heus heel breed
Mijn met grote afstand op 1 favoriet is de Lazy Mountain

Geen kniewrongen en geen lange zweetbladen dus daardoor krijg je geen bredere zit dan nodig.
Maar wel (zachte) dijwrongen voor heel veel steun.
Geen lepelvormige zitting, maar wel een cantleblok àchter je billen zodat je zacht opgesloten zit.
Sinds een poosje zijn er van een aantal modellen ook de PRO modellen die een smallere twist hebben voor een smallere zit. Maar smallere zit = hogere opbouw van het zadel en dan verlies je dus wat contact met je paard onder je billen.
En dat contact vind ik juist zo fijn, was voor mijn über-sensibele hittepit echt een uitkomst want spanning bouwen die typetjes sowieso wel op

In het begin vond ze het wel super spannend zo'n ander gevoel, was ze ook niet uit te stappen zonder zadel

Maar iedere ruiter en paard zijn anders natuurlijk, zo werkte het voor ons