Advies over budget zadelopties gevr!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:09

rien10 schreef:
Ik betaal niets voor een consult. Ik koop bij degene die het komt aanpassen en dan betaal ik de prijs van het zadel.

Niet om kwaad bloed te zetten, maar vind je het dan nodig om berekeningen te maken over pasconsulten als je eigenlijk geen idee hebt van de prijs? Ik vind dat je TS wat onnodig aan het afschrikken bent en dan nog met aannames en berekeningen die niet correct zijn ...

Beste TS, laat je goed adviseren, dat kost ook wat, maar uiteindelijk kan het je echt een betaalbaar goed zadel opleveren waar je nog lang mee verder kan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 21:20

Ik snap wat je zegt. Ik hoop van ganser harte dat TS binnen budget zal slagen. Ik geef slecht weer dat ik denk dat die kans klein is.
Maar als het lukt, super!

germie

Re: Advies over budget zadelopties gevr!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:16

Als je zelf ook er kijk op hebt maakt het het uitzoeken van een zadel zeker makkelijker. Met een zadelspin heb je ook nog een hulpmiddel waar je dan prima gebruik van kunt maken. Maar ook dan moet je weten wat je doet.
En dan lukt het binnen het budget echt.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:20

Misschien is boomloos een optie? Ik heb een pasconsult gedaan voor een barefoot die ik op de gok gekocht had. Hij lag gelukkig goed na een kleine aanpassing, maar ik heb ook advies gekregen over welke zadels/ maat geschikt zijn en ze ook kunnen proberen. Met dit advies had ik ook tweedehands een zadel van marktplaats kunnen plukken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:08

In mijn regio kost een pasconsult bij een zadelpasser tussen 110 en 130 euro. Die kosten vervallen als je een nieuw zadel aan laat meten. Maar niet als je een tweedehands zadel aan laat meten. Zeker als het om een heel goedkoop zadel gaat. Dan verdient de zadelpasser er niets aan.
Als je dus echt goedkoop uit wil zijn dan zul je zelf de verkoopsites af moeten struinen naar een zadel dat je paard zou kunnen passen. Daarvoor moet je wel heel goed de maten van je paard weten.
Met internet kom je een heel eind
https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... end-zadel/
https://www.youtube.com/watch?v=51KcsPz5kqg
En er zijn nog veel meer filmpjes te vinden.

Voor het meten van de boombreedte hebben Norton en Wintec een "zadelboommeter" gemaakt die je op Agradi kan bestellen. Zo kun je al een hoop zelf doen.
https://www.agradi.nl/norton-boommeter- ... jeEALw_wcB

Als je voor 2e hands gaat zou ik wel voor een goed merkzadel gaan. Wel belangrijk dat je voor een complete refill van de vulling gaat. Zodat er geen knopen in zitten die extra druk geven.
Check of de boom nog goed is. En bepaal de boommaat (met de boommeter) en de lengte (die heb je op je paard al kunnen meten). Wat betreft de lengte van het zadel: Heeft je paard en wat weke rug of is het wat overbouwd mag het kussen niet voorbij de laatste rib komen wegens druk in de lendenen. Kan dat niet anders, omdat het paard bv een erg korte rug heeft (zoals bv veel PRE's hebben) kies dan voor een "Frans" of "Dak" kussen. Heeft je paard een hoge schoft, kies dan voor een U vormige (open) boom. Je moet dus veel weten over de bouw van je paard om een passend zadel te vinden.
https://www.facebook.com/dezadelmaakste ... 770095766/

Ik vind een goede pad ook van groot belang. Zo kun je een zadel toch comfortabel maken op je paard.
Ik heb er eentje van Invictus (Kavalkade)
De pad filtert de oneffenheden uit je zadel en met de inlages kun je de druk van het zadel nog wat beter verdelen.
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... t-pad.html

Ik vind het super verdrietig dat veel paarden moeten lopen onder niet goed passende zadels. Of omdat de eigenaar er geen geld voor heeft of voor over heeft.
Ook jonge paarden worden met slecht passende zadels gereden met als argument dat het paard nog moet groeien. Een piekbelasting van een zadel (bij het bruggen van een zadel) kan leiden tot ernstige rugproblemen (vastzittende spieren) en ook tot KS.
Uiteindelijk ben je duurder uit (bij de dierenarts en allerlei peuten of paten) of erger.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-05-22 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:10

Hier ook consult 95 euro en dan 4 maanden later nog eens datzelfde omdat de wol nog moet zetten. En ik gok dat een tweedehandszadel toch wel een reflock nodig zal hebben.
Uiteindelijk is het een gok… als het zadel toch niet pasbaar lijkt, ben je achteraf ook wel duur uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:14

Zadelmaakster die nu bij mij is geweest kost €75 voor een consult. Heb daar een 2e hands zadel gekocht voor 300 + 75 voor consult. Mijn paard loopt er beter op dan onder het dure nieuwe zadel van €2000 waarbij ook het consult was vervallen omdat ik een nieuw zadel kocht. Dat het goedkoop is wil niet zeggen dat het niet past.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:25

Babootje schreef:
In mijn regio kost een pasconsult bij een zadelpasser tussen 110 en 130 euro. Die kosten vervallen als je een nieuw zadel aan laat meten. Maar niet als je een tweedehands zadel aan laat meten. Zeker als het om een heel goedkoop zadel gaat. Dan verdient de zadelpasser er niets aan.
Als je dus echt goedkoop uit wil zijn dan zul je zelf de verkoopsites af moeten struinen naar een zadel dat je paard zou kunnen passen. Daarvoor moet je wel heel goed de maten van je paard weten.
Met internet kom je een heel eind
https://verenigingeigenpaard.nl/kennisb ... end-zadel/
https://www.youtube.com/watch?v=51KcsPz5kqg
En er zijn nog veel meer filmpjes te vinden.

Voor het meten van de boombreedte hebben Norton en Wintec een "zadelboommeter" gemaakt die je op Agradi kan bestellen. Zo kun je al een hoop zelf doen.
https://www.agradi.nl/norton-boommeter- ... jeEALw_wcB

Als je voor 2e hands gaat zou ik wel voor een goed merkzadel gaan. Wel belangrijk dat je voor een complete refill van de vulling gaat. Zodat er geen knopen in zitten die extra druk geven.
Check of de boom nog goed is. En bepaal de boommaat (met de boommeter) en de lengte (die heb je op je paard al kunnen meten). Wat betreft de lengte van het zadel: Heeft je paard en wat weke rug of is het wat overbouwd mag het kussen niet voorbij de laatste rib komen wegens druk in de lendenen. Kan dat niet anders, omdat het paard bv een erg korte rug heeft (zoals bv veel PRE's hebben) kies dan voor een "Frans" of "Dak" kussen. Heeft je paard een hoge schoft, kies dan voor een U vormige (open) boom. Je moet dus veel weten over de bouw van je paard om een passend zadel te vinden.
https://www.facebook.com/dezadelmaakste ... 770095766/

Ik vind een goede pad ook van groot belang. Zo kun je een zadel toch comfortabel maken op je paard.
Ik heb er eentje van Invictus (Kavalkade)
De pad filtert de oneffenheden uit je zadel en met de inlages kun je de druk van het zadel nog wat beter verdelen.
https://www.la-equistyle.nl/webshop/paa ... t-pad.html

Ik vind het super verdrietig dat veel paarden moeten lopen onder niet goed passende zadels. Of omdat de eigenaar er geen geld voor heeft of voor over heeft.
Ook jonge paarden worden met slecht passende zadels gereden met als argument dat het paard nog moet groeien. Een piekbelasting van een zadel (bij het bruggen van een zadel) kan leiden tot ernstige rugproblemen (vastzittende spieren) en ook tot KS.
Uiteindelijk ben je duurder uit (bij de dierenarts en allerlei peuten of paten) of erger.

Bij het compleet vervangen van de vulling, is het budget van TS er al zo goed als door heen.
Daarom is dit budget ook eigenlijk niet te doen. Oude zadels die binnen deze range vallen, zijn na alle reparaties en dergelijke al 2x zo duur geworden.
En een zadel dat net opnieuw is gevuld, ga je niet voor een schijntje boven die kosten opnieuw aanbieden.

Daarbij hebben veel oude zadels een heel smal kussenkanaal wat ook echt niet fijn is voor je paard.

Een kwalitatief acceptabel en goed passend zadel zoeken met dit budget is als zoeken naar een speld in een hooiberg. Je moet enorm veel geluk hebben èn zelf je ogen openhouden voor slechte zadels (gebroken bomen, harde vullingen,...) en slechte zadelmakers die als enige doel hebben om een zadel te verkopen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:27

Bij een smal tussenkanaal heb je het over zadels uit 1990 of zo.
Ja die zie je ook nog steeds te koop staan, maar die zijn er wel makkelijk uit filteren.

Of de kussen nog goed zijn is gemakkelijk te voelen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:37

8Daan8 schreef:
Ruyters voor ruiters uit Nuenen reageerde snel met een nette mail, maar kon me helaas niet helpen. Ik hou jullie een beetje op de hoogte mocht iemand meelezen met een vergelijkbaar dilemma.

dan denk ik dat je in brabant woont
Heeft deze persoon wat voor je?
https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... 86728a841d

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 18:11

Ik zag op de website van stal De Doorstap behoorlijk wat zadels (merken) staan voor nette prijzen, in ieder geval binnen je budget.

8Daan8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-22 19:39

Update: Inmiddels heb ik een fijn boomloos zadel gevonden. Het is een na-maak Barefoot London. Gelukkig waren de belangrijke punten aan dat zadel goed uitgevoerd (ruggegraat ligt vrij, brede stijgbeugelophanging, goede drukverdeling). Met een dikke Kifra-pad er onder ben ik nu (eindelijk!) begonnen met rustig de training weer op te pakken. Het zadel heeft me E150,- gekost, maar de BTW en invoerrechten van E100,- verraste me. Daarbij nog die dikke pad van 70,-. Samen 320,-
Toch zou ik het niet aanraden. Het heeft gelukkig goed uitgepakt, maar de fabrikant had geen idee hoe het zadel goed zou moeten functioneren en zou dus (economische) afwegingen kunnen maken in de fabricage die je paard meer kwaad dan goed doen.
Wel effe dikke kudos naar de fijne mensen van Kifra! Supersnel, dikke kwaliteit en echt een prachtige kleur!