Mestzak tijdens wandelingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:03

Ineke2 schreef:
Maaaarije schreef:
Persoonlijk zou ik zelf kijken naar iets waardoor je de mest toch mee naar huis kunt nemen.
Of zo ver mogelijk van de weg af te legen.

Wij hebben zelf een jonge hond die nog wel eens paarden mest wil proberen op te eten. Dit kan helaas fataal zijn als een paard bepaalde medicatie krijgt of pas ontwormd is.
Nu is dit misschien niet bij jou van toepassing maar het is ook niet te zien aan de mest.

Wij lopen ook veel in buitengebied met de honden.

Dat is toch echt wel aan de hondeneigenaar zelf om op te letten dat de hond onderweg niets eet :o

Dat zeker maar ik vind het ook wel asociaal om de stront van je paard te laten liggen als deze medicatie krijgt of net ontwormt is.

In het geval wat ik benoem liggen er overal hopen en hopen stront, voor een jonge hond echt niet te doen als je een alleseter hebt.

Die verantwoordelijkheid gaat twee kanten op.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 12:04

fransje23 schreef:
Sandra_H schreef:
Ik heb zo'n mestzak. Ideaal ding, en die van ons heeft er echt totaal geen last van. Hij kan er gewoon alles mee, ik heb nooit verschil gemerkt tussen met en zonder zak. Dus ja, het is zeker praktisch, je ruikt niks, en het legen is supermakkelijk: gewoon de clipjes onderaan losklippen en alles valt eruit. Dan even schoonspoelen met de slang en klaar.

Het enige is: hij kreeg in de periode dat ik de zak vaak gebruikte wat kale plekjes onder het deel wat om de staart gaat, dus daar heb ik nu bontjes om geknutseld.

Maar hoe lang rijdt je dan met een volle zak? Leeg je die dan tussendoor waar het kan?
Leeg zal het wel gaan maar draf of galop met zo een zak stront lijkt mij wel irriteren bij het paard. Of valt dat mee?

Je doet toch ook wel eens draf en galop met zadeltassen aan je paard?
Lijkt me eigenlijk ongeveer hetzelfde qua "gewicht/last" behalve dat het dan aan de zijkant van je paard is ipv achter de kont.

Gezien de riemen aan de zijkanten denk ik dat "klapperen" ook nog best meevalt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:06

Ineke2 schreef:
Maaaarije schreef:
Persoonlijk zou ik zelf kijken naar iets waardoor je de mest toch mee naar huis kunt nemen.
Of zo ver mogelijk van de weg af te legen.

Wij hebben zelf een jonge hond die nog wel eens paarden mest wil proberen op te eten. Dit kan helaas fataal zijn als een paard bepaalde medicatie krijgt of pas ontwormd is.
Nu is dit misschien niet bij jou van toepassing maar het is ook niet te zien aan de mest.

Wij lopen ook veel in buitengebied met de honden.

Dat is toch echt wel aan de hondeneigenaar zelf om op te letten dat de hond onderweg niets eet :o

Natuurlijk maar het lijkt me ook een kwestie van een beetje om elkaar denken. Ik laat mijn hond niet los op plekken waar ik weet dat ik ruiters tegen kan komen.
En als een ruiter toch de mest al opruimt lijkt het me een kleine moeite dit een stukje van een pad af te gooien ipv 10 cm het gras in te schuiven.

Uiteraard is dat weer een andere discussie maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die er nooit zo over nagedacht hebben dat het gevaarlijk kan zijn voor andere dieren. :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:06

ik heb nog nooit van mijn leven met een zadeltas gereden :D
Lijkt me ook irritant, dus begrijp die opmerking wel.

Ineke2

Re: Mestzak tijdens wandelingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:13

Als mijn paard ontwormt is rijd ik zeker een week niet buiten. In die zin denk ik wel aan anderen.
Maar als mijn paard in de berm mest ga ik het niet helemaal wegstoppen, omdat honden het kunnen opeten.

Als we het gaan hebben over aso hondeneigenaren zijn we over 10 jaar nog niet klaar :D
Zowel de hondenpoep overlast als loslopende honden waar dat niet is toegestaan en ze ook nog eens niet luisteren naar hun baasje.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 12:32

Haha idd genoeg discussievoer :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 12:52

Ineke2 schreef:
Als mijn paard ontwormt is rijd ik zeker een week niet buiten. In die zin denk ik wel aan anderen.
Maar als mijn paard in de berm mest ga ik het niet helemaal wegstoppen, omdat honden het kunnen opeten.

Als we het gaan hebben over aso hondeneigenaren zijn we over 10 jaar nog niet klaar :D
Zowel de hondenpoep overlast als loslopende honden waar dat niet is toegestaan en ze ook nog eens niet luisteren naar hun baasje.

Nouja, als je met stront wilt gaan gooien Pun intended dan kan dat ook van hondeneigenaren naar paardeneigenaren.

Er zitten zowel goede als kwade mensen aan beide kanten. Het is alleen jammer dat de kwade het verpesten voor de goede.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:06

Kom maar op ( in een ander topic ). Ik durf toch wel te beweren dat ik heel sociaal ben.

Niet voor niets werk ik in een sociale sector :D

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:09

fransje23 schreef:
Maar hoe lang rijdt je dan met een volle zak? Leeg je die dan tussendoor waar het kan?
Leeg zal het wel gaan maar draf of galop met zo een zak stront lijkt mij wel irriteren bij het paard. Of valt dat mee?

Ik rij om en nabij een uur. Ik gebruik het ding als het zo uitkomt in de binnenbak, waar we mest meteen op moeten ruimen. En die van ons heeft dat iets te snel door. Als het ff kan wordt het anders opgelost, en meestal lukt dat ook gewoon, maar zo niet dan gaat de zak eraan.
Alleen als hij echt vol zit gaat ie wat klapperen, maar dat is tot nu toe nog maar 1x gebeurd. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij er last van heeft, ook niet in draf en galop.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 13:36

Art_Ificious schreef:
Je doet toch ook wel eens draf en galop met zadeltassen aan je paard?
Lijkt me eigenlijk ongeveer hetzelfde qua "gewicht/last" behalve dat het dan aan de zijkant van je paard is ipv achter de kont.

Gezien de riemen aan de zijkanten denk ik dat "klapperen" ook nog best meevalt.

Met volle bepakking ga ik weinig in draf en galop. Met alleen mijn zadeltasje voor wel maar die zit vast op het zadel en klappert niet.

Een volle mestzak bungelt tegen/tussen de achterbenen dat is wel anders dan aan de zijkant op de ribben.

Ik ga rustig 4 uur op pad met het paard. Zo een zak lijkt mij dan niet comfortabel.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:46

Sandra_H schreef:
fransje23 schreef:

Ik rij om en nabij een uur. Ik gebruik het ding als het zo uitkomt in de binnenbak, waar we mest meteen op moeten ruimen. En die van ons heeft dat iets te snel door. Als het ff kan wordt het anders opgelost, en meestal lukt dat ook gewoon, maar zo niet dan gaat de zak eraan.
Alleen als hij echt vol zit gaat ie wat klapperen, maar dat is tot nu toe nog maar 1x gebeurd. Ik heb nog nooit gemerkt dat hij er last van heeft, ook niet in draf en galop.

Volgens mij kan er ook veel in voordat hij vol zit toch? Ik twijfel nu welweer of ik een mestzak zal kopen. Zou dit evtl ook mogelijk zijn met bareback pad? Ik ben bang van niet? Al doe ik er met de langereritten sowieso een zadel op, maar voor een kort stukje ga ik ook graag met bareback pad..

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:57

Texas02 schreef:
Volgens mij kan er ook veel in voordat hij vol zit toch? Ik twijfel nu welweer of ik een mestzak zal kopen. Zou dit evtl ook mogelijk zijn met bareback pad? Ik ben bang van niet? Al doe ik er met de langereritten sowieso een zadel op, maar voor een kort stukje ga ik ook graag met bareback pad..

Er kan wel aardig wat in ja. Maar met bbp lijkt het me niet handig, dat is toch wat minder stabiel dan een zadel. En de zak zit o.a. vooraan het zadel (bij mij zit ie om de knop want westernzadel) en aan de singel vast. Van voren loopt onder het zadel een band door naar achter, waaraan de zak wordt geklipt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:00

Hoe werkt zo'n zak bij een merrie dan? Plast ze er dan ook in?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 19:36

Cowgirl schreef:

Hé da's idd een goede vraag. Nog niet bij nagedacht... Gelukkig heb ik alleen ruinen :+

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:24

Dat had ik me ook al afgevraagd, maar hier gelukkig ook een ruin :D

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:12

Cowgirl schreef:

Ja, da's een goeie idd :) nooit over nagedacht, want ook ik heb een ruin. Maar nu je het zegt....het lijkt me voor een merrie zeker niet fijn. Die zal er niet in plassen, maar wel er tegenaan dus dat zal terugspetteren, en geluid maken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:38

Maar je wandelt dan kan je toch makkelijker een pak tas/ longeersingel met groot dekje met opklap baar schepje/ tuinschepje en een vuilniszak / degelijke plastic tas( tot volgende nette dump plek?) Of denkik te simpel...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:45

De Belgische wandeling is een buitenrit. Dus niet ernaast maar erop. Dan wordt het wel wat vol op en aan het zadel...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:53

Dan zn zadel dekje met 2 vakjes en aan en klaar..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:59

Een vuilniszak in een jaszak of om je middel zal volgens mij ook wel werken. Bij langere ritten een zak extra.