Tong/Bit probleem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 15:08

Pumpkinbroes schreef:
Eens met wat avalanche zegt.
Op Facebook heb je een groep no-bit sh*t die heel duidelijk en leerzaam met wetenschappelijk onderzoek uitlegt hoe alles nou precies zit qua bitten en bitloze hoofdstellen.
Het is geen anti bit groep wat de titel misschien wel doet vermoeden.

Ik had voorheen mijn bitten ook op 2 rimpels hangen, ik heb nog geleerd dat een bit anders tegen de tanden kan komen, instabieler is of dat het paard de tong over het bit kan gooien.

Alleen werd mijn ene paard steeds vervelender met het bit aannemen, sinds ik zijn bit lager heb gehangen en de sperriem heb weggehaald pakt hij zelf zijn bit weer aan zoals voorheen en gooit hij helemaal zijn tong er niet meer overheen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen, elk paard is anders en blijf zoeken naar wat voor jouw paard werkt.

Ik denk zelf dat dit bit te dik is en dat je met een bus of D trens wel eens verschil kunt merken.
Maar als je paard dit bit fijn vind dan is dat belangrijker dan wat ik achter een schermpje vind.

Mag ik vragen hoe deze groep heet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:40

michelle933 schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Eens met wat avalanche zegt.
Op Facebook heb je een groep no-bit sh*t die heel duidelijk en leerzaam met wetenschappelijk onderzoek uitlegt hoe alles nou precies zit qua bitten en bitloze hoofdstellen.
Het is geen anti bit groep wat de titel misschien wel doet vermoeden.

Ik had voorheen mijn bitten ook op 2 rimpels hangen, ik heb nog geleerd dat een bit anders tegen de tanden kan komen, instabieler is of dat het paard de tong over het bit kan gooien.

Alleen werd mijn ene paard steeds vervelender met het bit aannemen, sinds ik zijn bit lager heb gehangen en de sperriem heb weggehaald pakt hij zelf zijn bit weer aan zoals voorheen en gooit hij helemaal zijn tong er niet meer overheen.

Wat ik met dit verhaal wil zeggen, elk paard is anders en blijf zoeken naar wat voor jouw paard werkt.

Ik denk zelf dat dit bit te dik is en dat je met een bus of D trens wel eens verschil kunt merken.
Maar als je paard dit bit fijn vind dan is dat belangrijker dan wat ik achter een schermpje vind.

Mag ik vragen hoe deze groep heet

Staat er letterlijk bij vermeld. Is makkelijk te vinden ook

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:18

michelle933 schreef:
Daphara schreef:

Ik zou niet voor kunststof gaan, je geeft aan dat het paard zich regelmatig sterk/hard in de mond maakt/is.

Eerder wat Avalange al aangeeft, een ongebroken bit met tongboog en dan zou ik echt de Trust Sweet iron met medium tongboog adviseren. Dan in bustrens variant. Door het type metaal gaan ze fijn sabbelen op het bit, door de vorm is er genoeg ruimte voor de tong en dit type bit verdeelt de druk heel gelijk in de mond.

https://www.agradi.nl/trust-trens-sweet ... QrEALw_wcB

Ik rij mijn beide Shires er ook mee, omdat ze fijn ontspannen in de hand zijn op dit bit terwijl ze zich beiden op andere bitten nog wel eens sterk/hard konden maken.
Op dit bit, als ze zich eens echt sterk maken, dan heb je ook nog wat in te brengen. Hiervoor had ik een Trust Innosense medium tongboog (kunststof) en daar liep mijn ruin ook zo fijn op, maar als hij zich echt sterk maakte, had ik weinig in te brengen. Nou is die van mij in de bak doorgaans op deze bitten niet sterk, maar meneer denkt op buitenrit nog wel eens dat hij een volbloed is en houdt ervan om te racen met andere paarden en dan is het opzich best prettig om een noodrem te hebben op een ruim 800 kg paard.

Dankjewel voor je advies! En waarom de bustrens als ik vragen mag ik heb altijd het idee dat hij de watertrens wat fijner vind

Even de quotes goed gezet.

Bij een watertrens zoals jij die gebruikt bij je paard, kunnen er velletjes tussen de ring en het bit gaan zitten. Zeker bij een paard dat zich sterk in de hand kan maken, zoals je omschreef.
Daarvoor wordt ook altijd aangeraden bij een watertrens bitringen te gebruiken of een maat groter te bestellen en zo te zien dat heeft je paardje beiden niet.

Een watertrens is niks vriendelijker dan een bustrens, juist een bustrens is vriendelijker, omdat er geen risico is op vast zittende velletjes. Een watertrens geeft ook meer druk op de tong dan een bustrens vanwege de ringen die kunnen draaien en verticaal door het mondstuk gaan. Door het draaien kan de druk op de tong en de lagen sneller versterkt en verlicht worden. Het bit oefent druk uit op de kaak en niet achter de oren of op de kin. Een bustrens geeft minder snel druk op de tong en eerder wat druk achter de oren.

Een kneveltrens, die Avalanche heeft is vooral handig bij jonge paarden waar nog wat minder een stuur op zit, een kneveltrens ligt namelijk heel stabiel en constant in de mond en kan nooit door de mond getrokken worden, maar imo niet nodig bij een paard wat al goed te sturen is. Tussen de kneveltrens en bustrens heb je een D trens, door de rechte zijkanten aan het bit ook niet door de mond te trekken, vind ik vooral fijn bij jonge kinderen, maar een D trens geeft vrij veel druk achter de oren.

De keuze van de bitring is altijd per persoon verschillend wat de voorkeur heeft, maar bij een paard met tong problemen zou een watertrens niet mijn voorkeur hebben.

Janneke2

Re: Tong/Bit probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:30

En even een andere invalshoek: schaf het longeren aan het bit af.
De ene longe is de andere niet, maar het ding zelf kan vrij zwaar zijn.
Als een paard met het hoofd beweegt, 'slaat' al dat gewicht op de mond.
En dan heb ik het niet eens over teugel/longehulpen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:02

Ik zou me niet te druk maken over dat kleine beetje tong als er schuim op de mond staat zie je het niet eens. Geef eens 2 pepermuntjes voor het rijden dan gaan ze schuimen

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:11

dresjoepie schreef:
Ik zou me niet te druk maken over dat kleine beetje tong als er schuim op de mond staat zie je het niet eens. Geef eens 2 pepermuntjes voor het rijden dan gaan ze schuimen

Meen je dat nou serieus?

Het gaat toch niet over of je het nog ziet of niet, maar dat het waarschijnlijk een teken van ongemak in de mond is. Schuim neemt het ongemak niet weg, het maskeert alleen dat er een probleem is.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:18

Ik zie dit als iets wat voort komt uit ongemak/aanleuningsprobleem. Het ontwijken van ongemak door druk bijvoorbeeld. Kan zijn dat er nu helemaal geen druk is maar dat het een gewoonte is geworden om dit gedrag te tonen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 20:26

Tja heb zelf al jaren een watertrens maar vind het zo idd een smalbit lijken al kan je dat op foto niet zien het is wel een dik bit ,zelf heb ik nu een enkel gebroken water maat stuk dunner en die wissel ik af met een kunstof van br combo ongebroken stangetje ( wel buigzaam) en paard is zo veel verbeterd in aanleuing

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:08

atilla schreef:
Ik zie dit als iets wat voort komt uit ongemak/aanleuningsprobleem. Het ontwijken van ongemak door druk bijvoorbeeld. Kan zijn dat er nu helemaal geen druk is maar dat het een gewoonte is geworden om dit gedrag te tonen.

Dat weet je alleen als je een echt ander bit probeert, bij voorkeur één die geen druk op de tong geeft.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 17:24

Daphara schreef:
dresjoepie schreef:

Meen je dat nou serieus?

Het gaat toch niet over of je het nog ziet of niet, maar dat het waarschijnlijk een teken van ongemak in de mond is. Schuim neemt het ongemak niet weg, het maskeert alleen dat er een probleem is.

Ja dat meen ik serieus is een foto in stilstand zonder enige druk zelfs de sperriem zit niet vast. Sommige paarden hebben gewoon een brede tong Dan is er geen 1 bit wat past.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 19:52

dresjoepie schreef:

Hij schuimt gewoon met rijden geen droge mond

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 19:53

snorkel1986 schreef:
Tja heb zelf al jaren een watertrens maar vind het zo idd een smalbit lijken al kan je dat op foto niet zien het is wel een dik bit ,zelf heb ik nu een enkel gebroken water maat stuk dunner en die wissel ik af met een kunstof van br combo ongebroken stangetje ( wel buigzaam) en paard is zo veel verbeterd in aanleuing

Ja klopt het betreft een 16 mm dus gewoon redelijk normale maat denk ik ?? Haha
Laatst bijgewerkt door Hieperdi op 18-04-22 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-22 19:59

michelle933 schreef:
snorkel1986 schreef:

Ja klopy het betreft een 16 mm dus gewoon redelijk normale maat denk ik ?? Haha

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 20:17

Ik zou m echt wel een gat (misschien zelfs 2) lager hangen. Dit kan echt niet comfortabel zijn.
Overigens heb ik 14 mm maar mijn paard heeft een heel klein mondje.

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 07:51

Dat dacht ik ook. Zo strak opgetrokken kan niet fijn zijn.

16 kan te dik zijn.
Dat zie je zo aan de buitenkant niet.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 09:59

Vooral een dik bit in combinatie met zo hoog optrekken, dan snap ik wel waarom de tong over het bit gaat. Dat is echt heel oncomfortabel voor het paard en dat probeert hij op te lossen. Bit zit nu zo hoog opgetrokken dat de mond niet meer dicht kan.......

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 21:09

Avalanche schreef:
Vooral een dik bit in combinatie met zo hoog optrekken, dan snap ik wel waarom de tong over het bit gaat. Dat is echt heel oncomfortabel voor het paard en dat probeert hij op te lossen. Bit zit nu zo hoog opgetrokken dat de mond niet meer dicht kan.......

Het bit is niet dik?
Hij is max 16 mm misschien zelfs 14 mm
Ik heb hem 2 gaatjes langer gedaan maar tong nog steeds zichtbaar

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:17

Kijk naar hoe je paard zijn mond heeft, dan is het toch duidelijk dat het te dik is?

En nee, dat probleem is niet meteen opgelost. Je paard verwacht dat het niet comfortabel is en doet er direct zijn tong overheen. Paarden zijn geen computers, he, het is niet dat als je de juiste code invoert dat het dan meteen werkt :)

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:59

Avalanche schreef:
Kijk naar hoe je paard zijn mond heeft, dan is het toch duidelijk dat het te dik is?

En nee, dat probleem is niet meteen opgelost. Je paard verwacht dat het niet comfortabel is en doet er direct zijn tong overheen. Paarden zijn geen computers, he, het is niet dat als je de juiste code invoert dat het dan meteen werkt :)

Nee dat klopt een 16 mm is volgens mij over het algemeen wel een normale maat alleen voor hem dan niet. Tong over het bit doet hij gelukkig niet

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:11

michelle933 schreef:
Avalanche schreef:

Nee dat klopt een 16 mm is volgens mij over het algemeen wel een normale maat alleen voor hem dan niet. Tong over het bit doet hij gelukkig niet

Meet met een flexibel meetlint de omtrek van het bit vlak bij de bitring en deel dat door π (3,14) en dan weet je hoe dik het bit echt is.

Ik heb standaard een meetlint van de Hema in mijn zadelkast liggen om tuig op te meten (paard in de groei) altijd fijn dat je de maat zeker weet en niet hoeft te schatten.

https://www.hema.nl/vrije-tijd-kantoor/ ... lsrc=aw.ds

Afbeelding

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:12

Je paard lijkt erg veel lip te hebben. Soms drukt een gebroken trens (al helemaal als die voor het paard te dik is) het lipweefsel op de rand van de tanden wat pijn doet. Soms lossen paarden het op om dan hun tong er tussen te leggen.
Op de foto’s lijkt het ook wel of zoals andere zeggen het bit net iets te hoog hangt en voor jou paard zijn mond te dik is. Tegenwoordig komt dat vaker voor en zijn de diktes van 14mm of zelfs 12mm beter passend.
Misschien de moeite waard om een dunner bit te proberen, evt een ongebroken bitje of een bit zoals myler die ook niet helemaal doorbuigt maar wel een gebroken trens is.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 14:56

michelle933 schreef:
Avalanche schreef:

16 mm is voor veel paarden toch echt wel dik, zeker met die kleine mondjes van tegenwoordig. En dat zeg ik met een KWPN van 1.73, die toch 12,5 heeft, en echt niet meer dan 14 mm kwijt kan.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 21-04-22 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:03

Mijn merrie vond 14mm dan toch weer te dun.
Maar ze is dan ook gezegend met een bustrens maat 14,5 en watertrens 15,5. :D
Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg zijn die fijner lopen op een 14 mm dikte van bit.
Myler en Fager als voorbeeld.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 15:19

Ja, dan heb je echt een andere maat mond.

Ik merk zelf dat ik ook echt niet dunner wil dan 14mm maar mijn paard heeft echt een mini mondje. Meer kan ze gewoon niet kwijt.

Hieperdi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-22 12:32

DuoPenotti schreef:
Mijn merrie vond 14mm dan toch weer te dun.
Maar ze is dan ook gezegend met een bustrens maat 14,5 en watertrens 15,5. :D
Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg zijn die fijner lopen op een 14 mm dikte van bit.
Myler en Fager als voorbeeld.

Jaaa het is altijd wat haha