Monoblad zadel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hoodie

Re: Monoblad zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:50

Zo te zien kan de singel nog wel 5-10 cm langer hoor, de gespen mogen een hand onder het dekje uitkomen.
Volgens mij is dit wel een buikig model paard, een crescent/maansingel zou beter kunnen zijn qua vorm

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 19:54

Hoodie schreef:
Zo te zien kan de singel nog wel 5-10 cm langer hoor, de gespen mogen een hand onder het dekje uitkomen.
Volgens mij is dit wel een buikig model paard, een crescent/maansingel zou beter kunnen zijn qua vorm

Als ze goed is aangesingeld, dan z9t de singel op het 1 na laatste gaatje.. ik ga wel zeker eens kijken voor een maansingel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:50

Als je achterste singelstoot een V-stoot is dan kun je zelfs je voorste singelstoot een gaatje losser doen zonder problemen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 20:58

Ik zie een paard met brede schouders die een zadel met een V boom draagt. Ik denk niet dat het monoblad het probleem is, ik denk dat het paard last heeft rond haar schoft. Het zadeltype knelt snel bij paarden met brede schouders. Een zadel met U boom kan dat probleem oplossen. Als je paard breder is geworden, en dat worden paarden meestal als ze aan het werk gaan, word de bespiering rond haar schoft en schouders ook meer. Maar daar moet wel ruimte voor zijn. Dit type zadel geeft niet zo veel ruimte in het gebied rond de schoft en schouders en als het daar knelt snap ik dat ze het zadel eraf probeert te bokken. Als galop al moeilijk voor haar is maakt een knellend zadel de galopsprongen alleen maar moeilijker. Ik zou een zadelmaker laten komen met ervaring met U bomen. Veel zadels hebben V bomen maar lang niet alle paarden kunnen daar goed onder lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 10:44

Wat voor merk is dit zadel?
Want ligt het naast de schoft wel vrij genoeg? Oftewel, geven de kussens daar ruimte?

Ik zie een enorm lange stoot, dus waar normaal een stoot nog over een zweetblad loopt ligt deze hier al op het paard. Dat verdeelt de druk altijd minder.

Wat doet ze zonder zadel aan de longe?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 11:15

Ik vind de voorste singelstoot ook enorm naar voren wijzen.
Kan mij zeker voorstellen dat dit problemen geeft. Het hele zadel lijkt naar voren te trekken.

Heb je ook aangesingelde foto's?

Heb je hem aan beide kanten na het aansingelen op de een na laatste zitten aan de zadel kant? Gezien deze foto zou je dat niet verwachten en lijkt een langere singel te moeten passen.

Hier een buikig/rond paard met een monoblad zadel, singelstoten wijzen keurig naar beneden.
Afbeelding

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 08:48

Sas_Mon schreef:
Ik zie een paard met brede schouders die een zadel met een V boom draagt. Ik denk niet dat het monoblad het probleem is, ik denk dat het paard last heeft rond haar schoft. Het zadeltype knelt snel bij paarden met brede schouders. Een zadel met U boom kan dat probleem oplossen. Als je paard breder is geworden, en dat worden paarden meestal als ze aan het werk gaan, word de bespiering rond haar schoft en schouders ook meer. Maar daar moet wel ruimte voor zijn. Dit type zadel geeft niet zo veel ruimte in het gebied rond de schoft en schouders en als het daar knelt snap ik dat ze het zadel eraf probeert te bokken. Als galop al moeilijk voor haar is maakt een knellend zadel de galopsprongen alleen maar moeilijker. Ik zou een zadelmaker laten komen met ervaring met U bomen. Veel zadels hebben V bomen maar lang niet alle paarden kunnen daar goed onder lopen.

Dank je wel voor je reactie! Klinkt heel logisch wat je zegt. Nooit nagedacht over verschillende vormen in de boom..

Sassyh82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 08:52

MarliesV schreef:
Ik vind de voorste singelstoot ook enorm naar voren wijzen.
Kan mij zeker voorstellen dat dit problemen geeft. Het hele zadel lijkt naar voren te trekken.

Heb je ook aangesingelde foto's?

Heb je hem aan beide kanten na het aansingelen op de een na laatste zitten aan de zadel kant? Gezien deze foto zou je dat niet verwachten en lijkt een langere singel te moeten passen.

Hier een buikig/rond paard met een monoblad zadel, singelstoten wijzen keurig naar beneden.
[ [url=m/LajO46.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee even geen foto dat het zadel goed is aangesingeld. Maar doe de singel uiteraard op beide kanten op hetzelfde gaatje.. en er zit geen elastiek in de singel..
Zadel blijft wel goed op z'n plek liggen, trekt niet naar voren. Dat is het eerste waar ik naar kijk, omdat ze een naar achterliggende schouder heeft..
Maar de singelstoten liggen niet goed..