Prijzen zadels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Re: Prijzen zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:32

Ja echt bizar! Afgelopen jaar was ik bij een paard aan het kijken om eventueel te kopen. Was een goedkoop paard denk dat hij voor 3000(?) euro erop stond. Zadel was zooooo fijn die ze hadden! Ik zei dat toen en de verkoper zei dat het zadel nieuw was en ik hem wel erbij mocht kopen voor 3500 euro!!
Vond het wel komisch, zadel duurder dan het paard zelf!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:43

De prijzen van zadels zijn de lucht in geschoren omdat de grondstofprijzen de lucht in zijn geschoten. Leer voor zadels is veel en veel duurder geworden, dit komt deels door de verscherpte millieu eisen voor productie van leer en de dieren die gebruikt worden voor leer, deels omdat looistoffen al een hele tijd problematisch zijn om aan te komen, deels omdat er veel in india geproduceers word en transport afgelopen jaar een aantal keer over de kop is gegaan. Deels doordat corona en daarmee gesloten bedrijven en minder productie. Metalen onderdelen zijn bijna niet te krijgen. Van gespen tot beugelriemhaken, ze zijn er gewoon niet. Brexit zorgt voor nog meer problemen omdat heel veel europese zadels en bijna alle zadelonderdelen uit engeland komen en niet alleen kunnen ze op dit moment in engeland geen personeel vinden om zadels te maken, ze vervolgens importeren naar europa kost ongeveer een derde van de waarde van het zadel... dus kun je 1/3e bij de nieuwprijs optellen aan douanekosten sinds de brexit. Wol voor kussens is bijna niet te vinden door de brexit. Alle wol voor zadels komt uit engeland.. en zadelmakers worden al schaarser. Ze gaan met pensioen en niemand neemt het van ze over. Dus ja zadels zijn duurder. En ondertussen verdienen zadelmakers er minder aan want van alle kosten stijgen lonen het langzaamst/niet op dit moment.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:04

Wat een prijzen heb mijn volledige leren zadel 8 jaar geleden voor 1200 gekocht. Hij staat nu te koop maar word nog weinig op gereageerd. Toch altijd grappig om dat verschil te zien :')

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 21:10

Ik heb mijn Sommer endurance zadel op maat laten maken (gloedje nieuw) voor alles biuj elkaar ongeveer 4000 euro. Ik moet zeggen dat ik het het geld meer dan waard vond. Zadel is wel 4x zo duur als mijn paard was :+