Paardvriendelijk zadel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:04

Dat een boomzadel druk beter verdeeld is volgens mij al achterhaald. Het zijn geen barebackpads meer. Boomzadels hebben na veel ervaringen niet meer mijn voorkeur.
Ik heb een Ghost ts, laten passen door een boomloos passer en het zadel ligt perfect, vormt zich helemaal naar mijn zit en schuift bij mijn haflinger geen centimeter.
Dus als jouw voorkeur boomloos is kun je je eens verdiepen in Ghost of Trekker, met Ghost heb ik ervaring, trekker was mijn 2e keuze.
https://www.freehorsepasservice.nl/boomloos Zij heeft mij ontzettend goed geholpen bij het passen\bestellen, etc. Dus ik kan haar zeker aanraden.

Popstra

Re: Paardvriendelijk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:10

Toch denk ik dat een paard met onervaren ruiters op de rug meer baad heeft bij een zadel met boom.

Boomloos is leuk als je heel stabiel kunt blijven zitten. Kun je dat (nog) niet dan kan boomloos ook echt tegen vallen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:23

Sommige mensen schijnen toch echt te vergeten dat de zadelboom is uitgevonden om het paard te ontlasten, niet om de ruiter te plezieren. Zoals Popstra ook nog eens herhaald; bij een minder stabiele/ scheve/ zwaardere etc. ruiter zal een zadelboom veel beter die disbalans opvangen en de druk beter verdelen dan een boomloos zadel. Een buigzaam/ flexibel oppervlak zal eerder een piekbelasting geven; zeker bij disbalans of een zwaardere ruiter. De meeste ruiters zitten niet bepaald recht, jammer genoeg, en de stoelzitters geven zeker met een boomloos zadel een enorme druk op het zwakkere deel van de rug.

@Anastasia24; een goed passend boomzadel zal altijd de druk beter verdelen, dat is niet achterhaald, maar simpele natuurkunde. Dat het naar jouw zit vormt is fijn, dat kan ook niet anders met zo'n enorme laag kussens ;-), maar daar heeft een paard niks aan. Misschien heb je nog nooit echt een goed passend ( maat) zadel op je paard gehad? ( niet hatelijk bedoeld maar een reële vraag). Het blijft het "prinses op de erwt" verhaal. Als je op al die kussens scheef zit wordt de druk niet goed verdeeld. Een echt goed passende boom is voor elk paard beter en prettiger. Daarbij is het contact met je paard op zo'n laag kussens minimaal; een close contact boomzadel geeft een veel beter gevoel ( en ik weet wat ik zag want wij bouwen ze ;-))

Voor een kort ritje is het misschien allemaal nog te overzien maar voor echt zware trainingen of lange ritten is boomloos toch echt minder geschikt. Ook voor het echte werk, en dan denk ik aan het echte werken met koeien zoals roping, is boomloos compleet ongeschikt. Ik zie mezelf ook niet echt met koeien werken op een boomloos zadel of een koe cutten. Boomloze zadels zijn dus misschien leuke sportzadeltjes voor niet te zware, stabiele ruiters die niet al te lang op hun paard willen zitten; voor al het andere zijn ze echt niet geschikt. :o

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 14:58

Denk wel dat er een aardig verschil is tussen standaard boomloos en semi-boomloos (mijn zadel IS juist gemaakt voor endurance en is heel goed uit de testen voor drukverdeling heen gekomen), hoor.

Maar ik begrijp zeker wat ElCid bedoelt, omdat wij het hier over een situatie hebben met wellicht verschillende (wat te zware) stoelzitruiters. Al vullen we dat ook in, hè? Maar goed, dat is zeker een totaal andere manier van je paard belasten dan de gemiddelde goede ruiter doet met eigen paard.

De discussie over wat per definitie het beste is qua zadel, ligt echt aan diverse factoren, is mijn mening. Gewoon een goede zadelpasser zoeken, al is dat ook niet zo makkelijk, want er zijn veel hele slechte. Helaas.

carlymanders

Re: Paardvriendelijk zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:14

Wat een boel reacties, dank! Hier ben ik al een stuk verder mee :) overigens is het niet zo dat er te zware jongeren rijden op onze paarden, er rijden nu twee mensen structureel op Sieb, beiden lichter dan 80 kg en met al enige jaren rijervaring vanuit eigen paarden of maneges dus dat zit gelukkig goed.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:38

carlymanders schreef:
Wat een boel reacties, dank! Hier ben ik al een stuk verder mee :) overigens is het niet zo dat er te zware jongeren rijden op onze paarden, er rijden nu twee mensen structureel op Sieb, beiden lichter dan 80 kg en met al enige jaren rijervaring vanuit eigen paarden of maneges dus dat zit gelukkig goed.

Dan is het wel zo makkelijk om goed rekening te houden met die 2 ruiters; vraag hun voorkeuren, kijk naar hun maten ( veel mensen zitten in een te groot zadel ;-) ), etc. etc. Overigens zou ik, zeker bij een paard wat door meerdere mensen bereden wordt, altijd kiezen voor een boomzadel. Dat verdeelt vrijwel altijd de druk en evt. disbalans beter. Het zijn misschien mensen met enige jaren rijervaring ( ik rij ruim 50 jaar en leer nog steeds) maar niemand rijdt foutloos en vrijwel iedereen heeft een voorkeurs houding. Als een paard een vast ruiter heeft komt dat meestal wel goed maar met verschillende ruiters moet een paard zich steeds weer aanpassen en dan maakt een goed passend boomzadel het hem, naar mijn mening, makkelijker. Krijgen ze ook les? Of rijden ze vrij? Foutjes in houding, handhouding en hulpen geven sluipen er nl. heel snel in.