Is dit zadel te lang?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:28

Mijn Fairfax is ook wat aan de lange kant maar paard heeft nergens last van. Voor het mooie ligt de balans ook iets (maar echt maar een klein beetje) naar achteren. Met rijden heeft m'n paard hier echter totaal geen last van en loopt beter dan onder alle andere zadels die ik er op heb gehad.

Zo op de foto lijkt de balans van je zadel inderdaad niet ideaal maar als je paard goed loopt, jij goed zit en je zadelpasser het zo goed vindt zou ik er niet te snel aan gaan prutsen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:32

Dee_Es schreef:
Mijn Fairfax is ook wat aan de lange kant maar paard heeft nergens last van. Voor het mooie ligt de balans ook iets (maar echt maar een klein beetje) naar achteren. Met rijden heeft m'n paard hier echter totaal geen last van en loopt beter dan onder alle andere zadels die ik er op heb gehad.

Zo op de foto lijkt de balans van je zadel inderdaad niet ideaal maar als je paard goed loopt, jij goed zit en je zadelpasser het zo goed vindt zou ik er niet te snel aan gaan prutsen.

Ben ik wel mee eens hoor. Ik zou m iets (maar ook echt maar een fractie) meer over de schouder zien zakken. Ligt er een beetje aan hoe het ligt als je erop zit. Als je paard er fijn mee loopt zou dat mijn maatstaf zijn.
Want ik kan nu ook niet zien hoe het ligt als je erop zit. Het paard moet zn rug kunnen opbollen dus daar moet ie ook de ruimte voor hebben. Wat langer vind ik ook altijd minder een probleem dan te krap, want bij te krap gaat een zadel altijd in de lendenen drukken.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:37

Dees schreef:
Het lijkt wel aan de lange kant...

Maarrrrrrr: dit zijn wel onmogelijke foto's om eea mee te beoordelen. Maak eerst maar eens een foto van het paard in zijn geheel, op stand, met het zadel erop ZONDER dat matras en dat dekje.

De beugelriemen horen loodrecht naar beneden te hangen. Het laagste punt van de zitting hoort in het midden van het zadel te vallen. Het lijkt erop of valt het zadel wat achterover. Als dat echt zo is, dan kom je met de lengte van dit zadel mogelijk wel in de knoei want dan drukt jouw gewicht ook op de achterkant van het zadel.

Maar goed, eerst maar eens een goede foto, genomen met het zadel op ooghoogte en vanaf de zijkant, waarbij ook het hele paard te zien is.

Er zit op deze foto een super dunne muslin onder omdat ik hem even had afgespoten. En dat op zijn borst is dus de sarcoid. Hij wordt dus ook niet vaak bereden, gewoon bosritjes etc.
Afbeelding

Babootje

Re: Is dit zadel te lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:52

Oke. Ik denk dat het zadel op zich nu wel goed is voor dit paard. Het lijkt te lang: dus wel over de laatste rib van het paard. Maar daar is belangrijk hoe het paard loopt. De balans (dus de ophanging van de beugels) en w.b. de balans van het zadel zou het ietsje meer over de schoft mogen zakken (maar heel miniem; mss 1 cm)
Ik zou me meer zorgen maken over de sarcoid en de hele gezondheid van het paard. Veel te mager. Ik zou hier eigenlijk niet eens op gaan rijden. Eerst laten bijkomen en longeren met dubbele lijnen. Hier moet je echt nog niet op gaan zitten.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:57

Babootje schreef:
Oke. Ik denk dat het zadel op zich nu wel goed is voor dit paard. Het lijkt te lang: dus wel over de laatste rib van het paard. Maar daar is belangrijk hoe het paard loopt. De balans (dus de ophanging van de beugels) en w.b. de balans van het zadel zou het ietsje meer over de schoft mogen zakken (maar heel miniem; mss 1 cm)
Ik zou me meer zorgen maken over de sarcoid en de hele gezondheid van het paard. Veel te mager. Ik zou hier eigenlijk niet eens op gaan rijden. Eerst laten bijkomen en longeren met dubbele lijnen. Hier moet je echt nog niet op gaan zitten.

Nou hier ben ik het wel mee eens. Ik zou dit paard niet in ht werk zetten, laat hem eerst maar eens bijkomen. Hij is gewoon veel te mager, en lijkt geen reserves te hebben. Dus ik zou de focus niet gaan leggen op het zadel, maar op zijn gezondheid.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 18:58

Babootje schreef:

Ik ben samen met de dierenarts bezig om hem beter te krijgen en dikker. De belichting in de foto maakt het ook nog eens erger, maar hij krijgt meer dan genoeg eten en voedingsstoffen en zoals ik al zij worden er alleen bosritjes mee gemaakt af en toe, vooral grondwerk ertussen dus.
Laatst bijgewerkt door CapeS op 23-03-22 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 18:58

Ik ben het met babootje eens. Dit paard mist niet alleen spier maar ook wat vetjes. Ik zou voor nu alleen grondwerk doen en niet rijden totdat hij niet zo mager is. Als ik je een tip mag geven, vervang de myoplast door pure spirulina van pharmahorse, goedkoper en niet 60% suiker en zetmeel
Verder lekker een emmer bietenpulp geven per dag, met daarbij bijvoorbeeld ook nog grasmix of lucerne mix hielp bij mijn paard ook erg goed toen hij te dun was

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:00

CapeS schreef:
Babootje schreef:

Ik zou graag wel op topic blijven;) ik ben samen met de dierenarts bezig om hem beter te krijgen en dikker. De belichting in de foto maakt het ook nog eens erger, maar hij krijgt meer dan genoeg eten en voedingsstoffen en zoals ik al zij worden er alleen bosritjes mee gemaakt af en toe, vooral grondwerk ertussen dus.

Maar ik denk dat dit ontopic is, want geen enkel zadel zal goed liggen op zo'n paard. Dus je kunt niks zeggen van te lang, te ver achterover etc.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:04

Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:06

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe en wat betreft de sarcoide. Waar zit t nu precies?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:08

CapeS schreef:
Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?

Spier opbouw gaat sowieso lastig als het paard geen reserves heeft, ik zou eerst zorgen dat hij op het juiste “normale” gewicht komt voordat je spieren opbouwt.
Maar bij mijn pony heb ik als tips van de DA gekregen: veel balkjes training, correct longeren zonder te veel poespas (bijvoorbeeld dubbele lijnen)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:11

CapeS schreef:

Ik denk dat het goed is voor je paard om de focus te leggen op zijn gewicht. Ik snap het het hard kan over komen als bokkers zeggen dat hij echt te mager is. Maar ik denk dat je pas een uitspraak kan doen over het zadel, als je paard wat meer spieren en vet op de botten heeft :) Als hij voller is, valt het zadel ook heel anders natuurlijk.
Misschien is het een idee om even een nieuw topic aan te maken over zijn gewicht. Er zitten op bokt best veel mensen met ervaring hiermee :)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:15

Babootje schreef:
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe en wat betreft de sarcoide. Waar zit t nu precies?

Hij had er 3, twee onder zijn buik en een op zijn borst. Het zijn wrat achtige bulten die hard kunnen groeien als je ze niet wegkrijgt. Twee onder zijn buik zijn gelukkig weg maar die op zijn borst zijn we nog mee bezig. Het is afkomstig van een koeien virus, een goedaardige groei maar kan wel problemen veroorzaken als ze in rare plekken zitten.

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:17

Earth schreef:
CapeS schreef:

Ik denk dat het goed is voor je paard om de focus te leggen op zijn gewicht. Ik snap het het hard kan over komen als bokkers zeggen dat hij echt te mager is. Maar ik denk dat je pas een uitspraak kan doen over het zadel, als je paard wat meer spieren en vet op de botten heeft :) Als hij voller is, valt het zadel ook heel anders natuurlijk.
Misschien is het een idee om even een nieuw topic aan te maken over zijn gewicht. Er zitten op bokt best veel mensen met ervaring hiermee :)

Ik heb echt geen idee hoe ik hem meer vet kan geven... De dierenarts zei dat spiermassa waarschijnlijk een betere optie was. Hij krijgt nu onbeperkt hooi, alfalfa, 1kg brok van Pavo, body builder, en nog wat immunosupplementen voor de sarcoid. Geen wormen gelukkig, maar ik had gehoord dat het ook kan liggen aan de darmbacteriën? Zijn er manieren om die te helpen of om te testen of zijn darmen gezond zijn?

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:18

LiannePuthzy schreef:
Ik ben het met babootje eens. Dit paard mist niet alleen spier maar ook wat vetjes. Ik zou voor nu alleen grondwerk doen en niet rijden totdat hij niet zo mager is. Als ik je een tip mag geven, vervang de myoplast door pure spirulina van pharmahorse, goedkoper en niet 60% suiker en zetmeel
Verder lekker een emmer bietenpulp geven per dag, met daarbij bijvoorbeeld ook nog grasmix of lucerne mix hielp bij mijn paard ook erg goed toen hij te dun was

Ik zal hem opzoeken, hij krijgt ook bodybuilder, dat is volgens mij meer eiwit en helemaal geen suiker

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:19

CapeS schreef:

Eerst eens flink gaan voeren. Onbeperkt hooi, en seniores priores, bietenpulp, cavalor whole gain is ook een goede. Als hij op gewicht is pas gaan werken, en dan eerst werk aan de hand en longe om spieren op te bouwen, en daarbij iets van luzernebrok of sojaschroot bij gaan voeren.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:20

CapeS schreef:
Earth schreef:

Ik heb echt geen idee hoe ik hem meer vet kan geven... De dierenarts zei dat spiermassa waarschijnlijk een betere optie was. Hij krijgt nu onbeperkt hooi, alfalfa, 1kg brok van Pavo, body builder, en nog wat immunosupplementen voor de sarcoid. Geen wormen gelukkig, maar ik had gehoord dat het ook kan liggen aan de darmbacteriën? Zijn er manieren om die te helpen of om te testen of zijn darmen gezond zijn?

Ik zat er ook al aan te denken, waarschijnlijk is er iets in de darmen waardoor hij voedingsstoffen niet goed opneemt. Dat kunnen verschillende dingen zijn. Ik heb bijv een paard bijna net zo mager als deze zien aankomen door een behandeling van de osteopaat. Maar er zijn ook paarden die door maagzweren, bacterieën of beschadigde darmwand voedingsstoffen niet goed kunnen opnemen. Ik denk dat alleen een dierenarts daar je mee kan helpen.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:22

Wat voor brok van pavo geef je nu?

Ik sluit me aan bij me voorgangers over dat dit paard eerst gezond moet worden in gewicht, zo ga je er nooit spier op krijgen.

Bietenpulp wat al eerder aangegeven is is top.

Hier heb ik veel paarden zien opknappen van merriebrok en senioren priores ( niet beide geven maar of het een of het ander)

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:22

Avalanche schreef:
CapeS schreef:

Eerst eens flink gaan voeren. Onbeperkt hooi, en seniores priores, bietenpulp, cavalor whole gain is ook een goede. Als hij op gewicht is pas gaan werken, en dan eerst werk aan de hand en longe om spieren op te bouwen, en daarbij iets van luzernebrok of sojaschroot bij gaan voeren.

Krijgt hij allemaal al, voer regime is samengesteld door de dierenarts

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:23

Sterrenpony schreef:
Wat voor brok van pavo geef je nu?

Ik sluit me aan bij me voorgangers over dat dit paard eerst gezond moet worden in gewicht, zo ga je er nooit spier op krijgen.

Bietenpulp wat al eerder aangegeven is is top.

Hier heb ik veel paarden zien opknappen van merriebrok en senioren priores ( niet beide geven maar of het een of het ander)

Bietenpulp en speedibeet mix ik inderdaad altijd samen, dan weken. Dan brok erbij wat lijnzaadolie, dan de supplementen en dan nog wat bodybuilder / eiwitten.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:27

Is er eventueel al bloed afgenomen?
Hoe oud is je paard?

Qua voeren wat je nu doet zie ik niet direct heel veel winst

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:28

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:29

Sterrenpony schreef:
Hoe oud is je paard?

Nee dat niet? Wat zou er mis kunnen zijn? Zijn mest is normaal verder en hij heet een goede glans..

CapeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 19:30

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 19:32

CapeS schreef:
Sterrenpony schreef:
Hoe oud is je paard?

Nee dat niet? Wat zou er mis kunnen zijn? Zijn mest is normaal verder en hij heet een goede glans..

Ik heb echt geen idee wat er mis zou kunnen zijn.

Maar je kan in ieder geval veel informatie uit een bloedtest halen.

Wellicht kom je tot een bron en zo een goede plan van aanpak.