Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dee_Es schreef:Mijn Fairfax is ook wat aan de lange kant maar paard heeft nergens last van. Voor het mooie ligt de balans ook iets (maar echt maar een klein beetje) naar achteren. Met rijden heeft m'n paard hier echter totaal geen last van en loopt beter dan onder alle andere zadels die ik er op heb gehad.
Zo op de foto lijkt de balans van je zadel inderdaad niet ideaal maar als je paard goed loopt, jij goed zit en je zadelpasser het zo goed vindt zou ik er niet te snel aan gaan prutsen.
Dees schreef:Het lijkt wel aan de lange kant...
Maarrrrrrr: dit zijn wel onmogelijke foto's om eea mee te beoordelen. Maak eerst maar eens een foto van het paard in zijn geheel, op stand, met het zadel erop ZONDER dat matras en dat dekje.
De beugelriemen horen loodrecht naar beneden te hangen. Het laagste punt van de zitting hoort in het midden van het zadel te vallen. Het lijkt erop of valt het zadel wat achterover. Als dat echt zo is, dan kom je met de lengte van dit zadel mogelijk wel in de knoei want dan drukt jouw gewicht ook op de achterkant van het zadel.
Maar goed, eerst maar eens een goede foto, genomen met het zadel op ooghoogte en vanaf de zijkant, waarbij ook het hele paard te zien is.
Babootje schreef:Oke. Ik denk dat het zadel op zich nu wel goed is voor dit paard. Het lijkt te lang: dus wel over de laatste rib van het paard. Maar daar is belangrijk hoe het paard loopt. De balans (dus de ophanging van de beugels) en w.b. de balans van het zadel zou het ietsje meer over de schoft mogen zakken (maar heel miniem; mss 1 cm)
Ik zou me meer zorgen maken over de sarcoid en de hele gezondheid van het paard. Veel te mager. Ik zou hier eigenlijk niet eens op gaan rijden. Eerst laten bijkomen en longeren met dubbele lijnen. Hier moet je echt nog niet op gaan zitten.
Babootje schreef:Oke. Ik denk dat het zadel op zich nu wel goed is voor dit paard. Het lijkt te lang: dus wel over de laatste rib van het paard. Maar daar is belangrijk hoe het paard loopt. De balans (dus de ophanging van de beugels) en w.b. de balans van het zadel zou het ietsje meer over de schoft mogen zakken (maar heel miniem; mss 1 cm)
Ik zou me meer zorgen maken over de sarcoid en de hele gezondheid van het paard. Veel te mager. Ik zou hier eigenlijk niet eens op gaan rijden. Eerst laten bijkomen en longeren met dubbele lijnen. Hier moet je echt nog niet op gaan zitten.
CapeS schreef:Babootje schreef:Oke. Ik denk dat het zadel op zich nu wel goed is voor dit paard. Het lijkt te lang: dus wel over de laatste rib van het paard. Maar daar is belangrijk hoe het paard loopt. De balans (dus de ophanging van de beugels) en w.b. de balans van het zadel zou het ietsje meer over de schoft mogen zakken (maar heel miniem; mss 1 cm)
Ik zou graag wel op topic blijven;) ik ben samen met de dierenarts bezig om hem beter te krijgen en dikker. De belichting in de foto maakt het ook nog eens erger, maar hij krijgt meer dan genoeg eten en voedingsstoffen en zoals ik al zij worden er alleen bosritjes mee gemaakt af en toe, vooral grondwerk ertussen dus.
CapeS schreef:Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?
CapeS schreef:Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?
Babootje schreef:Ik ben ook erg benieuwd naar hoe en wat betreft de sarcoide. Waar zit t nu precies?
Earth schreef:CapeS schreef:Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?
Ik denk dat het goed is voor je paard om de focus te leggen op zijn gewicht. Ik snap het het hard kan over komen als bokkers zeggen dat hij echt te mager is. Maar ik denk dat je pas een uitspraak kan doen over het zadel, als je paard wat meer spieren en vet op de botten heeftAls hij voller is, valt het zadel ook heel anders natuurlijk.
Misschien is het een idee om even een nieuw topic aan te maken over zijn gewicht. Er zitten op bokt best veel mensen met ervaring hiermee
LiannePuthzy schreef:Ik ben het met babootje eens. Dit paard mist niet alleen spier maar ook wat vetjes. Ik zou voor nu alleen grondwerk doen en niet rijden totdat hij niet zo mager is. Als ik je een tip mag geven, vervang de myoplast door pure spirulina van pharmahorse, goedkoper en niet 60% suiker en zetmeel
Verder lekker een emmer bietenpulp geven per dag, met daarbij bijvoorbeeld ook nog grasmix of lucerne mix hielp bij mijn paard ook erg goed toen hij te dun was
CapeS schreef:Earth schreef:
Ik denk dat het goed is voor je paard om de focus te leggen op zijn gewicht. Ik snap het het hard kan over komen als bokkers zeggen dat hij echt te mager is. Maar ik denk dat je pas een uitspraak kan doen over het zadel, als je paard wat meer spieren en vet op de botten heeftAls hij voller is, valt het zadel ook heel anders natuurlijk.
Misschien is het een idee om even een nieuw topic aan te maken over zijn gewicht. Er zitten op bokt best veel mensen met ervaring hiermee
Ik heb echt geen idee hoe ik hem meer vet kan geven... De dierenarts zei dat spiermassa waarschijnlijk een betere optie was. Hij krijgt nu onbeperkt hooi, alfalfa, 1kg brok van Pavo, body builder, en nog wat immunosupplementen voor de sarcoid. Geen wormen gelukkig, maar ik had gehoord dat het ook kan liggen aan de darmbacteriën? Zijn er manieren om die te helpen of om te testen of zijn darmen gezond zijn?
Avalanche schreef:CapeS schreef:Tips voor oefeningen of andere dingen om hem spier op te laten bouwen zijn wel erg welkom trouwens?
Eerst eens flink gaan voeren. Onbeperkt hooi, en seniores priores, bietenpulp, cavalor whole gain is ook een goede. Als hij op gewicht is pas gaan werken, en dan eerst werk aan de hand en longe om spieren op te bouwen, en daarbij iets van luzernebrok of sojaschroot bij gaan voeren.
Sterrenpony schreef:Wat voor brok van pavo geef je nu?
Ik sluit me aan bij me voorgangers over dat dit paard eerst gezond moet worden in gewicht, zo ga je er nooit spier op krijgen.
Bietenpulp wat al eerder aangegeven is is top.
Hier heb ik veel paarden zien opknappen van merriebrok en senioren priores ( niet beide geven maar of het een of het ander)
Desi_2409 schreef:https://www.voervoorpaarden.nl/product/ ... copra-20kg
Dit is op basis van Kokos, mijn EV is daar echt heel mooi van opgeknapt:
[ [url=m/VKb16q.jpg]Afbeelding[/url] ]
CapeS schreef:Sterrenpony schreef:Is er eventueel al bloed afgenomen?
Hoe oud is je paard?
Qua voeren wat je nu doet zie ik niet direct heel veel winst
Nee dat niet? Wat zou er mis kunnen zijn? Zijn mest is normaal verder en hij heet een goede glans..