Welke singel bij singelwondjes?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:33

-
Laatst bijgewerkt door Lindak1995 op 20-03-22 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:34

Juangi schreef:
Bij deze heb je geen rechte singel nodig, maar een andere vorm die de stoten meer naar achter legt en de schouder vrij houdt.

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1977/ ... 1550479806

Dank! Is het model 'crescent' een banaansingel of een anatomische singel? Daar kom ik dus niet helemaal uit. Wat het beste is bij een dikke buik en singelwondjes.

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 20:36

Bowo schreef:
Heb je enig idee wanneer er voor het laatst een zadelpasser is geweest? Het is in ieder geval al een goede stap om het zadel verder naar achteren te leggen. Je hand moet tussen de achterkant van het schouderblad en de boom van de singel door kunnen. De kans is alleen groot dat het zadel inderdaad weer naar voren gaat schuiven en daar kan een banaansingel bij helpen. Maar het is een ingewikkeld probleem waarbij een zadelmaker geen overbodige luxe is.

Dit was al 'haar' zadel voordat ik begon haar te rijden. Daarna geen zadelpasser meer gezien. Ik ga het probleem nogmaals bespreken met de eigenaar. Maar nogmaals; dit is niet mijn eigen paard en ik moet het doen met de spullen die er zijn. Ik heb geen groot budget en het enige wat ik kan doen is kleine dingetjes aanpassen om het in ieder geval 'iets' te verbeteren.

Waarom adviseer jij een banaansingel boven een anatomische singel?

( Zijn dit anatomische singels?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dit banaansingels?
Afbeelding
Afbeelding )

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:37

Dit ga je niet oplossen met een singel vrees ik.
Dit zadel ligt niet goed.

Je gaat hiermee elke keer hetzelfde probleem en dus pijn bij het paard creëren.
De eigenaar zal een zadelmaker moeten laten komen.

Met een beetje bij klooien om wat te verbeteren ga je het ongemak voor het paard niet weghalen.

Ik zou hier dus niet meer mee rijden met zadel.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:41

Lindak1995 schreef:
Super bedankt voor alle reacties!!

De foto is gemaakt vóór het rijden, maar het zadel schuift automatisch naar voren door haar dikke buik. Ze is overigens 25 jaar oud, dus een beetje een omabuikje is het ook wel. Ik rij haar 3x in de week een halfuurtje en ze word weinig bijgevoerd. Dus 'in vorm' trainen is misschien een beetje teveel gevraagd ;-)

Wanneer is een banaansingel beter en wanneer een anatomische singel?

Mohair ken ik persoonlijk al helemaal niet. Doordat mijn merrie veel huid heeft, vrees ik wel dat ik bij haar meer risico loop dat de huid tussen de touwtjes komt.

Ik ga me nog verder inlezen!

Mijn merrie heeft ook veel huid en heb de katoenen koordsingel van kramer, enige singel waarvan ze geen wondjes heeft, juist doordat t 'losse' koorden zijn kan de huid goed weg zonder in de knel te komen

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:42

Het ligt idd ver naar voren maar er mag naar mijn inziens ook wel een langere singel gebruikt worden. Het zit zo allemaal erg in/bij de oksel ,gepropt,

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:42

Anatomisch is een breed begrip, alles met een ellebooguitsparing zou je al als anatomisch kunnen zien. Een banaansingel is dus ook weer een type anatomisch. Alle kaarsrechte singels zijn in ieder geval niet anatomisch.

Een banaansingel kan in de singelgroeve liggen en tegelijkertijd de stoten van het zadel enigszins achter de singelgroeve plaatsen. Dit voorkomt (deels) dat het zadel naar voren wordt getrokken door de singel.
Voor de wondjes zou het niet uitmaken omdat ze allebei even ver naar voren liggen

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:59

Lindak1995 schreef:
Bowo schreef:
Heb je enig idee wanneer er voor het laatst een zadelpasser is geweest? Het is in ieder geval al een goede stap om het zadel verder naar achteren te leggen. Je hand moet tussen de achterkant van het schouderblad en de boom van de singel door kunnen. De kans is alleen groot dat het zadel inderdaad weer naar voren gaat schuiven en daar kan een banaansingel bij helpen. Maar het is een ingewikkeld probleem waarbij een zadelmaker geen overbodige luxe is.

Dit was al 'haar' zadel voordat ik begon haar te rijden. Daarna geen zadelpasser meer gezien. Ik ga het probleem nogmaals bespreken met de eigenaar. Maar nogmaals; dit is niet mijn eigen paard en ik moet het doen met de spullen die er zijn. Ik heb geen groot budget en het enige wat ik kan doen is kleine dingetjes aanpassen om het in ieder geval 'iets' te verbeteren.

[ [url=m/v8tqDK.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/4VTakh.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/iveXnt.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dit banaansingels?
[ [url=m/r65K89.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/XBA7ZZ.jpg]Afbeelding[/url] ] )

Bedoel je hier mee dat je blijft doorrijden met een zadel waarvan je nu verteld is, niet goed te liggen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-22 09:49

Lindak1995 schreef:
beetje teveel gevraagd ;-)

Mohair ken ik persoonlijk al helemaal niet. Doordat mijn merrie veel huid heeft, vrees ik wel dat ik bij haar meer risico loop dat de huid tussen de touwtjes komt.

Ik ga me nog verder inlezen!

:D Mijn paard heeft ook veel huid en op het moment ook een best buikje ;) ; ik heb nog nooit meegemaakt dat er bij hem of een van onze andere paarden huid tussen kwam. Daarbij is het een veel gebruikte singelvorm in de westernwereld en ik ken dus ook een flinke groep mensen die ze gebruiken, altijd zonder enig probleem. De singels bestaan weliswaar uit koorden maar omdat die heel dicht op elkaar liggen kan er helemaal geen huid tussen komen; dat is een rare fabel die stamt uit de tijd dat er singels van nylon werden verkocht met te weinig koorden. Dan loop je die kans met het feit erbij dat nylon slecht is voor de huid ( het is kunststof).

Kijk maar hoe dicht de koorden tegen elkaar liggen ( een goede mohair singel heeft eigenlijk dubbele koorden dus er kan geen huid tussen komen; bij de goedkope nylon varianten is het meestal enkel) . Als ze gebruikt worden blijft dat ook zo, er komt niet opeens ruimte tussen.
Afbeelding

Ze zijn ook te maken in een anatomische vorm waarbij de breder zijn onder de buik ( en daardoor minder druk geeft op het borstbeen) en smaller richting de singels stoten.

Afbeelding

Marie111

Re: Welke singel bij singelwondjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:24

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 13:28

Cinnepin schreef:
Lindak1995 schreef:

En dit banaansingels?

Bedoel je hier mee dat je blijft doorrijden met een zadel waarvan je nu verteld is, niet goed te liggen?

Update; heb de eigenaar gesproken en die laat de zadelmaker meekijken!

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 13:28

Dank voor alle tips! Ik kom er mogelijk later nog op terug

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 13:38

Ik denk dat als ts het zadel verder naar achter legt het al minder achterover kantelt. Dat beeld kan best veranderen.
Maar dan moet ze geen singel hebben die het weer naar voren trekt.
Dus idd een banaan singel.

Maar fijn dat de zadelmaker komt.
De singel mag sowieso ook een stuk langer.

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 14:30

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat als ts het zadel verder naar achter legt het al minder achterover kantelt. Dat beeld kan best veranderen.
Maar dan moet ze geen singel hebben die het weer naar voren trekt.
Dus idd een banaan singel.

Dat dacht ik dus ook :') maar nu al zoooveel verschillende meningen gehoord dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Ik kreeg eerder al de vraag voor een opgezadelde foto.

Foto zonder singel (ik heb het idee dat het zadel hier redelijk op de goede plek ligt)
Afbeelding

Foto met singel (hier zie je dat de singel meteen naar voren trekt)
Afbeelding
Afbeelding

Ik hoopte dus inderdaad ook dat het zadel goed zou liggen en dat alleen een andere singel voldoende zou zijn. Maar de eigenaar zegt dat het toch aan het zadel ligt en dat ik geen andere singel moet kopen, dus ik wacht het advies van de zadelmaker voor nu even af :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 14:37

Nee idd helaas is dit naar achteren leggen niet voldoende.
Wel fijn dat de eigenaar dat ook vind.
Komen jullie vast met een fijne oplossing.

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 18:50

DuoPenotti schreef:
Nee idd helaas is dit naar achteren leggen niet voldoende.
Wel fijn dat de eigenaar dat ook vind.
Komen jullie vast met een fijne oplossing.

Nou, het advies van de zadelmaker was in eerste instantie dus toch een banaansingel!! Zadel ligt verder prima. Banaansingel zou bij mijn type paard de meest logische oplossing zijn gaf ze aan, maar helaas had mijn merrie na 10min rijden toch weer een schuurplek (huidplooi komt klem te zitten tussen singel en voorbeen).

Je zou het niet denken, maar heb nu een type singel op proef gekregen waarvan ik het bestaan niet wist :+ Een prestige RP singel. Normaal een rete duur ding, maar gelukkig had de eigenaar van mijn leasepaard hem ook nodig voor een ander paard ;-) Normaal dient zo'n singel een totaal ander doel, maar het was toevallig de enige variant waarbij de wond van mijn merrie vrij kwam te liggen.

Hopelijk hebben jullie er ook wat aan! Hieronder de foto's.

Dit is NIET mijn merrie, foto van internet geplukt
Afbeelding

Afbeelding

Lindak1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 18:52

Cinnepin schreef:
Lindak1995 schreef:

En dit banaansingels?

Zadelmaker heeft geoordeeld en het zadel ligt prima. Zie bericht hierboven