Nomaveliro schreef:Hallo allemaal,
Ik ben vrij nieuw op bokt maar lees al een tijdje mee.
Ik was nieuwsgierig wie er ervaring heeft met van bit naar bitloos en wie er meteen is overgestapt op een cavason?
Ik rijd wegens een akelige omstandigheid (kwaadwillige 'paardentrainer') al weer een ruim jaar enkel op kaptoom / cavesson voor de Britten onder ons.
Ik mis de informatie van het bit: 'als een paard ergens in het lijf aanspant, voel je dat in het kaakgewricht'.
Wel is de kaptoom goed in informatie geven mbt stelling en buiging.
Rijden naar verticale balans lukt mij er prima mee (= een van mijn eerste doelen met mijn Spaanse schone).
De Spaanse ruiters die ik ken streven naar weinig gewicht op de teugel, dus ik snap niet precies 'hoe en wat' er gebeurt dat je dier veel gewicht neemt op de teugel.
(Los te veel gewicht op door je eigen bekken terug te kantelen en telkens als je meer dan drie gram voelt, even met je hand naar voor en weer terug 'nee, niet leunen'.)
Citaat:Om het nog wat leuker te maken ga ik ook over van mijn kingsley naar de Bareback Pad van FRA, de Macron. (...) Mijn balans en die van mijn groene PRE zijn nog niet zo denderend, wil wel veilig zitten.
Ehm, ik heb te veel mensen zien doorzitten op een paard met een holle rug.
Spanjaarden zijn doorgaans hypermobiel, het is dus zaak om de spieren er eerst op te rijden.
Ik heb plm een jaar 'nodig of niet' in de verlichte zit / remonte zit gereden.
Daarna heb je een dier met de goede bespiering en balans - en is doorzitten een feestje.
Uiteraard: lekker uitstappen met 'een deken tussen paard en ruiter' : waarom ook niet.