Ligging van het zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-21 20:13

Ze heeft idd wel aan alle twee de kanten twee precies de zelfde droge plekken en idd ook ooit bij de vorige eigenaar toen ik haar verzorgde op die plek schade gehad en ook niet een beetje zo.. :(
Dus het klinkt wel logisch
Ben heel benieuwd wat m’n zadelpasser over 3 weken gaat zeggen.

Ze had het erover omdat ik een kent en master high writher model heb gekozen er instabiliteit kon ontstaan.
Zelf niks van gemerkt maarja. Ook maar een keertje heel kort mee gereden

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 12:53

Daphara schreef:
Misschien toch een andere zadelpasser kiezen, want een zadelmaker die een pad adviseert om een probleem met een zadel op te lossen is i.m.o. het vak niet waard. Een zadel moet in basis zonder pad gewoon goed liggen, als dat niet zo is, dan heb je een ander zadel nodig. Jouw paard kreeg drukplekken van het vorige zadel, dus je zadelmaker moet zich i.m.o. doodschamen dat zij een Prolite pad adviseert i.p.v. een ander passend zadel.

Mijn zadelmaker was heel duidelijk de eerste keer dat ze kwam bij mijn ruin (met zadel gekocht), ze zei meteen “dit zadel mag je nooit meer opleggen”, ik mocht niet eens meer opstappen om het zadel onder de man te laten zien. Dat terwijl 2 maand daarvoor een andere zadelmaker het zadel had nagekeken, en mij had verteld het probleem (wat ruim bij de schoft) met een bontje op te lossen, maar zelf bleef ik het idee houden dat het zadel gewoon echt niet goed lag, ik bleek dus gelijk te hebben.

Je hebt niets aan een zadelmaker die voor de gulle middenweg kiest, je kunt er beter één hebben met echt verstand van zaken en die duidelijk is in wat wel en niet past.

Dat ben ik dan weer totaal met je oneens! Een zadekmaker die tijdelijk een prolite adviseert is prima. Mijn paard valt in de herfst altijd een klein tikkie terug in vet en bespiering. Alles aan gedaan, heel het management om, maakt niet uit, September en oktober is hij altijd iel vooral naast de schoft ontstaan dan lichte kuiltjes, mijn zadelmaker heeft daar liefdevol een prolitepad voor geadviseerd (de beste dingen zijn ook nog drukverdelend en als je zadelmaker weet wat ze aan het doen is doet ze de vulling er correct in dus nooit meer dan een dunne inlage verschil per naastgelegen vakje etc en geeft ze advies hoe lang en waarom te gebruiken). Of je nou je zadel opvult of je het tijdelijk opvangt met een inlage in je dekje, voor het paard weinig tot geen verschil, voor het behoud van je zadel wel degelijk. Vulling er uit halen kan namelijk slecht zonder aan de hele verbinding van je vulling te tornen (soort trechter model krijg je in je vulling als je het er uit gaat trekken). Ieder jaar een nieuwe vulling is onbetaalbaar en ook dat is niet lekker voor je zadel want je haalt de kussenpartij volledig los en er ontstaan altijd wel 1 of 2 nieuwe gaatjes in het leer als je een waanzinnige zadelmaker hebt. Bij een mediumzadelmaker krijg je een hele nieuwe ritssluiting :) Daarnaast zijn er heel veel mensen die geen nieuw of ander zadel willen/kunnen/mogen kopen en dan scheelt het iig voor het paard om er dan maar een dikkere prolitepad aan de voorkant tussen te doen ipv met een te wijde boom door te emmeren. Dus nee, niks doodschamen of geen verstand. Ook een prolitepad kun je prima tijdelijk adviseren. Wat dacht je van manegepaarden die wat ongelijk zijn? Zadel scheef vullen? Paard door laten lopen met een zadel wat naar linksachter zakt? Hopen dat er opeens op magische wijze alleen nog maar goedgeschoolde ruiters op komen die hem jarenlang rechtrichten? Nee, doe dan maar een prolitepad met licht ongelijke vulling. Je reactie is véél te kort door de bocht en precies waar zadelmakers tegenwoordig hun werk om neerleggen, dat eeuwige afbranden en neersabelen.

Daphara

Re: Ligging van het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 13:07

Zo zeg, op je tenen getrapt?

Dit paard kreeg drukplekken op de schoft van het zadel, kijk naar de foto’s, dat los je niet op met een Prolite pad.

En ja, ik vind dat een zadel in basis goed moet liggen, ik laat elk half jaar de zadelmaker komen om mijn zadels na te kijken en eventueel aan te passen.
Daar gaat een zadel niet van kapot hoor, niet als je een goed zadel hebt, de kussens hoeven helemaal niet losgehaald te worden daarvoor.
Mooiste is dat de rug (en schoft) van het paard ook niet kapot gaat als je het regelmatig laat controleren.

Geen geld moet i.m.o. geen geldige reden zijn om het niet te doen en door te rijden met een niet goed passend zadel.

Maar blijkbaar ben ik vreemd dat ik vind dat elk paard een in basis goed passend zadel moet hebben.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 22:54

Daphara schreef:
Zo zeg, op je tenen getrapt?

Dit paard kreeg drukplekken op de schoft van het zadel, kijk naar de foto’s, dat los je niet op met een Prolite pad.

En ja, ik vind dat een zadel in basis goed moet liggen, ik laat elk half jaar de zadelmaker komen om mijn zadels na te kijken en eventueel aan te passen.
Daar gaat een zadel niet van kapot hoor, niet als je een goed zadel hebt, de kussens hoeven helemaal niet losgehaald te worden daarvoor.
Mooiste is dat de rug (en schoft) van het paard ook niet kapot gaat als je het regelmatig laat controleren.

Geen geld moet i.m.o. geen geldige reden zijn om het niet te doen en door te rijden met een niet goed passend zadel.

Maar blijkbaar ben ik vreemd dat ik vind dat elk paard een in basis goed passend zadel moet hebben.

Ja misschien wel op mijn teentjes getrapt, ik ga er heel slecht op als mensen vakmensen gaan afbranden terwijl ze zelf van toeten noch blazen weten.
Lezen is toch potverdorie lastig, mijn hemel.
Voor een geheel nieuwe vulling, waar ik duidelijk over spreek, moeten je kussens wel degelijk los. En zoals je misschien niet weet, vulling uit een zadel halen is heel slecht voor de drukverdeling. Zie mijn vorige post. De vulling zit in een soort S vorm in de meeste zadels, zoals een pak watten maar dan losser. Als je daar iets uittrekt, trek je alles uit zn verband.
Dus volgens jouw "logica" zou ik mijn op maat gemaakte zadel wat 10 maanden per jaar perfect ligt en waar mijn ruin ZZlicht mee loopt, in de 2 maanden per jaar dat hij dus wat terugvalt onmiddelijk moeten laten opvullen om diezelfde vulling er deels uit moeten laten halen na 2 maanden (wat dus niet kan) of dus 2 keer per jaar volledig te moeten laten vervangen? Of een nieuw zadel, want anders doe ik het niet goed? Interessant.... gelukkig heb ik een goede zadelmaker. Iets met schoenmaker blijf bij je leest.

Geen geld is voor heel veel mensen overigens een reden geen ander zadel te kunnen/willen kopen. Zeker niet als dat ieder jaar moet. Dus nee, het is niet gek als je dat zou willen, het is alleen niet realistisch. Ik zou als instructrice ook willen dat iedereen een zachte hand had en een onafhankelijke zit, lijkt me heerlijk werken. In de praktijk moet je roeien met de riemen die je hebt. Geen reden om iemand af te maken op zn werk/mening.

Vanaf foto's kun je niet zien of je iets oplost met een prolitepad of niet. Nogmaals.
En een drukking op de schoft kan heel simpel komen van een zadel wat (tijdelijk) te breed is, of een paard wat (tijdelijk) afgevallen is. Het is aan een goede zadelmaker te bepalen wat de route us die bewandeld moet worden. Is dat tijdelijk met een prolitepad? Prima.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 00:14

Does lief!

Jij moet van mij echt helemaal niets, ik heb het nergens over jou persoonlijk gehad. Blijkbaar voel jij je door mijn post zo gekrenkt, dat je het nodig vind een ander hun topic te vervuilen door compleet off-topic te gaan en alles op jezelf te betrekken met ellendig lange posts, waarbij je vooral vol in de aanval op mij gaat.

Mijn tip, trek je tenen in en blijf on topic.

Jij en ik verschillen van mening en dat is prima op een discussie forum, maar dit topic is niet bedoeld om het over jou en je paard/zadel te hebben. Dus open gewoon een eigen topic als je deze discussie wil blijven voeren en dan wil ik daar met liefde een inhoudelijke reactie geven.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 15:30

Ik wil niemand aanvallen in hun mening in de discussie hierboven. Maar ik snap de keuze, indien hiermee een probleem is op te lossen voor een pony van 23 wel, om met een prolite te werken.

De bouw van de pony(in combinatie met de leeftijd) zorgt voor de vraag naar een specifiek zadel. Wat waarschijnlijk best in de papieren gaat lopen.. de pony is rond geribt, breed gebouwd, kort in de rug, curved in de rug(meestal te koppelen aan de leeftijd bij oudere dieren), heeft spieratrofie rond de schoft, en waarschijnlijk ook nog haar singelplek ver naar voren liggen..

Die prolite kan hier en daar nog wat compenseren..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 18:44

Flevolander schreef:
Ik wil niemand aanvallen in hun mening in de discussie hierboven. Maar ik snap de keuze, indien hiermee een probleem is op te lossen voor een pony van 23 wel, om met een prolite te werken.

De bouw van de pony(in combinatie met de leeftijd) zorgt voor de vraag naar een specifiek zadel. Wat waarschijnlijk best in de papieren gaat lopen.. de pony is rond geribt, breed gebouwd, kort in de rug, curved in de rug(meestal te koppelen aan de leeftijd bij oudere dieren), heeft spieratrofie rond de schoft, en waarschijnlijk ook nog haar singelplek ver naar voren liggen..

Die prolite kan hier en daar nog wat compenseren..

Precies! Bij spieratrofie is een prolite een prima oplossing, je kan van het zadel op die plaats wel een skippybal maken maar daar help je je paard ook niet echt mee natuurlijk.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:07

Daphara schreef:
Does lief!

Jij moet van mij echt helemaal niets, ik heb het nergens over jou persoonlijk gehad. Blijkbaar voel jij je door mijn post zo gekrenkt, dat je het nodig vind een ander hun topic te vervuilen door compleet off-topic te gaan en alles op jezelf te betrekken met ellendig lange posts, waarbij je vooral vol in de aanval op mij gaat.

Mijn tip, trek je tenen in en blijf on topic.

Jij en ik verschillen van mening en dat is prima op een discussie forum, maar dit topic is niet bedoeld om het over jou en je paard/zadel te hebben. Dus open gewoon een eigen topic als je deze discussie wil blijven voeren en dan wil ik daar met liefde een inhoudelijke reactie geven.

Zoals ik al zei, het irriteert me mateloos wanneer iemand een professional compleet kansloos onderuit haalt op een forum, zonder zonder dat die persoon zich kan verdedigen en zonder inhoudelijk van de hoed en de rand te weten. Dat soort 'meningen' zijn tricky voor mensen die daar gevoelig voor zijn. Afijn, veel geblaat, weinig wol. Je speelt zelf ook flink op de man ipv de bal (schijnheilig je post begonnen met doeslief, en daarna met een gestrekt been proberen stoer te doen), dus wat dat betreft verwijt de pot de ketel. Dat ik het zogenaamd op mezelf betrek, is louter het geven van voorbeeld hoe jouw logica werkelijk niet gehinderd word door enige kennis van zaken.

Ts, hoe ben je op precies dít zadel terecht gekomen? Als in: de high withers. Is dat omdat je paard in bespiering naast de schoft wat afgenomen is of omdat je niet wilde dat je paard het zadel op de schoft zou krijgen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:11

Ik snap de oplossing met een pro lite ook helemaal :) het klinkt ook logisch, en je zou een zadel denk ik wel 1 keer of 2 keer opnieuw kunnen opvullen maar als ik lees wat Bonita zegt is dat niet heel goed voor het zadel.....

Bonita_Bon schreef:
Precies! Bij spieratrofie is een prolite een prima oplossing, je kan van het zadel op die plaats wel een skippybal maken maar daar help je je paard ook niet echt mee natuurlijk.

Dit is dus echt het probleem met blijven opvullen. Kussens moeten niet hard zijn, is niet goed voor het zadel en het paard.

Overigens is dat de reden dat ik helemaal van wol ben af gestapt. Teveel nadelen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:29

Avalanche81 schreef:
Ik snap de oplossing met een pro lite ook helemaal :) het klinkt ook logisch, en je zou een zadel denk ik wel 1 keer of 2 keer opnieuw kunnen opvullen maar als ik lees wat Bonita zegt is dat niet heel goed voor het zadel.....

Bonita_Bon schreef:

Dit is dus echt het probleem met blijven opvullen. Kussens moeten niet hard zijn, is niet goed voor het zadel en het paard.

Overigens is dat de reden dat ik helemaal van wol ben af gestapt. Teveel nadelen.

Waar rij je nu mee als ik mag vragen? Ik ben opzich wel blij met schapenwol, hoewel het zeker nadelen heeft hoor.

Sterrenpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:31

Hier ook gebruik van een pad met inlages maar dan van lemieux ipv prolite, ook met 3 inlage vakken.

Mijn pony was na de dracht en nu zogend van haar veulen haar spieren verloren. Nu is me zadel aangepast door zadelmaker op het het bontje met inlages zodat wanneer me pony weer terug in conditie is de inlages en het bontje er uit eindelijk weer onder uit kunnen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 20:13

Bonita_Bon schreef:
Waar rij je nu mee als ik mag vragen? Ik ben opzich wel blij met schapenwol, hoewel het zeker nadelen heeft hoor.

Flair. Dus lucht. Ik vind het heel fijn, wel belangrijk om een goede fitter te hebben

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-21 20:40

Ts, hoe ben je op precies dít zadel terecht gekomen? Als in: de high withers. Is dat omdat je paard in bespiering naast de schoft wat afgenomen is of omdat je niet wilde dat je paard het zadel op de schoft zou krijgen?[/quote]

Hahah goeie vraag :)
Mijn zadelpasser had me vorigjaar verteld mocht het zadel volgendjaar (dus nu) niet goed liggen gaan we opzoek naar iets anders maar dan een zadel met sowieso een diep ingesneden kamer.
Toen kwam ik een kent en masters tegen, deze dus. Die een diep ingesneden kamer heeft en ook nog extra ruimte bij de ruggengraat ook omdat ze wat inzakt de aankomende jaren.. en opvulbaar is etc. Leek mij dat wel een ideaal zadel dus op de gok gekocht, want het kost de hele wereld nog niet en hopen dat ze hem correct vind liggen en anders gaat hij weer weg en ga ik opzoek naar iets anders :)
Hoe hij nu zo ligt lijkt hij oké behave als je naar die plekken zou kijken
Hij ligt er mooi recht op ze heeft schoudervrijheid, genoeg ruimte bij de schoft en ruggengraat en hij valt ruim binnen de laatste rib.
Maarja ik weet dat dat natuurlijk niet alles zegt. Op de gok dus

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:50

Nee okee dan snap ik waar het vandaan komt. Goede beweegredenen hoor :) maar blijft een tricky iets! Fijn dat je zadelmaker snel komt!
Mocht je het zadel toch nog willen verkopen voor een schappelijke prijs, ik ken iemand die hard op zoek is naar een K&M high withers (17,5 inch) dus let me know haha!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 21:51

Avalanche81 schreef:
Bonita_Bon schreef:

Flair. Dus lucht. Ik vind het heel fijn, wel belangrijk om een goede fitter te hebben

Ja daar valt of staat flair mee! Ik heb er zelf geen ervaring mee, hoor er wisselende verhalen over (over wolgevulde zadels ook hoor), merk je er qua zit wat van?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 00:21

Bonita_Bon schreef:
Avalanche81 schreef:

Ja daar valt of staat flair mee! Ik heb er zelf geen ervaring mee, hoor er wisselende verhalen over (over wolgevulde zadels ook hoor), merk je er qua zit wat van?

Ja, paard reageert meer op je zit, gewichtshulpen komen meer door.
Ik vind het qua zit niet perse stabieler. Lucht beweegt en ook bij flair mogen de kussens geen skippyballen zijn, en dat merk je wel.

Paard ontspant er meer onder en wil vooral de rug meer gebruiken, ik vind dat ze ook ruimer vanuit de schouder is. Dus enerzijds kun je meer zitten, anderzijds als jij stuitert kun je wel serieus een skippybal effect krijgen, want ook dat komt absoluut meer door.

Ik vind het grote nadeel van wol dat als het nieuw is opgevuld het fijn en zacht is en goed past (al wordt het nooit zo zacht als flair) maar je kunt maar een beperkt aantal malen opnieuw vullen. Wol die oud is klinkt in en veert niet meer. Plus dat de drukverdeling perfect moet zijn wat lastig is.

Flair heeft als groot nadeel dat je echt afhankelijk bent van een goede fitter. Groot voordeel is een perfecte drukverdeling. Ik merk vooral aan het paard dat ze heel gelukkig is met flair, het lijkt voor het paard comfortabeler.

En dat werkt ook niet zo voor elk paard. Maar ik persoonlijk wil nooit meer wol.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 08:25

Avalanche81 schreef:
Ik vind het qua zit niet perse stabieler. Lucht beweegt en ook bij flair mogen de kussens geen skippyballen zijn, en dat merk je wel.

Paard ontspant er meer onder en wil vooral de rug meer gebruiken, ik vind dat ze ook ruimer vanuit de schouder is. Dus enerzijds kun je meer zitten, anderzijds als jij stuitert kun je wel serieus een skippybal effect krijgen, want ook dat komt absoluut meer door.

Ik vind het grote nadeel van wol dat als het nieuw is opgevuld het fijn en zacht is en goed past (al wordt het nooit zo zacht als flair) maar je kunt maar een beperkt aantal malen opnieuw vullen. Wol die oud is klinkt in en veert niet meer. Plus dat de drukverdeling perfect moet zijn wat lastig is.

Flair heeft als groot nadeel dat je echt afhankelijk bent van een goede fitter. Groot voordeel is een perfecte drukverdeling. Ik merk vooral aan het paard dat ze heel gelukkig is met flair, het lijkt voor het paard comfortabeler.

En dat werkt ook niet zo voor elk paard. Maar ik persoonlijk wil nooit meer wol.

Je bedoelt dat je maar een beperkt aantal keer kan bijvullen denk ik?
Want het zadel weer uit elkaar om totale nieuwe vulling in te doen, ik zie niet in waarom je dat niet meerdere malen kan doen.
Bij Wol ben je óók net zo goed afhankelijk van een goede passer/maker, want die wol wil je er met beleid in hebben. en daar gaat nog wel vreselijk veel mis mee.
Er zijn best veel zadels waarbij ik per definitie de "wol" er het liefst uit zou willen halen en deze vervangen door kwaliteits-wol.

Het is ook zéér paard afhankelijk, ik ken een aantal Wow-fitters, maar die komen ook paarden tegen die niet fijn op de lucht reageren. Wat dan wel goed vergelijkingsmateriaal is, want in dat geval kan je onder hetzelfde zadel ook Wol gebruiken, of foam. Waarbij je dus niet naar een totaal ander zadel qua pasvorm kijkt.
En voor een enkel paard is het zo dat ze niet fijn op wol reageren, die zijn er ook.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 11:34

siskeh schreef:
Want het zadel weer uit elkaar om totale nieuwe vulling in te doen, ik zie niet in waarom je dat niet meerdere malen kan doen.

Ik heb begrepen dat beide maar een beperkt aantal keren kunnen :j ik ben geen zadel expert he, ik kan het gerust fout hebben hoor.
siskeh schreef:
Het is ook zéér paard afhankelijk, ik ken een aantal Wow-fitters, maar die komen ook paarden tegen die niet fijn op de lucht reageren. Wat dan wel goed vergelijkingsmateriaal is, want in dat geval kan je onder hetzelfde zadel ook Wol gebruiken, of foam.

Eens :j soms werkt het gewoon niet voor je paard. Wat fijn is, is dat je wel heel vaak de vulling voor iets anders kan vervangen, al zie ik dat in de praktijk eigenlijk alleen bij foam gebeuren. Veel mensen kopen dan toch een ander zadel, maar het kan wel heel vaak.
siskeh schreef:
Bij Wol ben je óók net zo goed afhankelijk van een goede passer/maker, want die wol wil je er met beleid in hebben. en daar gaat nog wel vreselijk veel mis mee.
Er zijn best veel zadels waarbij ik per definitie de "wol" er het liefst uit zou willen halen en deze vervangen door kwaliteits-wol.

Dit vind ik dus het grote nadeel van wol :j echt. En ik als gewone eigenaar weet ook gewoon niet wie de goede zadelmakers zijn...... ik ga ook maar af op wat anderen zeggen.
Echt goede zadelmakers/passers zijn er sowieso niet veel....... en dat is echt doodzonde.

Want los van de vulling moet ook de boom van het zadel gewoon passen bij de rug. Het is niet omdat je een zadel wijder of smaller kan maken dat die boom ook goed past.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 11:59

Bonita_Bon schreef:
Nee okee dan snap ik waar het vandaan komt. Goede beweegredenen hoor :) maar blijft een tricky iets! Fijn dat je zadelmaker snel komt!
Mocht je het zadel toch nog willen verkopen voor een schappelijke prijs, ik ken iemand die hard op zoek is naar een K&M high withers (17,5 inch) dus let me know haha!

Hahah zal ik doen! :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 13:42

siskeh schreef:
Avalanche81 schreef:

Het is ook zéér paard afhankelijk, ik ken een aantal Wow-fitters, maar die komen ook paarden tegen die niet fijn op de lucht reageren. Wat dan wel goed vergelijkingsmateriaal is, want in dat geval kan je onder hetzelfde zadel ook Wol gebruiken, of foam. Waarbij je dus niet naar een totaal ander zadel qua pasvorm kijkt.
En voor een enkel paard is het zo dat ze niet fijn op wol reageren, die zijn er ook.

Bij het in en uit elkaar halen van je zadel belast je de naden heel flink. Je moet immers de stiksels loshalen en de hele kussnepartij van je zadel afhalen. Als je dezelfde gaten blijft gebruiken gaan die mogelijk wat uitrekken. Je trekt heel stevig aan de stiksels bij iedere slag. Niet erg bij eens per 3 a 4 jaar, wel erg bij 3 x per jaar. Nieuwe gaten probeer je te vermijden ivm dat de oorspronkelijke gaten op een plek zaten met een reden én dat 2 gaatjes naast elkaar zwakte geeft, 1 gaatje uit de lijn pakt de meeste druk dus ook niet wenselijk. Dus het is niet wenselijk om oneindig geheel nieuwe vulling te plaatsen, nog los van het mega prijzige (kom je bij 2x nieuwe vulling opeens aan onderhoud van je zadel aan 700 euro per jaar, als je consult en voorrijkosten meerekend)

Eens wat betreft de wol, Engelse schapenwol, die mag er in. Die synthetische rommel gaat glijden en klonteren in de kussens.

Er word gesteld dat er weinig goede zadelpassers/makers zijn, maar ik denk dat het ook erg te maken heeft met dat mensen graag de schuld geven aan iets anders dan aan zichzelf... mijn beste vriendin is zadelmaker en zij is ooit op het matje geroepen omdat het zadel op de schoft lag, paard had open drukkingen en liet zich niet meer benaderen met een zadel. Ze had het zadel een jaar daarvoor bij hen aangemeten. gelukkig maakt zij tekeningen van de afdrukkenvan de rug en meet ze rondom hoeveel cm de omtrek van de romp is, want dit paard was aantoonbaar zo'n 100 kilo afgevallen, en was ruim 3 boommaten smaller geworden en de bespiering was weg.. zij heeft de rechtzaak gewonnen. Helaas stond er alweer dik op bokt, Facebook en weet ik veel waar wat een slechte zadelmaker ze was (inclusief fotoos van de vreselijke wonden op de schoft en mensen die haar op basis daarvan uitmaakten voor dierenbeul en het bericht werd massaal gedeeld)

Ik heb geen ervaring mer flair, dus ik lees graag jullie bevindingen.

Ts, welke zadelmaker komt er? Mag ook in privébericht uiteraard.

Ellis_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-21 14:30

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Zo ligt trouwens het zadel

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-21 14:45

Beoordelen van de foto's laat ik aan meer bekwame mensen over.

Maar ik vroeg me af: als het zadel nu ietwat brugt doordat het paard op die plaats spieratrofie heeft door een vroeger slecht passend zadel, is het dan niet beter om het zadel voor nu zo te laten zodat die spieren daar ruimte hebben om terug te komen? Als je daar nu de boel gaat opvullen of whatever zodat het weer geen ruimte krijgt, dan kunnen die spieren toch niet terugkomen, of zie ik dat verkeerd? Mss loopt je paardje niet genoeg over de rug, en zou bij correct ruggebruik het zadel wel perfect passen? Allemaal onmogelijk voor ons om in te schatten natuurlijk. Ze zouden eigenlijk transparante zadels moeten maken, zodat je ziet wat eronder gebeurt. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 15:52

Kan je met druk-meter matjes doen... heel boeiend om te zien. Bij de echt optimale druk is er bij normaal weer ook niet eens zo heel veel zweet te zien.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:29

Measurethepressure.nl

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:33

En toch heb ik weer slechte ervaring met zo'n drukmeter. Volgens die meting lag het zadel goed, paard weigerde ermee te lopen. Het werd ook niet overal gemeten.

Het zou kunnen helpen, maar bij ons dus niet. Kwam ook door de zadelmaker die daar op af ging en niet op de reactie van het paard (die met een ander zadel wel weer normaal liep)