na val been in teugel, veiligheids teugels?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: na val been in teugel, veiligheids teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:02

Western teugels goed en wel, maar als je op wedstrijd gaat bijvoorbeeld mag je deze niet gebruiken.
Echter kan het op wedstrijd ook eens flink mis gaan (paard schrikt of paard is nog onervaren op vreemd terrein) en dan ben je toch blij dat je teugels een tussendtukje hebben wat breekt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: na val been in teugel, veiligheids teugels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-21 22:07

Extra gat vlakbij het uiteinde van de teugel knippen. Dan scheurt het leer wel als er teveel druk op komt.

StellaPRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-21 06:04

Art_Ificious schreef:
Vind dit topic en de gebeurtenis van TS wel een eye-opener eigenlijk. Niet alleen stijgbeugels kunnen dus gevaarlijk zijn, teugels ook.
Door een val kan je altijd wel eens een rare beweging maken en met je been door de teugels gaan.

Klopt het is een eye opener voor de meeste bij mij op stal. Heb stichting veilig paardrijden ge e-maild om mee te denken ook in het kader van product ontwikkeling.

Ik bedoel ik ben geen onervaren ruiter, rij 6x per week en heb in principe een braaf paard en vorige week nog 2x een 7 op mijn zit in de proef.. maar ik hing daar mooi zonder telefoon op zak, in een buitenbak savondd om 20:15 uur.. had een been amputatie kunnen zijn of hartstikke dood, als mijn paard was blijven steigeren bijv..