Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:…
Bij mij is het echt het “ hoofd onder t touw, hoofd omhoog en dan knel zitten” wat ik een eng idee vind en ik wil dat snel kunnen releasen.
BillyJ schreef:Is er de mogelijk om aan een ronde balk vast te zetten? Dan kan je een mastworp gebruiken bvb.
Citaat:Verder blijft de gewone "paardenknoop" oftewel "slipsteek", met het juiste touw (liefst glad), ook altijd makkelijk los te trekken.
Deze gebruiken we zelfs in de scheepvaart, met soms enorme gewichten en die gaat altijd los.
lies_sparkle schreef:Halstertouw met veiligheidssluiting is je beste optie denk ik
Shadow0 schreef:BillyJ schreef:Is er de mogelijk om aan een ronde balk vast te zetten? Dan kan je een mastworp gebruiken bvb.
Een mastworp krijg je toch nooit los onder druk? Dat is juist de kracht ervan - maar betekent dat er bij paniek iets anders moet sneuvelen.Citaat:Verder blijft de gewone "paardenknoop" oftewel "slipsteek", met het juiste touw (liefst glad), ook altijd makkelijk los te trekken.
Deze gebruiken we zelfs in de scheepvaart, met soms enorme gewichten en die gaat altijd los.
Persoonlijk heb ik twee problemen: de 'officiele' wil maar niet in mijn hoofd blijven zitten waardoor ik 'm meestal niet goed doe. En vervelender: toen er laatst echt een situatie was dat een paard ging hangen vergat ik dat ik een veiligheidsknoop had - omdat mijn aandacht naar de pony ging en niet naar de knoop. Ik kon uiteindelijk wel bedenken dat ik de pony naar voren moest zetten, maar het trekken aan het touw kwam niet in me op.
(Ik weet niet zo goed hoe je dat een automatisme maakt, want ik weet hoe je dat touw losmaakt, dat doe ik iedere keer... maar niet onder stress. En je paard iedere keer onder stress laten zetten om te oefenen om het ook dan juist te doen is misschien niet zo handig.)
BillyJ schreef:Een mastworp krijg je "makkelijk" los omdat je in principe gewoon je losse uiteinde over de balk moet zwiepen en dan kan het touw losslippen.
Citaat:Misschien gewoon een paar keer oefenen met de slag erin maken en dan losmaken.
Elisa2 schreef:Dat is precies wat ik bedoel met paarden die leren dat ze loskomen als ze maar hard genoeg trekken..
Heb er een hoop moeten (her)opvoeden en het is prima af te leren mits je goed weet wat je doet.
Liever natuurlijk dit soort situaties voorkomen in eerste instantie en ze goed voorbereiden/ leren met druk om te gaan etc. aan de hand.
In het geval wat TS beschrijft zou ik voor een panieksluiting gaan aan het halstertouw, of vastzetten aan twee touwen dan heb je het probleem niet.
Muze schreef:Bij mij is het echt het “ hoofd onder t touw, hoofd omhoog en dan knel zitten” wat ik een eng idee vind en ik wil dat snel kunnen releasen.
Shadow0 schreef:BillyJ schreef:Een mastworp krijg je "makkelijk" los omdat je in principe gewoon je losse uiteinde over de balk moet zwiepen en dan kan het touw losslippen.
Dat snap ik niet helemaal.Citaat:Misschien gewoon een paar keer oefenen met de slag erin maken en dan losmaken.
Nou ja, ik zet het dus altijd zo vast dat ik het los kan trekken, en daarna trek ik het touw weer los, dus wat dat betreft doe ik het vaak genoeg.
Maar misschien moet ik gewoon een halstertouw kopen en dan komende jaar ook driemaal daags deze oefenen:
https://www.youtube.com/watch?v=sbXL5SJNXzg
Want dat vind ik eigenlijk nog fijner dan slipsteek/paardenknoop: dat het touw meteen helemaal vrij is van de paal. (Maar misschien wordt het iets offtopic.)
Muze schreef:Ik ben afhankelijk van de aanbindplekken op stal
We hebben ook twee plekken met kettingen aan de zijkant, maar mijn jonkie vindt dat nog eng: zijn eigenlijk van origine stallen zonder voorwand, en aan de voorkant staan dan twee pilaren met touwen waar je kan vastzetten. Dat voelt voor hem nog te opgesloten en hij duwt zichzelf helemaal naar voren tussen de pilaren en raakt dan nog in paniek.