Veilig vastzetten “ hulpmiddel”.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Re: Veilig vastzetten “ hulpmiddel”.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 18:11

Ja fijne tips als je paard hangt maar zoals ik al zei. Daar gaat het me niet om. En overal je paard loszitten kan wellicht ook niet …
Bij mij is het echt het “ hoofd onder t touw, hoofd omhoog en dan knel zitten” wat ik een eng idee vind en ik wil dat snel kunnen releasen.
En uit ervaring weet ik dat een paniekhaak dan niks doet hoor. I’ve been there.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 18:20

Ik zou bij zo’n paard nooit “hard” vastzetten. Opties zijn: hoog vastbinden, dan kan hij niet onder het touw komen en is sowieso veel veiliger.
Aussie tie ring gebruiken bij normale hoogte.
Of als je een ronde balk hebt om vast te binden, dan kan je het touw er alleen omheen slaan, ongeveer vier keer. Dan heb je wel tegendruk, maar ze kunnen bij paniek makkelijk los komen.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 21:46

Muze schreef:
Oké! Ja in de toekomst voor aan de trailer wellicht ook wel handig.
Heb jij die van kramer?

Ja, die heb ik. :j

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:01

Muze schreef:

Bij mij is het echt het “ hoofd onder t touw, hoofd omhoog en dan knel zitten” wat ik een eng idee vind en ik wil dat snel kunnen releasen.

Zo herkenbaar :\

Kost je een jaar van je leven...

Mijn jonkie haal ik dagelijks ff binnen voor een behandeling en staat dan vast aan de tralies van de box.

Ook zij vindt het leuk om mij grijze haren te bezorgen -O-

Wat ik nu doe is hoger vast zetten en een slappe veiligheidsknoop in het touw te doen.

En proberen rustig te blijven als het dan toch nog weer lukt om het touw over haar hoofd te krijgen,ze heeft het nu zelf ook door en ze kan zichzelf ook weer"bevrijden"

En dan sta ik al met het touw in de hand om het los te trekken.

Wat ik eerder ook wel deed is het touw door meerdere tralies heen lussen,zo kwam er wel wat weerstand op maar was het ook zo los mocht het nodig zijn.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 22:07

8nnemiek schreef:
Wat wij altijd deden was gewoon een strotouwtje er tussen. Als daar te veel kracht op komt dan breekt het.

Precies dit heb ik ook bij alle plekken waar m’n paarden vast kunnen staan.

Bij voorkeur doe ik het stro touwtje in de lengte door de helft, dan breekt hij wat sneller.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 12:14

Ts,
Het hulpmiddel dat jij aangeeft, is een ideaal iets in jou situatie denk ik. Als je paard te veel druk maakt, door bvb zijn hoofd onderdoor te steken, zal het touw iets slippen en ruimte geven. Maar, dan kunnen de slimmerikken ook wel leren van heej, druk = los komen.
Je paar staat echter verder al netjes stil, dus dan denk ik wel dat je deze kan gebruiken.

Is er de mogelijk om aan een ronde balk vast te zetten? Dan kan je een mastworp gebruiken bvb.

Als je een "oog" gebruikt, zou je kun vragen er een hoger te bevestigen aan de muur, dit kan je dan alsnog in combi met een aussi tie ring oid. Maar dan is de kans van onderdoorsteken al kleiner.

Je hebt ook halstertouwen met een velcro stripje tussen de clip. Deze kan je snel en veilig lostrekken.
Alsook heb je halsters als deze.

Verder blijft de gewone "paardenknoop" oftewel "slipsteek", met het juiste touw (liefst glad), ook altijd makkelijk los te trekken.
Deze gebruiken we zelfs in de scheepvaart, met soms enorme gewichten en die gaat altijd los.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:29

BillyJ schreef:
Is er de mogelijk om aan een ronde balk vast te zetten? Dan kan je een mastworp gebruiken bvb.

Een mastworp krijg je toch nooit los onder druk? Dat is juist de kracht ervan - maar betekent dat er bij paniek iets anders moet sneuvelen.

Citaat:
Verder blijft de gewone "paardenknoop" oftewel "slipsteek", met het juiste touw (liefst glad), ook altijd makkelijk los te trekken.
Deze gebruiken we zelfs in de scheepvaart, met soms enorme gewichten en die gaat altijd los.

Persoonlijk heb ik twee problemen: de 'officiele' wil maar niet in mijn hoofd blijven zitten waardoor ik 'm meestal niet goed doe. En vervelender: toen er laatst echt een situatie was dat een paard ging hangen vergat ik dat ik een veiligheidsknoop had - omdat mijn aandacht naar de pony ging en niet naar de knoop. Ik kon uiteindelijk wel bedenken dat ik de pony naar voren moest zetten, maar het trekken aan het touw kwam niet in me op.

(Ik weet niet zo goed hoe je dat een automatisme maakt, want ik weet hoe je dat touw losmaakt, dat doe ik iedere keer... maar niet onder stress. En je paard iedere keer onder stress laten zetten om te oefenen om het ook dan juist te doen is misschien niet zo handig.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:31

lies_sparkle schreef:
Halstertouw met veiligheidssluiting is je beste optie denk ik :)

En doe de veiligheidssluiting aan de ring waar ie aan vast staat en niet aan het halster. Want als ze gaan hangen of zich los trekken, kom jij veelal niet meer in de buurt van die sluiting zonder het erger te maken en dus potentieel te laat te zijn. Naar de ring toe bewegen is voor jou en je paard veiliger en als je reflexen goed zijn kan je het touw vast houden (en dus ook je paard)
Mijn ervaring met een hanger is dat ze die paardenknoop zo vast kunnen trekken dat je 'm veelal alsnog niet (snel genoeg) los krijgt.

Ik heb in de poetsplaats (omwille van een hanger) elastieken die stevig genoeg zijn dat ze ze niet stuk trekken bij elk rukje, maar ook niet zo stevig dat ze serieus moeten hangen eer ze breken. Zal eens aan mijn man vragen wat voor elastieken dat zijn. :) Op alle andere plekken zorg ik dat er een veiligheidsklip (zo eentje waar je het stukje van naar achter moet trekken en hij schiet los) op een plek zit waar ik snel en veilig bij kan ook als het paard in paniek is en bv zou steigeren. Meestal is dat dicht bij de aanbindplek. :)

Stro touw breekt imo echt niet snel. :=

Wb als ze eenmaal weten dat ze los kunnen blijven ze trekken. Neen. Hier eentje waarvan ik het niet wist die achterover gegaan is omdat het touw brak (toen wist ik wel dat ie het deed, mij was verteld dat hij vast staan kende en ook gewoon deed. :x ) en die kan ik nog steeds prima vast zetten. En ik heb liever dat hij los raakt zonder schade dan dat ik hem nog eens zo achter over zie gaan.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-08-21 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 14:38

Strotouwtje wat uitpluizen en in 3 delen. Van dat deel een ringetje maken en het halstertouw aan vastmaken. Goedkoopste en meest simpele methode, ik deed het jarenlang zo. Strotouwtje liet ik gewoon aan de ring vastzitten.
Ik had ook een paard dat regelmatig ging hangen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 17:34

Even Google gebruikt voor de foto, ik heb van mijn eigen spul geen foto op de laptop staan:
Afbeelding

Met plastic er om heen, dat geeft niet mee, kunnen ze niet om hun hoofd heen werken :)

Ik heb een SUPER brave merrie, maar zij kan uit verveling ook wel eens met het touw gaan spelen. Zo heeft ze zichzelf 10 jaar geleden bijna opgehangen. Sindsdien gebruik ik aan de stal de gewone paniekhaak, en in de trailer mijn ketting met plastic er om heen :)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 18:03

Shadow0 schreef:
BillyJ schreef:

Een mastworp krijg je toch nooit los onder druk? Dat is juist de kracht ervan - maar betekent dat er bij paniek iets anders moet sneuvelen.

Citaat:

Persoonlijk heb ik twee problemen: de 'officiele' wil maar niet in mijn hoofd blijven zitten waardoor ik 'm meestal niet goed doe. En vervelender: toen er laatst echt een situatie was dat een paard ging hangen vergat ik dat ik een veiligheidsknoop had - omdat mijn aandacht naar de pony ging en niet naar de knoop. Ik kon uiteindelijk wel bedenken dat ik de pony naar voren moest zetten, maar het trekken aan het touw kwam niet in me op.

(Ik weet niet zo goed hoe je dat een automatisme maakt, want ik weet hoe je dat touw losmaakt, dat doe ik iedere keer... maar niet onder stress. En je paard iedere keer onder stress laten zetten om te oefenen om het ook dan juist te doen is misschien niet zo handig.)

Een mastworp krijg je "makkelijk" los omdat je in principe gewoon je losse uiteinde over de balk moet zwiepen en dan kan het touw losslippen.

Bij de slipsteek moet je idd wel de reflex hebben om dan aan het touw te gaan trekken. Maar normaal komt deze altijd los.
Misschien gewoon een paar keer oefenen met de slag erin maken en dan losmaken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:23

BillyJ schreef:
Een mastworp krijg je "makkelijk" los omdat je in principe gewoon je losse uiteinde over de balk moet zwiepen en dan kan het touw losslippen.

Dat snap ik niet helemaal.

Citaat:

Nou ja, ik zet het dus altijd zo vast dat ik het los kan trekken, en daarna trek ik het touw weer los, dus wat dat betreft doe ik het vaak genoeg.

Maar misschien moet ik gewoon een halstertouw kopen en dan komende jaar ook driemaal daags deze oefenen:
https://www.youtube.com/watch?v=sbXL5SJNXzg

Want dat vind ik eigenlijk nog fijner dan slipsteek/paardenknoop: dat het touw meteen helemaal vrij is van de paal. (Maar misschien wordt het iets offtopic.)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:31

Mijn bekapper heeft dit: https://www.aleashop.be/blocker-tie-ring.html , is vergelijkbaar met hetgeen jij toont (bedankt voor de tip trouwens, zal me jouw versie aanschaffen denk ik, scheelt toch wat in de portemonnee).

Vind ik idd wel een fijn systeem: het touw glijdt door als er teveel druk op komt, maar paard raakt toch niet helemaal los en leert zo niet om zich los te trekken.

Maar een geplastificeerde ketting (trailerlijn/aanbindlijn) is ook veilig, gebruik ik ook wel eens om dezelfde reden als jij.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 19:37

En: ivm hangen : altijd vastzetten aan de zijring van het halster.

(Hier met 'paarden'/'losse' knoop aan de ene kant en een paniekhaak aan de andere kant.)

Krijg je de boel niet snel genoeg los, sneuvelt het halster aan de zijkant, ipv dat het dier enorme druk op de atlas krijgt, daar reflexmatig tegen in gaat (en in het ergste geval achterover).

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:55

Elisa2 schreef:
Dat is precies wat ik bedoel met paarden die leren dat ze loskomen als ze maar hard genoeg trekken..
Heb er een hoop moeten (her)opvoeden en het is prima af te leren mits je goed weet wat je doet.

Liever natuurlijk dit soort situaties voorkomen in eerste instantie en ze goed voorbereiden/ leren met druk om te gaan etc. aan de hand.

In het geval wat TS beschrijft zou ik voor een panieksluiting gaan aan het halstertouw, of vastzetten aan twee touwen dan heb je het probleem niet.

Ik heb het hulpmiddel uit de openingspost en mijn ervaring is juist dat het wel als handig leermiddel kan dienen.
De voorwaarde is dan wel dat je een goed lang touw hebt. En de dikte past bij dit hulpmiddel.
Ik heb er een van 3 a 4 meter. Dan wordt het touw wel langer maar komt je paard bijna nooit los voor de paniek weg is.
Geen kapot paard, geen kapot halster en geen kapot touw. Als je dan alsnog te laat bent heb je in ieder geval geen materiaal schade en kun je je paard weer gemakkelijk pakken.

Ik ben bijna altijd alleen op pad met mijn paard en vind het een super handig hulpmiddel.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-21 12:58

Ik heb een leadrope van Parelli als halstertouw . Dus een meter of 3,5 denk ik.?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:05

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 13:39

Ik heb de blocker-tie-ring , werkelijk ideaal!!!
En ik heb hem tevens hoog hangen, aan de bovenkant van de stalwand over de balk.
Paard kan niet zijn hoofd eronder krijgen en bij echt hangen gaat hij gewoon langzaam maar zeker los, je kunt hem ook losklikken.
Echt perfect, ook om ze te leren vaststaan.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:01

Muze schreef:

Bekend probleem. Krijg het ook altijd even benauwd als ik iemand anders z'n paard los zie vastzetten, dus dat paard met z'n hoofd onder het touw kan.

Mijn pony heeft dat als jong dier ook gedaan.. Helemaal in paniek, touw wou niet los. Paniekhaak ook niet. Heb haar toen zo hard op haar kont gemept dat ze schrok en naar voren sprong.. Probleem opgelost.

Nu staat ze idd aan de ring in je OP, of bijna met haar kin tegen de muur. Vinden mensen altijd een beetje sneu, maar beter dan de atlas naar de knoppen.

Nog niet zo lang geleden was er nog iemand op bokt die haar jonge paard kon laten inslapen door zo'n ongeluk met het touw over het hoofd. Dus lekker veilig vastzetten.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:23

Shadow0 schreef:
BillyJ schreef:

Dat snap ik niet helemaal.

Citaat:

Nou ja, ik zet het dus altijd zo vast dat ik het los kan trekken, en daarna trek ik het touw weer los, dus wat dat betreft doe ik het vaak genoeg.

Maar misschien moet ik gewoon een halstertouw kopen en dan komende jaar ook driemaal daags deze oefenen:
https://www.youtube.com/watch?v=sbXL5SJNXzg

Want dat vind ik eigenlijk nog fijner dan slipsteek/paardenknoop: dat het touw meteen helemaal vrij is van de paal. (Maar misschien wordt het iets offtopic.)

Ik snap m ook niet. Juist de mastworp trekt zichzelf vast, als daar een paard aan gaat hangen komt ie vaster en vaster te zitten. Wellicht wordt een mastknoop met slipsteek bedoeld, die kun je wel lostrekken.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 15:49

Daphne_:
Dat heeft mijn paard dus ook keer gedaan, hoofd eronder, paniek, hangen als een malle.
Daarna is hij gevallen in de gang terwijl ik erheen rende om het touw los te trekken en daardoor viel ik ook.... wat een paniek!
Daana altijd aan de blocker-tie hoog vastgezet...

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-21 09:20

Ik ben afhankelijk van de aanbindplekken op stal
We hebben ook twee plekken met kettingen aan de zijkant, maar mijn jonkie vindt dat nog eng: zijn eigenlijk van origine stallen zonder voorwand, en aan de voorkant staan dan twee pilaren met touwen waar je kan vastzetten. Dat voelt voor hem nog te opgesloten en hij duwt zichzelf helemaal naar voren tussen de pilaren en raakt dan nog in paniek.

Andere plekken zijn ringen en momenteel gebruik ik vooral een balk.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:15

Pas ook op met aan zo’n paniekhaak trekken hoor! Die schiet hier bijna nooit vanzelf los en ik heb hem bij een hangend paard dus wel eens los moeten trekken. Op zich geen probleem, maar die haak schoot keihard los tegen mijn duim aan :( Duim was mooi blauw en dik daarna...

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:29

Naast alle aanbindmanieren en panieksluitingen: zorg voor een goed mes binnen handbereik. Dan kan je het touw doorsnijden. Ook op buitenrit geen overbodige luxe, net als een hoevenkrabber trouwens. Je hebt gordelsnijders die je ook prima kan gebruiken voor een halstertouw, als de opening breed genoeg is.

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-fo ... EoQAvD_BwE

Ik moet hier nog wel iets aan toevoegen. Het gevolg kan zijn dat je paard dan achterover knalt omdat de druk ineens wegvalt. Het is echt voor noodgevallen, als losmaken het enige is wat je kan doen. Als het lukt om het voorwaarts op te lossen heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:54

Muze schreef:
Ik ben afhankelijk van de aanbindplekken op stal
We hebben ook twee plekken met kettingen aan de zijkant, maar mijn jonkie vindt dat nog eng: zijn eigenlijk van origine stallen zonder voorwand, en aan de voorkant staan dan twee pilaren met touwen waar je kan vastzetten. Dat voelt voor hem nog te opgesloten en hij duwt zichzelf helemaal naar voren tussen de pilaren en raakt dan nog in paniek.

Dan lijkt het me op zich ook nuttig om gewoon te oefenen met die plek. Niet aangebonden, niet met poetsen, gewoon rustig staan.

Kan volgens mij met eenvoudige middelen: rustig terugzetten als hij naar voren loopt, en belonen voor staan, opbouwend in lengte en daarna opnieuw opbouwend in lengte terwijl jij steeds een beetje meer andere dingen gaat doen.