Je zit teveel op je dijbeen nu. Door je been van achter terug naar voren te bewegen komt je been beter te liggen. Je zult merken dat je dan waarschijnlijk nog een gat langer kan zitten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
x_ankieee schreef:Nielojram schreef:Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.
Waar kan ik nomineren voor quotes van de maand?![]()
![]()
On topic: Ik vind het er al beter uit zien, minder klemmend. Ik denk dat je het beste kan beginnen met 1 gaatje langer, poosje rijden, evenwicht en balans vinden en als dat goed voelt misschien weer een gaatje verder naar beneden!
996981 schreef:Doe je beugels eens uit, beweeg je benen zo ver mogelijk naar achteren en doe daarna je beugels weer terug aan, door langzaam van achter je been naar voren te bewegen terwijl je ze aan je paard houdt.
Je zit teveel op je dijbeen nu. Door je been van achter terug naar voren te bewegen komt je been beter te liggen. Je zult merken dat je dan waarschijnlijk nog een gat langer kan zitten
prugelpiet schreef:Ik zal hem erin zetten![]()
Verder wel eens, ga erop focussen dat je op je kont gaat zitten, en begin eens met 1 gaatje langer.
Ik ben ook vrij recent overgestapt van vzh naar dressuur, en had na 1keer rijden de neiging om het zadel weer in de kast van de oude eigenaar de kieperen want ik kon voor geen meter zitten, voor mijn gevoel. De stal eigenaar zei "probeer het nou eens een weekje" en ik rij nog steeds met heel veel plezier op mijn dressuur zadel
Sky_As schreef:Soms past en zadel je als combinatie ook gewoon niet. En als ik je op het zadel ziet zitten heb ik niet het idee dat deze je op de juiste plekken ondersteunt.
Ik heb ooit een zadel op maat laten maken, maar daar kon ik gewoon niet op zitten. Ik zat uit balans, en gewoon echt niet fijn. (mijn houding was toen gewoon prima, lag echt aan het zadel). Heb toen een testzadel over genomen waar ik wel fijn om kon zitten. (dit waren beide zadels in de hogere prijsklasse).
Als jong meisje heb ik ook zadelmarkt zadel gehad (je moet wat als je het zelf moet betalen), met alle respect, maar op zo'n zadel kun je nog niet fatsoenlijk zitten al ben je Edward, anky en Charlotte in 1...
Dus naast dat ik denk dat je moet leren wennen aan iets langere beugels, vraag ik me ook gelijk af of je dit op alle zadels hebt...verder geven stevige rijlaarzen ook meer steun dan chaps.
Sky_As schreef:Soms past en zadel je als combinatie ook gewoon niet. En als ik je op het zadel ziet zitten heb ik niet het idee dat deze je op de juiste plekken ondersteunt.
Ik heb ooit een zadel op maat laten maken, maar daar kon ik gewoon niet op zitten. Ik zat uit balans, en gewoon echt niet fijn. (mijn houding was toen gewoon prima, lag echt aan het zadel). Heb toen een testzadel over genomen waar ik wel fijn om kon zitten. (dit waren beide zadels in de hogere prijsklasse).
Als jong meisje heb ik ook zadelmarkt zadel gehad (je moet wat als je het zelf moet betalen), met alle respect, maar op zo'n zadel kun je nog niet fatsoenlijk zitten al ben je Edward, anky en Charlotte in 1...
Dus naast dat ik denk dat je moet leren wennen aan iets langere beugels, vraag ik me ook gelijk af of je dit op alle zadels hebt...verder geven stevige rijlaarzen ook meer steun dan chaps.
MirandaMalik schreef:Ik vind je zadel te ver voorover liggen en je knieën nog steeds te ver naar voren.
Je komt in dit zadel doordat het niet goed ligt zelf teveel op 'je genot'te zitten met een holle rug.
Simbaa schreef:Welke maat (inch en boom) is dit zadel?
Je zegt dat de boom mogelijk wat te groot is, maar ik denk dat je het aantal inch bedoelt.
Al denk ik zelf niet dat het te groot is, maar zie wel dat je wat voorin je zadel zit.
Altijd lastig hoor, die zadels!!
Simbaa schreef:Ah ik snap je punt. Ja het zadel lijkt inderdaad het zwaartepunt iets aan de voorkant te hebben, maar vind dat altijd lastig oordelen zo. Zeker omdat je er op zit. Heb je ook een foto van alleen het zadel op je paard?
En toch een zadelmaker laten komen die even mee kijkt? Aan Prestige zadels kan je wel veel aanpassenWeet je welk model de vorige eigenaar had?
Spoiler:
En als je dit zadel toch kwijt moet, ik ben heeeel toevallig precies op zoek
Hutcherson schreef:Voor het beeld zat ik ook teveel opgetrokken met mn benen, maar mijn paard is zo breed dat ik gewoon geen andere stabiele houding kan aannemen. Mijn benen gaan gewoon niet in die vorm
Dus die beugels gaatje langer zodat je een mooiere rechte lijn in je houding krijgt werkt zeker niet altijd.
996981 schreef:Hutcherson schreef:Voor het beeld zat ik ook teveel opgetrokken met mn benen, maar mijn paard is zo breed dat ik gewoon geen andere stabiele houding kan aannemen. Mijn benen gaan gewoon niet in die vorm
Dus die beugels gaatje langer zodat je een mooiere rechte lijn in je houding krijgt werkt zeker niet altijd.
Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen
Lijkt me dus niet van toepassing op deze combi
Lizz schreef:Je past prima in het zadel, inchmaat is goed.
Maar ik denk dat het zadel niet op je paard past. Zoals hierboven al genoemd, hij kiept iets naar voren. In draf zie dit ook, hij komt dan los van de rug.
germie schreef:Lizz schreef:Je past prima in het zadel, inchmaat is goed.
Maar ik denk dat het zadel niet op je paard past. Zoals hierboven al genoemd, hij kiept iets naar voren. In draf zie dit ook, hij komt dan los van de rug.
Voor zover ik op een telefoon dat kan zien zie ik wel wat beweging achter, maar of het te veel is, dat durf ik niet te zeggen, een paard heeft immers ook swung in de rug. Je ziet op het filmpje te weinig details of het alleen wat swung is, of dat het echt wipt. Ik neig wel een beetje naar wippen, maar het contrast van het filmpje is niet zo goed. Heb hier geen 24 inch scherm bij de hand, haha. Maar laat eens iemand van stal of de eigenaar meekijken. Dan weet je soms al wat meer.
germie schreef:996981 schreef:
Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen
Lijkt me dus niet van toepassing op deze combi
De stand van de heupen kan ook nog van invloed zijn. Ik denk dat de ts langer kan zitten, maar dan 1 gaatje en niet de genoemde 2 bijvoorbeeld. Maar je moet het dan in werkelijkheid zien. Ook lijkt de ts voor de foto's wat geforceerd te gaan zitten, want in het filmpje zie je het niet zo.
Maar ook lange mensen kunnen soms niet zo lang zitten als je zou willen of denkt.
Ook het zitvlak van het zadel speelt een rol. Dat kan ik hier ook niet zo zien, dat moet je van dichtbij zien of voelen. Brede zadels geven je een andere houding. En niet iedere heup kan goed op een breder zitvlak.