Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:04

Doe je beugels eens uit, beweeg je benen zo ver mogelijk naar achteren en doe daarna je beugels weer terug aan, door langzaam van achter je been naar voren te bewegen terwijl je ze aan je paard houdt.

Je zit teveel op je dijbeen nu. Door je been van achter terug naar voren te bewegen komt je been beter te liggen. Je zult merken dat je dan waarschijnlijk nog een gat langer kan zitten :)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:09

x_ankieee schreef:
Nielojram schreef:
Als je wat minder op je genot en meer op je gemak gaat zitten, kom je in de goede houding.

Waar kan ik nomineren voor quotes van de maand? :') _O-

On topic: Ik vind het er al beter uit zien, minder klemmend. Ik denk dat je het beste kan beginnen met 1 gaatje langer, poosje rijden, evenwicht en balans vinden en als dat goed voelt misschien weer een gaatje verder naar beneden!

Ik zal hem erin zetten :')

Verder wel eens, ga erop focussen dat je op je kont gaat zitten, en begin eens met 1 gaatje langer.

Ik ben ook vrij recent overgestapt van vzh naar dressuur, en had na 1keer rijden de neiging om het zadel weer in de kast van de oude eigenaar de kieperen want ik kon voor geen meter zitten, voor mijn gevoel. De stal eigenaar zei "probeer het nou eens een weekje" en ik rij nog steeds met heel veel plezier op mijn dressuur zadel :)

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:15

996981 schreef:
Doe je beugels eens uit, beweeg je benen zo ver mogelijk naar achteren en doe daarna je beugels weer terug aan, door langzaam van achter je been naar voren te bewegen terwijl je ze aan je paard houdt.

Je zit teveel op je dijbeen nu. Door je been van achter terug naar voren te bewegen komt je been beter te liggen. Je zult merken dat je dan waarschijnlijk nog een gat langer kan zitten :)

Dankjewel voor de tip! ga ik eens proberen

prugelpiet schreef:
Ik zal hem erin zetten :')

Verder wel eens, ga erop focussen dat je op je kont gaat zitten, en begin eens met 1 gaatje langer.

Ik ben ook vrij recent overgestapt van vzh naar dressuur, en had na 1keer rijden de neiging om het zadel weer in de kast van de oude eigenaar de kieperen want ik kon voor geen meter zitten, voor mijn gevoel. De stal eigenaar zei "probeer het nou eens een weekje" en ik rij nog steeds met heel veel plezier op mijn dressuur zadel :)

Ja he, voor het gevoel vind ik het ook altijd veel anders dan het eruit ziet. Maar ik was sowieso al van plan, eens ik een zadel had gevonden, om zitlessen te nemen. Wil dat al zo lang eens doen!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:16

Idd je beugels mogen echt wel stuk langer
En andere langere chaps gaan voorkomen dat je onder t zweetblad blijft steken
Succes

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:19

Soms past en zadel je als combinatie ook gewoon niet. En als ik je op het zadel ziet zitten heb ik niet het idee dat deze je op de juiste plekken ondersteunt.

Ik heb ooit een zadel op maat laten maken, maar daar kon ik gewoon niet op zitten. Ik zat uit balans, en gewoon echt niet fijn. (mijn houding was toen gewoon prima, lag echt aan het zadel). Heb toen een testzadel over genomen waar ik wel fijn om kon zitten. (dit waren beide zadels in de hogere prijsklasse).

Als jong meisje heb ik ook zadelmarkt zadel gehad (je moet wat als je het zelf moet betalen :+), met alle respect, maar op zo'n zadel kun je nog niet fatsoenlijk zitten al ben je Edward, anky en Charlotte in 1...

Dus naast dat ik denk dat je moet leren wennen aan iets langere beugels, vraag ik me ook gelijk af of je dit op alle zadels hebt...verder geven stevige rijlaarzen ook meer steun dan chaps.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:27

Ik vind je zadel te ver voorover liggen en je knieën nog steeds te ver naar voren.
Je komt in dit zadel doordat het niet goed ligt zelf teveel op 'je genot' :P te zitten met een holle rug.

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:28

Oke voor de mensen die eens willen kijken naar het filmpje van vandaag... :) (ja ik moet nog veel leren en ben nog niet zo lang met dit paard bezig). Nu ik het herbekijk lijkt het wel of hij wat klappert. Of is dit een normale beweging omdat ik en het paard bewegen? Best wel de kwaliteit even veranderen naar HD

Laatst bijgewerkt door sspinoy op 09-04-21 22:42, in het totaal 4 keer bewerkt

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:31

Sky_As schreef:
Soms past en zadel je als combinatie ook gewoon niet. En als ik je op het zadel ziet zitten heb ik niet het idee dat deze je op de juiste plekken ondersteunt.

Ik heb ooit een zadel op maat laten maken, maar daar kon ik gewoon niet op zitten. Ik zat uit balans, en gewoon echt niet fijn. (mijn houding was toen gewoon prima, lag echt aan het zadel). Heb toen een testzadel over genomen waar ik wel fijn om kon zitten. (dit waren beide zadels in de hogere prijsklasse).

Als jong meisje heb ik ook zadelmarkt zadel gehad (je moet wat als je het zelf moet betalen :+), met alle respect, maar op zo'n zadel kun je nog niet fatsoenlijk zitten al ben je Edward, anky en Charlotte in 1...

Dus naast dat ik denk dat je moet leren wennen aan iets langere beugels, vraag ik me ook gelijk af of je dit op alle zadels hebt...verder geven stevige rijlaarzen ook meer steun dan chaps.

Sky_As schreef:

Ja dit had ik met de wintec zeker waar ik eerst mee reed op haar... Was echt geen geschikt zadel voor mij, de steunpunten op de verkeerde plekken. Dan veranderde ik naar dit zadel en omdat ik al veel beter zit nu dacht ik het te houden en mijn zit te verbeteren. Maar ik begin weer te twijfelen...

MirandaMalik schreef:
Ik vind je zadel te ver voorover liggen en je knieën nog steeds te ver naar voren.
Je komt in dit zadel doordat het niet goed ligt zelf teveel op 'je genot' :P te zitten met een holle rug.

Tijdens het rijden heb ik dat soms wel, dat ik wat naar voor wordt geduwd. Mss toch te grote boom dan?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:35

Ja je komt zelf echt te veel voorin het zadel te zitten.
Als je op een ander zadel kan proberen (op een ander paard? ) waarvan het zwaartepunt goed ligt zul je gelijk merken dat je veel fijner erin hoort te zitten en jouwe je nu in een verkeerde houding zet.

Simbaa

Re: Dressuurzadel; tot waar mag de knie komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:45

Welke maat (inch en boom) is dit zadel?
Je zegt dat de boom mogelijk wat te groot is, maar ik denk dat je het aantal inch bedoelt.
Al denk ik zelf niet dat het te groot is, maar zie wel dat je wat voorin je zadel zit.

Altijd lastig hoor, die zadels!!

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 22:52

Simbaa schreef:
Welke maat (inch en boom) is dit zadel?
Je zegt dat de boom mogelijk wat te groot is, maar ik denk dat je het aantal inch bedoelt.
Al denk ik zelf niet dat het te groot is, maar zie wel dat je wat voorin je zadel zit.

Altijd lastig hoor, die zadels!!

Dit is een 17/33. Ik vraag het me af omdat ik de opmerking kreeg dat het zadel te ver voorover ligt en ik ook. Ik heb mijn beenlengte opgemeten en zou op een 17 inch moeten uitkomen. Van uiterste punt van de knie tot achterzijde van de poep is het 53 cm en 17 inch zou tot 54 cm moeten zijn

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 22:59

Ah ik snap je punt. Ja het zadel lijkt inderdaad het zwaartepunt iets aan de voorkant te hebben, maar vind dat altijd lastig oordelen zo. Zeker omdat je er op zit. Heb je ook een foto van alleen het zadel op je paard?
En toch een zadelmaker laten komen die even mee kijkt? Aan Prestige zadels kan je wel veel aanpassen :) Weet je welk model de vorige eigenaar had?

Spoiler:
En als je dit zadel toch kwijt moet, ik ben heeeel toevallig precies op zoek ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-21 23:15

Afgezien van het niet optimaal zijn van het zadel, mijn complimenten voor je houding!

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 23:19

Simbaa schreef:
Ah ik snap je punt. Ja het zadel lijkt inderdaad het zwaartepunt iets aan de voorkant te hebben, maar vind dat altijd lastig oordelen zo. Zeker omdat je er op zit. Heb je ook een foto van alleen het zadel op je paard?
En toch een zadelmaker laten komen die even mee kijkt? Aan Prestige zadels kan je wel veel aanpassen :) Weet je welk model de vorige eigenaar had?

Spoiler:
En als je dit zadel toch kwijt moet, ik ben heeeel toevallig precies op zoek ;)

Nee daar heb ik geen foto van genomen helaas. Ik wou mijn lesgeefster hem eerst laten controleren voor ik er op reed maar ze heeft er in persoon naar kunnen kijken, ipv op foto. Ze vond hem wel goed liggen. Morgenavond ben ik op stal dus dan zou ik er wel een kunnen nemen, maar ik weet alleen niet of ik het zadel nog lang ga kunnen testen. Ik had eigenlijk maar 2 dagen gekregen, maar de verkoper lijkt mij wel flexibel erin. Ze gaat morgen ook om raad vragen voor mij bij haar zadelverkoper waar het zadel vandaan komt. Dus denk wel dat ze een dagje langer niet erg vind. Ja dat is dus het hele ding... ik wou eigenlijk eerst een zadelmaker laten komen zodat ik er enkele kon testen, maar er zijn wachttijden van 2 maand... dus dan toch maar op zoek gegaan naar iets wat haar past. De vorige eigenaar reed met een prestige roma jump 33. Fijn zadel, aangezien ik er best op kon zitten en ik normaal eeecht niet op een springzadel kan haha.

Als ik het toch kwijt moet dan zal ik je sturen :) ben je van België?

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 23:30

senna21 schreef:
Afgezien van het niet optimaal zijn van het zadel, mijn complimenten voor je houding!

Oh dankjewel :D ik probeer er echt op te letten :) ik kom van ver hoor haha!

sspinoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-21 23:32

Ziet er toevallig iemand of het zadel te veel beweegt langs achter?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 00:37

Voor het beeld zat ik ook teveel opgetrokken met mn benen, maar mijn paard is zo breed dat ik gewoon geen andere stabiele houding kan aannemen. Mijn benen gaan gewoon niet in die vorm :')

Dus die beugels gaatje langer zodat je een mooiere rechte lijn in je houding krijgt werkt zeker niet altijd.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 07:58

Hutcherson schreef:
Voor het beeld zat ik ook teveel opgetrokken met mn benen, maar mijn paard is zo breed dat ik gewoon geen andere stabiele houding kan aannemen. Mijn benen gaan gewoon niet in die vorm :')

Dus die beugels gaatje langer zodat je een mooiere rechte lijn in je houding krijgt werkt zeker niet altijd.

Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen :)

Lijkt me dus niet van toepassing op deze combi

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:03

996981 schreef:
Hutcherson schreef:

Dit paard is duidelijk niet overdreven breed en ts heeft genoeg lengte in de benen :)

De stand van de heupen kan ook nog van invloed zijn. Ik denk dat de ts langer kan zitten, maar dan 1 gaatje en niet de genoemde 2 bijvoorbeeld. Maar je moet het dan in werkelijkheid zien. Ook lijkt de ts voor de foto's wat geforceerd te gaan zitten, want in het filmpje zie je het niet zo.
Maar ook lange mensen kunnen soms niet zo lang zitten als je zou willen of denkt.
Ook het zitvlak van het zadel speelt een rol. Dat kan ik hier ook niet zo zien, dat moet je van dichtbij zien of voelen. Brede zadels geven je een andere houding. En niet iedere heup kan goed op een breder zitvlak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:10

Ik zou ts heel graag in andere zadels willen zien. Ik heb het idee dat dit niet hét zadel voor haar is.
Daarnaast denk ik ook dat het zadel net iets voorover kantelt. niet fijn voor het paard, maar ook niet voor een goede zit.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:19

Je past prima in het zadel, inchmaat is goed.
Maar ik denk dat het zadel niet op je paard past. Zoals hierboven al genoemd, hij kiept iets naar voren. In draf zie dit ook, hij komt dan los van de rug.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:26

Lizz schreef:
Maar ik denk dat het zadel niet op je paard past. Zoals hierboven al genoemd, hij kiept iets naar voren. In draf zie dit ook, hij komt dan los van de rug.

Voor zover ik op een telefoon dat kan zien zie ik wel wat beweging achter, maar of het te veel is, dat durf ik niet te zeggen, een paard heeft immers ook swung in de rug. Je ziet op het filmpje te weinig details of het alleen wat swung is, of dat het echt wipt. Ik neig wel een beetje naar wippen, maar het contrast van het filmpje is niet zo goed. Heb hier geen 24 inch scherm bij de hand, haha. Maar laat eens iemand van stal of de eigenaar meekijken. Dan weet je soms al wat meer.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:41

germie schreef:
Lizz schreef:

Voor zover ik op een telefoon dat kan zien zie ik wel wat beweging achter, maar of het te veel is, dat durf ik niet te zeggen, een paard heeft immers ook swung in de rug. Je ziet op het filmpje te weinig details of het alleen wat swung is, of dat het echt wipt. Ik neig wel een beetje naar wippen, maar het contrast van het filmpje is niet zo goed. Heb hier geen 24 inch scherm bij de hand, haha. Maar laat eens iemand van stal of de eigenaar meekijken. Dan weet je soms al wat meer.

Het viel me vooral op bij het neerkomen in de draf, dat zadel zakt. Maar je hebt helemaal gelijk, via scherm is altijd anders.
Laat een goede onafhankelijke zadelmaker komen om een kijkje te nemen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:52

germie schreef:
996981 schreef:

De stand van de heupen kan ook nog van invloed zijn. Ik denk dat de ts langer kan zitten, maar dan 1 gaatje en niet de genoemde 2 bijvoorbeeld. Maar je moet het dan in werkelijkheid zien. Ook lijkt de ts voor de foto's wat geforceerd te gaan zitten, want in het filmpje zie je het niet zo.
Maar ook lange mensen kunnen soms niet zo lang zitten als je zou willen of denkt.
Ook het zitvlak van het zadel speelt een rol. Dat kan ik hier ook niet zo zien, dat moet je van dichtbij zien of voelen. Brede zadels geven je een andere houding. En niet iedere heup kan goed op een breder zitvlak.

Tuurlijk heeft de twist van het zadel ook invloed. Maar Prestige heeft een smalle twist :) ik heb zelf om die reden ook Prestige

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-21 08:55

Heel eerlijk denk ik toch ook wel dat je nog wel veel kan bereiken met je houding ook verbeteren. Wat ik zie op het filmpje is dat je met lichtrijden ver uit het zadel komt en ook erg ver naar voren. Dit zou veel minimaler kunnen. Ook idd wat al meer mensen zeggen lijkt het of je heel mooi netjes wil zitten waardoor je met een holle rug lijkt te zitten op je voorkant ipv lekker ontspannen op je billen. Ik vermoed dat er nog best winst in jou comfort te halen is door zitles. Dieper leren zitten in het zadel minder prominent lichtrijden.