Dressuurzadel lange benen én diepe zit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:32

Ik zeg ook Harry Dabbs.
Deze kun je zelf aanpassen.

Afbeelding

zadel is 18 inch met een normale zit.
Ik ben ong 1.85m

Bowo

Re: Dressuurzadel lange benen én diepe zit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:52

Ik ben 1.82. Voor mij doet de wrong heel veel. Met een korte wrong op het zadel, pas ik eigenlijk overal in, ook 17,5 inch bijvoorbeeld. Wanneer er een te lange of dikke wrong op zit, krijg ik ook problemen. De (Engelse) zadel met meerdere mogelijkheden zijn dus de oplossing.

Op het moment rijd ik met een Frank Baines, maar ik heb ook lang met een Schutte gereden en ook Harry Dabbs een tijd. Adam Ellis ook, maar paste toch minder goed bij mij.
En verder verschilt het model ook enorm, maar dat heeft dan minder met lange benen te maken, maar meer met hoe jij verder bent gebouwd. Nu heb ik volgens mij een Frank Baines Andante. Eigenlijk ligt de Adagio beter op mijn paard, maar daar kan ik dus écht niet in zitten (wel genoeg ruimte voor mijn benen, maar verder dan dat vind ik het verschrikkelijk).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:34

Ook heel belangrijk is natuurlijk dat het zadel goed bij je paard past. Dan pas kan het goed over de rug lopen en kun je als ruiter fijn zitten.

Ik ben eerder dit jaar op zoek gegaan naar een ander zadel. Ik had een Albion SLK die me best goed beviel maar paard begon er minder fijn op te lopen. Ik heb nu een Kentaur waar mijn paard heel fijn mee loopt en zit er zelf ook beter op. In het begin niet per sé fijner al lagen we mijn onderbenen vanaf het eerste moment rustiger dan met het vorige zadel.

Ander voordeel van de Kentaur: het was niet nodig een 2e hypotheek af te sluiten :D

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 10:56

Bedankt voor alle adviezen! Ik ga ook even kijken naar een Harry Dabbs wat daar de mogelijkheden zijn.

@ Rex_Rolfo, dat is uiteraard nummer 1. Het zadel moet ook passen op mijn paard en goed liggen. Gelukkig heeft ze niet een hele moeilijke rug.

En geen 2e hypotheek afsluiten is altijd fijn! Alles waar 'paard' voor staat is +100. :')