Wat is een goed budget voor een hoofdstel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:28

LiselotZorro schreef:
Rond de €200 zit je snel. De hoofdstellen van rond de 50-70 euro zijn van slecht leer en bijna altijd gemaakt van koeien die een slecht leven hebben gehad. Je moet het maar willen.

Een degelijk hoofdstel kan jouw hele leven mee, raar om op te bezuinigen. Zowel jij als je paard hebben elke dag plezier van goed leer.

Dit is echt grote onzin. Een hoofdstel van rond de 70 euro is echt wel goede kwaliteit, ik heb ze van wel 20 jaar oud die nog helemaal goed zijn. En dat dat dan afkomstig is van koeien die een slecht leven hebben gehad? wat een bullshit kan een mens bedenken.

cissy

Re: Wat is een goed budget voor een hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:44

Ooit een Stübben hoofdstel gekocht in ca 1991 voor hfl 180,- hoofdstel heb ik nog steeds en is echt wel gebruikt. Nog steeds even goed en soepel als 30jr geleden! Alleen 'uit de mode' :D

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-21 23:59

Kijk liever naar de leerkwaliteit dan naar de prijs/het merk...

Ik probeer waar mogelijk vegetable tanned leer te kopen, met zo min mogelijk opsmuk qua lak of bling; dat blijft het langst mooi. Ik koop graag tuigage uit/gemaakt in Engeland. Niet eens zo heel duur.

Ik vind het uhhh... apart dat sommige mensen het hier hebben over leer dat "zeker een paar jaar meegaat". Goed leer moet m.i. minimaal 30 jaar meegaan :=

Ik heb hier een antiek hoofdstel hangen dat meer dan 100 jaar oud is, en ondanks gebruikssporen is het nog prima te gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 07:52

cissy schreef:
Ooit een Stübben hoofdstel gekocht in ca 1991 voor hfl 180,- hoofdstel heb ik nog steeds en is echt wel gebruikt. Nog steeds even goed en soepel als 30jr geleden! Alleen 'uit de mode' :D

Daar doe je inderdaad levenslang mee. Net als stubben stijgbeugelriemen.

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:23

Die schokkemuller is een heel fijn hoofdstel. Die gebruiken mooi leer. En de prijs van een hoofdstel zit hem van niet in de bling, (behalve als je echte zwarofski wil) maar ik kwaliteit. Voor 50 euro kan je ook een hoofdstel met bling kopen.
Mijn ervaring is ook dat de zachtere leer soorten die wat duurder zijn echt heel lang mee gaan en gewoon niet kapot gaan.
Met hoofdstellen is wat mij betreft goedkoop echt duurkoop.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:32

Ik heb een hoofdstel van schockemöhle, de Colombo, was 135 euro geloof ik.
Voor mijn vorige pony had ik de micklem en een Mexicaans hoofdstel van de Epplejeck die was iets van 60 a 70 euro en was verder ook helemaal prima

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:33

Ik heb vorig jaar een Anky rondgenaaid hoofdstel gekocht (150-200 euro).
Maar vind het rondgenaaide geen aanrader, want de naad is het geplakt en gestikt (denk ik), en daar zie je die naad toch heel snel lelijk/ beetje rafelig worden.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 08:40

Ik heb voorheen altijd dobert gehad, al 17 jaar oud en nog als nieuw. Voor mijn vorige paard en tess, ook mooi hoofdstel maar kwalitatief mindere kwaliteit als de dobert. Ik loop het liefste een hoofdstel wat ik echt mooi vind en niet op uitgekeken raak, aangezien een hoofdstel zo lang mee gaat. Dus ik kijk daarbij niet echt naar geld maar naar wat ik echt mooi vind.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:47

pillow schreef:
LiselotZorro schreef:
Rond de €200 zit je snel. De hoofdstellen van rond de 50-70 euro zijn van slecht leer en bijna altijd gemaakt van koeien die een slecht leven hebben gehad. Je moet het maar willen.

Een degelijk hoofdstel kan jouw hele leven mee, raar om op te bezuinigen. Zowel jij als je paard hebben elke dag plezier van goed leer.

Dit is echt grote onzin. Een hoofdstel van rond de 70 euro is echt wel goede kwaliteit, ik heb ze van wel 20 jaar oud die nog helemaal goed zijn. En dat dat dan afkomstig is van koeien die een slecht leven hebben gehad? wat een bullshit kan een mens bedenken.

De kwaliteit waar je 20 jaar geleden 70 euro voor betaalde is nu zeker doorgaans 2x zo duur. Dit komt o.a. door inflatie en marktwerking.

Zelf heb ik een passier hoofdstel, nu ongeveer 5 jaar. Destijds was deze 175 euro nog steeds helemaal heel en soepel. Vergeleken met dit leer is het losse kopstuk wat ik bij Kramer heb gekocht net karton.

Je kan het beste kijken naar leerkwaliteit ipv merken. Dat kun je toch beter voelen dan vanaf een foto online zien.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 09:54

cissy schreef:

DAT is het punt :D

Hier een Imperial voor 2 tientjes, precies om die reden. Ik zocht een lage neusriem en dat wil niemand meer dus ze raakte dat ding aan de straatstenen niet meer kwijt :D

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:00

Mijn paard slaagde er in om elk hoofdstel te slopen. Na 3 dure hoofdstellen te hebben gesloopt op 1 maand tijd heeft hij een goedkope van de decatlon gekregen en dat leeft nu, na 4 jaar, nog steeds. Hoofdstel ziet er nog piekfijn uit en is beste hoofdstel wat ik ooit heb gehad

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:17

Fillis schreef:
Kijk liever naar de leerkwaliteit dan naar de prijs/het merk...

Ik probeer waar mogelijk vegetable tanned leer te kopen, met zo min mogelijk opsmuk qua lak of bling; dat blijft het langst mooi. Ik koop graag tuigage uit/gemaakt in Engeland. Niet eens zo heel duur.

Ik vind het uhhh... apart dat sommige mensen het hier hebben over leer dat "zeker een paar jaar meegaat". Goed leer moet m.i. minimaal 30 jaar meegaan :=

Ik heb hier een antiek hoofdstel hangen dat meer dan 100 jaar oud is, en ondanks gebruikssporen is het nog prima te gebruiken.

Mijn eerste hoofdstel is nog altijd 100% in orde, maar ik heb het nog maar 6/7 jaar. Dus ik kan moeilijk zeggen dat het 30 jaar meegaat :+ . De tijd zal het leren!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:28

Ik heb nog steeds het eerste hoofdstel van mijn pony in gebruik.....pony wordt over een maand 30, dus tel maar uit. Kostte toen zo rond de 50 gulden met koperen beslag.

Voor mijn paarden Kieffer en Stubben hoofdstellen die ook al over de 15 jaar oude zijn en nog steeds top.

Prijzen daarvan lagen toen rond de 200 D-mark. Destijds een rib uit mijn lijf, maar mijns inziens beste koop ooit.

Mocht voornamelijk in Duitsland. Scheelde veelal in prijzen.
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 05-04-21 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:28

Mijn hoofdstel was €49,95 en gaat zeker al wel 10 jaar mee. Leer is nog net zo soepel als in het begin en toont ook nog geen tekenen van slijtage. Terwijl hij toch wel bijna dagelijks gebruikt word en ik niet heel fanatiek ben in invetten :o Ik heb er alleen in de loop der jaren een x een andere frontriem op gezet.

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 10:47

Goedkoop is duurkoop...Ik heb jarenlang een hoofdstel van Stübben gebruikt. Een flinke uitgave maar na jaren, en onderhoud uiteraard, er nog uitzien of het net uit de winkel kwam.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 11:01

Knikmops57 schreef:
Goedkoop is duurkoop...Ik heb jarenlang een hoofdstel van Stübben gebruikt. Een flinke uitgave maar na jaren, en onderhoud uiteraard, er nog uitzien of het net uit de winkel kwam.

En wat is dan goedkoop? Mijn hoofdstel was zeker niet 'duur', maar ook zeker geen duurkoop. Iets hoeft niet persee duur te zijn, wil het goed zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-21 13:05

kaatje77 schreef:
Ik heb nog steeds het eerste hoofdstel van mijn pony in gebruik.....pony wordt over een maand 30, dus tel maar uit. Kostte toen zo rond de 50 gulden met koperen beslag.

Voor mijn paarden Kieffer en Stubben hoofdstellen die ook al over de 15 jaar oude zijn en nog steeds top.

Prijzen daarvan lagen toen rond de 200 D-mark. Destijds een rib uit mijn lijf, maar mijns inziens beste koop ooit.

Mocht voornamelijk in Duitsland. Scheelde veelal in prijzen.

Eerlijk gezegd denk ik dat je hoofdstellen zelfs al minimaal 20 jaar oud zijn, de euro is immers in 2002 ingevoerd (19 jaar geleden). Super dat de kwaliteit nog zo goed is.