Hoofdstel af bij de trailer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Re: Hoofdstel af bij de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:17

Waarom hoofstel/halster wissel niet gewoon in de trailer doen dan? Doe ik altijd al. Ook met mijn brave vorige paard. Better safe than sorry. Doe het hoofdstel om voor het uitladen en laad in met het hoofdstel in. Pas als de trailer dicht zit wissel ik het halster. En aangezien je hem toch niet vast wilt zetten is daarmee je probleem dan opgelost toch?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:18

Ik heb ook een halster dat op de neus los kan, officiëel ook een menhalster, maar ik gebruik ‘m altijd voor de veiligheid als we met de trailer weg gaan, ideaal!
Afbeelding

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:24

pluisje88 schreef:
Waarom hoofstel/halster wissel niet gewoon in de trailer doen dan? Doe ik altijd al. Ook met mijn brave vorige paard. Better safe than sorry. Doe het hoofdstel om voor het uitladen en laad in met het hoofdstel in. Pas als de trailer dicht zit wissel ik het halster. En aangezien je hem toch niet vast wilt zetten is daarmee je probleem dan opgelost toch?

Dat inderdaad.. Ik was oprecht verbaasd dat niemand eerder met deze oplossing kwam..

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:24

Ik heb niet alles gelezen, dus sorry als ik in herhaling van, maar ik zou je paard met hoofdstel op trailer zetten, stang en klep dicht en dan wisselen van hoofdstel naar halster. Kan hij geen kant op.

Bambelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:27

nine1987 schreef:
pluisje88 schreef:

Dat inderdaad.. Ik was oprecht verbaasd dat niemand eerder met deze oplossing kwam..

Omdat ze voor het inladen haar paard wil laten grazen. Schrijft ze enkele posts geleden.

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:34

Ik weet niet hoe makkelijk het paard te laden is, maar anders haal je hem er dan toch even af?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:41

Ik heb altijd een touwhalster onder het gewone halster ivm het laden. En die laat ik ook onder het hoofdstel zitten. Zo heb je altijd wat om z'n hoofd als hij zo wakker is. Bij mijn merrie is de teugels om de hals houden voldoende, maar zou dr dus ook aan het touwhalster kunnen vasthouden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 08:47

Ik zou gewoon even een leuke kaptoom met bithangers laten maken bij Dabo's design.
(dit vind ik fijner dan een halsterhoofdstel), je kan die kaptoom dan ook nog gebruiken om bitloos te rijden (ik heb er extra sidepull ringen aan), om grondwerk te doen, als halster in de trailer of buiten, en met de bithangertjes om mee te rijden.
https://dabo-design.nl/shop/kaptoom/

Deze, wel even de onderlegde kinriem met ringen en dubbele gesp nemen, dan heb je onderaan een dubbele halsterring, neusriem heb ik ook onderlegd, alsook kopstuk, halsterringen opzij voor de stabiliteit en een setje extra sidepullringen.
Afbeelding

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:02

Indi_Vito schreef:
Halster om de hals, hoofdstel uit, halster om teugels van de hals en klaar. Zo doe ik het m'n hele leven al eigenlijk.

Precies dit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:07

pluisje88 schreef:

Dit wilde ik zeggen. Als de mijne te druk is om het buiten de trailer te doen zet ik haar er op, wissel alles en als ik wil grazen gaat ze er daarna weer af.

Maar ik geef na het rijden ook altijd wat lekkers en drinken op de trailer, dus ze gaat er altijd gewoon weer op en daarna eventueel weer af om te laten grazen.

Emperor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:10

Ik wissel altijd van halster/hoofdstel op de trailer. Geldt voor zowel het op- en afzadelen. Als het paard netjes mee de trailer op loopt, lijkt me dit geen enkel probleem. :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:17

Paard is moeilijk te laden schrijft TS. Om paard te laten ontspannen vóór het laden wordt er even gegraasd. Van daar de noodzaak buiten de trailer een halster om te doen.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:23

Popstra schreef:
Indi_Vito schreef:
Halster om de hals, hoofdstel uit, halster om teugels van de hals en klaar. Zo doe ik het m'n hele leven al eigenlijk.

Precies dit

Zo doe ik het ook. Dan heb je altijd óf het halster om de hals, óf de teugels om de hals. Staan ze nooit los.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:28

De mijne is ook vlug en schieterig en als zij iets ziet kan een halster of teugel om dr hals haar niet weerhouden van een sprint. Hoe dan ook ik vind buiten wisselen risicovol. In deze situatie zou ik er eerder voor kiezen om gewoon te laten grazen met het bit in (neusriem losser). Het hoofdstel doe je in de trailer toch meteen af. Mijn ervaring is dat als een paard echt moeilijk te laden is, dat je deze niet geladen krijgt met een normaal stalhalster dus ik begrijp na dit verhaal nog steeds het probleem niet zo. Ik zou nog steeds gewoon doen hoe ik het schreef.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:30

Zo'n equ-all halster en menhalster zijn echt ideaal. Paard blijft vast en onder controle en die gesp over de neus heb je zo vast.
Mijn merrie is tijdens het wisselen hoofdstel/halster wel eens heel erg geschrokken.
Ik had het menhalster toen al wel om de hals en precies doen ik het hoofdstel af had, klapte er 50 meter achter me een metalen plaat van een voorbijrijdende vrachtwagen. Merrie schrok zich kapot (en ik ook) en wilde aanzetten om weg te sprinten. Doordat ik het menhalster al om haar hals had hangen kon ik haar hoofd naar mij buigen en had ik haar weer onder controle. Dat was me met alleen de teugels niet gelukt.
Laatst bijgewerkt door assie op 02-04-21 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:31

Ibbel schreef:
Paard is moeilijk te laden schrijft TS. Om paard te laten ontspannen vóór het laden wordt er even gegraasd. Van daar de noodzaak buiten de trailer een halster om te doen.

Dan zou ik paard gewoon met hoofdstel laten eten of bit even loshalen, laten grazen en dan op de trailer het hoofdstel omwisselen.

Ik heb een tijdje een merrie gereden en die had altijd een touwhalster om onder het hoofdstel voor het wisselen. Voor op de trailer zelf natuurlijk nog een normaal halster erover. Als je een zwart touwhalster hebt, zie je er ook niet veel van. Ik vond het wel praktisch, want ik vind het ook spannend om een paard 'los' te hebben

ampi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:31

ik heb altijd een goed aansluitend emiel voest touwhalster onder mijn gewone halster als ik met de trailer wegga want ik wil hem niet aan een touwhalster vastzetten.
Laat dat dan tijdens het rijden ook gewoon zitten onder mijn hoofdstel. Bij terugkomst bij de trailer even de teugels aan het touwhalster klikken en dan kun je mooi het gewone halster er weer overheen aandoen

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:42

Touwhalster onder het hoofstel doen .

Halster op en af wordt bij mijn paard alleen in de wei en stal gedaan en ook dat kan nog steeds lastig zijn na 10 jaar.
Veiligheid boven alles. Zo doe ik het.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:44

er zijn ook bakstukken met een haak aan het bit, dan kan je het hoofdstel aanhouden en het bit eruit halen, kan het paard toch grazen en je kan weer wisselen op de trailer

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:45

Albert schreef:
speurneusc schreef:
Er bestaan halsters met gesp op de neus en over het hoofd dan kan je onder je hoofdstel deze omdoen en dan hoofdstel af doen

Een men-halster.

Dit dus. Deze gebruik ik voor paarden die voor het eerst mee op verplaatsing gaan of nerveus zijn. :) Een halsband kan ook indien je haar daarmee voldoende kan houden.
https://www.demenner.nl/menhalster-nylon-745.html
Hier al voor 12 euro. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-04-21 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 09:45

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-21 09:54

Ibbel schreef:

Ja dat is het dus inderdaad. :j
Ik zal ook eens kijken of ik haar kan laden met hoofdstel in, teugels onder keelriem. Kijken hoe ze daarop reageert. Er is natuurlijk ook niet overal gras om even te ontspannen voor het laden;-) Al een paar keer 2Moons hulpsessies gehad en andere (ervaren) mensen, maar het blijft een bijzondere tante. Maar laten we het daar maar niet over hebben. Ik hoop nu, sowieso met rust, de weg gevonden te hebben met haar. En de tip van een menhalster onder het hoofdstel sluit daar wel mooi op aan. Bedankt!

Freekieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 10:46

Ik liet altijd halster onder het hoofdstel. Ik ben klein en paard was groot en deed nogal zijn hoofd om hoog vooral op ander terrein. Dus dan maar veiliger en halster omlaten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:05

Simpelste als je geen kosten wil maken is een dun touwhalstertje onder je hoofdstel de simpelste keuze. En anders gewoon kaptoom of halsterhoofdstel aanschaffen, meest veilige oplossing.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-21 11:11

Ik denk dat een halster-hoofdstel ook wel een mooie optie voor je zal zijn TS. Je klikt het bit en teugels af en klaar.