Zadeladvies nodig!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Re: Zadeladvies nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 22:30

Binnen budget kan wintec misschien nog. Eventueel 2dehands.
Als die dan contourbloc heeft heb je veel dikkere wrongen.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-21 22:40

Art_Ificious schreef:
Binnen budget kan wintec misschien nog. Eventueel 2dehands.
Als die dan contourbloc heeft heb je veel dikkere wrongen.

Ik ben echt opzoek naar een leren zadel. Wintec heb ik al 3 liggen, zit ik zelf niet zo fijn in helaas

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 23:40

Het lastige is zomaar wat zadels te roepen want niemand weet of dit goed op je paard ligt.
Wat je beter kunt doen is een zadelpasser laten komen en dat kijken welke zadels voor je paard geschikt zijn.
Dan kun je misschien daarna zelf kijken of je zo'n zadel dan tweedehands kunt kopen.
Zelf heb ik een sommer, is ook diep en de boom traploos verstelbaar en het past ook op vrij veel paarden.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:11

MirandaMalik schreef:
Het lastige is zomaar wat zadels te roepen want niemand weet of dit goed op je paard ligt.
Wat je beter kunt doen is een zadelpasser laten komen en dat kijken welke zadels voor je paard geschikt zijn.
Dan kun je misschien daarna zelf kijken of je zo'n zadel dan tweedehands kunt kopen.
Zelf heb ik een sommer, is ook diep en de boom traploos verstelbaar en het past ook op vrij veel paarden.

zou ik ook doen denk ik. Ik heb zelf een Bates. Dat is de leren variant van wintec. En volgens mij zijn er ook wintecs met leer.
Nadeel is wel dat ze beiden redelijk open zit hebben.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 15:46

Iesje0485 schreef:
Hallo allemaal,
Hierbij mijn zoveelste topic over het zoeken van een zadel. Hopelijk is dit de laatste!

Ik ben opzoek naar een dressuurzadel voor mijn paard. Ik rijd dit paard nog tot volgend jaar april, dan krijgt zij een veulen en stap ik over naar een 3-jarige.

Omdat het maar voor een jaar is zoek ik ofwel een passend zadel met vaste boom in lage prijsklasse, of een goed zadel met verwisselbare boom.

Vanwege mijn rugklachten (2016 rug, heupen, bekken en schaambeen gebroken bij een paardrijongeluk.) heb ik een zadel nodig met een diepe zit, en dikke of verplaatsbare wrongen.

Het id heel belangrijk dat het zadel echt een diepe zit heeft! (Weet iemand of thorrowgood/k&m hieraan voldoet?)

Het paard loopt niet lekker onder monoblad dus dit is geen optie.

Het gaat hier om een belgisch trekpaard merrie van 11 jaar.

Op dit moment heeft ze een tekna letek dressuurzadel, maar hier kan ik zelf totaal niet goed in zitten. De m/w boom ligt perfect.

[ [url=m/EiwMpK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet jij wat hierbij zou passen of heb je zelf iets liggen, laat het mij aub weten!

(Graag niet reageren met “laat een zadelmaker komen en laat die een zadel meenemen” hier heb ik nu niks aan, natuurlijk zal het zadel + ligging worden nagekeken.)

Voorkeuren: evt crosby, anatomica, euroriding, k&m zadel oid

Het type paard wat jij hebt is heel lastig om iets passends voor te vinden. Het is een breed paard met weinig schoft en ook nog eens een rechte rug. Dit paard kan geen kent en masters dragen, omdat kent en masters alleen geschikt is qua boomvorm voor paarden met een iets holle rug. Dat heeft dit paard duidelijk niet.. Hier zou ik niet aan beginnen, want daardoor gaat het zadel, ondanks vulling toch bruggen, omdat de boomvorm niet geschikt is voor een rechte rug. Thorrowgood is een betaalbaar zadel (cob versie) zou je eens kunnen proberen, maar over het algemeen hebben dit soort type zadels geen extreme diepe zit. Ik heb er wel eens mee gereden. Zit verder prima, maar geen diepe zit. Het is natuurlijk ook afhankelijk wat voor budget je hebt. Als je rond de 1500 zit dan zal je meer vinden dan als het maar 800 euro mag kosten. Zadels van Anatomica en euroriding ga je niet onder de 1000 euro vinden.. Ik ben zelf absoluut geen fan van Tekna, omdat zowel de leren versie als de kunst stof versie foam heeft en geen wol wat de kussens niet passend maakt en ook enorm hard is voor de paardenrug.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-21 21:03

Gizeppie schreef:
Iesje0485 schreef:
Hallo allemaal,
Hierbij mijn zoveelste topic over het zoeken van een zadel. Hopelijk is dit de laatste!

Ik ben opzoek naar een dressuurzadel voor mijn paard. Ik rijd dit paard nog tot volgend jaar april, dan krijgt zij een veulen en stap ik over naar een 3-jarige.

Omdat het maar voor een jaar is zoek ik ofwel een passend zadel met vaste boom in lage prijsklasse, of een goed zadel met verwisselbare boom.

Vanwege mijn rugklachten (2016 rug, heupen, bekken en schaambeen gebroken bij een paardrijongeluk.) heb ik een zadel nodig met een diepe zit, en dikke of verplaatsbare wrongen.

Het id heel belangrijk dat het zadel echt een diepe zit heeft! (Weet iemand of thorrowgood/k&m hieraan voldoet?)

Het paard loopt niet lekker onder monoblad dus dit is geen optie.

Het gaat hier om een belgisch trekpaard merrie van 11 jaar.

Op dit moment heeft ze een tekna letek dressuurzadel, maar hier kan ik zelf totaal niet goed in zitten. De m/w boom ligt perfect.

[ [url=m/EiwMpK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet jij wat hierbij zou passen of heb je zelf iets liggen, laat het mij aub weten!

(Graag niet reageren met “laat een zadelmaker komen en laat die een zadel meenemen” hier heb ik nu niks aan, natuurlijk zal het zadel + ligging worden nagekeken.)

Voorkeuren: evt crosby, anatomica, euroriding, k&m zadel oid

Het type paard wat jij hebt is heel lastig om iets passends voor te vinden. Het is een breed paard met weinig schoft en ook nog eens een rechte rug. Dit paard kan geen kent en masters dragen, omdat kent en masters alleen geschikt is qua boomvorm voor paarden met een iets holle rug. Dat heeft dit paard duidelijk niet.. Hier zou ik niet aan beginnen, want daardoor gaat het zadel, ondanks vulling toch bruggen, omdat de boomvorm niet geschikt is voor een rechte rug. Thorrowgood is een betaalbaar zadel (cob versie) zou je eens kunnen proberen, maar over het algemeen hebben dit soort type zadels geen extreme diepe zit. Ik heb er wel eens mee gereden. Zit verder prima, maar geen diepe zit. Het is natuurlijk ook afhankelijk wat voor budget je hebt. Als je rond de 1500 zit dan zal je meer vinden dan als het maar 800 euro mag kosten. Zadels van Anatomica en euroriding ga je niet onder de 1000 euro vinden.. Ik ben zelf absoluut geen fan van Tekna, omdat zowel de leren versie als de kunst stof versie foam heeft en geen wol wat de kussens niet passend maakt en ook enorm hard is voor de paardenrug.

Mijn tekna zadel heeft wol gevulde kussen :D

Ik heb toevallig vandaag een euroriding luxor aangeschaft voor ver onder mijn budget, dus dat lukt wel. Verder vind ik 800,- een mooi bedrag voor een zadel dat ik maar een jaar gebruik ;).

Ik denk dat je het verkeerd ziet, maar mijn paard heeft juist een hoge schoft... verder inderdaad een mooie rechte rug. Het paard zit qua zadels soms op wijd en andere weken op m/w. Dus is inderdaad moeilijk. Op advies van zadelmaker zou ik mijn zadel dus daartussenin moeten laten maken.

Thorrowgood cob is absoluut geen optie, gezien ik een DIEPE zit NODIG heb ;)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-21 21:06

Wellicht voor de toekomst de Pirouette van Frank Baines. Gemaakt voor rechte ruggen en diepe zit.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-21 22:25

knollentuin schreef:
Ik zou een foto met de stijgbeugel riemen eraan willen zien, ik durf te wedden dat je beugeltiemen dan naar achter hangen ipv recht over t zweetblad zoals het hoort

Afbeelding

Hangen ze recht of niet? :)

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:34

Misschien is een Zaldi zadel iets voor jullie? Dat paste ook op mijn trekpaard en zit heerlijk. En de boom kan aangepast worden.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-21 22:43

Ik heb een K&M gehad high writer dressuur. Niet een hele diepe zit, wel erg zacht en dikke verplaatsbare wrongen. Toen ik dat zadel kocht waren ze net nieuw op de markt, nu zijn er veel meer modellen. Vast ook met diepe zit.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 12:38

Voor jullie informatie: al deze bomen op de foto zijn maat MW. Een MW van het ene merk zegt dus niets over een MW van het andere merk :-)
Afbeelding

Als je de VZTD op facebook volgt kom je meer van dit soort informatieve berichten tegen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:12

Een vriendin van mij heeft een Ghost boomloos op haar trekpaard. Die zit ook prima.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:24

Hele andere insteek.
Zit je niet beter op een veelzijdigheidszadel?

Ik ken ondertussen meer mensen die last hebben van de heup. Zeker bij wat bredere paarden omdat het afhangen van het been eigenlijk niet kan.
VZH zadel en probleem is weg door net die paar gaatjes korter zitten.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:41

DuoPenotti schreef:
Hele andere insteek.
Zit je niet beter op een veelzijdigheidszadel?

Ik ken ondertussen meer mensen die last hebben van de heup. Zeker bij wat bredere paarden omdat het afhangen van het been eigenlijk niet kan.
VZH zadel en probleem is weg door net die paar gaatjes korter zitten.

Dat hangt ook enorm van de persoon af. Ik heb slechte heupen en kan absoluut niet op vzh of springzadels zitten en echt geen korte beugels.

Wel een breed paard en een enorme zoektocht naar zadel dat ons beide past, maar dressuur gaat veel vaker goed als andere modellen. Verschil tussen oke kunnen rijden, tot dagen niet kunnen lopen tot niet eens meer van paard af kunnen komen zonder hulp :=

Terwijl een ander mer vergelijkbare problemen iets heel anders nodig heeft qua zadel en zit.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:45

Dat hangt ook zeker van de persoon af.
Maar daarom misschien wel uit te proberen voor ts.
Zo kort als een springadel bedoel ik zeker ook weer niet, maar wel korter dan dat je netjes in een dressuurzadel zit.
Mijn rechterheup doet het dus niet meer als ik op een rond paard toch lang probeer te zitten .
En dat zei ik eens tegen de zadelpasser en die kende meer mensen die dat ook weer hadden.

Maar uiteraard is dat nooit bij iedereen zo.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 13:54

Ja als ik korter zit kan ik 100 procent zeker niet neer lopen, als in echt niet meer lopen. Is niet eens een uitdrukking helaas.

Maar goed, bij zoektocht naar nieuwe paard vielen er dus echt paarden af omdat dat niet goed voelde. Deze is veel breder geworden sinds we haar kochten eb dan moet je aanpassen. Ik kon gelukkig zadels lenen van de zadwlmaker en meerdere weken ermee rijden. Ik denk wel 5 verschillende gehad tot we er 1 hadden die voor beide geschikt was. Dat is toch makkelijker als 2e hands zoeken, hier werd alles op maar gemaakt.

Maar ik ben wel raar qua klachten en dingen die werken (kan ook absoluut niet tegen meeverende beugels haha) dus uk geloof jouw zadelmaker wel :j wat voor de meeste werkt doet het voor mij juist vaak niet haha

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 14:06

Een Euroriding Luxor vind je vaak wel voor de €500, wellicht is dat wat? Of een MSFC/ Esta zadel, die vind je voor rond de €800. Ik denk echter dat het beter is om een zadelmaker te laten komen zodat je kunt passen en rijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-21 15:23

MWM, is toch niet raar.
We zijn allemaal anders.
Daarom gaf ik de tip ook, kans dat het niets is voor ts, kans wel.
Is voor niemand te beoordelen zo.

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 16:33

Wil iemand even kijken hoe dit zadel ligt?

Het zou fijn zijn als het vriendelijk kan blijven, ik twijfel er heel erg over. Wilde graag even extra ogen laten kijken voordat ik de zadelmaker bel.

Als hij namelijk niet goed ligt, gaat hij zoiezo terug, dus heb ik geen zadelmaker nodig. Voordat ik ga rijden komt er zeker een zadelmaker om het zadel te checken en de ligging te bekijken.

Heb op allerlei manieren foto’s gemaakt, ook met bontje om verandering te zien evt.

Zelf zat ik erg goed en recht in het zadel, maar heb er alleen op gezeten, en niet mee gereden.

Maar hij lijkt te smal te zijn voor, en enigzins achterover te liggen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 16:53

Ik denk dat er vanaf een foto net te weinig over te zeggen is. Zo op het eerste oog zou inderdaad de boom iets te smal kunnen zijn, lijkt een tikje achterover te liggen. De kussens achter sluiten ook niet helemaal mooi aan.
Heb je niet iemand met kennis in de buurt die een keer met je mee kan kijken?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:29

Je kunt het pas beoordelen als je er op zit.

x_ankieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:38

Als je wil dat iets goed ligt, bel dan gewoon de zadelmaker in plaats van dat je advies vraagt op Bokt. Ja dat kost je wat, maar dan heb je ook zekerheid en gaat de rug van je paard er niet aan.
Zo op de foto’s valt er niet bijzonder veel zinnigs van te zeggen, ik ga mee met bovenstaand commentaar.

Snap dat de zoektocht lastig is, succes! :j

Iesje0485

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-21 17:44

x_ankieee schreef:
Als je wil dat iets goed ligt, bel dan gewoon de zadelmaker in plaats van dat je advies vraagt op Bokt. Ja dat kost je wat, maar dan heb je ook zekerheid en gaat de rug van je paard er niet aan.
Zo op de foto’s valt er niet bijzonder veel zinnigs van te zeggen, ik ga mee met bovenstaand commentaar.

Snap dat de zoektocht lastig is, succes! :j

.... er staat dat ik er ook zeker een zadelmaker bij haal voordat ik ermee ga rijden. Maar ik ga geen onnodige kosten maken indien nu al te zien valt dat hij niet past.

Zadelmaker heeft ook een wachttijd van 4 weken momenteel :(

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 17:50

Landhorst klinkt mij als brabant :)

Dan heb ik ook nog een nette Kieffer liggen, is dichterbij :P

Ik zou ook zeggen net iets te smal.
Maar inderdaad vanuit foto valt dat niet mee.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-21 19:07

Ik gok ook te smal en vind het type kussen niet helemaal passen bij je paard.

Misschien kan je de fotos emailen naar de zadelmaker?