Hoe pak je dat aan, zadel voor jong paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:18

Ineke2 schreef:
Dat zou kunnen, maar is niet eindeloos te doen hooguit 1 of misschien 2x

Mijn zadel 15x..

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:19

De mijne is beleerd met een zadel van de beleerstal waar ze stond (zat wel een bontje onder)

Thuis heb ik haar gereden met een zadel die ik ook op mijn andere fries gebruik maar toen had ik al een afspraak staan voor de zadelpasser.

Ik had geluk dat 1 van mijn zadels passend gemaakt kon worden voor haar en nu laat ik de zadelpasser iedere 6 maand komen omdat jonge paarden erg snel veranderen.

Ze wordt nu gereden met een KM zadel.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:32

Brainless schreef:
Ineke2 schreef:
Dat zou kunnen, maar is niet eindeloos te doen hooguit 1 of misschien 2x

Mijn zadel 15x..

Wat wil je er precies mee zeggen dan? Ik weet dat sommigen het doen. Dat wil niet zeggen dat het goed voor het zadel ( en je paard zijn rug) is. Iedere x dat je een boom echt aanpast / verhit, betekent dat een behoorlijke aanslag daarop. Doet de kwaliteit van de boom ( en daarmee je zadel) niet ten goede.

Brainless

Re: Hoe pak je dat aan, zadel voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:51

Dan verschillen jij en ik (en met mij de fabrikant en zadelmaker) sterk van mening.
Mijn zadel is nog in prima staat.. mag ook wel voor een goed kwaliteitszadel, en wat heeft de rug van mijn paard te maken met het aanpassen van de boom?

Aansingelen, opstijgen enz is ook een "aanslag" op de boom en die kunnen er prima tegen om bepaalde krachten op te vangen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:57

Zebrastreep schreef:
Ik zit ook een beetje met dit verhaal. Ik ga dit jaar ook mijn jonge paar beleren. Ik ben van plan eerst het zadel te gebruiken van mijn andere paard dat moet wel passen.

En dan daarna een goed passend zadel aan te gaan schaffen. Dacht eerst ik laat mijn zadel van nu anders opvullen maar wil mijn oudje ook af en toe nog rijden omdat ze het nog wel leuk vindt om ritjes te maken.

Mogelijk kan je dit wel oplossen met een pad, afhankelijk van hoe of wat natuurlijk. Maar als het niet te gek is kan dit een prima oplossing zijn

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:18

Brainless schreef:
Dan verschillen jij en ik (en met mij de fabrikant en zadelmaker) sterk van mening.
Mijn zadel is nog in prima staat.. mag ook wel voor een goed kwaliteitszadel, en wat heeft de rug van mijn paard te maken met het aanpassen van de boom?

Aansingelen, opstijgen enz is ook een "aanslag" op de boom en die kunnen er prima tegen om bepaalde krachten op te vangen.

Een zadel zonder goede boom ( voor een boom zadel dan) is slecht voor een paardenrug.
Dit is wel het laatste wat ik er over zeg in dit topic, want het is off topic. Ik raad het voor de ts in elk geval af.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:31

Voor de jonkies altijd een wintec of KN zadeltje gehad met inrijden, uiteraard wel even gecheckt door iemand met kijk erop of ze redelijk lagen. Als ze echt wat spieren hebben ontwikkeld dan liet ik de zadelmaker komen en ging ik voor een tweedehands zadel. Die zijn al lekker ingereden en je hebt er weinig verlies aan als je ze daarna weer inruilt.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:47

Hier deze maand 2 zadels bij mijn jonkie geprobeerd. Eerst een hulsebos medium/wijd paste perfect maar voor spier groei straks zou het zadel pesten zei de zadelmaker. En dat wil je niet. Dus nou een bates zadel met een wisselbare boom zadelpasser weer laten checken of het goed was en deze kon wel mee daar zat een wijd boom in dus even een bontje er onder en het komt goed zei hij. Die van mij gaat nog een maandje onder het zadel daarna gaat ie lekker vakantie vieren op de wei dus zal die nog goed bij groeien als ik hem in september weer oppak zal ik weer de zadelmaker bellen of hij weer wilt checken.
Ik vind een passend zadel gewoon zo belangrijk en zeker met die jonge beesten die hun eerste ervaring er mee moeten opbouwen.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:58

Voor mijn jonkies heb ik telkens de eerste paar kerengereden met een goed liggend tijdelijk zadel, totdat de zadelmaker kon komen en we een degelijk pasconsult kunnen inplannen. Duurde max 4 weken. Daarna zadel gewoon direct laten aanmeten en ik heb zadels met een verwisselbaar kopijzer. Dat in de tussentijd regelmatig laten aanpassen. Is het paard uitgegroeid en qua spieren mooi ontwikkeld, dan wordt er echt een zadel op maat gemaakt voor ze. Steeds een stapje omhoog maar wel vanaf het begin al met een zadel dat goed ligt. Inrijden met een zadel waarvan je al weet dat het een halve maat te klein is zou absoluut niet mijn voorkeur hebben.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:17

Ik heb een westernzadel op mijn jonkie, ze gaat nog veranderen in bespiering dus heb ik een regeling met de zadelmaker/passer dat ik ieder half jaar of wanneer ik denk dat het niet meer goed past terug kom om het zadel om te ruilen voor een ander. Dit heet een jonge paarden regeling. Ik heb het zadel betaald en bij omruilen krijg ik geld terug of moet ik bij betalen.
Misschien is dit ook iets om eens naar te kijken.
Wanneer mijn paard is uitgegroeid dan ga ik kijken of ik een nieuw zadel wil of dat het zadel dat ik dan heb ook volstaat.
Mijn zadel komt bij Country Mill vandaan (Nijkerk)
En die hebben ook een groot assortiment Engelse zadels.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 20:55

Ik heb toendertijd meerdere zadels eens op de rug gelegd om te passen. Uiteindelijk kwam ik op een zadel uit van 17 inch dat hem heel goed lag. Dat zadel mocht ik op een andere pony uitproberen met rijden. Ik was helemaal verliefd. Dus heb dat zelfde zadel nieuw gekocht met overleg van de zadelpasser. Met verder zadelmak maken dit zadel gebruikt en toen ook gaan rijden. Nu na 5 jaar nog steeds hetzelfde zadel.

Voordeel van dit zadel is dat het een Tekna Letek S-Line quick change is. Dus zadel kan meerdere bomen erin gezet krijgen, naar hoe je paard dus ontwikkelt. Is in al die tijd voornamelijk alleen gevult hoeven worden. Rijdt heerlijk het zadel, lekker licht. En dankzij de lederen versie ook fijner in onderhoud dan kunststof waarmee ik proef gereden had.

Viv_animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:50

Zebrastreep schreef:
Ik zit ook een beetje met dit verhaal. Ik ga dit jaar ook mijn jonge paar beleren. Ik ben van plan eerst het zadel te gebruiken van mijn andere paard dat moet wel passen.

En dan daarna een goed passend zadel aan te gaan schaffen. Dacht eerst ik laat mijn zadel van nu anders opvullen maar wil mijn oudje ook af en toe nog rijden omdat ze het nog wel leuk vindt om ritjes te maken.

Dit is idd een erg handige manier! :)

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:41

Oh ik blijf dit topic even volgen. Ons paard kwam met een zadel die de vorige eigenaar tweedehands had gekocht voor hem toen hij 1,5 was. Zelf hebben we het zadel niet gebruikt omdat we hem daar te jong voor vonden maar dit hadden we een paar weken terug eens een keer voorzichtig op de rug gelegd om te kijken of het überhaupt wel past en het was te klein.

Als hij klaar is voor het zadelmak maken gaan we beginnen met het longeren en wandelen met een longeer singel en een dekje en als dat goed gaat en vertrouwd is willen we een zadelpasser laten komen.

We zijn ons nog aan het orienteren voor een goede zadelpasser in de buurt maar bedachten ons dat we liever gelijk een goed passend zadel met een goede passervice willen hebben dan dat we later veel naar de therapeut aan het komen gaan vanwege rugblessures.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:55

Eilatan schreef:
Bedankt voor de input.

...... Het is al niet de makkelijkste. Ik ga hem ook even laten controleren vooraf door een fysio to be sure.

Wat bedoel je met die opmerking?
Bij (jonge, of onzekere of) paarden die wat pittig zijn, of pittig reageren (er zijn ook binnenvetters die pas op een later moment protesteren of in de staak gaan) gaat het dan vaak te snel, of ze begrijpen het niet, of vinden het nog te eng allemaal. Of ze weten niet of ze het goed doen omdat de beloning (op welke manier dan ook) wegblijft.
Wat zadel betreft ontkom je inderdaad niet aan de komende jaren regelmatig laten nakijken en aanpassen. Verwisselbare boom is dan inderdaad erg handig.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:17

Mijn jonge paard moest echt een goed passend zadel anders ging hij direct bokken, hij is erg duidelijk daarmee. :D
Ik heb een sommer diplomat tweedehands gekocht, heel kort en licht kwaliteitszadel en de boom kan in de pers op de mm nauwkeurig aangepast door mijn zadelpasser.
En dat kan 3000 keer ofzo, is de sterkste boom die er is en je krijgt er 30 jaar garantie op.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:50

Ik weet niet in welke omgeving je woont, maar ik huur een zadel voor mijn 3-jarige bij van Rijs in Zevenhuizen (Zuid-holland). Je betaalt een maandelijks tarief voor de huur en ik ga nu na een half jaar voor het eerst switchen van zadel omdat deze niet meer past. Je hebt na 3 maanden huur altijd de mogelijkheid om het zadel over te kopen voor de nieuwprijs - huur die je al hebt betaald.
Ik vind dit een erg fijn concept :)

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:00

Mijn jonge paarden maak ik zadelmak met een oude Prestige, die zit bijna op elk paard wel ok. Mochten ze er een keertje mee tegen de bakwand aan lopen, of achterover slaan (gelukkig nog nooit gebeurd...) dan is niet opeens je hele investering weg.

Maar als ze braaf zijn en al een paar maandjes onder het zadel, dan wacht ik niet te lang met het evt. aanmeten van een ander zadel. Ideaal is als je zelf een aantal zadels hebt waar je uit kunt kiezen. Of van iemand mag lenen. Maar het is belangrijk om je jonge paard wel juist te ondersteunen. Eigenlijk ben je het als eigenaar verplicht om goed materiaal voor je dier te hebben.

Heel vaak denken mensen: het is toch een jong paard die veel gaat veranderen, dus ga geen nieuw zadel kopen. Die gedachte begrijp ik wel. Maar vergis je niet hoe goed je paard zich pas echt kan ontwikkelen met een goed zadel. En meestal kun je ook in overleg gaan met je zadelmaker dat je een zadel zoekt die ook nog een groot deel mee kan 'groeien' met je paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:52

Poekkie schreef:
Meisje op stal hier kocht een tweedehands zadel met ongeveer de goede pasvorm van een goed merk. Liet dat aanpassen door een zadelmaker en reed zo enkele maanden. Daarna weer de zadelpasser laten komen en als het zadel niet meer kon aangepast worden, werd het verkocht en werd er een ander tweedehands voor in de plaats gekocht.

Ze zorgde altijd supergoed voor de zadels en kon ze telkens aan minstens dezelfde prijs weer kwijt. Waren ook steeds merken die goed in de markt lagen, redelijk nieuwe wintec, thorrowgood, msfc, ... geen oude platgedrukte BR ofzo.

Zo doe ik het ook al jaren. Ik geef steeds ongeveer dezelfde prijs uit voor een tweedehandszadel en verkoop hem daar ook weer voor. Ik zal echt niet meer snel gaan voor een nieuw zadel.