san4nie schreef:Hoe zou dat dan zijn voor bijvoorbeeld een micklem? Bij mij ligt die neusriem daarvan ook tegen het bit aan. Ook al zit die niet strak.
Dat is hetzelfde, ook een goed zittende lage/africhtingsneusriem heeft dat effect

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jowien schreef:De lage neusriem en de sperriem zorgen dat het bit wat minder links-rechts beweegt als de ruiter een keer te grote hulpen geeft. In de westernsport (en ook bij endurance) wordt heel veel zonder neusriem gereden. Daar doen ze dan wel een kinriem aan het bit om die links-rechtsbeweging te dempen. Want het kan je altijd een keer gebeuren, als je paard een keer wegspringt of zoiets.
Als je alleen met hoge neusriem rijdt, zou een kinriem ook goed zijn met dezelfde redenatie.
jowien schreef:Ik heb nooit gesnaptwaarom de gecombineerde neusriem met sperriem in Nederland zoveel gebruikt wordt, aangezien (vrijwel) niemand een vaste martingaal kent dan wel gebruikt.
maralyn schreef:Ik reed al jaren zonder sperriem, met een neusriem waar je vier vingers onder het neus bot kon leggen.
Tot ik met mijn vorige instructeur ging werken.
"Je paard kan onder het werk uit komen door zijn mond open te doen."
Nee lieverd, mijn paard geeft aan als iets voor haar nog te hoog gegrepen ligt, of dat ik te veel doorkom met mijn hand.
Sperriem eruit, instructeur ook.
Conclusie, voor mijn idee is het, dat een paard iets niet mag laten zien. Snoeren dus
Zoolgangster schreef:Bij veel maneges waar ik ooit reed, vonden ze door mij vastgemaakte sperriemen/neusriemen (ik hield me aan de 2 vingersregel) te los. Een enkele keer trof ik een paard/pony die minder bestuurbaar voelde als ik de aansnoerriem 'te los' deed. Paard spande dan de onderkaak, en maakte zich 'sterk' om onder de teugelhulp uit te komen. (was blijkbaar bang voor ruwe inwerking bit...)
Askja schreef:Je kunt die hele flauwekul ook weglaten. Probleem ook opgelost. Maar dan vallen veel dressuurruiters wel door de mand natuurlijk.
En ik vind de benaming wel degelijk betekenis hebben. Het zegt iets over de intentie waarmee vaak met paarden wordt omgegaan. Nogal instrumenteel, zeg maar.
Maar dat is mijn mening.
DuoPenotti schreef:Sommige vallen door de mand.
Maar ik denk het merendeel niet.
Of ik kom in de omgeving van mensen die wel netjes met het tuig omgaan zoals het hoort.
Soort zoekt soort misschien.
Daarom dat ik die intentie ook niet koppel aan stomme niet kloppende benamingen.
Weglaten zie ik niet als meerwaarde, zie mijn eerste post.
Dan zou ik de bakstukken hoger moeten hangen en dat vind ik ook niet perse vriendelijk.
Een kaak hoort te kunnen bewegen wil je een fijne aanleuning hebben.
Ik begrijp het aansnoeren dus ook totaal niet, dan valt er niet te rijden.
Maar die dat doen missen alle feeling, ook als je de hele neusriem weg laat.
En ongemak zie je ook wel al kan/gaat de mond niet open.
Zoals bij bitloos en die gekruiste dingen...brrr. Maar dat lijken er veel ook niet te begrijpen hoe hard dat inwerkt.
Maar de mond gaat niet open en dat is het enige wat ze herkennen aan uiting van ongenoegen, dus zal het wel goed zijn.
Hier kunnen ze ook gewoon een appel eten. Jonkie krijgt ook standaard nog een snoepje na het opstijgen.
san4nie schreef:Hoe zou dat dan zijn voor bijvoorbeeld een micklem? Bij mij ligt die neusriem daarvan ook tegen het bit aan. Ook al zit die niet strak.
Octavodia, bij de mijne heeft een klein beetje schuim (lippenstift) dan weer niks te maken met bit of zonder bit rijden.