Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:30

san4nie schreef:
Hoe zou dat dan zijn voor bijvoorbeeld een micklem? Bij mij ligt die neusriem daarvan ook tegen het bit aan. Ook al zit die niet strak.

Dat is hetzelfde, ook een goed zittende lage/africhtingsneusriem heeft dat effect :j

Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:36

Ik zie ook het nut van een sperriem niet, behalve lekker dichtsnoeren zodat het niet opvalt als de ruiter te hard in de hand is of dat het 'mooi' zou zijn. Ik rijd al jaren zonder op mijn paard, hoofdstellen zonder sperriem en zonder lusje waren toen amper te vinden. Ik zie ze nu steeds meer, ook in de normale prijscategorie. Echt weer zo'n modeverschijnsel waar veel mensen zonder nadenken in meegaan, want iedereen heeft het :roll:

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 10:44

Interessante vraag! Ik rij niet zo graag met standaard gecombineerde neusriem/sperriem, maar dat is vooral omdat de sperriem meestal de hoge neusriem naar beneden trekt, of de hoge neusriem moet meteen behoorlijk strak zitten om dat te voorkomen.

In mijn geval, rij ik altijd met een bustrens. Omdat het lage deel van mijn neusriem tegen het rechte stukje van mijn bustrens aan ligt voorkomt (al zou het maar een klein beetje zijn) dat de bitringen gaan draaien door de lus van mijn bakstukken.

De bakstukken zorgen er voor dat het bit op zijn plek blijft liggen, het lage deel van mijn neusriem stabiliseert het bit een beetje door draaien/wiebelen in de bakstukken te voorkomen.

Afbeelding

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 11:29

Ik heb nooit gesnapt :? waarom de gecombineerde neusriem met sperriem in Nederland zoveel gebruikt wordt, aangezien (vrijwel) niemand een vaste martingaal kent dan wel gebruikt. Zal wel zijn omdat iedereen het doet en men het mooi vindt zonder na te denken over de functie en werking?
Hoge neusriem/ Engelse neusriem is namelijk om een staande/ vaste martingaal aan vast te maken. Die wordt nauwelijks gebruikt in Nederland. (De losse/ lopende martingaal wel, met die ringen waar de teugels door gaan).
De sperriem van een gecombineerde neusriem is een poging de lage neusriem na te doen terwijl je ook het riempje houdt waaraan je de staande martingaal kunt bevestingen. Maar ja, wie gebruikt die dus.

Lijkt mij dat een paard zonder rare afwijkingen en problemen met een dito ruiter geheel zonder neusriemen zouden moeten kunnen rijden. Ik vind het dan ook vreemd dat een neusriem verplicht is bij dressuurwedstrijden.

De lage neusriem en de sperriem zorgen dat het bit wat minder links-rechts beweegt als de ruiter een keer te grote hulpen geeft. In de westernsport (en ook bij endurance) wordt heel veel zonder neusriem gereden. Daar doen ze dan wel een kinriem aan het bit om die links-rechtsbeweging te dempen. Want het kan je altijd een keer gebeuren, als je paard een keer wegspringt of zoiets.
Als je alleen met hoge neusriem rijdt, zou een kinriem ook goed zijn met dezelfde redenatie.

Texas02

Re: Sperriem stabiliseert het bit - hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:49

Het lusje voor de sperriem zit wel aan mijn neusriem, maar de sperriem heb ik er heel snel uit gehaald.. Alleen toen ik vorig jaar nog in de veronderstelling was dat het verplicht was om op concours met sperriem te starten als het lusje aan je neusriem zit, heb ik het onding er wel losjes aan gehangen. Maar toen hier bevestigd werd dat je inderdaad gewoon zonder sperriem mag starten, ook als er een lusje aan je neusriem zit, is het ding er uit gehaald en hij komt er ook niet weer aan..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 23:10

Ik reed al jaren zonder sperriem, met een neusriem waar je vier vingers onder het neus bot kon leggen.

Tot ik met mijn vorige instructeur ging werken.
"Je paard kan onder het werk uit komen door zijn mond open te doen."

Nee lieverd, mijn paard geeft aan als iets voor haar nog te hoog gegrepen ligt, of dat ik te veel doorkom met mijn hand.

Sperriem eruit, instructeur ook.

Conclusie, voor mijn idee is het, dat een paard iets niet mag laten zien. Snoeren dus

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 09:39

jowien schreef:
De lage neusriem en de sperriem zorgen dat het bit wat minder links-rechts beweegt als de ruiter een keer te grote hulpen geeft. In de westernsport (en ook bij endurance) wordt heel veel zonder neusriem gereden. Daar doen ze dan wel een kinriem aan het bit om die links-rechtsbeweging te dempen. Want het kan je altijd een keer gebeuren, als je paard een keer wegspringt of zoiets.
Als je alleen met hoge neusriem rijdt, zou een kinriem ook goed zijn met dezelfde redenatie.

In de western MAG je tijdens wedstrijden niet eens met neusriem starten. Bij een snafflebit (trens) wordt inderdaad een kinriempje gedragen om te voorkomen dat het bit door de mond gaat bij het gebruik van 1 teugel. Heb zelf nooit begrepen hoe je dat in godsnaam voor elkaar zou kunnen krijgen anders dan misschien bij bijv een one rein stop (noodstop). Het kinriempje bij een snafflebit hoort trouwens los te zitten.
Bij een shankbit, waar eenhandig mee gereden wordt (in de wedstrijden verplicht bij paarden v.a. 6 jaar muv de beginnersklassen) wordt een kinketting of kinriem gebruikt om te voorkomen dat de scharen door kunnen slaan (wat imo eigenlijk niet zou moeten gebeuren) en vooral ook als extra signaal voordat het bit zelf "in actie" komt.

Het verhaaltje dat de neusriem zorgt dat een bit stabiel in de mond ligt heb ik nooit geloofd eigenlijk. In de westernsport wordt een neusriem niet voor niets een mouthshutter genoemd. Dat zijn overigens dan altijd losse, hoge (als engelse) neusriemen.

Ons paard, western gereden, rijden we nooit met neusriem, ook niet buiten de wedstrijden. Als hij zijn mond open gooit of iets anders met zijn bit doet wat je niet zou moeten willen (anders dus dan relaxt knabbelen of spelen met zijn rollertje), wat echt weleens gebeurt, is dat een teken dat wij als ruiter teveel doen, hijzelf een oefening lastig vindt en/of niet lekker in zijn lijf zit, of dat hij het bit zelf niet fijn vindt. Ook dat laatste scheelt natuurlijk de wereld, en kan soms best een hele uitzoekerij zijn (wat op zich weer een leuke verzameling voor aan de muur kan opleveren :+ )

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:14

jowien schreef:
Ik heb nooit gesnapt :? waarom de gecombineerde neusriem met sperriem in Nederland zoveel gebruikt wordt, aangezien (vrijwel) niemand een vaste martingaal kent dan wel gebruikt.

Daar kan ik op antwoorden. Ik wil eigenlijk altijd een hoofdstel met alleen een hoge neusriem, maar die zijn echt onmogelijk te vinden in Nederland. En dat losse lipje vind ik echt heel lelijk. Ik los het wel op door het eraf te snijden maar ik snap wel, dat als de keuze er niet is, en je iedereen om je heen met gecombineerd ziet rijden dat je dat dan doet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:20

Omdat er ook mensen zijn die het niet gebruiken om te snoeren. Maar zoals het hoort.
En zoals met mijn uitleg gebruiken?
Hetzelfde zoals de micklem gebruikt word en je mensen niet over hoort zeuren. Puur omdat die de naam anders heeft ipv aansnoer en sper te gebruiken.

Lage neusriem kan ook, maar die vind ik zelf minder fijn in gebruik omdat die wel net rond dat laatste stukje van dat neusbotje zit te hangen.

Dan is het niet gebruiken omdat iedereen het doet, er is zoveel te verkrijgen tegenwoordig, maar omdat het gewoon een fijn hoofdstel is.
Altijd zacht onderlegd bij de kin, wat andere hoofdstellen ook niet hebben.

Mensen die het verkeerd gebruiken moet je aanspreken, niet klakkeloos roepen het is een ding om te snoeren, dan heb je het imo niet begrepen.
Dat is dezelfde uitleg als een zweep is om te slaan of sporen om gemeen in te komen.
Dat kan allemaal, maar is niet zoals het gebruik hoort.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 10:34

maralyn schreef:
Ik reed al jaren zonder sperriem, met een neusriem waar je vier vingers onder het neus bot kon leggen.

Tot ik met mijn vorige instructeur ging werken.
"Je paard kan onder het werk uit komen door zijn mond open te doen."

Nee lieverd, mijn paard geeft aan als iets voor haar nog te hoog gegrepen ligt, of dat ik te veel doorkom met mijn hand.

Sperriem eruit, instructeur ook.

Conclusie, voor mijn idee is het, dat een paard iets niet mag laten zien. Snoeren dus

Bij veel maneges waar ik ooit reed, vonden ze door mij vastgemaakte sperriemen/neusriemen (ik hield me aan de 2 vingersregel) te los. Een enkele keer trof ik een paard/pony die minder bestuurbaar voelde als ik de aansnoerriem 'te los' deed. Paard spande dan de onderkaak, en maakte zich 'sterk' om onder de teugelhulp uit te komen. (was blijkbaar bang voor ruwe inwerking bit...)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:06

Zoolgangster schreef:
Bij veel maneges waar ik ooit reed, vonden ze door mij vastgemaakte sperriemen/neusriemen (ik hield me aan de 2 vingersregel) te los. Een enkele keer trof ik een paard/pony die minder bestuurbaar voelde als ik de aansnoerriem 'te los' deed. Paard spande dan de onderkaak, en maakte zich 'sterk' om onder de teugelhulp uit te komen. (was blijkbaar bang voor ruwe inwerking bit...)

Zelfde ervaring op maneges, maar dat was echt wel in het jaar kruik. Al stond toen ook in de boekjes dat er 2 vingers tussen moesten kunnen.
En het is weliswaar alweer ruim 20 jaar terug, maar ook toen was de regel toch echt 2 vingers: ik had net mijn eerste paard, was ook net een beetje begonnen met western rijden en ging voor mijn ruiterbewijs (was nodig in het recreatiegebied waar ik toen buiten reed). Ik mocht wel op mijn westernzadel examen doen, maar niet met westernhoofdstel (want moest met neusriem en gesloten teugels). Omdat mijn paardje nooit een neusriem gewend was geweest had ik de neusriem misschien ietsje losser zitten dan de twee vingers. De examinator, een norse oudere dame, vond dat niks, en trok de boel vervolgens echt loeistrak aan. Hoezo twee vingers, er kon echt nog geen nagel meer tussen. Was dus niet blij, paardlief ook duidelijk niet, maar omdat ik toch graag wilde slagen (en er eigenlijk ook niet heel goed tegenin durfde te gaan) heb ik het maar gelaten. Tot op de dag van vandaag nog wel spijt dat ik geen klacht heb ingediend.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 11:11

Wat komt er voor kruik? :D
Ik kom nog uit de tijd van de lage neusriem, maar heb wel de overgang naar de gecombineerde meegemaakt.
Maar toen was het idd al 2 vingers en werd juist beter nageleefd dan nu. Ook een vuist onder de kaakriem, zie ik nu ook al regelmatig anders.
Alles was toen meer "leger" regime.
Gepoetste laarzen, nette strakke kleding, zuiver tuig, alles correct zittend.
Na afloop bit afspoelen, aan de bijrijders die ik hier de laatste jaren heb gehad ook niet meer gewoonlijk.
Hoofdstel met zadelzeep afdoen en dan pas weghangen.
En heel veel dingen zitten er ingestampt dat ik ze nog doe.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:33

Ik kom waarschijnlijk ook uit het jaar "kruik": echte paardendekens onder het zadel of dikke vilten sjabrakken, en hannoveraanse neusriemen of engelse neusriemen, of "gewoon" niks neusriem, de mexicaanse neusriemen kwamen er op een gegeven moment ook tussendoor fietsen, ik vermoed door buitenlandse springruiters. Maar echt populair zijn die nooit geworden, maar ze vormden naar mijn idee wel de opstap naar "aansnoerneusriemen". Al zal de in de jaren '80 groeiende populariteit van de dressuur daar ook mee te maken hebben gehad.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 09:16

Geen idee wat voor de kruik komt :D Maar ik ben begonnen met lessen (ein-de-lijk, na heeeeel lang zeuren) toen ik 10 was. Dat was in 1978, en toen was het hek meteen van de dam.

De opgevouwen dekens klinken heel bekend. waren van die echte wollen dingen, eigenlijk helemaal niet verkeerd. En toen allemaal nog koordsingels, nu trouwens de enige singel die ik nog gebruik, weliswaar van mohair/alpaca, maar toch, die dingen waren zo slecht nog niet. De vilten sjabrakjes kwamen iets later.
De Engelse neusriemen, en later idd de gecombineerde, werden alleen gebruikt door een enkele pensionklant. Alle manegepaarden hadden een lage. Op de manege werd trouwens wél opgelet dat die niet te strak zaten.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:11

Een sperriem is overbodige onzin. Een neusriem is sowieso overbodig. Die van mij laat ik weg of doe ik heel los (net niet los genoeg om naar beneden te glijden zeg maar).
Als een paard onrustig is in de aanleuning en erg met het bit rommelt ligt dat 9 van de 10 keer aan de ruiter. Of het paard vindt het bit niet prettig. Sommige paarden hebben een heel gevoelige tong, anderen gevoelige, kwetsbare mondhoeken, weer anderen ergeren zich aan een te beweeglijk bit of kunnen niet tegen een bepaald materiaal. Daar kun je de keuze van het bit op aanpassen.
Verder moet een paard gewoon zijn mond kunnen opendoen als hij die aandrang heeft. Sperren en tong over her bit zijn tekenen van ongemak dus een signaal aan de ruiter om daar iets aan te doen. En dan niet in de zin van optische symptoombestrijding.
Alleen al de benamingen sperriem en aansnoerneusriem zeggen genoeg :n

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 10:59

Omdat we er een domme naam aan geven hoeven we hem zo ook niet te gebruiken natuurlijk.
Aansnoerneusriem is natuurlijk ook gewoon een hoge. Of Zweedse.
Sper zou je neusriem kunnen noemen oid.

Verkeerd gebruik moet je aanpakken, niet symptomen bestrijden door ze weg te laten.
Maar ruiters aanpakken die spullen verkeerd gebruiken.
Want die doen dat met alles die geven niets om een paard, alleen maar om zichzelf.
Zo is een zweep ook een aanwijsstok, geen slagmiddel.
Dan kun je zwepen verbieden, je kunt ook de ruiters er eens mee om de oren slaan.

Begin eens met neusriem en bit controle bij ingang van de ring.
Te strak, uitsluiting, nee niet door de vingers zien door losser te maken, uitsluiting direct. En ook de 2e proef niet door laten gaan.
Doe dat eens een maand, is die flauwekul van aansnoeren zo voorbij.
Ook bij de top doen, of misschien wel juist bij de top.
Wat ze dan thuis doen heb je niet in de hand, maar wellicht dat ze het dan thuis ook gewoon gaan oefenen omdat ze anders in de problemen komen op wedstrijd.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:25

Je kunt die hele flauwekul ook weglaten. Probleem ook opgelost. Maar dan vallen veel dressuurruiters wel door de mand natuurlijk.

En ik vind de benaming wel degelijk betekenis hebben. Het zegt iets over de intentie waarmee vaak met paarden wordt omgegaan. Nogal instrumenteel, zeg maar.
Maar dat is mijn mening.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:34

Askja schreef:
Je kunt die hele flauwekul ook weglaten. Probleem ook opgelost. Maar dan vallen veel dressuurruiters wel door de mand natuurlijk.

En ik vind de benaming wel degelijk betekenis hebben. Het zegt iets over de intentie waarmee vaak met paarden wordt omgegaan. Nogal instrumenteel, zeg maar.
Maar dat is mijn mening.

Hoezo alleen dressuurruiters? Ik denk sowieso veel ruiters, of dat nu dressuurruiters zijn, springruiters of recreatie.
Ik heb mijn 1e aansnoerneusriem gekocht als bonfire neusriem. Toen werd dat helemaal geen aansnoerneusriem genoemd. Dat kwam pas later. Huidige neusriem heet ook geen aansnoerneusriem, maar gewoon gecombineerde neusriem.

Het aan snoeren ligt niet aan die neusriem. Maar juist aan de mensen. Ook bij de anatomische hoofdstellen en neusriemen snoeren veel mensen aan. Dan geven ze veel geld uit aan een anatomisch hoofdstel, maar doen vervolgens de riemen zo strak omdat het merk aangeeft dat het aangesloten moet zijn.

Hier zitten ze er beide omheen, maar kan ze gewoon appels eten als ze zou willen. Ik wil juist dat ze haar mond open kan doen, ongemak aangeven is juist goed want dan kunnen we dat oplossen ipv verbloemen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:40

Sommige vallen door de mand.
Maar ik denk het merendeel niet.
Of ik kom in de omgeving van mensen die wel netjes met het tuig omgaan zoals het hoort.
Soort zoekt soort misschien. :)
Daarom dat ik die intentie ook niet koppel aan stomme niet kloppende benamingen.

Weglaten zie ik niet als meerwaarde, zie mijn eerste post.
Dan zou ik de bakstukken hoger moeten hangen en dat vind ik ook niet perse vriendelijk.

Een kaak hoort te kunnen bewegen wil je een fijne aanleuning hebben.
Ik begrijp het aansnoeren dus ook totaal niet, dan valt er niet te rijden.
Maar die dat doen missen alle feeling, ook als je de hele neusriem weg laat.
En ongemak zie je ook wel al kan/gaat de mond niet open.
Zoals bij bitloos en die gekruiste dingen...brrr. Maar dat lijken er veel ook niet te begrijpen hoe hard dat inwerkt.
Maar de mond gaat niet open en dat is het enige wat ze herkennen aan uiting van ongenoegen, dus zal het wel goed zijn.

Hier kunnen ze ook gewoon een appel eten. Jonkie krijgt ook standaard nog een snoepje na het opstijgen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:46

DuoPenotti schreef:
Sommige vallen door de mand.
Maar ik denk het merendeel niet.
Of ik kom in de omgeving van mensen die wel netjes met het tuig omgaan zoals het hoort.
Soort zoekt soort misschien. :)
Daarom dat ik die intentie ook niet koppel aan stomme niet kloppende benamingen.

Weglaten zie ik niet als meerwaarde, zie mijn eerste post.
Dan zou ik de bakstukken hoger moeten hangen en dat vind ik ook niet perse vriendelijk.

Een kaak hoort te kunnen bewegen wil je een fijne aanleuning hebben.
Ik begrijp het aansnoeren dus ook totaal niet, dan valt er niet te rijden.
Maar die dat doen missen alle feeling, ook als je de hele neusriem weg laat.
En ongemak zie je ook wel al kan/gaat de mond niet open.
Zoals bij bitloos en die gekruiste dingen...brrr. Maar dat lijken er veel ook niet te begrijpen hoe hard dat inwerkt.
Maar de mond gaat niet open en dat is het enige wat ze herkennen aan uiting van ongenoegen, dus zal het wel goed zijn.

Hier kunnen ze ook gewoon een appel eten. Jonkie krijgt ook standaard nog een snoepje na het opstijgen.

Dan kijken we er toch op dezelfde manier tegenaan, toch?
Helaas is dat alleen niet per se de standaard in de paardenwereld. Ja, in woorden, maar heel vaak niet in de praktijk.

Gewoon afschaffen die dikke gepolsterde aansnoerdingen en die sperriemen. Terug naar gewone ouderwetse Engelse neusriemen. En accepteren dat een paard beweegt met zijn mond. Verder kijken dan het uiterlijke plaatje.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:58

We kijken er zeker wel hetzelfde tegenaan, behalve het afschaffen.
Dat is symptoombestrijding. Je moet de mensen die het verkeerd gebruiken educatie geven en aanpakken.

Ligt er denk ik ook aan van wie je les hebt bijvoorbeeld.
Ik had een nieuwe instructrice en het eerste wat ze deed was neus en sperriem controleren.
Dan zijn het meteen daden en een lesklant leert ook meteen weer zoals het hoort.
Pak de controle op wedstrijd door en het zal uiteindelijk wel veranderen.
Voor sommige misschien uit dwang, maar op een gegeven moment zijn ze niet meer anders gewend.
Extra aandacht hiervoor ook bij de instructeurs opleidingen.

Dat dikke gepolsterde is toch alleen maar zacht?
Dat vind ik juist zo fijn van het kaakstuk.
Daarnaast heb ik paarden met een grote neusomvang. En juist die hoge neusriemen met het "aansnoer" gedeelte kan ik een extra lang riempje aanzetten zo nodig. Die met een gewone gesp niet, dan past het gewoon niet.
En die van mij hebben veel kaakhaar. En dat knip ik niet steeds bij. Een gewone gesp dan heb ik er haar tussen. Bij de Hoge met dat zachte kinstuk niet, dan zit eerst dat kinstuk al tegen de haren aan.

Overigens, heb ik een cavemore, die ik nu niet gebruik.
En dat kinstuk is ook erg fijn.
En die heb ik nu aan een hoge neusriem hangen.
Snoeren zou nog wel iets gaan, maar wel minder. En die is ook fijn zacht. Zoveel fijner dan de gewone riempjes met gesp.
Die zou van mij er ook standaard aan mogen. :j
Maar dan moeten we bij de fabrikanten zijn, dat zal nog niet meevallen.

https://cdn.webshopapp.com/shops/303944 ... 2-in-1.jpg

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:04

Hier passen die neusriemen ook niet dicht. Laat staan zo los als ik wil. Bizar is dat, gewoon normaal paard, geen groot of breed hoofd oid. Ik heb eerder al eens gezegd dat het ervop lijkt dat neusriemen kleiner geworden zijn. 1 van de vorige paarden had veel breder hoofd enndaar kon ik toen wel een neusriem voor vinden. Nu met een nornaler formaat paard dus niet. Het is geen elegant pony hoofdje maar gewoon normaal paard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:10

san4nie schreef:
Hoe zou dat dan zijn voor bijvoorbeeld een micklem? Bij mij ligt die neusriem daarvan ook tegen het bit aan. Ook al zit die niet strak.

Octavodia, bij de mijne heeft een klein beetje schuim (lippenstift) dan weer niks te maken met bit of zonder bit rijden.

De micklem heeft ook een stabielere bitligging door de korte bakstukken naar het bit toe. Dat op zich zorgt al voor minder beweging in het bit tov de standaard lange bakstukken. :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:11

DuoPenotti, die aansnoerdingen zijn m.i. alleen maar zo zacht en breed gemaakt om het aansnoeren te 'verzachten' en te verdoezelen. Je kunt niet echt zien hoe strak of los ze zitten omdat ze zo lomp zijn.
Punt is dat de brede aansnoerneusriem, net als de rijrok, S&T en het hoedje, inmiddels tot het beeld van de hogere dressuursport behoort, en dat 'men' het dus ook mooi vindt, naast 'functioneel'.
Persoonlijk vind ik het geen gezicht, zo'n breed apparaat over de neus van het paard, maar dat ben ik.

Ik denk dat er best ander spul te krijgen is, dus ook hoofdstellen/neusriemen in grotere maten, maar dat je daarvoor iets meer moet zoeken. De grotere ruitersportzaken bieden allemaal dezelfde modieuze eenheidsworst.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:20

Dat is inderdaad smaak :)
Die hele brede vind ik ook niet mooi, maar die ik hier eerder geplaatst heb wel. Anders had ik hem niet :D
Ik vind op die grote kop (sorry) bij die van mij geen smal riempje passen.
Jij vind het om te verdoezelen, ik vind het vriendelijk ook bij normaal gebruik.

Neusriemen in grotere maten zijn er zeker, maar die hebben dan ook weer langere bakstukken.
En dat hebben ze hier weer niet nodig.
Maar ik loop er met graasmaskers ook tegenaan. Ja mijn koudbloeden hebben die.
Dan is wat ze XL noemen ook te klein.