Bit voor jonge paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurievc

Re: Bit voor jonge paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:13

Dubbelgebroken kneveltrens of D trensje. Een enkeling schakel ik over op een enkelgebroken D trens maar dat is echt aan te passen op de situatie zelf.

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:21

Welk bit voor een jong paard is persoonlijk... kijk naar je paard, die geeft echt wel aan of ze het prettig vinden... :o

Hier eerst naar de tandarts geweest en de wolfskiezen verwijderd. Daarna (half jaar later ;) ) een enkelgebroken ponybit geprobeerd (ze heeft een dun, smal mondje). Was ze redelijk druk mee bezig in haar mond, dus niet heel prettig... daarna een dubbelgebroken trust sweet iron geprobeerd. Was iets beter, maar het zinde me nog niet hoe onrustig ze was... nu een flexibele stang van Stübben (is dunner dan die van Trust) en dat is um!
Rustig in haar mond en hoofd...

Heb wel een hoofdstel met hoge neusriem, juist omdat ze een korte mondspleet heeft ben ik bang dat een sperriem niet prettig zal zitten bij haar.

Bij eerste keren gebruik van het bit heb ik altijd het halster over het hoofdstel zodat ze in het begin alleen maar hoeven te wennen aan het bit in de mond, zonder dat daar iets aan gebeurd. Dan kun je ook goed zien of ze het bit prettig vinden of niet. Zelfs nu met longeren (ze is 3,5) nog met een halster over het hoofdstel zodat ik de longe aan halster en bit kan vastmaken en ik zowel op bit als iets druk op het hoofd kan longeren en niet te veel in de mond zit.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 10:39

Tja, dat is natuurlijk verschillend per paardje. Maar ik raad wel aan om sowieso naar iets te kijken dat een beetje anatomisch gevormd is. Volgens mij zijn bijna alles bitjes tegenwoordig wat beter gevormd, maar toch zeg ik het even, hihi.

Ik hoor inderdaad vaak dat er een kneveltrens wordt gebruikt, al ben ik zelf wel fan van een bustrens.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 11:30

Ik heb mijn jonkie beleerd met een dubbelgebroken bustrens en ben vrij snel over gegaan naar een dubbelgebroken koperen watertrens (sprenger),omdat ik hem daar fijner op vond lopen. Uiteindelijk de overstap gemaakt naar een ongebroken bustrens, daar bleek hij daar een heel stuk rustiger op.

Mijn huidige paard rijd ik van begin af aan al op een enkelgebroken bustrens, omdat ze van een dubbelgebroken bitje heel onrustig wordt. Het allereerste bit dat zij in had weet ik niet, maar ze is voordat ik haar kocht ingereden met een enkelgebroken bustrens.

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:35

Ik heb bij mijn jonge paard eerst een dubbel gebroken kneveltrens (beetje het "standaard" bit voor een jong paard) geprobeerd, maar daar vond ik hem niet fijn op.
Dus over gestapt op een kunststof bit, omdat deze bitten ook bekend staan om de fijne inwerking bij jonge paarden. Ik heb nu een Beris bit: https://www.topbits.nl/webshop/bitten/b ... tstof.html

Het voordeel van Beris is dat ze dunnere varianten maken. Ik heb de dunne zachte (flexibel) variant van 15mm. Daar doet mijn jonge paard het heel fijn op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:42

Lindsey_99 schreef:
Geen bit, tegenwoordig kan het allemaal bitloos, in tegenstelling tot vroeger. Toen dacht men dat het alleen met bit in kon. Als diegene die gaat beleren dat niet durft of kan, dan zou ik een andere zoeken.

Met of zonder bit mag ieder nog altijd zelf kiezen. Het kan, maar het hoeft niet.

Ik rijd jonge paarden meestal met een enkel of dubbel gebroken bustrens. Maar idd een kneveltrens word ook veel gebruikt, simpel beginnen, je kunt altijd nog even kijken of iets anders beter is.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 00:04

Beleer mijn paarden met een dubbel gebroken bit, touwhalaster er onder en teugels aan het touwhalaster door het bit. :)