Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:07

DK zadel!

Eindelijk geen last meer van mijn onderrug!

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:37

moniek21 schreef:
Ik ben zelf rugpatient heb 3 versleten tussenwervelschijven en een hernia operatie gehad.
Heb nu een Anatomica Cygnus short roll S-line monoblad ( wauw dat is een mond vol hahaha)
Ik zweer hierbij .. wat een fantastisch zadel , lekker zacht en geen last van m’n rug _/-\o_

Ik heb deze ook, alleen dan zonder de monoblad. Echt fantastisch. Ik heb een bulging disc in mijn onderrug gehad en had sindsdien heel vaak pijn in mijn rug na paardrijden, maar niet op dit zadel. Vooral die korte wrongen die niet voor mijn knieën zitten, vind ik echt fantastisch! :j

Annet73 schreef:
Met name de tips wat betreft de diepe zit, dit was mij dus absoluut niet bekend!

Ook dat is heel persoonlijk. Ik heb om dezelfde reden ook een vlak zadel geprobeerd. Kon na een half rondje al niet meer zitten :+

Brainless

Re: Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:47

Ik ben gek op mijn TC.
In een ander zadel gaat het even wel goed maar stap ik vaak met klachten af.

Myca

Re: Welk dressuurzadel? Advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:17

Ik heb een jaar geleden mijn rug gebroken en er zijn gelukkig nog verschillende zadels waarin ik goed kan zitten.
Je zou meerdere mensen kunnen vragen met rugklachten en dan ook meerdere antwoorden krijgen.
Het gaat erom dat jij lekker in het zadel zit, dat je niet gehinderd wordt of geforceerd wordt in een bepaalde positie. Wat dat betreft zou ik ook juist niet voor een zadel met een diepe zit gaan.
Het blijft echt een kwestie van zelf proberen welk zadel het best bij jou en je paard past.
Verende stijgbeugels kan ook prettig werken bij rugklachten.

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 16:25

Myca schreef:
Ik heb een jaar geleden mijn rug gebroken en er zijn gelukkig nog verschillende zadels waarin ik goed kan zitten.
Je zou meerdere mensen kunnen vragen met rugklachten en dan ook meerdere antwoorden krijgen.
Het gaat erom dat jij lekker in het zadel zit, dat je niet gehinderd wordt of geforceerd wordt in een bepaalde positie. Wat dat betreft zou ik ook juist niet voor een zadel met een diepe zit gaan.
Het blijft echt een kwestie van zelf proberen welk zadel het best bij jou en je paard past.
Verende stijgbeugels kan ook prettig werken bij rugklachten.

Verende stijgbeugels? Zou je daar iets over kunnen vertellen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 09:11

Er zijn verende adapters die je tussen je eigen stijgbeugel en de beugelriem kan bevestigen en er zijn ook stijgbeugels waaraan zo’n verend stuk vast zit.
Ik heb alleen ervaring met de adapters van GPG, je hebt ze ook van Sprenger4System.
Er zijn verschillende strerktes verkrijgbaar, afhankelijk van het ruitergewicht.
Op het moment dat het gewicht op de beugels het hoogst is voel je ze een beetje doorveren.

Er is ook een topic(je) hiervan op Bokt:
[HAR] GPG - beugels ? Voordelen en nadelen

Foto’s van Google:

Afbeelding
Adapter

Afbeelding
Verende stijgbeugel

Jor1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-21 10:08

Ik zou je Akash Saddlery willen aanbevelen. Hij staat heel goed aangeschreven en heeft altijd diverse zadels beschikbaar. Samen met hem ga je echt een heel fijn zadel vinden voor zowel je paard als voor jezelf.