Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Terug het zadelbos in: superkort, overbouwd, en rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:28

Bij zulke paarden ga ik veel meer in de richting Malibaud zadels, Camargue zadels. Traditionele zadels gaan gewoon geen succes worden met zo‘n pony met een volwassene.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 11:43

Update: Ik had contact met een paar zadelmakers in de western richting, en was vooral gefocust op het hele super-korte-rug-met-volwassen-ruiter probleem... Totdat een zadelmaker een belangrijke vraag stelde: Hoe zwaar ben je eigenlijk? En hoe zwaar is zij? Met overgewicht of niet?

En dat gedeelte was ik gewoon even helemaal vergeten. Een "echt" westernzadel gaat het bij ons gewoon nooit worden, omdat die veel te zwaar zijn. Zij weegt ongeveer 500 kilo, neem daarvan 15% (sommigen pakken 20%, maar daarvoor vind ik haar conditie te slecht), dat is 75. Ik weeg op mijn beste momenten 60, en zwank soms richting de 65, dus dan hebben we nog maar 10 kilo over. Dan ga je met een normaal western zadel al flink tegen die 75 grens tikken, en dat is me wat te tricky.

Begrijp me niet verkeerd: Ik heb me heel goed ingelezen over westernzadels en begrijp waarom ze zo zwaar 'moeten' zijn, alleen al vanwege het gebruikte materiaal. Het is niet negatief bedoeld, maar puur in de zin van dat het voor ons niks zal worden.

Dus, ookal vind ik de looks van een western zadel nog zo gaaf, heb ik besloten terug richting engels (of in ieder geval niet-western) te gaan kijken. Ook heb ik bedacht, ik kan het ook zo doen: Als ik inderdaad zo ver wil gaan op trektocht, dan gaan we toch alleen maar in stap. Ik heb bijvoorbeeld een 3-dags rit gepland, een dag richting Vijlen, een dag in Vijlen in het bos, en een dag terug. Ik zal op de heen en terugweg gewoon zadelen, en dan de paktassen over het zadel hangen, en ernaast lopen. Zo kan ik wel op de tweede dag in het bos rijden, want dan is onze bepakking in de bnb, en hoeft het nooit op de voor of achterkant van het zadel te hangen.

Dus: Ik hoor heel veel goede verhalen over Hans van Dijk, en ik krijg van hem binnenkort bericht als hij in onze richting komt met een pasroute.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:31

Ik zou eerst eens gewoon met je Ghost blijven rijden.
Daar was je toch super tevreden over?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:33

Malibaud is niet zo zwaar, dat is gewoon de boom met wat leer, je moet er wel een pad bij hebben want er zit geen kussen onder.
Echter zou ik inderdaad gewoon met de Ghost verder gaan als die verder goed zit.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:36

Muze schreef:
Ik zou eerst eens gewoon met je Ghost blijven rijden.
Daar was je toch super tevreden over?

Ik ja, Nala's rug blijkbaar minder. Het zadel is officieel 10cm te lang, en volgens de makers en dealers van Ghost is dat geen probleem omdat het een flexibel zadel is, maar ondanks allemaal verschillende pads en opties geprobeerd te hebben schuren de haren onder die 10cm af.

Ook blijft het zadel, ondanks shims en andere hulpmiddelen van ghost, van voren naar beneden duiken. Ik merkte het al helemaal niet meer zo, omdat ik mezelf aangeleerd heb er toch recht in te zitten (al voel ik dan best wat spanning in mijn onderrug) totdat ik foto's zie en zie dat ik echt wel achterover gekiept zit met mijn heupen om "recht" te kunnen zitten.

Dit zijn dingen die los van elkaar niet verschrikkelijk zijn, maar toch reden genoeg voor mij om te zeggen, als het beter kan, graag.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:38

Afschurende haren bij een wintervacht zeggen niet zoveel, zeker nu met het lengen der dagen wordt het haar heel broos. Dan kun je beter een keer echt een druk meting laten doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-01-21 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:38

Wat is precies het probleem met de zadels?
Mij lijkt het ook een goed idee om naar de rug van dit beestje te laten kijken. Hebben jullie bijvoorbeeld (grondwerk) les om de juiste bespiering te stimuleren?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:41

Sizzle schreef:
Afschurende haren bij een wintervacht zeggen niet zoveel, zeker nu met het lengen der dagen wordt het haar heel broos. Dan kun je beter een keer echt een druk meting laten doen.

Het is niet alleen bij haar wintervacht, maar ook bij de zomervacht (al is het daar minder).

Ja, we zijn bezig haar rug in betere vorm te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:42

Is ze trouwens echt zo fors overbouwd zoals het op de foto lijkt? Indien ja, dan zul je moeten gaan werken met risers anders zul je altijd het gevoel hebben dat je naar beneden zit. Dan is een vaste boom nooit ideaal.
Een leder boom geeft ook gewoon voldoende ondersteuning.
Mijn voormalige klanten met zulke paarden zijn eigenlijk allemaal bij Deuber of Starrtrekk uitgekomen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:45

IJslanderzadels zijn vaak heel geschikt voor korte en rondgeribde paarden.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:46

Ze is vrij overbouwd, maar het lijkt nog eens extra erg zo omdat haar vacht onder het zadel platter/korter is en erachter zo fluffy.

Even een foto van de zomer, hier zie je ook aan de bruinere achterkant van de zadel afdruk dat de haren daar anders zijn:

Afbeelding

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:47

Hele andere benadering, waar je niet om gevraagd hebt. Ik weet het.
Maar als een zadel zo moeilijk te vinden is, waarom beleer je haar niet voor de wagen?
Dan kun je ook je trektochten gaan houden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:49

mysa schreef:
IJslanderzadels zijn vaak heel geschikt voor korte en rondgeribde paarden.

Ja, maar niet voor deze rugvorm.
Dit is echt een pony terwijl ijslanders veel meer in een paard model staan en eigenlijk ook helemaal niet absurd breed zijn (mits op gezond gewicht).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:53

DuoPenotti schreef:
Hele andere benadering, waar je niet om gevraagd hebt. Ik weet het.
Maar als een zadel zo moeilijk te vinden is, waarom beleer je haar niet voor de wagen?
Dan kun je ook je trektochten gaan houden.

Daar heb ik inderdaad al vaak over nagedacht! Maar dat is hier in de buurt nogal moeilijk. Je kunt geen kant op vanuit stal zonder een berg op of af te moeten, wat dus ontzettend zwaar is met een kar. Ook is ze 90% van de tijd heel relaxed, maar als ze iets ziet wil ze er ook echt naar gaan staan kijken, inclusief soms halve rechtsomkeerten. Dat lijkt me met een kar niet zo super handig.

Mocht de zadel zoektocht echt zo onmogelijk worden, dan heb ik het ook voor haar over om gewoon niet meer op te stappen. Alleen loop ik dan tegen het punt dat ik het haar gun om lekker haar benen te kunnen strekken, en zo snel ben ik gewoon niet :')

Sizzle, Hans kreeg in ieder geval bij het zien van de foto's geen hartaanval en zei dat het wel te doen is om er een passend zadel voor te vinden. Dus ik ben benieuwd en wacht af. Die 100 euro is het me wel waard om erachter te komen of een ijslander zadel iets voor ons is. En dat ijslanders smaller zijn klopt heus niet per se (ik ben zelf op ruitertrektocht geweest met 50 ijslandse paarden, en daar zaten er ook veel van dit formaat en type tussen).
Laatst bijgewerkt door Nala op 20-01-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 12:53

@ Nala,
Die foto is wel uit een hele gunstige hoek. Ik heb meerdere foto's van de pony gezien (ook in zomervacht) en dit is de eerste waar haar rug er goed uitziet?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 12:58

brokjes schreef:
@ Nala,
Die foto is wel uit een hele gunstige hoek. Ik heb meerdere foto's van de pony gezien (ook in zomervacht) en dit is de eerste waar haar rug er goed uitziet?

Het was de eerste foto van haar zomervacht die ik kon vinden in mijn bokt upload, maar ik zal er nog een paar bij gooien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:01

Bij hoeveel van alle zadels die je gehad hebt is er ook echt een zadelmaker bij geweest? En heb je ook wel eens naar singel gekeken?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:04

MyWishMax schreef:
Bij hoeveel van alle zadels die je gehad hebt is er ook echt een zadelmaker bij geweest? En heb je ook wel eens naar singel gekeken?

Er is alleen bij de trekker geen zadelpasser bij geweest (behalve online hulp van passers), bij de rest allemaal wel. We hebben inderdaad een anatomische singel nu, maar ik zie niet echt in hoe de singel zou kunnen verhelpen dat een zadel te lang is of van voren naar beneden kiept.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:05

Het naar voren op de schouder trekken kan zeker wel voorkomen worden door een goede singel.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:07

DuoPenotti schreef:
Het naar voren op de schouder trekken kan zeker wel voorkomen worden door een goede singel.

Het op de schouder trekken is ook verholpen bij de ghost, vandaar ook met die singel nu. Maar dat hielp niet afdoende bij de Massimo en de wintec, die kwamen, ondanks volgens de zadelmaker "de ideale singel" toch naar voren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:08

DuoPenotti schreef:

Dat bedoelde ik. Ik zag er bij 1 staan dat die haar nek in schoof. Ja, daar is het wel type voor, maar een goede singel kan ook helpen. Ik heb er 1 waarbij het snel naar voren schuift, met erg aanwezige schouders en singel plek ver naar voren. Zonder juiste singel lig ik bij wijze van spreken op de hals en rechts er af. Met juiste singel niet. En een anatomische singel heeft ook nog tig verschillende soorten waarbij de ene wel werkt en de ander niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:09

Maar paste die zadels verder wel betreft bouw? Wintec kan ik me betreft lengte niet voorstellen overigens?
Want dan zou kunnen proberen van meerdere singels echt wel een uitkomst kunnen zijn.

Maar de massimo vond jij zelf ook niet fijn zitten toch?
Of verwar ik je met iemand anders die het zadel te koop had staan op fb?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:16

Dan verwar je me denk ik, DuoPenotti. Het was niet ideaal, want het zadel dat ik had was een veelzijdigheidszadel en ik rijd liever met hele lange benen, maar ik zat er op zich prima in.

De wintec duwde uiteindelijk veel bespiering bij de trapezius weg, omdat de zadelmaker, ipv dat er alarmbellen afgingen bij een smallere boom na nog geen 2 maanden, blij was omdat "ze dan afgevallen was". Ja, ze was ook afgevallen, maar niet daar waar het kopijzer zit {:)-:( En ik geloofde hem ook nog, want hij is zadelmaker (ofja, Sattler, dat is in het duits eigenlijk niet echt duidelijk of het dan een zadelpasser of een zadelmaker is), hij zal het wel weten, toch? Maar goed, die zadelmaker was een geval apart, want volgens hem pastte de massimo prima, maar ik kon mijn tweede voet vanaf de grond nog niet optillen, of ik stond met de andere in de beugel op de grond. Zijn geweldige oplossing? "sneller opstappen". Kort daarna hoorde ik van een andere zadelpasser met Massimo in het assortiment dat het zadel dat ik had gehad (de Son 2, geloof ik), vaker niet stabiel lag wat betreft naar voren en zijdelings schuiven.

Daarna had ik voor Massimo nog een andere zadelmaker bij ons op stal, maar hij stond erop dat ik per se een nieuwe moest laten maken à 3000 euro, en dat twee vingers achter mijn kont tot het einde van de lepel echt meeeer dan genoeg waren. De eigenaresse van stal keek mee en zei zodra hij even weg was "absoluut niet doen, hij ziet een wanhopig meisje met een moeilijk te passen pony en ruikt geld, dat zadel lag in je tien minuten proefrijden eerst achterover, toen recht, en toen voorover". Ik had zelf bij die proefrit ook het gevoel mezelf bij iedere keer lichtrijden tussen haar oren door te lanceren.
Laatst bijgewerkt door Nala op 20-01-21 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:21

Pff ik zou dus op zoek naar een goede zadelmaker. Zo te horen heb je daar gewoon echt veel pech mee gehad. Maar blijf er wel aan denken dat andere soort singel goed zou kunnen zijn. Misschien heb je er wel 1 die niet bij figuur voor pony past en dan werkt het niet nee.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-21 13:24

Ik heb er ook meer dan vaak genoeg huilend naast gestaan, want dit verdient zij niet. Ze laat me al op haar rug toe, ze gaat al lekker met mij mee naar buiten, dan moet ze dat ook comfortabel kunnen doen. En dan denk je dat je goed zit als je een "professional" vraagt... Beide zadelmakers die erbij waren staan trouwens als hele goede zadelmakers bekend hier in de omgeving.

Maar ik hoor ook veel goeds over Hans van Dijk, en ben benieuwd wat hij ervan zegt en ervan kan maken. Een ding is zeker: Hij weet als goed aangeschreven IJslander zadelpasser wel wat van volwassen ruiters met kleinere paarden.