Bitacceptatie of iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 07:36

Sas_Mon schreef:
mocht je er niet uitkomen, maak eens een rontgenfoto van zijn gebit. een kennis van mij had eindeloze bitproblemen en na veel tandartsen en gedoe heeft ze dmv rontgen ontdekt dat het paard wolfstandjes onder zijn tandvlees had zitten waar het bit op drukte. dit was vanaf de buitenkant niet te voelen of te zien maar het paard reageerde wel heftig op het bit. toen de tandjes getrokken en de gaatjes geheeld waren was het bitprobleem weg.

Dit is ook mijn ervaring. Mijn vorige paard gaapte al bij de minste aanraking van de teugels, had een erg droge mond en wou het bit niet aannemen. Na jaren aanmodderen kwam een andere tandarts ineens op het idee om te checken voor verborgen wolfstandjes: en inderdaad, die had ze, onder het tandvlees. Nadat die getrokken waren liep ze het best op RVS en/of rubber ongebroken trensen. D-ring, bus- of watertrens maakte niet uit. Sindsdien liep ze zo fijn en je kon er bij wijze van spreken aan gaan hangen zonder dat ze nog haar mond opensperde.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 11:28

Ik heb de tandarts gevraagd en die heeft wel gevoeld, gaf aan dat er eigenlijk niks kan zitten. Had hier al veel over gelezen dus dat was inderdaad ook mijn eerste ingeving.

@Sas_Mon dit waren de tweede en derde keer dat ik er op zat, dus dat zal niet meespelen :o We zijn inmiddels echt bezig om lekker lengte in de hals te krijgen, maar zelfs met een lange teugel doet hij het.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:40

Ketly schreef:
Van een bokker kreeg ik de Fager Sara doorgestuurd, zijn daar ervaringen mee? Dit klinkt namelijk als een goed stabiel bit die ook qua dikte goed zou moeten passen. Deze zou ik kunnen testen dus dat is ideaal.

Ik heb dit bit ook. Mijn merrie had een erg onrustige aanleuning. Kwam tegen de hand. Als ik linksom reed, kantelde ze haar hoofd. Uiteindelijk bleek ze een verborgen wolfskies te hebben en er zat ook nog een restant van het melkgebit, in de kaak. Daarna werd het een stuk beter. Al was het nog niet goed. Ik ben een week of 2 a 3 geleden weer over gestapt op het dubbel gebroken bit, wat ik al had. Ze schuimt nu behoorlijk en loopt ook veel meer naar de ontspanning. Ze is soms nog wat onrustig met haar hoofd. Maar de momenten zijn korter en makkelijk op te lossen. Hett is nu vooral een rijtechnisch "probleem". Bij mijn vorige paard, moest ik zo min mogelijk doen. Om spanning te voorkomen. En dit paard moet ik juist aan het werk zetten. Wanneer ik haar aan het werk zet is ze ook niet onrustig met haar hoofd.

Fager bitten kun je wel testen overigens.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 01:55

Zijn uberhaupt al zijn tanden al door?
Mijn 3,5 jarige rommelt ook met een bit in (wordt nog niet belast), maar die heeft volop tanden die doorkomen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 08:12

Hoe strak zit je neusriem? Onder de neusriem zitten namelijk pezen/zenuwen, als je daarom drukt trekt ie zn lip omhoog. Misschien drukt je neusriem erop en vind ie dat vervelend en doet zn mond open? Wat doet ie als je de neusriem er helemaal afhaald?

Mijn paard schud steeds met zn kop als ie een metalen bit in heeft, heb nu een nova bit en dat is het enige waar ie het goed op doet.
Heb even geen betere foto nu maar hier zie je hem wel
Afbeelding

Ketly

Re: Bitacceptatie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-20 09:44

Ik zou dan inderdaad een Fager bit willen testen zodat ik ook weet of dit beter is of niet.

@Stitchlover, nog niet alles! Maar wel alles wat dwars zat of heeft gezeten is inmiddels getrokken.

@Anoukwendy, ik heb de neusriem eigenlijk nooit strak zitten. Ik denk er nog wel over na om mijn andere hoofdstel toch weer te gebruiken en te kijken wat deze zonder sperriem doet. Ik heb ook al een rubberen bit geprobeerd maar helaas zonder succes.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 10:34

Ketly schreef:
Ik zou dan inderdaad een Fager bit willen testen zodat ik ook weet of dit beter is of niet.

@Stitchlover, nog niet alles! Maar wel alles wat dwars zat of heeft gezeten is inmiddels getrokken.

@Anoukwendy, ik heb de neusriem eigenlijk nooit strak zitten. Ik denk er nog wel over na om mijn andere hoofdstel toch weer te gebruiken en te kijken wat deze zonder sperriem doet. Ik heb ook al een rubberen bit geprobeerd maar helaas zonder succes.

Dan zou je het op het wisselen kunnen gooien, bij die van mij doe ik dat wel in ieder geval, dus werken we voorlopig bitloos.

Ketly

Re: Bitacceptatie of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 18:49