beenbeschermers schiefels

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:11

Wij hebben een stammetje met schiefels. De moeder kreeg ze toen ze 3 of 4 was - aan beide voorbenen. Ze heeft ondertussen 4 veulens gehad en de eerste 2 zijn inmiddels volwassen paarden. Beide hebben schiefels, ook gekregen toen ze 3 of 4 waren. De ene was wel al onder het zadel, de andere liep nog in de opfok. Ik ben benieuwd naar de volgende (nu 2,5) maar maak me er niet zo druk meer om. Gelukkig zitten ze steeds op een gunstige plek. Wij smeren op advies van de dierenarts: https://prequine.com/all-products/prequine/ekyflogyl/ Tot nu toe geen problemen, paarden nooit kreupel geweest. Wij gebruiken ook de Lemieux beenbeschermers en bij het springen de QHP Ontario.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 21:14

Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe! ik loop tegen het volgende issue aan }:0

ik heb al bijna mijn hele leven paarden maar nog nooit een set beschermers gekocht. Zeker de Husk en Lemieux spreken me erg aan maar als ik in engeland iets wil bestellen is het handig als het in 1x past.. ik zie een aantal maatomschrijvingen in cm maar meet je de omvang om de kogel of om de pijp? en lengte tot net onder het gewricht?

Melisje_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 21:58

Zo dat zijn beste schiefels. Ben nieuwsgierig of je er wel eens foto’s van heb laten maken, of een scan van de pezen?

Die van mij heeft van de zomer een schiefel opgelopen op dezelfde plek, een heel stuk kleiner, maar ik vond hem erg aanwezig. Nooit een stap kreupel en zelfs nog mee gecrosst, maar wilde het toch even laten checken.

Was wat lichte beschadiging te zien op de pees, dus ik moest echt even een paar stappen terug in training en ben nu nog aan he opbouwen.

Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-20 22:38

Links is ontstaan tijdens paddockrust terwijl ze kreupel stond op rechtsvoor deze lente. zolang ze kreupel was en erna was er op rechts nog niets te zien. Die is deze zomer ontstaan terwijl links doorgroeide. Ik heb er meerdere periode's ekyflogyl op gesmeerd tot de huid het niet meer kon hebben en er korsten ontstonden. Hieronder een rontgenfoto van April dit jaar van rechtsvoor. Ik zie hier helemaal niets op.
erna zijn er geen foto's meer genomen.
De oorzaak van de kreupelheid rechtsvoor is nooit gevonden met alle scans en rontgenfoto's, uitverdoven en pijnstilling die niet werkte. Maar na 8 weken was het weg en bleef het weg en de DA gaf aan dat het waarschijnlijk een verdraaiing of misstap en daarmee een probleem in de weke delen geweest is.
Dat het ontstaan is tijdens paddockrust is voor mij ook reden om haar niet helemaal stil te zetten... blijkbaar werkt stilzetten niet.
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 23:17

Mijn paard haalde ik met een schiefel op ongeveer dezelfde plek uit wei terwijl ze op rust stond vanwege een hoefzweer.
Ik gebruik nu de Le Mieux brush boots en die bevallen goed. :j Zijn zacht en soepel , dik aan de binnenkant en ademend.

Het van mij vorige paard die ook een schiefel had ook nog Equifit beschermers met een voering die zich helemaal vormt naar het been.

Beschermers met een harde schaal zijn in ieder geval een no go nu.