Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:34

SVRL schreef:
Ik vind het filmpje nu niet direct terug, maar je kan met de juiste techniek perfect opstappen zonder dat het zadel schuift zelfs als er geen singel aan het zadel is. Ik weet dat in België bij de 2lazy7 ranch deze techniek aangeleerd wordt.

https://www.facebook.com/watch/?v=1748969078571766

Dit is het filmpje

Bij een rond paard kan je er niet vanuit dat die gaat schuiven. Ik ben net als Nala fan van ghost, ik heb een ghost lipica dat zelfs op mijn dik, breed, rond trekpaard ligt als een huis tijdens het rijden, wel met een antislipdekje en een FRA singel eronder. Opstappen vanaf de grond lukt met de juiste techniek wel, maar het is beter met een opstapje.
Als het zadel wel blijft liggen tijdens het rijden en enkel opstappen een probleem is (en je wil niet wisselen van zadel), dan zou ik gewoon kijken naar die opstaphulp van Buitenzinnig.

8nnemiek

Re: Tips bij schuivend zadel (opzij bij opstappen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 13:37

Yes, dat was em!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 13:44

Duhelo schreef:
SVRL schreef:
Ik vind het filmpje nu niet direct terug, maar je kan met de juiste techniek perfect opstappen zonder dat het zadel schuift zelfs als er geen singel aan het zadel is. Ik weet dat in België bij de 2lazy7 ranch deze techniek aangeleerd wordt.

https://www.facebook.com/watch/?v=1748969078571766

Dit is het filmpje

Bij een rond paard kan je er niet vanuit dat die gaat schuiven. Ik ben net als Nala fan van ghost, ik heb een ghost lipica dat zelfs op mijn dik, breed, rond trekpaard ligt als een huis tijdens het rijden, wel met een antislipdekje en een FRA singel eronder. Opstappen vanaf de grond lukt met de juiste techniek wel, maar het is beter met een opstapje.
Als het zadel wel blijft liggen tijdens het rijden en enkel opstappen een probleem is (en je wil niet wisselen van zadel), dan zou ik gewoon kijken naar die opstaphulp van Buitenzinnig.

Wauw! Ik heb echt met verbazing zitten kijken! Ik ga hier zeker op oefenen. Ik wil ooit graag wel van zadel wisselen, maar niet nu alweer eigenlijk.. Zeker omdat het zadel dat ik gekocht heb (veel te duur ook volgens mij) niet mijn droom zadel is omdat ik er niet stevig genoeg in zit, te zwaar is en nog steeds ontzettend schuift lijkt een ander zadel me op termijn wel fijn. Maar ik wil graag in ieder geval het komende jaar mijn pony leren kennen en ontdekken wat ik van een zadel echt graag wil (of het dus dressuur of veelzijdigheid wordt of misschien zoiets als een ghost). Mijn mail goal is buiten rijden, maar af en toe een beetje basic dressuren/cavaletti in de bak lijkt me ook wel wat namelijk.

Zal even kijken naar de opstaphulp als mijn opstappen niet verbeterd naar aanleiding van dit filmpje. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:00

Ghost heb je in verschillende modellen. Nala heeft de westernversie; ik heb een dressuurversie, en dan heb je nog vanalles ertussenin.

Afbeelding

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:08

Duhelo schreef:
Ghost heb je in verschillende modellen. Nala heeft de westernversie; ik heb een dressuurversie, en dan heb je nog vanalles ertussenin.

[ [url=m/APBft6.jpg]Afbeelding[/url] ]

En ik had Duhelo's "Spaanse" versie

Afbeelding

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:32

Dat filmpje is wel leuk maar die man is wel heel lang.
Ik zou vanaf de grond niet zo hoog kunnen pakken. :=
Verder kan ik wel heel snel opstappen en gebruik dezelfde techniek dus het probleem heb ik niet.
Maar ik stap buiten ook op bij een paaltje, boomstam of whatever.
Heb je al geprobeerd strakker aan te singelen?
Heb jij niet dat als je erop zit je ook nog moet singelen dan, want er komt dan toch een flink stuk gewicht bij?

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:39

MirandaMalik schreef:
Verder kan ik wel heel snel opstappen en gebruik dezelfde techniek dus het probleem heb ik niet.
Heb jij niet dat als je erop zit je ook nog moet singelen dan, want er komt dan toch een flink stuk gewicht bij?

Heb je het filmpje helemaal bekeken? Hij doet het zelfs zonder handen voor de mensen die zeggen dat het paard te groot is.

Elastiek in je singel gaat je niet redden. Goede opstap techniek wel.
Leer je paard inparkeren bij het krukje, leer jezelf aan dat je zo dicht mogelijk bij het paard opstapt en wordt heel vindingrijk in het vinden van opstapjes buiten. Ik stap nu soms zelfs vanaf een autoband van een auto van een stalgenoot op. Gewoon omdat dat ook prima gaat :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:43

Muiz schreef:
MirandaMalik schreef:

Heb je het filmpje helemaal bekeken? Hij doet het zelfs zonder handen voor de mensen die zeggen dat het paard te groot is.

Elastiek in je singel gaat je niet redden. Goede opstap techniek wel.
Leer je paard inparkeren bij het krukje, leer jezelf aan dat je zo dicht mogelijk bij het paard opstapt en wordt heel vindingrijk in het vinden van opstapjes buiten. Ik stap nu soms zelfs vanaf een autoband van een auto van een stalgenoot op. Gewoon omdat dat ook prima gaat :D

haha, inderdaad, bij een braaf paard zet ik die op zijn zijkant, dan heb je een soort trampoline effect :+

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:47

De bandenspanning van de betreffende stalgenoot staat zo dat ik ook een bounce effect heb :+
De hele auto op de zijkant wordt lastiger ben ik bang.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:52

whahaha, ik had het op een losse band, weet wel, eentje zonder velg ... en zonder auto aan :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 14:57

Ik gebruik een borstriem (bij bepaalde zadels een borsttuig) ook gewoon tegen opzij schuiven en verder, het is al genoemd, is je opstap techniek het belangrijkste.
En handig zijn in het vinden van opstapjes ;)

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:28

Ik wil graag nog even toevoegen dat het voor ons heel veel uit heeft gemaakt om te wisselen naar een singel zonder elastiek. Als de singel nu goed strak zit gaat het zadel nauwelijks meer opzij, ook niet als je wat onhandig opstapt, terwijl dat eerder wel gebeurde. Daarnaast voelt het met rijden ook veel steviger.
We hadden een anatomische thorrowgoodsingel met aan beide kanten elastiek en hebben nu een leren rossner zonder elastiek. Ook de pony vindt deze singel veel prettiger, hij heeft geen stress meer als de singel vast wordt gedaan, terwijl hij eerder weleens bijna ging hangen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:36

Ik verbaas mij altijd over mensen die met beide handen aan het zadel hangen. Rechts voorop en links achterop en dus frontaal naast het paard en dan ook nog je kont als laagste punt. . Ik heb met mijn rechter altijd een pluk manen vast en de linker ergens op halverwege maar het meest voorop. ik sta er schuin naast dus met de rechterzijde naar het paard en stap op met mijn lijf zo dicht mogelijk bij het paard. Je moet het vergelijken met het op een fiets stappen, als je daar frontaal naast staat kom je ook op je rug te liggen. Dus let op hoe je op de fiets stapt (dan wel je been over het zadel zwaaien) en doe dit op dezelfde wijze bij je paard.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-20 15:42

Wat ik vroeger altijd deed was de beugelriem aan de andere kant van het zadel vastpakken en daar op steunen, helpt enorm bij het opstappen.

Nooit een hand op de achterkant van het zadel doen.

Onderstaand filmpje is gemaakt voor onze manege ruiters, misschien heb je er iets aan.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-20 16:34

Lusitana schreef:
Ik gebruik een borstriem (bij bepaalde zadels een borsttuig) ook gewoon tegen opzij schuiven en verder, het is al genoemd, is je opstap techniek het belangrijkste.
En handig zijn in het vinden van opstapjes ;)

Borsttuigen met elastiek zijn hier zeker weer niet geschikt bij? Die kom ik het meeste tegen. Maar zal inderdaad mijn opstap techniek proberen aan te passen. Hoe moeilijk ik dat ook vind. Zal vast niet 100% helpen, maar zou wel erg fijn zijn als het iets minder schuift waardoor ik het daarna eventueel vanaf boven weer recht kan trekken. :j

pillow schreef:
Ik verbaas mij altijd over mensen die met beide handen aan het zadel hangen. Rechts voorop en links achterop en dus frontaal naast het paard en dan ook nog je kont als laagste punt. . Ik heb met mijn rechter altijd een pluk manen vast en de linker ergens op halverwege maar het meest voorop. ik sta er schuin naast dus met de rechterzijde naar het paard en stap op met mijn lijf zo dicht mogelijk bij het paard. Je moet het vergelijken met het op een fiets stappen, als je daar frontaal naast staat kom je ook op je rug te liggen. Dus let op hoe je op de fiets stapt (dan wel je been over het zadel zwaaien) en doe dit op dezelfde wijze bij je paard.

Whoops, ja zo leerde ik het op de manege vroeger. Gewoon zadel pakken en hup erop.. Wat dus resulteerde in dat ik na een aantal jaar niet meer anders 'kan' opstappen. M'n hoofd blokkeert gewoon. Met fietsen heb ik dat ook, moet altijd met dezelfde voet anders loop ik een soort van vast. Ik ga eraan werken. Maar zoals ik hierboven zei zal het vast niet 100% werken, maar alle beetjes zouden me voor nu erg helpen. :o

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:08

Muiz schreef:
MirandaMalik schreef:

Ja ik heb hem nu drie keer gekeken maar ik zie alleen maar dat hij gewoon zijn handen gebruikt.
Ik heb sowieso ook veel kortere benen. :D

Pillow, als je zo op je fiets stapt moet je wel opletten dat je niemand achterop hebt! :D

Misschien kun je gewoon een halstertouw gebruiken, als je die aan de andere kant van je zadel vastklikt aan het ringetje, dan onder de hals door en aan de andere kant ergens vastmaakt of misschien vasthoudt?
Dat kun je daarna er zo weer afhalen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 00:22

MirandaMalik schreef:
Muiz schreef:
MirandaMalik schreef:

Ja ik heb hem nu drie keer gekeken maar ik zie alleen maar dat hij gewoon zijn handen gebruikt.
Ik heb sowieso ook veel kortere benen. :D

Pillow, als je zo op je fiets stapt moet je wel opletten dat je niemand achterop hebt! :D

Misschien kun je gewoon een halstertouw gebruiken, als je die aan de andere kant van je zadel vastklikt aan het ringetje, dan onder de hals door en aan de andere kant ergens vastmaakt of misschien vasthoudt?
Dat kun je daarna er zo weer afhalen.

Op het laatst doet hij het nog eens, maar dan met zijn rechterhand in de lucht gestoken. Links houdt hij wel telkens de manen vast. Maar als het goed is komt iedere ruiter bij de manenkam van zijn of haar paard.

ToosxHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 01:58

Ik herken dit probleem en heb er nog geen oplossing voor gevonden. Pony heeft weinig schoft en een singel met langs 1 kant elastiek.. Misschien dat ik ook maar eens even moet werken aan mijn opstap techniek dan :+

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:13

ToosxHorses schreef:
Ik herken dit probleem en heb er nog geen oplossing voor gevonden. Pony heeft weinig schoft en een singel met langs 1 kant elastiek.. Misschien dat ik ook maar eens even moet werken aan mijn opstap techniek dan :+

Even off topic: alle zadelmakers die ik al heb laten komen raden elastiek aan 1 kant sterk af omdat het je zadel scheef kan trekken door de asymmetrische krachtverdeling.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 08:18

Thuis stap ik ook altijd met een ikea krukje op paard zonder in de beugels te stappen, klein hupje en ik zit zo op mijn pony ( ongeveer net zo groot als die van ts). Als ik al ooit buiten moet afstappen, wat bijna niet nodig is, dan wandel ik net zo lang tot ik een opstapje gevonden heb en die zijn er best veel. Als je paard gewend is om er ergens naast te gaan staan voor het opstappen dan heb je best veel opties buiten.

MirandaMalikJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:13

Nala schreef:
Op het laatst doet hij het nog eens, maar dan met zijn rechterhand in de lucht gestoken. Links houdt hij wel telkens de manen vast. Maar als het goed is komt iedere ruiter bij de manenkam van zijn of haar paard.

Nou ik zie nog steeds zijn handen in gebruik, maar de laatste keer stapt hij ook op met opstap en dan zou ik ook wel met één erop komen. :D

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-20 18:32

Hoera! Ik ben vandaag opgestapt zonder dat er iemand tegen hing aan het zadel! Het antislip matje dat werd aangeraden in dit topic lag er nu onder, ik heb toch strakker aangesingeld én ik ben op een andere manier opgestapt (handen beide voor op het zadel en dicht langs het paard omhoog en gelijk gewicht over het zadel heen). Nu langzaam kijken of een gaatje losser of zonder anti slip matje ook zouden werken, maar ik ben helemaal blij! Uiteraard ga ik ook met hem oefenen met opstappen bij krukjes en andere gekken voorwerpen, maar ik ben in ieder geval heel blij en trots dat het nu al gelukt is.

Bedankt allemaal. <3

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:20

Wat fijn TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 10:31

Leuk om te lezen dat je probleem opgelost is TS.