Hoe smaller op een zadel zitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:05

SIEMxFUNNY schreef:
Artimes schreef:
Misschien een seatsaver? Ik vind dat wel degelijk verschil maken op mijn brede paard :-) heb wel een goede dikke overigens, past de zit voor mij precies genoeg aan.

Goed om te horen
Wat voor seatsaver heb jij?

De wollen seatsaver van Mattes.

NatasjavE

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:14

Je zou bij een ander zadel naast een smalle twist ook kunnen kijken of je het zadel ook als monoblad kunt krijgen.

Ik rij nu met een leenzadel omdat ik op een nieuw zadel aan het wachten ben. Dat leenzadel zit een stuk breder doordat het een dubbel zweetblad heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:18

Je kan een ghost testzadel aanvragen en dat een week proberen? Ik heb zelf een ghost gehad (tot die vorige week gestoken werd |( ) gisteren op een hidalgo gezeten en tjonge merk direct dat de ghost veel smaller zit. En doordat het boomloos is, is de kans groot dat het ook past op je paard en doordat je weinig doet met je paard maakt een pondje meer of meer of minder bespiering niet veel uit. Ik denk echt dat het de moeite waard is die te proberen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:35

Twinklebel schreef:
Soms wil met een veelzijdigheidszadel of springzadel rijden ook nog wel eens helpen. Omdat je bovenbeen dan in een andere hoek uit je heupkom komt, meer naar voren ipv naar buiten gedraaid.

Ja dat klopt inderdaad. Die ervaring heb ik ook.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:37

Ik heb niet heel veel verstand van zadels, maar merkte wel heel erg het verschil met een podium zadel, daarmee zat ik voor mijn gevoel boven het paard ipv erop. De andere zadels waren malibaud zadels, daarmee zat ik voor mijn gevoel in het paard geklikt.

Misschien is een podium zadel iets om te bekijken? Is een endurance zadel dus ook nog lekker licht.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 08:51

Hier dezelfde problemen. Last van heup en bekken en een breed paard. Ik gebruik nu een Heather Moffet hipsaver op mijn zadel. Versmald voldoende en het rijden is weer een plezier

Skippy01

Re: Hoe smaller op een zadel zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 09:04

Ghost zadels zitten aardig smal,en daar kan nog een zitversmaller tussen de zitting en de basis, waardoor je nog weer smaller zit. Dat lijkt mij het meest fijne.
Ik had op mijn haflinger een ghost en dat zat écht smaller dan mijn huidige zadel. Voor dressuurmatig werk lag het zadel op haar uiteindelijk niet lekker, maar dat ligt aan de beweging van mijn paard. Je zou het eens kunnen proberen.