Er is een hele markt aan verschillende boomloze westernzadels. En dat verschil gaat dan van hoeveel materiaal er in de "boom" (verbinding tussen cantle en pommel) gebruik gemaakt wordt.
Barefoot en Bob Marshall zijn het meest boomloos. Die beide bezitten alleen maar een pommel en cantle van hout of kunststof. Ertussen is geen verbinding anders dan het foam wat ook de zitting is. Ik blijf het zeggen, maar ik heb alleen het oudere model BF bepotelt en ik weet dus niet of ze daar veranderingen in hebben aangebracht. Maar het oude model was tegenover de BM slapper. De BM heeft meerdere lagen foam in het zadel zitten. En dit foam was/is ook stijver dan je in de BF kon vinden.
Zowel de BF als de BM hebben een pommel, waarbij je die van de BF zelf kan uitwisselen en dit bij de BM en niet gaat en niet nodig is. De BM heeft 2 forkmaten, de gewone en de slickfork. Maar BM heeft hun fork op een dusdanige manier gemaakt dat hij op bijna elk paard past. Voor een paard met een hele hoge schoft heeft BM een peacked pommel. Daar is het "skirtdeel" dieper in de pommel getrokken en vastgemaakt waardoor deze meer ruimte voor de schoft geeft. Voordeel van de BF en BM tegenover de andere merken is dat ze makkelijker op de verschillende paarden aan te passen zijn, juist omdat zij geen verbinding tussen pommel en cantle hebben. Een iets holle rug past zich het zadel op aan.
De rest van de boomlozen

Die verbinding is even veralgemeend kunststof strippen. Bij sommige is er moeilijk achter te komen wat er nou precies in zit.
Al deze zadels geven een boomzadel gevoel. Ze zijn geen veredeld zitkussen, wat de BF en BM in wezen wel zijn (en ja de BM is nog steeds mijn grote liefde, en als eerste zadel pak ik toch altijd de BM).
Welk van deze zadels het dan moet worden als je boomloos zoekt. Dat is geheel afhankelijk van paard en ruiter. Ik heb al deze zadels (proef) gereden en bv. de CS was het niet voor mij op het paard waarvoor ik zocht. Die dame was/is uberbreed, en zo rond als een tonnetje

De DS heb ik als 1 van de eerste, na al 2 zadels met boom versleten te hebben, gereden. Dit zadel geeft ook veel zadelgevoel, zit heerlijk, maar heeft als nadeel dat de pommel niet aan te passen is. Dit is ook het geval bij de JBN. De BM lag na wat aanpassingen van mijn kant goed, maar zij was zo breed dat ik last van mijn bekken kreeg als ik te lang reed. Dat was en is het nadeel van de BM, die op echt brede paarden ook breed voelt (zelfs Mr. Warwick Schiller gaf als eerste reactie na het opstappen wat zit dit breed.) Dat was dan ook de reden, samen met de riggingpositie die voor het paard niet goed was, dat ik verder ben gaan zoeken naar andere zadels.