HELP! Zadel aanmeten Custom zonder rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 21:47

Zonnebloem92 schreef:
Akash komt uit omgeving Rotterdam, ik denk niet dat hij naar Limburg .

Wie weet, zijn er meer klanten in Limburg, vragen kan altijd.

Mocht je n wow willen, kun je Judith van Neer rustig vragen.

Suikerspinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:10

Hoe sta je tegenover (semi-)boomloos? Misschien kun je je daar eens in verdiepen. Moet natuurlijk alsnog passen, maar ik denk wel dat je wat meer kans maakt in de boomloze hoek :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:19

Maartje1990 schreef:
Is Judith van neer al eens bij je geweest? Of heb je wel eens boomloos of semi boomloos overwogen? Of eventueel tijdelijk zodat je op die manier de gelegenheid hebt hem te trainen en dan wel kunt voorrijden tijdens het passen?

Ik zou trouwens nog niet misschien iemand met een lechter antenne laten bepalen of een zadel past, of überhaupt in de buurt van mijn paard laten komen 8)7

Raisa heeft bij ons of mensen die ik ken nog helemaal niks met een lecher antenne gedaan hoor. Is hartstikke kundig zonder dat.

Over die uit eerste hand ervaring, zowel met onze vorige pony als met onze huidige pony levert Raisa topwerk. Onze huidige pony heeft een voorstadium van Kissing Spines en loopt top sinds ik met Raisa bezig ben. Onze vorige pony stonden we, zonder overdrijven, elke 1-2 maanden bij de zadelpasser (vooral Country Mill, die een super service hebben inderdaad maar waar ik qua zadelpassen uiteindelijk iets meer enthousiast over ben) omdat ze zo wisselde in bespiering en niet lekker bijkwam van de atrofie bij haar schoft. Raisa hebben we erbij gehad, en binnen een kleine 2 maanden was heel wat breder geworden bij haar schoft. De binnenste lijn is toen we met Raisa begonnen, de buitenste lijn hoe breed onze pony 2 maanden later was. Dit scheelde twee kopijzers van een Thorowgood zadel.
Afbeelding

We waren het jaar daarvoor dus al heel lang aan het klieren en sinds we Raisa hebben was het gedoe over en trokken de spieren in no time bij.

Geen lecher antenne aan te pas gekomen (want daar ben ik ook een beetje erg sceptisch over), maar gewoon echt een vakvrouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 22:21

Kan je hem niet gewoon op proef krijgen? Dat ze hem passen als jij hem aan de longe doet en stilstaand. Ik kreeg toen ook 5mnd lang een leen zadel omdat mijne besteld was maar een stalgenoot heeft ruim een maand getest. Ook custom beide.

Dan kan ze na een maand gewoon weer komen voor evt. kleine aanpassingen. En misschien kan jij op een ander paard testen wat jij graag zelf in een zadel wil/wat voor jou houding oké is.

Tesss84

Re: HELP! Zadel aanmeten Custom zonder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 09:13

Iedereen alvast bedankt voor alle ideeën. Ik heb contact gezocht met Sella en Ali kan 3 november komen. Dus dan kunnen we ofwel verder, ofwel nog een naam afstrepen.

Ideeën blijven welkom!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:17

Sella is echt heel fijn, hier 2 zadels ervan. :j

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:29

In Schijndel zit ook een goede zadelmaker, van Het Gareel.
Hij doet verschillende merken en maakt ze ook echt pas op je paard.

Edit; hij doet geen custom, omdat deze in technologie en aanpassingsmogelijkheden op het moment erg achter blijven.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:38

Zadelkompas!
Zij komt uit Boxtel, en ik denk dat dat niet heel ver bij jou vandaan is. Zij kan je echt goed helpen. Ze meet Frank Baines zadels aan.

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 09:46

Heb je als een nagedacht over een Graziozo zadel?
Deze is ook aanpasbaar in de boom en kan dus mee in de groei van je paard.
En een pasafspraak is echt heel vrijblijvend, er wordt echt gekeken naar wat het beste is voor jou én je paard (dus niet 1 van beide).

Ik rij nu zelf een klein half jaar met Graziozo en ik ben enorm tevreden. Paard loopt fijner en ik heb veel minder pijntjes.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:14

Ik heb een Erreplus zadel (Passier), deze heeft een aanpasbare boom welke door een fitter met een pers aangepast kan worden. Dus plenty mogelijkheden om aan te passen. Dat is de reden dat ik er in eerste instantie naar keek, had een jong paard net beleerd met een boomloos zadel wat het paard niet echt beviel, vandaar overgestapt op boomzadel. Wilde echt een zadel voor lange termijn, en niet waar paard zo uit kan groeien. Daarnaast fijnste zadel wat ik ooit gehad heb, voorheen ook Custom gehad. Oud medewerker van Custom adviseerde zelfs naar Erreplus te kijken omdat daar veel meer mogelijkheden zijn om aan te passen.
Heb mijn zadel via Equilibrium saddle fitting service van Suzanna van Wieringen, inmiddels heeft ze ook vergelijkbare zadels met aanpasbare boom in haar assortiment die iets minder prijzig zijn. Wellicht een optie daar naar te kijken ;-)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:19

Ik heb ook een dier met zo'n moeilijke rug. Ik heb alle maatwerk zadels die ik op haar aan heb laten meten (Van custom, schutte tot gewoon 'standaard' zadels) de deur uitgedaan en heb er in een moment van wanhoop een tweedehands boomloze barefoot opgegooid. Mijn hemel wat een verschil! Veel vrijer in haar beweging, kwam heel snel tot mooie bespiering, kreeg weer zin in het werk. Van daaruit kon er gemakkelijk een goed passend zadel gevonden worden, maar ik heb uiteindelijk besloten om het bij de barefoot te laten. Wellicht voor jou als tussenoplossing ideaal.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:27

Ik heb geen ervaring met een Custom zadel, maar ik heb wel een zadel gepast (boomloos) toen ik nog niet kon rijden. Daarna heb ik hem beleerd met dat zadel en toen ik een rondje kon stappen, heb ik ze opnieuw laten komen om het zadel aan te meten terwijl ik erop zat. Dat is mij goed bevallen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-20 10:59

Kun je dit paard niet beter eerst middels werk aan de hand beter in conditie krijgen? Dit is niet een rug waar je nu op moet gaan zitten lijkt mij. Hoeveel beweegt dit paard in vrijheid (dus paddock/wei)?

Tesss84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-20 22:55

GDG schreef:
Kun je dit paard niet beter eerst middels werk aan de hand beter in conditie krijgen? Dit is niet een rug waar je nu op moet gaan zitten lijkt mij. Hoeveel beweegt dit paard in vrijheid (dus paddock/wei)?

Zo’n 6 uur op de weide en 45 minuten stapmolen dagelijks.

Hij is wat arm bespierd maar opwerken aan de longe heb ik geprobeerd maar dat kan alleen als ik hem echt vast zet met hulpteugels. Dat wil ik niet. Hij is te energiek, te alert en les heb ik ook al heel veel gehad. Alleen helemaal zonder lijnen is hij echt heel braaf maar nog steeds valt hij niet in ontspanning. Enige wat ik nu kan gaan doen is combinatie longe voor conditie en rijden met vooral veel stap om spieren op te bouwen en overgangen. Conditie heeft hij voldoende.

Ik heb besloten om voor Sella te gaan. De goede ervaringen hierin hebben me over de streep getrokken. Consult en reiskosten zijn peperduur maar consult vervalt als je een zadel koopt. Ik vind het ook allemaal wel best. Het kost wat het kost, als het maar een goed zadel is!