Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Singelgroeve ver naar voor - help, welke singel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 14:47

Mooi paard. Ik heb hetzelfde probleem dus ik lees even mee.

maitestar23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:02

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 15:06

Thnx voor je input Wendy, die horka singel ziet er idd ook een beetje vergelijkbaar uit met de Prolite en Fairfax qua model als ik het zo even goed in je linkje bekijk.

Deze had ik inderdaad ook voorbij zien komen en leek me fijn. Horka vind ik sowieso wel een merk met een fijne prijs/kwaliteit verhouding

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 15:14

Ik heb de fairfax voor mijn rond geribte merrie
Wel een te grote helaas 83cm mag kleiner dus als iemand wil ruilen

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 15:55

Ik heb je OP nog eens goed gelezen.

Je zegt dat je zadelmaker zegt dat het zadel goed ligt.

Nu heb ik een beetje zelfde type paard als jij en ik zou aanraden om het zadel nogmaals te laten bekijken.

Ik heb namelijk enige tijd geleden mijn zadel een keer laten nakijken door een andere zadelmaker. En daaruit kwam dat het zadel wat ik had en waarvan ik dacht dat het goed lag toch echt niet meer ok was.

Ik heb nu een leenzadel en het zadel schuift niet meer naar voren. Het blijft mooi achter de schouder liggen.
Ik dacht dat gewoon niet kon bij mijn paard.

Maar wel dus.

Ik zou dus eens een andere zadelmaker proberen.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:12

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:25

Je kunt ook nog je singelstoten kruisen. Dus de voorste in de achterste gesp vastmaken en andersom. Dan trekt het ook iets minder naar voren. Maar het blijft heel moeilijk om voor zo'n paard een goed passend zadel te vinden wat niet naar voren wordt getrokken.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:35

Ik ben voor mijn paard, waarbij de fairfax toch voor een schuivend zadel zorgde, samen met de zadelmaker uitgekomen bij een singel van BR. Met gelkussen op het borstbeen en mooie bijkomstigheid dat het daardoor antislip is. Ook 2 zijdes elastiek. Mijn paard heeft ook wat singeldwang, maar met deze gaat het super. Heel erg blij mee!

https://br.nl/nl/home/47-br-dressuursingel-newbury.html

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 16:52

Ik heb nu een prolite en ben er niet weg van. Zadel schuift soms nog iets naar voren.
Maar die singel sluit aan de voorkant niet mooi aan op mijn paard. Er zijn mensen die zeggen dat dat zo hoort. Maar bij de mijne vind ik het deel wat de druk moet verdelen erg smal.
Die qhp bold en Banana lijken me mooie stevige singels.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 18:50

Ik had vroeger ook een paard met hetzelfde probleem en toen loste sommige zadelmakers het naar voren schuiven op door een zadel met een (iets te) smalle boom erop te leggen. Dan klemt het een beetje en en schuift het minder makkelijk naar voren. Voor het paard is dat erg vervelend. Je kunt naar de zweetafdruk van je zadel kijken na het rijden en naar hoe de haren liggen. Dan kun je ook al een beetje beoordelen of het zadel idd als een huis ligt.

Ook lijkt op de foto of je paard een gewelfde rug heeft. Dan is het van belang dat je kussens aansluiten op de vorm van de rug anders wordt het ook nog naar voren geduwd. Ik kan het niet goed zien op de foto maar het lijkt erop dat de kussens van onderen recht zijn.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:27

Ik heb de anatomische singel van passier omdat mijn zadel ook naar voren glijd. Met deze singel blijft m'n zadel ook beter liggen.