welke singel bol paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 23:17

Sas_Mon schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

soms baal ik er van dat er niet gewoon ergens een test service is voor dit soort producten.
Ik vind het niet erg om een dure singel te kopen als ie werkt, maar liever geen 5 die niet werken.

maar er heeft niemand ervaring met de Passier Wave, Rossner Easy Go, Felix Bühler softlederen maansingel of soortgelijke singel met hele smalle tussenstukjes?

Weet niet of het nog zo is maar bij country mill kon je singels lenen en kijken wat het beste paste bij je paard.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 06:36

Prince schreef:
Bruine maansingel bij kramer:

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... sche-inzet

Twijfel al een tijdje of ik deze in het zwart ga kopen.

Heb ik gepast! Helaas zit de mijne precies tussen de maten in. 70cm is veel te lang en 60cm valt net niet mooi. Is een superzachte singel maar valt niet als een maansingel. Als hij paste had ik hem zeker gehouden!

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:07

Prince schreef:
Bruine maansingel bij kramer:

https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... sche-inzet

Twijfel al een tijdje of ik deze in het zwart ga kopen.

Het minimale boogje zit naar achteren ipv richting de voorbenen. Dit gaat niet helpen bij een paard met singelgroeve net achter de voorbenen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 09:16

Tessebes schreef:
Ik heb mijn equestor moeten verkopen, omdat die naar voren bleef schuiven. Die singels die je voorstelt, zijn wellicht te recht. Heb je misschien een foto van hoe het zadel ligt en hoe de singel loopt?

Ik zal leter een foto maken, welk zadel heb je nu voor datzelfde paard?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 09:23

Sas_Mon schreef:
Tessebes schreef:
Ik heb mijn equestor moeten verkopen, omdat die naar voren bleef schuiven. Die singels die je voorstelt, zijn wellicht te recht. Heb je misschien een foto van hoe het zadel ligt en hoe de singel loopt?

Ik zal leter een foto maken, welk zadel heb je nu voor datzelfde paard?

Paard is er helaas niet meer, maar ik heb uiteindelijk een zadel op maat laten maken door ninon schutte.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 10:12

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 11:10

Silly1972 schreef:
Ik had exact hetzelfde probleem, verschillende geprobeerd en dit is de enige (betaalbare) waar ze geen wondjes van kreeg.

https://www.divoza.com/nl/rossner-comfort-singel.

Bedankt voor je reactie, welke heb je verder allemaal geprobeerd?

Silly1972

Re: welke singel bol paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:16

De gewone bananensingel, de Fairfax, zelfs singel met flap, de neopreen, bananensingel met bontje, de prolite.
Dat was hem wel denk ik.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:18

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:27

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 11:29

f4bjheu schreef:
https://www.agradi.nl/kerbl-singel-anat ... -zwart.htm

Met vorige paard (Arabier) ook veel gedoe gehad, uiteindelijk op deze uitgekomen

Ik zat vorige week te kijken naar deze singel voor mijn ronde haflinger. IN de omschrijving staat niets over elastiek. Maar in de reviews wel! Ik zoek echt zonder elastiek want dat schuift minder.

Kun jij laten weten of deze singel met of zonder elastiek is? Dank!

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:56

Volgens mij was deze met, maar weet dat er variaties zonder bestaan

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:42

Daphara schreef:
Lee’s dit topic anders even door, daar staan veel handige tips in:

[HAR] Toch maar een andere singel??

Bedankt voor je reactie, ik had hem gezien ja, maar mocht van bokt niet meer reageren dus maar een nieuw topic.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:49

Hier even een paar fototjes van het probleem. Zadel is zoals gezegd niet ideaal en ligt op de foto's tegen de schouder aan. Word aan gewerkt maar dit topic is voor een singel want ongeacht het zadel, de singel moet ook passen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ja ze is te dik. Al vertekenen de foto's wel (groothoeklens) Maar ook toen ik haar ribben kon tellen was ze bol en had een singelplek zoals deze.

Van de BR bontsingel blijt ze schuurplekken aan de binnenkant van haar benen te krijgen dus die valt ook af.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:58

hoe een singel ligt hangt ook van het zadel af he
kan goed dat een goed liggend zadel weer een andere singel nodig heeft dan deze situatie
Daarbij, een zadelmaker heeft ook vaak wel goede ideeen of singels bij zich

Ik heb een hele fijne singel maar toen het zadel niet meer goed begon te liggen (begon op haar schouders te drukken) kreeg zo ook plekjes bij de singel

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 21:02

f4bjheu schreef:
hoe een singel ligt hangt ook van het zadel af he
kan goed dat een goed liggend zadel weer een andere singel nodig heeft dan deze situatie
Daarbij, een zadelmaker heeft ook vaak wel goede ideeen of singels bij zich

Ik heb een hele fijne singel maar toen het zadel niet meer goed begon te liggen (begon op haar schouders te drukken) kreeg zo ook plekjes bij de singel

Snap ik, en hou ik ook zeker rekening mee. Al is het bij singels bij zadelmakers tot nu toe wel vaak wij van wc eend... is mijn ervaring helaas vandaar de vraag wat anderen hun ervaring is.

Ik heb haar vandaag eens los gegooid in de roundpen en heb de beweging van haar ellebogen tov haar buik geobserveerd, samen met de ontdekking dat de bontsingel voor wondjes zorgt geeft mij het idee dat de singel op die plek vooral zo smal mogelijk moet zijn... to be continued.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:55

Ik vind het nogal veel paard ogen voor het zadel, kussen lijkt totaal niet aan te sluiten aan de voorkant bij de schouder? Zadel moet ik basis in balans liggen, boom lijkt zo veel te smal.

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 00:25

Sas_Mon schreef:
Daphara schreef:
Lee’s dit topic anders even door, daar staan veel handige tips in:

[HAR] Harnachement<a href="tel:1997569">1997569</a>

Bedankt voor je reactie, ik had hem gezien ja, maar mocht van bokt niet meer reageren dus maar een nieuw topic.

Topic is gewoon open, alleen al even niet op gereageerd, dus je krijgt een Let op.

Tessebes schreef:
Ik vind het nogal veel paard ogen voor het zadel, kussen lijkt totaal niet aan te sluiten aan de voorkant bij de schouder? Zadel moet ik basis in balans liggen, boom lijkt zo veel te smal.

[ [url=m/2Z1t3K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eens dat dit zadel op de eerste foto totaal niet goed lijkt te liggen. Maar de foto kan vertekenen doordat het zweetblad omhoog getrokken is zonder dat het zadel aangesingeld is. Ik zou wel een foto willen zien vanaf de zijkant, opgezadeld en aangesingeld, waar het hele paard op staat.

TS: Je hebt sowieso model “crescent” nodig.
De lengte die je nu hebt lijkt op je laatste foto net aan goed, maar mag zeker wat langer, dus als je tussen 2 maten in zit zou ik voor de langere optie gaan. Welke maat heb je nu?
Er zijn merken met redelijk smalle crescent singels en ik denk dat je daarop uit zou komen. Ook de singel als van je openingspost zou een goede optie kunnen zijn, omdat je door de flinke buik anders bijna geen okselvrijheid over hebt, maar let er dan wel op dat die, net als deze, banaanvormig is.

Afbeelding

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 21:18

Tessebes schreef:

[ [url=m/2Z1t3K.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je reactie.
Doordat ik het zweetblad optilde met 1 hand, en een foto probeerde te maken met mijn andere hand van de natuurlijke ligging van de singelstoten zondeer singel schoof de boel opzij, dat het op deze foto niet aansluit snap ik helemaal. de foto ging alleen om de singelstoten en niet om de rest. Zadel is absoluut niet te smal, zowel dan zou hij netjes achter de schouders blijven liggen :) En gelukkig heb ik een vrij expressief paard die pijn goed aangeeft. Ik zeg niet dat het zadel ideaal is, wel dat 2 zadelmakers, mijn zeikerige Ostheopaat mijn instructeur en het belangrijkste mijn paard hem goed vinden voor nu. op termijn komt er een ander.

Vandaar dat het topic over mijn singel gaat.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 21:23

@Daphara, mijn huidige singel is een hele oude wintec elastic, het is geen neopreen maar lijkt er wel op. de singel is al minstens 18 jaar oud en het paard krijgt er in tegenstelling tot de bontsingel geen wondjes of wat dan ook van. Elastiek heb ik er niet in kunnen ontdekken ondanks dat het er op staat en hij is van uiteinde gesp tot uiteinde gesp 72.5 cm.
welke merken hebben verder hele smalle dunne fijne crescent singels? Mattes heb ik naar gekeken maar na de wondjes van het bont ben ik daar wat huiverig voor. en bij zo'n breed middenstuk ben ik toch ook bang voor wondjes ondanks dat ze geen hele smalle borst heeft.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:42

Hier ook een ingewikkeld gebouwd paard. Passend zadel is van levensbelang, ik heb een traploos verstelbaar zadel (Signum) en kan het meteen merken als ik een kwartslag moet draaien, dan schuift de hele bende naar voren ongeacht de singel.

Dat terzijde, ik heb een Affinity Dressage singel (via zadelmaker aangeschaft) en een Mattes crescent. Ik gebruik eigenlijk standaard de Affinity Dressage, alleen als paard lief echt te dik wordt de Mattes, maar die is vrij breed dus vind die andere wel fijner.

Verder geprobeerd; prolite narrow, FRA supersingel, neopreen singel recht, goedkope neopreen banaan van Pfiff, anatomisch gevormde singel (merk weet ik niet meer), Pfiff Dudley. Prolite was echt de grootste miskoop die ik gedaan heb.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-20 21:47

Fortitude schreef:
Hier ook een ingewikkeld gebouwd paard. Passend zadel is van levensbelang, ik heb een traploos verstelbaar zadel (Signum) en kan het meteen merken als ik een kwartslag moet draaien, dan schuift de hele bende naar voren ongeacht de singel.

Dat terzijde, ik heb een Affinity Dressage singel (via zadelmaker aangeschaft) en een Mattes crescent. Ik gebruik eigenlijk standaard de Affinity Dressage, alleen als paard lief echt te dik wordt de Mattes, maar die is vrij breed dus vind die andere wel fijner.

Verder geprobeerd; prolite narrow, FRA supersingel, neopreen singel recht, goedkope neopreen banaan van Pfiff, anatomisch gevormde singel (merk weet ik niet meer), Pfiff Dudley. Prolite was echt de grootste miskoop die ik gedaan heb.

Bedankt voor je antwoord.
Wat maakt die Affinity Dressage singel zo bijzonder? op de foto lijt het gewoon een rehttoe rechtaan leren smalle singel of is dat ook meteen waarom ie zo goed werkt? hoe smal is ie op het smalste punt? wil je dat eens voor me opmeten? foto's beoordelen als de maten er niet bijstaan is niet per se mijn sterkste punt.
Dank je!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:50

Monody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 21:54

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-20 22:02

Geen idee waarom het werkt. Heb hem van de zadelmaker mogen testen en vind het echt een topding, rij er nu denk ik al 2,5 jaar mee of zelfs 3. Buiten dat ie super mooi zacht is, ligt het zadel er dus super mee. Hij is in ieder geval echt VEEL soepeler dan de prolite waardoor de singel mooi aansluit overal.

Voor ons andere paard hebben we er ook een, alleen een ander model. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee welke ik heb, volgens mij de meest gevormde.

Ik ga een poging doen te meten, maar ik rij nu niet ivm zwangerschap dus de kans dat ik het vergeet is best wel aanwezig :')