Welk bit voor (soms) sterk paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Change3x

Berichten: 6601
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 22:24

xPearl schreef:
@Elysa
Durf niet te zeggen of hij veel ruimte heeft. De trens waar hij nu op loopt is van harry's horse en 14mm. Dat is al best smal toch?
Ik ga eens kijken bij die van BR! Maar een watertrens werkt al (heel) anders in dan een D/bus trens?

Ik zal de Trust bitten en Fager ook even zoeken! Prijs maakt me niet superveel uit (nouja, er is een max haha), maar zou t wel zonde vinden als je een duur bit koopt en hij er niet op loopt :')


14mm is inderdaad een mooi dun bitje! Daar lopen die van mij ook op.

Watertrens heeft inderdaad een iets andere werking dan een D/bustrens. Mijn ervaring is dat ze op een watertrens minder ‘doordouwen’.

Fager kun je bij L.A Equistyle testen, mocht het dan toch niet bevallen kun je het terugsturen! Mijn 4 jarige loopt echt súper op het Sally mondstuk maar heb er ook al een gehad waar ik het Carl mondstuk op testte die helemaal gek werd omdat ze het niet kon verdragen: dan ben je echt blij dat je kunt terugsturen. :') Dit paard heeft uiteindelijk fantastisch gelopen op een Winderen bit (deze heeft L.A Equistyle ook als testbitten, is misschien ook leuk om te bestuderen).

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-20 23:18

jesss_amigo schreef:
Geen ervaringen mee maar wel eens tegengekomen: de max control bitten van sprenger. Dat is een op het zicht een normaal dubbel gebroken bit (met zijkant naar keuze) maar wanneer het paard sterk wordt het bit gaat inwerken als een ongebroken bit. Wellicht iets om naar te kijken?


Deze heb ik ook in D-trens, voor mijn pony die dressuurmatig fijn te rijden is maar tijdens het springen enorm kan drammen. Met de Sprenger is dat een stuk minder geworden, ben er erg tevreden mee.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-20 10:26

Super bedankt iedereen! Hier heb ik echt wat aan haha!

Ik zal inderdaad even gaan kijken waar ik bitten kan gaan testen. Dat is sowieso een handige oplossing.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:34

Bij Dochorse kan je sprenger bitten testen, bij de Paardenschuur (Amerongen) kan je Myler testen.

Ik ben wel heel benieuwd welke je uiteindelijk gaat proberen/kiezen. Houd je ons op de hoogte?

Nala

Berichten: 8213
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:37

Welke maat heb je nodig? Ik heb hier een bit liggen dat bij gewoon contact als dubbelgebroken werkt, maar bij aangenomen teugel als stang. Beetje 'best of both worlds', zacht bij geen correctie, hard bij correctie.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-20 22:49

Lara_Silver schreef:
jesss_amigo schreef:
Geen ervaringen mee maar wel eens tegengekomen: de max control bitten van sprenger. Dat is een op het zicht een normaal dubbel gebroken bit (met zijkant naar keuze) maar wanneer het paard sterk wordt het bit gaat inwerken als een ongebroken bit. Wellicht iets om naar te kijken?


Deze heb ik ook in D-trens, voor mijn pony die dressuurmatig fijn te rijden is maar tijdens het springen enorm kan drammen. Met de Sprenger is dat een stuk minder geworden, ben er erg tevreden mee.


Ik heb een Magic bit die precies hetzelfde doet als de Max Control, ideaal, niet scherper, maar duidelijker als ze zich sterker maken.

De mijne heb ik in een bustrens.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 12:07

@Pistasche
Yes! Ik hou jullie op de hoogte :D

@Nala
13,5

Ik ga me deze week even verdiepen! Zoveel verschillende bitten en iedereen heeft 'n andere mening :'). Dus maar even goed inlezen, haha

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:29

Nala schreef:
Welke maat heb je nodig? Ik heb hier een bit liggen dat bij gewoon contact als dubbelgebroken werkt, maar bij aangenomen teugel als stang. Beetje 'best of both worlds', zacht bij geen correctie, hard bij correctie.


Als het als stang werkt zit er ook een kinketting en scharen aan. Bedoel je soms ongebroken bit?

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:35

Change3x schreef:
xPearl schreef:
@Elysa
Durf niet te zeggen of hij veel ruimte heeft. De trens waar hij nu op loopt is van harry's horse en 14mm. Dat is al best smal toch?
Ik ga eens kijken bij die van BR! Maar een watertrens werkt al (heel) anders in dan een D/bus trens?

Ik zal de Trust bitten en Fager ook even zoeken! Prijs maakt me niet superveel uit (nouja, er is een max haha), maar zou t wel zonde vinden als je een duur bit koopt en hij er niet op loopt :')


14mm is inderdaad een mooi dun bitje! Daar lopen die van mij ook op.

Watertrens heeft inderdaad een iets andere werking dan een D/bustrens. Mijn ervaring is dat ze op een watertrens minder ‘doordouwen’.

Fager kun je bij L.A Equistyle testen, mocht het dan toch niet bevallen kun je het terugsturen! Mijn 4 jarige loopt echt súper op het Sally mondstuk maar heb er ook al een gehad waar ik het Carl mondstuk op testte die helemaal gek werd omdat ze het niet kon verdragen: dan ben je echt blij dat je kunt terugsturen. :') Dit paard heeft uiteindelijk fantastisch gelopen op een Winderen bit (deze heeft L.A Equistyle ook als testbitten, is misschien ook leuk om te bestuderen).


Enige verwarring: 14mm is geen dun bitje(doorsnede) 14cm is een gangbare mondmaat(de breedte van de mond). Je bedoelt waarschijnlijk 14 cm is een redelijk smal bit.

Change3x

Berichten: 6601
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:42

Nee. Ik bedoel 14mm zoals ik het zeg. 14mm is de dikte van het bitje, van het mondstuk.

mirm

Berichten: 862
Geregistreerd: 22-11-06
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 12:43

Je kan ook eens een pelhalm proberen. Vond ik fijn werken toen ik een sterk wordend paard reed.

MISTRAL94

Berichten: 14259
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 23:17

De service bij La Equistyle is heel fijn. Je kunt haar ook mailen waar je tegenaan loopt. Zij denkt heel fijn mee over een fijn passend bit. En hebt het voordeel van testen.

Al doen steeds meer bedrijven testbitten. Epplejeck is er ook mee begonnen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:47

Die van mij loopt dresuur ook op een dubbelgebroken anatomische D trens.
Voor springen ben ik echter voor een knevel gegaan (exact hetzelfde bit verder), icm met een redelijk lange marginaal.
Als met springen wordt ze gewoon heel heet (zeker vroeger) maar als ik dan te streng of boos wordt oid raakt ze alleen maar in de stress. Knevels werken stuk meer door maar juist in de zin dat ik bochten kan blijven maken, door marginaal dan meer druk op de lagen dus wel meer controle als ze als een giraf door de baan wil gaan. Werkt voor mij iig fijn

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:47

@Mirm
Ik vind een pelhalm wel gelijk weer heel 'heftig' :'). En ik wil eigenlijk ook niet met 2 teugels rijden en met een riempje heb je al gauw druk op de onderste ring..

@Mistral
Ik zag inderdaad dat je contact op kon nemen met de service van hun! Dat ga ik zeker doen.

@f4bjheu
Martingaal gebruik ik alleen op buitenrit, maar die wil ik er niet 'gewoon' aanhangen. Knevel weet ik niet of hij daar fijn op gaat lopen.. Mijn gevoel zegt van niet haha. Het gaat me er dan ook niet om dat ik bochten etc wil blijven rijden, maar meer dat hij niet doordramt etc.
Als ik hem de bocht om trek op zulke momenten word 'ie alleen nog maar sterker. Want een paard met weinig balans op de kleine volte trekken als hij als een giraf sterk loopt te doen... :')

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:56

Een dunner bitje kan wat helpen.
Wat je dan ook kunt doen is je paard de stem commando Ho er bij aan leren. Dit doe je door rustig een lange hooooo te zeggen,druk op het bit te houden tot hij achterwaarts loopt. Dan laat je gelijk los. Begin in stap en breid dit uit naar draf en galop... tot hij bij het woord ho al aan achterwaarts gaan denkt.
Zodra je paard sterk word die druk geven tot hij achterwaarts inzet en dan gelijk los laten van voor als beloning.
Ze worden daar vaak een stuk lichter van in de mond

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-20 21:12

Ik heb een mailtje gedaan naar LA Equistyle. Ik ben erg benieuwd of zij mij verder kan helpen! Ik hou jullie op de hoogte! :)
Ik neig iniedergeval om eerst 'gewoon' een (anatomisch) watertrens te proberen. Maar ik wacht eerst het mailtje even af voor ik vanalles ga proberen :').

@Popstra
Nog dunner dan 14mm? :').
Maar bedankt voor je bericht, maar ik denk niet dat dit gaat werken voor mijn paard.

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 10:28

Hoezo niet? Je moet geen wonderen verwachten door een dunner bit want als je daar 2 x aan getrokken hebt dan geeft jouw paard je toch weer zijn middelvinger en is je probleem niet opgelost.
Het is een kwestie van trainen maar als je daar geen zin in hebt dan kan niemand je helpen.
Plus ik nergens zeg een nog dunner bit.
Veel succes.

Change3x

Berichten: 6601
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:15

Popstra schreef:
Hoezo niet? Je moet geen wonderen verwachten door een dunner bit want als je daar 2 x aan getrokken hebt dan geeft jouw paard je toch weer zijn middelvinger en is je probleem niet opgelost.
Het is een kwestie van trainen maar als je daar geen zin in hebt dan kan niemand je helpen.
Plus ik nergens zeg een nog dunner bit.
Veel succes.


Nou zeg, een toontje lager mag ook wel. Wat een onaardige reactie. :\

Popstra
Berichten: 13868
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:33

Dat vond ik nou van de TS naar mij met die in een deuk liggende smiley als reactie op mijn voorstel.
En er is niks onaardigs aan het feit ik schrijf dat je paard na 2x trekken aan een ander bit gewoon weer hetzelfde gedrag gaat vertonen als het niet netjes aan de hulpen staat en je dus aan de slag moet door te trainen. Wat overigens ook kan met het bit je nu al gebruikt.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 09:56

@Popstra
Er staat letterlijk; 'Een dunner bitje kan wat helpen' In de OP staat dat ik al een 14mm bitje heb, en ik lees het dan ook als; 'Misschien een nog dunner bitje proberen'

Ik ben het met je eens dat een paard goed aan de hulpen moet staan. Maar zoals je kun lezen ben ik daar ook druk mee bezig, en hebben we les. Dus het is niet zo dat ik naar een ander bitje wil grijpen omdat ik te lui ben om het te trainen.

Dat jij mijn reactie onaardig vond kan ik weinig aan doen. Zo was het namelijk niet bedoeld en volgensmij heb ik nergens iets onaardigs tegen jou gezegd. De smiley bedoelde ik ook anders dan hoe die bij jou overkomt.
Laatst bijgewerkt door xPearl op 19-10-20 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

CharleyT
Berichten: 4011
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:56

Change3x schreef:
Popstra schreef:
Hoezo niet? Je moet geen wonderen verwachten door een dunner bit want als je daar 2 x aan getrokken hebt dan geeft jouw paard je toch weer zijn middelvinger en is je probleem niet opgelost.
Het is een kwestie van trainen maar als je daar geen zin in hebt dan kan niemand je helpen.
Plus ik nergens zeg een nog dunner bit.
Veel succes.


Nou zeg, een toontje lager mag ook wel. Wat een onaardige reactie. :


Helemaal geen onaardige reactie, gewoon zakelijk to the point. En eindigend met Veel succes, best aardig toch.

Change3x

Berichten: 6601
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:00

Ik vind anders de zin ‘het is een kwestie van trainen en als je daar geen zin in hebt kan niemand je helpen.’ absoluut niet aardig. Het veel succes komt bij mij daarna ook niet over als motiverend of leuk bedoelt.

Het is de toon die de muziek maakt. +:)+

Spenk
Berichten: 21842
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Welk bit voor (soms) sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:05

14mm is dan weer niet echt heel dun maar meer standaard. Myler bijvoorbeeld is 12mm.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-20 11:55

@Yvanka
Oh, dan is dat mijn 'fout'. Ik dacht dat 16mm standaard was, en 14mm al dun. Maar ik heb me ook nog niet helemaal verdiept in de bitten, dus had ook geen idee dat Myler 12mm was. Nu maakt het ook opzich niet uit.

Ik heb in mijn vorige post wel gezegd wat ik wou zeggen, en ik hoop dat het geen discussietopic gaat worden. Dat is wel het laatste wat ik wil, haha.

xPearl

Berichten: 3279
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-20 20:11

Voor de mensen die mee lezen en het nog interessant vinden, ik heb een bericht terug van La Equistyle!

Zij raad mij de Titanium bustrens Sally aan. Die is ook te testen, dus ik denk dat ik het maar gewoon ga proberen :j.