Welk zadel voor mijn houding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 14:38

LiselotZorro schreef:
Rijden met een menbit en dan ook nog je teugels als houvast gebruiken. Echt waar ben je dan mee bezig -O- en het dan zeker nog gek vinden ook dat steeds meer mensen de paardensport willen verbieden.

De enige juiste tip hier is: leer paardrijden.

De teugels lijken strak, maar dat zijn ze niet (zit nog heel veel speling in).
Overstap van menbit naar dubbelgebroken watertrensje word zsm gemaakt.

En "leer paard rijden"... fijn dat jij de gave hebt om door een scherm te kijken, te oordelen en dan ook nog de vrijheid neemt om mij de gouden tip te geven waar ik al eeuwen lang naar opzoek ben!!! Waar kan ik je inhuren?! _/-\o_

kimwilliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:44

heel eerlijk: zit lessen nemen..

zelf rij ik ook een tuigpaard en ik heb heel heel heel veel zitlessen gehad van me instructeur.. nu als resultaat kan ik me paard sturen en tempo behalen met me zit. tuigers houden over het algemeen niet van gerommel in hun mond en knikken dan door ipv te ontspannen. ze worden dan bommen en als ze dan iets ruimte krijgen gaan ze gelijk.

ik zou zeggen neem iemand die ook tuigers rijd / heeft gereden en neem er zitlessen... het duurt langer maar het resultaat is er... dan kan je straks zelfs op zijn of haar blote rug licht rijden en doorzitten zoals op het zadel.

hier een foto van een tuiger die tot zijn 10de concoursen heeft gelopen en toen pas onder het zadel is gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:08

Ik zou gaan voor een zadel met een lange wrong en een ondiepe zit. Wrongen op het zweetblad want als een tuiger gaat sjouwen en je zit niet heel geweldig in balans lig je er naast straks. Je beugels moeten sowieso langer. Een simpel normaal hoofdstel met een dubbel gebroken bitje kan je al voor 3 tientjes hebben. Daar zou het geld niet moet zitten. Overigens zou ik geen dubbel gebroken bit nemen maar een ongebroken trensje met een tongboog. Dat ligt een stuk stiller in de mond.

Want nu hou je je armen ook nog stijf en er staat wel degelijk druk op de teugels. Je zit totaal niet in balans.

Dan kun je hard roepen het valt mee. Maar dit valt alles behalve mee.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:12

Je zegt dat dit probleem is ontstaan bij een paard dat steeds omhoog kwam. En daar zit dan ook gelijk de kern van je probleem: het zit in jouw lijf. En meer nog: in jouw hoofd. Dáár moet je dus aan gaan werken.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 16:05

Rije schreef:
Je zegt dat dit probleem is ontstaan bij een paard dat steeds omhoog kwam. En daar zit dan ook gelijk de kern van je probleem: het zit in jouw lijf. En meer nog: in jouw hoofd. Dáár moet je dus aan gaan werken.

Bedankt :)

kimwilliam schreef:

zelf rij ik ook een tuigpaard en ik heb heel heel heel veel zitlessen gehad van me instructeur.. nu als resultaat kan ik me paard sturen en tempo behalen met me zit. tuigers houden over het algemeen niet van gerommel in hun mond en knikken dan door ipv te ontspannen. ze worden dan bommen en als ze dan iets ruimte krijgen gaan ze gelijk.

ik zou zeggen neem iemand die ook tuigers rijd / heeft gereden en neem er zitlessen... het duurt langer maar het resultaat is er... dan kan je straks zelfs op zijn of haar blote rug licht rijden en doorzitten zoals op het zadel.

hier een foto van een tuiger die tot zijn 10de concoursen heeft gelopen en toen pas onder het zadel is gekomen.
[ [url=m/rL9JUQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/sSa7UL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt!! Zal ik doen :D (ziet er goed uit ;) )

(Voor de mensen die zeggen dat de teugels te strak zijn, dit is de zelfde dag met de teugels even "strak" er zit een boog in...:
Afbeelding )

Sintara

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:15

Jouw houding zegt nu, paard je kunt er elk moment vandoor knetteren of steigeren. Dat is vast niet wat je wilt, maar dat is wel wat je zegt.
Jonge paarden zijn daar heel erg gevoelig voor.
Wat ik jou zou aanraden is een western (achtig) zadel met knop, geen teugels en dan aan een longeerlijn gaan rijden. 1 hand losjes op de knop, andere hand langs je lichaam. En dan gewoon meeliften. Niks sturen, geen gas of rem gebruiken, alleen maar meeliften.

Buuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:45

Nu ben ik absoluut niet de koningin in juiste houding..maar ik heb eigenlijk altijd begrepen dat je zadel primair goed moet zijn voor je paard. secundair aan jezelf.
Geen enkel zadel gaat je een correcte houding geven, dat moet denk ik meer vanuit jezelf gaan komen.
Samen met een zadelpasser/maker zou je er wel een eind mee moeten komen. die kijkt als het goed is naar het complete plaatje. je paard- de ruiter en budget.

Ik denk te zien dat je momenteel in een te klein zadel voor jouzelf zit. En dat zeg ik dan even zonder dat ik zie hoe het op je paard ligt.
En als ik je zo op je paard zie..en ik lees dat je paard heel enthousiast is...is die zadelmaker nooit een verkeerd idee. Geen enkel paard wordt rustiger met een niet passend zadel.

Ik hoop dat je iets goeds voor jullie samen kunt vinden! succes.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 17:12

KuilderR schreef:
Rije schreef:

kimwilliam schreef:

(Voor de mensen die zeggen dat de teugels te strak zijn, dit is de zelfde dag met de teugels even "strak" er zit een boog in...:
[ [url=m/TrPYMu.jpg]Afbeelding[/url] ] )

Onder het zadel ligt een reflexpunt. Als dat wordt gestimuleerd (door een slecht passend zadel, of wanneer je zelf niet goed in je zadel zit), trekt het paard zijn rug hol. Op de foto zie ik niet alleen dat het zadel voor jou te klein is, maar ook dat je zelf veel te ver naar achteren en achter de beweging zit. Hier wordt dat reflexpunt dus getriggerd, waardoor het paard deze houding aanneemt.
Centered Riding lessen kunnen je hier absoluut bij helpen. Maar dan wel in combi met een passend zadel. Ook jonge paarden hebben recht op een zadel dat goed past, ook al gaan ze nog veranderen in bespiering.

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 19:49

KuilderR schreef:
Rije schreef:

kimwilliam schreef:

[ [url=m/TrPYMu.jpg]Afbeelding[/url] ] )

Ook hier is niks dan spanning te zien. Dat zie je toch zeker zelf ook wel?

Een serieuze vraag hoor; denk je dat een zadel kan toveren?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:00

Zou bijna willen zeggen: ga een tijdje zonder zadel rijden. Dan wordt je wel gedwongen om een goede houding (balans) aan te nemen, omdat je er anders afkukelt. Maar wat al is geadviseerd: zitlessen nemen. Gewone lessen zijn te algemeen. Een ander zadel zal je helaas niet snel helpen om je houding zoals die nu is te verbeteren, een deskundige zit-instructeur wel. ;) Ik ben heel benieuwd naar de verschillen met nu en straks, mocht je inderdaad willen investeren in zitlessen. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:07

Absolem schreef:
Ik zou gaan voor een zadel met een lange wrong en een ondiepe zit. Wrongen op het zweetblad want als een tuiger gaat sjouwen en je zit niet heel geweldig in balans lig je er naast straks. Je beugels moeten sowieso langer. Een simpel normaal hoofdstel met een dubbel gebroken bitje kan je al voor 3 tientjes hebben. Daar zou het geld niet moet zitten. Overigens zou ik geen dubbel gebroken bit nemen maar een ongebroken trensje met een tongboog. Dat ligt een stuk stiller in de mond.

Want nu hou je je armen ook nog stijf en er staat wel degelijk druk op de teugels. Je zit totaal niet in balans.

Zo te zien op de foto zitten de teugels vast aan de bril. De functie zal dus niet veel verschillen als die met een ongebroken trens.
Ik heb vroeger wel eens ene fries ingereden met ene menhoofdstel. Teugels aan de bril en gaan. Rustige stille hand en je stapt dan ook zonder probleem over op een trensbit.

Ik zie dan ook niet zo'n heel groot probleem in dit hoofdstel met bit.

Ik zou ook adviseren voor zitlessen. Niet alleen op dit paard maar ook op andere paarden. Stap eens naar een manege en neem daar een stuk of 10 zit lessen op verschillende paarden.
Zadel sluit ik mij aan bij de rest met het advies iemand langs te laten komen.

ik vind het altijd wel knap van mensen die zo'n tuigpaard rijden. Vroeger wel een tuigfries gereden (moeder van de bovensstaande fries) Daar werd ik gewoon op gelanceerd en bij een plotselinge galop die ik terug nam naar de draf lag ik er toch echt naast.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:13

Ik vermoed het zadel te klein is en jouw naar voren duwt. Dan duikel je naar voren en uit ervaring weet ik dat jouw paard daar ook op reageert, je zit immers in de vlucht houding.

Maar, zoals eerder gezegd, alleen een groter zadel gaat dit niet oplossen, wel iemand die jou er (tot vervelens aan toe) erop gaat wijzen dan je op je kont moet gaan zitten en bekken kantelen.

Een passend zadel gaat je echter wel een duw in de goede richting geven. Kies een zadel waar je voldoende ruimte in hebt en die je niet naar voren duwt.

KuilderR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-20 20:31

Cowgirl schreef:
Absolem schreef:

Zo te zien op de foto zitten de teugels vast aan de bril. De functie zal dus niet veel verschillen als die met een ongebroken trens.
Ik heb vroeger wel eens ene fries ingereden met ene menhoofdstel. Teugels aan de bril en gaan. Rustige stille hand en je stapt dan ook zonder probleem over op een trensbit.

Ik zie dan ook niet zo'n heel groot probleem in dit hoofdstel met bit.

Ik zou ook adviseren voor zitlessen. Niet alleen op dit paard maar ook op andere paarden. Stap eens naar een manege en neem daar een stuk of 10 zit lessen op verschillende paarden.
Zadel sluit ik mij aan bij de rest met het advies iemand langs te laten komen.

ik vind het altijd wel knap van mensen die zo'n tuigpaard rijden. Vroeger wel een tuigfries gereden (moeder van de bovensstaande fries) Daar werd ik gewoon op gelanceerd en bij een plotselinge galop die ik terug nam naar de draf lag ik er toch echt naast.

Teugels zitten aan de bril vast, inderdaad. (Dus geen hefboomwerking).
Ik ga ook op andere paarden/pony's rijden en ook zitlessen nemen.
Vandaag zat ik (uiteindelijk :+ ) een stuk ontspannender en rechter, nog niet helemaal recht, maar niet helemaal voorover (deed ik in het begin wel, waardoor ik er bijna vanaf donderd--- viel nadat ze het gas er even flink erbij op gooide> mijn schuld)

Pinda_Dipje

Re: Welk zadel voor mijn houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-20 20:59

Ik zou als ik jou was gewoon een tijdje gaan lessen op een manege oid om weer vertrouwd te raken met het rijden. Als ik deze foto's zie, zie ik één brok spanning en dat is funest voor een jong paard. Leer ontspannen! Er is geen zadel in de wereld dat jouw zit acuut zal verbeteren, zolang die spanning in je lijf zit.

Gewoon overstappen naar een eenvoudig trenshoofdstelletje. Fijne instructeur ernaast, beugels 2 a 3 gaten langer, rijlaarzen aan, concentreer je op je ademhaling, luister desnoods muziek ter afleiding (meezingen zorgt voor automatische ontspanning, en rustigere ademhaling) en in gedachten jezelf continue in de juiste houding denken. en desnoods iemand vragen die jou tot vervelends toe herinnert aan je zit zodat je direct gecorrigeerd wordt.