Teleurgesteld in zadelmaker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Teleurgesteld in zadelmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 20:45

Sodeju, op de foto van het springen komt het zadel ook echt heel flink omhoog :=
Ik ben benieuwd of de zadelmaker daar nog op gaat reageren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 20:51

Cayenne schreef:
Sodeju, op de foto van het springen komt het zadel ook echt heel flink omhoog :=
Ik ben benieuwd of de zadelmaker daar nog op gaat reageren.

Vooralsnog van doe zadelmaker geen reactie op die foto. En die heb ik als laatste gestuurd gehad vrijdag.

Heb even op mijn laptop gekeken. Heb filmpjes van longeren en rijden zonder zadel.

Sorry voor de interlacestrepen maar bijknippen op laptop geeft storingen in het bijgeknipte beeld. Dus met gsm gefilmd vanaf de laptop. En met app op gsm de filmpjes samen gevoegd en naar YouTube geüpload.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:05

Is het geen optie om de filmpjes van het rijden naar de andere zadelmakers te sturen? wellicht kunnen zij je adviseren over welke zadels ze alvast mee kunnen nemen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 21:11

purny schreef:
Is het geen optie om de filmpjes van het rijden naar de andere zadelmakers te sturen? wellicht kunnen zij je adviseren over welke zadels ze alvast mee kunnen nemen?

Dat wil ik idd doen zodra ik van hen een mail terug heb :)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:15

Dat zadel past gewoon niet.

Zijn de eerste foto's in de stal gemaakt? Valt mij op dat er zo weinig strooisel in de stal ligt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 21:18

tjiftjaf schreef:
Dat zadel past gewoon niet.

Zijn de eerste foto's in de stal gemaakt? Valt mij op dat er zo weinig strooisel in de stal ligt.

Klopt is een stal.
Maar stal staat 24/7 open zodat ze vrij kunnen kiezen of ze in de stal willen of liever op de paddock en wei willen staan ;)

In de koudere maanden komt er wel een dikkere laag in zodat ze een warmere ondergrond hebben om te liggen indien ze willen.

Stal wordt nu vooral gebruikt om ze te voeren :) dan kan Ranger rustig eten zonder gestoord te worden door de tweejarige hengst. Beide hebben ander voer dus dan doe ik de stal wel even dicht tot hij klaar is met eten.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 21:39

Uit het boek van de opleiding van (msfc) zadelmakers:
Afbeelding

Ik vind jouw zadel liggen als B en E, en helaas zeker niet als A.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 21:49

Klopt maar dat had desbetreffende zadelmaker van bij de eerste keer al moeten zien. En toch werd zadel goedgekeurd door deze zadelmaker.
Vind het beetje teleurstellend.

Ben benieuwd wat voor zadel dan wel zou passen op mijn paardje. Wat ik zelf vermoed zijn plattere kussens. (Ik dacht aan wintec, kreeg hier via fb van quarter eigenaars al positieve ervaringen van). Maar helaas niemand in mijn directe omgeving die een wintec heeft of iemand met een wintec kent.
Dus daarom heb ik ook 2 andere zadelmakers gecontacteerd en wacht af op hun mail terug.

Liefst heb ik een springzadel of VZH Springgericht. Aangezien ik graag ook eens sprongetjes neem en mijn paard springen ook leuker lijkt te vinden dan dressuur. (Trekt naar de sprong toe als ik langs de hindernis wil afdraven dus moet ik hem meer corrigeren om toch langs de sprong af te gaan en op de hoefslag te blijven, hindernis staat naast de hoefslag).

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-20 22:01

Zoals ik lees en zie heb je zelf het Zadel gekozen en gekocht. Ik denk dat het dan een onredelijke eis is om te verlangen dat de zadelpasser dit passend maakt. Het zadel past gewoon niet bij dit paard.
En inderdaad wat je schrijft met rechtrichten etc ga je veel meer winst behalen . Denk dat je voor de huidige rug en manier van bewegen van je paard geen ideaal passend zadel gaat vinden... dus het zal een tweeledig proces worden laat je daarin uiteraard wel begeleiden door een instructeur en zadelpasser waar je een goed gevoel bij hebt. En goed dat je de signalen van je paard oppikt .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-20 22:09

Dieuwertje92 schreef:
Zoals ik lees en zie heb je zelf het Zadel gekozen en gekocht. Ik denk dat het dan een onredelijke eis is om te verlangen dat de zadelpasser dit passend maakt. Het zadel past gewoon niet bij dit paard.
En inderdaad wat je schrijft met rechtrichten etc ga je veel meer winst behalen . Denk dat je voor de huidige rug en manier van bewegen van je paard geen ideaal passend zadel gaat vinden... dus het zal een tweeledig proces worden laat je daarin uiteraard wel begeleiden door een instructeur en zadelpasser waar je een goed gevoel bij hebt. En goed dat je de signalen van je paard oppikt .

Zadel zelf gekocht ja maar laten checken door zadelmaker. Die kussens zijn niet plots zo rond geworden. Verder heeft zadelmaker het zadel nooit beoordeeld in beweging. Wat dus al een nalatigheid is lijkt me.

Het had misschien veel eerder duidelijk kunnen worden dat dit zadel niet correct is als zadelmaker z'n werk correct deed en kritisch keek naar de pasvorm.

Zadelmaker is er 2x bij geweest op mijn vraag. En beide keren heb ik niet moeten rijden...

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 16:21

Ik heb altijd goede ervaringen gehad met zadelpascentrum.be Hier moet je ook voorrijden met een drukpad onder je zadel. Je kan altijd eens contact opnemen of ze ook bij jou in de buurt komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 17:45

Fangio schreef:
Ik heb altijd goede ervaringen gehad met zadelpascentrum.be Hier moet je ook voorrijden met een drukpad onder je zadel. Je kan altijd eens contact opnemen of ze ook bij jou in de buurt komen.

Klopt die werkte eerst voor ruitersport cavallino he? Had hen ook al gemaild.
Die had ik erbij voor mijn vorige paard en was ik idd tevreden van.
Helaas is haar collega Nathalie gestopt en dus heeft ze een overvolle agenda. Dus kan ze de eerste maanden niet langskomen helaas.

Jos_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:45

Ik heb je foto's en je filmpjes bekeken en ik zie een paard dat op geen enkel moment lekker los in zijn lijf loopt. Daarom adviseer ik je om de oplossing voorlopig niet te zoeken in een ander zadel. Mijn advies is om eerst je paard te laten behandelen door een goede chiropractor en daarna vanaf de grond met je paard aan de slag te gaan. Rechtrichten vanaf de grond en correct longeren (zonder bijzet!). Pas als je paard zonder ruitergewicht goed ontspannen over zijn rug kan lopen ga je er weer op en kun je gaan uitkijken naar passend zadel.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:50

Art_Ificious schreef:
Fangio schreef:

Klopt die werkte eerst voor ruitersport cavallino he? Had hen ook al gemaild.
Die had ik erbij voor mijn vorige paard en was ik idd tevreden van.
Helaas is haar collega Nathalie gestopt en dus heeft ze een overvolle agenda. Dus kan ze de eerste maanden niet langskomen helaas.

Klopt. Tijdig een afspraak inplannen is wel de boodschap indd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 19:56

Jos_1 schreef:
Ik heb je foto's en je filmpjes bekeken en ik zie een paard dat op geen enkel moment lekker los in zijn lijf loopt. Daarom adviseer ik je om de oplossing voorlopig niet te zoeken in een ander zadel. Mijn advies is om eerst je paard te laten behandelen door een goede chiropractor en daarna vanaf de grond met je paard aan de slag te gaan. Rechtrichten vanaf de grond en correct longeren (zonder bijzet!). Pas als je paard zonder ruitergewicht goed ontspannen over zijn rug kan lopen ga je er weer op en kun je gaan uitkijken naar passend zadel.

Ik geloof niet zo in die chiropractor/osteopathie. Had dat bij mijn vorige paard ook maar merkte niet bepaald verschil. Dus ik bekijk het eerder als zijnde geldverspilling.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:01

Jos_1 schreef:

Hier ben ik het mee eens, ik krijg pijn in mijn eigen rug van dat filmpje van het rijden zonder zadel. Iedereen kan zien dat je je best doet, maar ik zou instructie gaan zoeken in correct longeren en eventueel grondwerk, zodat je vanaf dat punt kan werken aan beter gebruik van het lichaam. Op deze manier doorgaan zou ik echt niet doen, dit paard loopt echt niet lekker.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 20:08

Rugpijn voel ik totaal niet hoor bij rijden zonder zadel (da's misschien ook de reden dat ik soms liever bareback rij). ;) Met zadel doorzitten lukt me niet als hij hoofd omhoog houdt. Want dan voel ik het wel aan mijn rug.

Mijn lesgeefster geeft ook grondwerk en longeren (zowel enkele als dubbele longe) en ze is tegen gebruik van hulpmiddelen. Dus denk dat ik wel een goede lesgeefster heb wat dat betreft.
Zolang ik geen nieuw zadel heb zal ik dan ook enkel via de grond werken.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:36

Art_Ificious schreef:
Rugpijn voel ik totaal niet hoor bij rijden zonder zadel (da's misschien ook de reden dat ik soms liever bareback rij). ;) Met zadel doorzitten lukt me niet als hij hoofd omhoog houdt. Want dan voel ik het wel aan mijn rug.

Mijn lesgeefster geeft ook grondwerk en longeren (zowel enkele als dubbele longe) en ze is tegen gebruik van hulpmiddelen. Dus denk dat ik wel een goede lesgeefster heb wat dat betreft.
Zolang ik geen nieuw zadel heb zal ik dan ook enkel via de grond werken.

Ik bedoel dat ik bang ben dat het paard rugpijn krijgt van deze manier van rijden :P Ik snap dat je niet lekker kan zitten als hij zijn hoofd omhoog houdt, dan drukt hij zijn rug weg en verliest hij elasticiteit in zijn lichaam. Het hoofd omhoog houden is slechts een onderdeel van het 'probleem', en puur en alleen het hoofd omlaag krijgen is niet de oplossing. Daarom is het goed dat je les hebt in longeren!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-20 20:42

Heb in elk geval van 1 zadelmaker bericht terug op mail. (Bjorn Villeyn)
Heb sms gedaan dat ik graag ook een afspraak met hem.

Lesgeefster heb ik ook ingelicht dat ik les wil in longeren (enkele of dubbele longe daar ik beide heb liggen). Mijn lesgeefster is SYAN trouwens ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 09:35

Phoe, ik heb ook je filmpjes bekeken en snap dat je het prettig vind om zonder zadel te rijden, maar je paard vind het duidelijk niet prettig.

Geen ontspanning, weggedrukte rug. Los vast verbinding waar hij niets mee kan en een ruiter die niet lekker mee beweegt.

Het advies van Jos_1 om eerst vanaf de grond te gaan werken aan een ontspannen paard. En vooral ook een paard wat gaat dragen in de rug, sluit ik mij volledig bij aan.

En als je dan een tijd dit correct hebt, houdt dit ook bij en ga niet op zo'n blote paardenrug zitten bonken zonder demping. Goed passend zadel is 1, fijne barebackpad als je graag zonder zadel wilt rijden is 2.
In mijn ogen vervangt een pad, niet het zadel. Leuk voor de afwisseling maar niet voor constant of je moet ze heel goed over de rug kunnen rijden en dat mis ik hier volledig.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-20 10:26

Los vast verbinding begrijp ik... Komt omdat ik liever met zo min mogelijk teugeldruk wil rijden en de pony op eigen benen wil laten lopen. Als ik teugeldruk behoudt gaat hij soms hangen in de teugels namelijk.

Heb een fra Marcus barebackpad ;) heb die eigenlijk nog niet zo veel gebruikt en heb die al wel een jaar :')

Maar sowieso heb ik les. Is alleen jammer dat lesgeefster niet elke week kan (volgende les is pas de 10de oktober). Dat wordt dan lesje longeren :)
Ben aan het overwegen om ergens op een manege ook wekelijks les te nemen, maar moet dan wel een manege zijn waar ze ook echt les geven en niet gewoon laten rondjes lopen. Of ergens privé bij iemand.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:41

Een los-vast verbinding is heel onduidelijk naar de pony toe. Dat heeft niks met “ op eigen benen lopen te maken”.
Leer in de les van achter naar voren rijden met een lichte verbinding.

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:45

Balen Marijke! Het ging juist zo goed met het springen :)

Hopelijk vind je snel en zadelmaker die er wel goed naar kijkt. Want dit zadel ligt inderdaad niet lekker, en zo kun je ook nooit werken aan die ontspanning.

Ik ben ook wel van mening dat die los-vast verbinding verwarrend is voor Ranger. Liever gewoon een constante zachte verbinding. Is even zoeken, maar ik denk dat hij dan
veel sneller snapt dat hij lekker relaxed mag zijn onder het zadel :j

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:57

SinneJ schreef:
Maar als hij standaard zo loopt als op de tweede foto, wil ik je vooral meegeven dat je eender welk geld dat je nu investeert in een zadel, snel weer kwijt bent als je niet daarmee aan de slag gaat.

Natuurlijk heb je voor die training ook een goed zadel nodig, maar als je nu weer zo gaat rijden met een passend zadel, krijg je alsnog veel problemen. De houding van de tweede foto is best alarmerend en ik denk dat hij vaak zo loopt. Dat was bij Limo ook steeds het geval. En dat is niet erg, dat moet je leren, maar je mag dat niet nog jaren laten liggen, want dan krijg je miserie.

Die 2de foto lijkt me meer een paard dat in de verte iets interessants gezien heeft (hoofd hoog, oortjes gespitst, teugels hangen door). Als hij constant in die houding loopt is het niet ok, maar op basis van deze foto kan ik dat niet opmaken.
Hoe het zadel ligt bij het springen is idd wel een probleem.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 11:26

Die los vast verbinding hoeft niet perse het gootste probleem te zijn, wel de erg gespannen zit (ook zonder zadel) waardoor je eigenlijk zijn bewegingen al blokkeert (want je bent op geen enkel moment mee.) en de erg onrustige en onduidelijke teugelhulpen.
Hoewel het zadel inderdaad echt niet top ligt vind ik hem zonder zadel niet beter lopen eerlijk gezegd.