Dressuurzadel geschikt voor korte benen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:48

Bottles schreef:
Bates en Albion ga ik me ook nog even in verdiepen. Op beide merken nog nooit gezeten.

Ik heb een 17 en 17,5 incl albion. Een oude en een wat nieuwere. Als je ooit in de buurt bent mag je ze best proberen

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:36

Bottles schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb ooit nog wel eens voor iemand een blad ingekort. De wrong moest er dan wel af omdat de kniepositie anders niet klopt dus dat heb ik vervangen door klitteband. Daarna kon ze dan zelf passende klitteband wrongen erop zetten.
Misschien kun je zoiets overwegen via een zadelmaker als je een tweedehands zadel hebt?

Dit ga ik mijn zadelmaker vragen! Klinkt eigenlijk wel interessant!

Nee helaas niet. Kentaur kan ook nog een optie zijn. Kort, comfortabel en met kort zweetblad mogelijk. En geheel naar wens zelf samen te stellen :-)

Heiberg

Re: Dressuurzadel geschikt voor korte benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 12:22

De prestige lucky of de Juventus van stubben!

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-20 15:51

Ja klopt, de Juventus heb ik eerder gehad. Mijn zadelmaker is inmiddels langs geweest en heb een zadel besteld. Het wordt de Prestige Roma in het bruin met een verkort zweetblad. Was een van de weinige zadels die op mijn paard goed lag en zat er zelf erg prettig op! Nu anderhalve maand geduld hebben :):)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:18

Ik heb fairfax gehad en dat paste prima! Ik ga wel even volgen want ik ben 1.53

Nettie007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 16:58

Zou een tekna zadel iets voor je zijn? Ze zijn er in het bruin en hebben niet hele lange zweetbladen. Zijn ook betaalbaar.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 21:43

Hier wat hetzelfde"probleem": slechts 1.58m, met korte benen en iets stevigere kont dan maatje 36 en een paard met vrij korte rug. Ik reed enorm graag met mijn WoW 17inch zitting korte zweetbladen maar toch dressuur. Helemaal geen opgesloten gevoel en erg comfortabel, ook iets smaller in de twist. (Is trouwens te koop wegens niet passen op mijn nieuwe paard)

Verder is het mij zl opgevallen dat veel merken werken met standaardlengte vh zweetblad en daarnaast de optie +2 en -2cm. Zelf vind ik de -2 het aangenaamst.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 22:10

Ben 1.55 met korte benen dat zelfs andere auto uitzoeken zeer beperkt is. Maar heb het vroeger met zadel moeilijker gehad, want moet niet alleen voor mij passen. Maar ook op een brede tafelmodel fjord.

Mijn ene laatste zadel was een Ainsley extra verbreed en met korte zweetbladen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 08:52

Afbeelding
Ik ben zelf ook klein, 1,63 m met in verhouding korte benen en een lang bovenlijf, ik heb het zweetblad van mijn zadel naar voren laten kantelen en de zweetbladen kort gehouden, dan blijft mijn knie mooi vrij en heb ik vrijheid in de zit. Mijn zadel is een Harry Dabbs zadel, daar kan eigelijk alles op aangepast worden. Voor het paard aangemeten met kale boom dus ook voor mijn paard perfect.

Ange29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 09:30

Fijn dat ik dit topic nu tegen kom! Heb hetzelfde probleem en ben nu ook opzoek naar een ander zadel. Ik ben 157cm met korte benen. Ik had een Henri de Rivel zadel en die zat voor mij perfect alleen mijn Fries past hem helaas niet meer. Nu leen ik een Euroriding (oud model) van een stalgenootje en deze zit voor mij ook wel redelijk goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:20

melrovers schreef:
[ [url=m/50mcP6.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik ben zelf ook klein, 1,63 m met in verhouding korte benen en een lang bovenlijf, ik heb het zweetblad van mijn zadel naar voren laten kantelen en de zweetbladen kort gehouden, dan blijft mijn knie mooi vrij en heb ik vrijheid in de zit. Mijn zadel is een Harry Dabbs zadel, daar kan eigelijk alles op aangepast worden. Voor het paard aangemeten met kale boom dus ook voor mijn paard perfect.

Deze ziet er fijn uit!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:27

Bottles schreef:
Ik heb al heel bokt afgespeurd en al een topic tegengekomen met dit onderwerp, maar was al wat ouder.. Ik ben met een zoektocht bezig die bijna onmogelijk lijkt.. Ik zoek tips! :)

Ik zoek een dressuurzadel dat geschikt is voor een ruiter met korte benen.. ik ben 1.57m lang en mijn benen zijn dus ook niet zo lang.. ik houd er niet van om enorm opgesloten te zitten in een zadel. Stevigheid mag best, maar niet extreem.. op een rijtje:

- korte kussens want paard heeft een korte rug
- niet extreem diepe zit maar liefst wel zacht
- mag best kniewrong op zitten maar nu zitten die meestal op de verkeerde plek waardoor ik ervoor kom of juist niet eens in de buurt
- bruin zadel (is vooral tweedehands moeilijk)
- smalle twist (ik krijg snel last van mijn lies/ heup)

Ik heb nu een leenzadel wat op mijn paard perfect past maar ik kan er zelf niks mee. Dit is een JC Saphir dressuur met boom 31. De bladen zijn echt heel lang en dat met een dwingende zit is niet te doen. Het liefst zou ik tweedehands iets vinden voor onder de €1000,- al ben ik me er van bewust dat dat moeilijk wordt. Budget voor nieuw is er, maar wil eerst dus tweedehands proberen :o

Overigens heb ik eerder dressuurzadels gehad waar ik redelijk in zat, de stubben Juventus, Prestige top dressage en ik geloof een Schutte zadel waar ik helaas het model niet van weet..

Ik heb ook korte benen (1,60) maar een paard van bijna 1,70. Het hangt er vanaf wat je budget is. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Hulsebos Balance +. Het was even een hele uitgave, maar ik heb jaren plezier ervan en mijn paard hopelijk ook. Ik zie dat je budget niet zo hoog is, maar misschien kan je tweedehands eens goed speuren. Ik heb korte zweetbladen, wel een diepe zit, maar wordt niet vast gezet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 12:28

Nettie007 schreef:
Zou een tekna zadel iets voor je zijn? Ze zijn er in het bruin en hebben niet hele lange zweetbladen. Zijn ook betaalbaar.

Ik heb ook een Tekna gehad (de leren versie). De ene zweert erbij de ander niet. Ik zelf vond het niet prettig. Niet per se voor mijzelf, maar meer voor mijn paard. De vulling van de kussens is van foam. Dit was knetter hard voor de rug van mijn paard. Misschien dat er een erkende zadelmaker is die de kussens zou willen vullen met wol? Qua prijs zijn ze goed te doen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 13:04

ik heb ook korte benen en ook nog stevige benen en ik heb een bates zadel erg blij mee.

wil straks voor mijn jonge paard een wintec omdat die nog vollop in de groei is

Bottles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-20 14:42

Bottles schreef:
Ja klopt, de Juventus heb ik eerder gehad. Mijn zadelmaker is inmiddels langs geweest en heb een zadel besteld. Het wordt de Prestige Roma in het bruin met een verkort zweetblad. Was een van de weinige zadels die op mijn paard goed lag en zat er zelf erg prettig op! Nu anderhalve maand geduld hebben :):)

Nog bedankt voor de verdere antwoorden maar ik heb dus inmiddels al een nieuw zadel besteld!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:57

Bottles schreef:
Bottles schreef:

Nog bedankt voor de verdere antwoorden maar ik heb dus inmiddels al een nieuw zadel besteld!

Welke is het geworden?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 22:12

Haha lezen is ook een vak apart :+

Wilde zelf ook Prestige aanraden. Die zijn van zichzelf al wat kleiner en fijner :)

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 09:04

Bottles schreef:
Bottles schreef:

Zeker fijn dat je een optie hebt gevonden! Tzt de mijne ingereden is en spieren heeft ontwikkeld ga ik ook kijken naar dit zadel