Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re: Het prettigste bit voor een gevoelig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:20

Buiten ook aan het werk zetten, niet alle paarden kunnen relaxed aan een lang teugeltje door het bos hobbelen, sommigen zijn te onzeker en anderen vervelen zich. Stel jezelf dus de vraag : "waarom gaat het in de bak wel goed?" en vertaal dat naar buiten rijden.

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 09:51

tamary schreef:
Buiten ook aan het werk zetten, niet alle paarden kunnen relaxed aan een lang teugeltje door het bos hobbelen, sommigen zijn te onzeker en anderen vervelen zich. Stel jezelf dus de vraag : "waarom gaat het in de bak wel goed?" en vertaal dat naar buiten rijden.

Hij mocht dromen dat hij constant aan een losse teugel mag lopen. Gezien hij van zijn 5 dagen werk per week 3 dagen in het bos vertoeft en ik wel een paard wil hebben met normale spieren en vooral juiste rugspieren loopt hij niet aan een los teugeltje maar met verend contact. Door zijn leeftijd kan ik (nog) niet verwachten dat hij dit daadwerkelijk ook 20 km volhoud dus wisselen we het af met 15/20 min netjes over de rug en dan even 5 rust om vervolgens weer op te pakken. We zijn begonnen met 5 om 5 en dit nu dus uitgebouwd naar 20 om 5 en hoop deze week de uitstap te kunnen maken naar 30 om 5. Hij is dus zeker aan het werk buiten vandaar dat hij vlug fit wordt.

Helaas kan de smid donderdag pas... dus we mogen even wat bakwerk versterken wat hij gister erg fijn deed. Althans het stapwerk, hij loopt niet gevoelig of kreupel maar ik ga het niet opzoeken door hem ‘omdat ik perse wil’ te laten draven en galoperen. Morgen maar eens wat balken in de bak gooien denk ik voor de balans.

In de bak loopt hij trouwens goed op een dubbel gebroken trens en zoekt hij weer mijn hand op nadat hij dat even niet meer deed sinds de kimblewick. De hoge neusriem (zonder sperriem) heeft tot nu zijn voorkeur, deze kan ik best los doen zonder dat het klappert en heeft hij het idee gewoon een halster aan te hebben.

barri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:19

Hoi hoi,
Heb ook zo’n paard. Na vele jaren heb ik de oplossing gevonden voor mijn merrie.
Dressuur: kemblewick dubbel gebroken, Met horsedear styx hoofdstel. (Dus geen neusriem riem )
Springen: myler type 2 bustrens aan anatomisch hoofdstel van micklem waarbij ik de onderste deel neusriem eraf heb gesloopt, en het bit met veter ook bovenste deel neusriem heb geknoopt voor stabiliteit.
Neusriem werkt dan mede in als ik wel sterker met bit moet zijn. Mijn paard is zo veel verbetert :D

appel_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-20 12:22

Even een inimiemi update. Paard lief heeft van het weekend 3 dagen achter elkaar 30 km gelopen. Met en zonder maatjes en ik vermoed dat de eenmalige kimblewick actie voldoende was om hem terug op aarde te roepen. Netjes over de rug en ontspannen op gewoon z’n bustrensje. In de bak heb ik hem nog niet gereden, maar daar zal het ook wel prima zijn!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:43

Fijn!